Monday, July 30, 2007

JANGAN - JANGAN LAGI



Bagaimana hormatnya saya kepada Blogger Raja Petra Kamaruddin tetapi ini agak keterlaluan dan mungkin memberi implikasi yang buruk kepada dirinya !
Petikan dari Blog Raja Petra Kamaruddin:

Hey Umno! Yes, you, Umno! You, who accuse me of being seditious and who should be detained under the ISA. I, Raja Petra Bin Raja Kamarudin, is not only accusing you of being seditious, I am also accusing you, Umno, of being the cause of an unknown number of deaths suffered in the 13 May 1969 race riots.

Anuar Mohd Nor - laman arahkita pernah dilabel oleh beberapa laman web sebagai Dangerous Web Site yang membicarakan mengenai soal-soal rasis. Namun perbicaraan itu adalah sekitar bertukar-tukar pendapat dan tidak menuntut sebagai peningkatan semangat negatif dalam hubungan sesama kaum. Namun apa yang tertera dalam laman web malaysia-today.net - khususnya menuduh UMNO sebagai punca pembunuhan sewaktu 13 May 1969 adalah terlampau umum yang akhirnya mampu menaikkan tuduhan tambahan, keraguan lain dan khususnya akan menimbulkan kecurigaan dan kebencian antara kaum. Raja Petra harus membuat “specific allegation” kerana menuduh UMNO secara terbuka seakan menuduh parti dominasi Melayu yang akhirnya akan menimbulkan bukan sahaja kecurigaan malah kebencian terhadap Melayu.

Ini benar-benar merisaukan saya, namun kalaulah wujud teori – teori terjadinya 13 Mei 1969 berlegar sekitar perebutan kuasa dalam UMNO dan beberapa aspek desakan perubahan sosial, adakah tidak mungkin Raja Petra Kamaruddin juga menyarung “jersey” yang sama, dalam satu pasukan? (Fikirkan maksud ayat ini kalau perlu hubungi saya) Saya harap tidak, sungguhpun ada syaitan yang membisikkan ini kepada saya perkara itu, nauzubillah.

Kita perlu kendurkan semula perkara ini, rakyat perlu memainkan peranan penting untuk menolak racun-racun yang mahu ditaburkan, tidak kira oleh siapa. Jangan terpedaya dan jangan pula kita leka. Kita boleh berbicara, berhujah dan berceritalah mengenai potongan kek antara ras, hak keistimewaan dan apa sahaja dalam persekitaran perbincangan, tetapi tuduhan membunuh kaum tertentu, tuntutan darah dan sebagainya bukan satu perbincangan atau pendedahan kepincangan tetapi adalah satu sandaran berniat dan motif yang mungkin tidak baik.

Fikirkan dan ubah kepada satu diskusi secara terbuka dalam topik bagaimana memupuk kesejahteraan dan keharmonian antara kaum.

107 Comments:

Anonymous Anonymous said...

i quote the below frm Marina Mahathir blogs. for full news, click here http://rantingsbymm.blogspot.com/

"...On the one hand, blogs are supposed to be 'not that popular' read only by the urban elite while the rural masses are completely oblivious to it. What's more, all they do is,apparently, lie. So if they are a bunch of liars who are only read by a small number of people sipping vanilla lattes, why worry?

But worry they do, to the extent of making police reports and calling for all sorts of bolts of legal lightning to be rained down on their heads, accusing them of 'cyber' crimes. And what are these ? Saying nasty things about people. Giving the country a bad image. Tut-tutting the government and its leaders. Gee whiz, these are the sorts of things that bring down our society? Give me a break!

I never knew that a handful of bloggers could be so powerful. So okay, they are writing about people in positions of authority, such as cops, doing things they shouldn't, like take money for um...services rendered. Or, they are reminding people who read blogs that there are a heck of a lot of pots in Parliament calling kettles black. Some are just reporting on the truly imbecilic things that our allegedly esteemed leaders insist on saying. Some of these, especially the idiocies, are in the mainstream media anyway. While others are noticeably absent, or are, shall we say, spun in such a way that they sound better than they are.

But just because some bloggers talk about these, life the Malaysian way will go down the tubes? Such faith we have in ourselves! If this was true, Raja Petra would be the most powerful man in Malaysia.

Unless of course, among those alleged 'lies', there is the tiniest grain of truth. And when people are feeling guilty, not even such tiny grains can be allowed to come out. Siapa makan cili and all that. So let's bring the mother of all hammers down on that tiny grain because otherwise, oh lor', it might just grow!..."

5:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya percaya orang seperti Raja Petra ini perlu dihumban dalam penjara. Isu yang di bawa adalah isu yang jelas menuduh UMNO dengan tuduhan rambang. Tuduhan membunuh atau mencetuskan pembunuhan bukan satu tuduhan yang ringan.

Tapi saya lihat En Anuar macam mahu sampai satu mesej tertentu, terangkan dengan jelas En Anuar, apa dia mesej itu.

7:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Khairy kata ambil tindakan atas blog


KIMANIS (Sabah), 28 Julai (Bernama) -- Tindakan undang-undang perlu diambil ke atas penulis blog yang menyebarkan laporan berbentuk fitnah di laman blog mereka, kata Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

Katanya penulis blog sebegitu tidak pernah memikirkan sensitiviti orang lain.

"Tidak ada undang-undang di alam siber kecuali undang-undang rimba. Jadi tindakan harus diambil supaya 'monyet-monyet' lain takut dan mengambil iktibar daripadanya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Pemuda Umno bahagian Papar, Kimanis dan Sipitang di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai penulis blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin yang dipanggil untuk memberi keterangan kepada polis.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib telah membuat laporan berhubung komen orang ramai dalam laman blog itu dalam siaran 11 Julai lepas, yang dikatakan menyentuh sensitiviti agama, kaum dan institusi Yang di-Pertuan Agong.

Khairy berkata beliau turut difitnah dalam laman blog itu, tetapi belum mengambil tindakan undang-undang kerana khuatir akan mengambil masa yang lama untuk diselesaikan.

-- BERNAMA

7:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bloggers Siar Bahan, Isu Sensetif Disifatkan Sebagai Pengkhianat - kata Norza Zakaria

Kuala Lumpur -- Pemuda UMNO hari ini menyifatkan bloggers yang tidak bertanggungjawab yang menyiarkan bahan-bahan serta isu sensitif yang boleh menganggu-gugat keamanan dan keharmonian negara sebagai pengkhianat.

Justeru pergerakan itu mendesak agar kerajaan mengambil tindakan tegas mengikut akta-akta yang sedia ada untuk memastikan ianya tidak akan berulang pada masa akan datang.

Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Mohamad Norza Zakaria berkata kementerian-kementerian yang berkaitan seperti Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Kementerian Penerangan perlu mengambil tindakan segera dan tidak hanya berdiam diri.

Menurut beliau kementerian terbabit boleh memainkan peranan dengan melakukan siasatan terhadap kes tersebut berdasarkan semua peruntukan yang terkandung di bawah Kanun Keseksaan, Akta Hasutan 1948 serta Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, bagi memastikan hukuman yang setimpal dijatuhkan di atas setiap kesalahan yang dibuat.

"Bagi Pemuda kebebasan bersuara mestilah diimbangi dengan batas-batas kehidupan negara yang berbilang bangsa. Tanpa pengimbangan ini, maka usaha membentuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang telah disemai semenjak Malaysia merdeka 50 tahun yang lalu tidak akan membawa sebarang makna.

"Malah keamanan yang dinikmati selama ini mungkin akan terjejas angkara segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab dan tidak mempunyai perasaan cintakan negara. Pemuda sudah bosan kerana tiada tindakan dan penguatkuasaan terhadap Bloggers yang tidak bertanggungjawab itu", katanya.

Beliau berkata demikian kepada laman webPemuda pada sidang media bersama Ketua-Ketua Pemuda negeri di sini, hari ini. Sebelas Ketua Pemuda negeri hadir kecuali Perlis dan Kedah.



Datuk Norza Sedang Menjawab Soalan Pemberita Dalam Satu Sidang Media Bersama Kesemua Ketua Pemuda UMNO Negeri Kecuali Kedah Dan Perlis
Norza seterusnya berkata pergerakan itu menyokong penuh tindakan UMNO Malaysia yang telah membuat laporan Polis terhadap pengendali dan pemilik laman web Malaysia-today.net yang menyiarkan komen-komen sensitif mengenai kedaulatan Yang di-Pertuan Agong, keagamaan dan perkauman di dalam laman web tersebut.

Menurut beliau Malaysia-today semestinya termaktub di bawah peruntukan undang-undang yang sama seperti Akta Percetakan, Akhbar dan Penerbitan 1984, Akta Penyiaran 1988, Akta Hasutan 1948, Akta Rahsia Rasmi 1972 bagi membataskan maklumat yang boleh dicetak dan disebarkan kepada orang ramai.

"Sebagai penyiar komen-komen tersebut, Raja Petra seharusnya bertanggungjawab untuk memberi amaran yang jelas kepada setiap pemberi komen bahawa mereka perlu bertanggungjawab terhadap komen-komen yang dihantar dan boleh didakwa di dalam mahkhamah sekiranya melanggar garis panduan yang ditetapkan.

"Pemilik laman web terbabit telah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai penyiar komen-komen tersebut kerana gagal mengeluarkan sebarang komen-komen sensitif di dalam laman web berkenaan", ujarnya.

Tegasnya lagi kenyataan yang mengatakan laman web tersebut tidak tertakluk di bawah undang-undang Malaysia adalah tidak benar kerana maklumat dan berita yang disiarkan khusus mengenai Malaysia dan untuk tatapan rakyat negara ini.

"Justeru, adalah wajar sebarang kesalahan perlu diambil tindakan mengikut undang-undang Malaysia", katanya.

Dalam pada itu beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO menyarankan agar kerajaan menggubal undang-undang yang lebih menyeluruh untuk memastikan pemilik dan pengendali laman web dipertanggungjawabkan sepenuhnya ke atas semua isi kandungan laman web masing-masing bagi mengelakkan perkara-perkara seperti yang berlaku pada kali ini berulang.

"Laman web berita Internet juga sepatutnya mempunyai permit yang sah termasuk undang-undang yang perlu dipatuhi oleh pihak pengurusan dan pemberita laman web.

"Selain itu, kita juga melihat perlunya kerajaan dan Polis menubuhkan unit ‘Cyberpolice (Polis Siber)’ untuk memantau dunia siber.

"Bagi Pemuda, sekiranya kita masih kekurangan dari segi kemampuan, kita perlu tubuhkan pasukan ini dengan pendedahan teknologi terkini dalam usaha mengekang gejala yang tidak bermoral", ujarnya.

Tegas beliau, Pemuda UMNO tidak akan berdiam diri sehingga bloggers-bloggers yang tidak bertanggung jawab itu dikenakan tindakan.

"Pemuda negeri-negeri juga akan mengambil tindakan susulan untuk memantau kegiatan Bloggers yang tidak bertanggung jawab tersebut.

"Kita khuatir, jika tidak ada pemantauan ianya dibimbangi akan membawa budaya yang tidak langsung sesuai dengan bentuk acuan pemikiran masyarakat yang telah kita bentuk selama 50 tahun ini", ujarnya.

Dalam pada itu beliau turut menyarankan agar media arus perdana tidak memberikan kredibiliti kepada maklumat-maklumat yang disiarkan oleh Bloggers dengan menyiarkan maklumat-maklumat tersebut tanpa mempastikan kesahihan maklumat-maklumat tersebut.

7:43 PM  
Blogger Anuar Mohd Nor said...

UMNO dan Raja Petra

Hakikat seorang individu membuat tuduhan kepada organisasi menampakkan kejanggalan. Ini merujuk kepada tuduhan Raja Petra Kamaruddin terhadap UMNO sebagai pencetus dan penyebab ramai terkorban sewaktu 13 Mei 1969.  

Namun mungkin cinta itu buta, buta segala-galanya maka yang merah nampaknya biru dan biru nampak bercahaya kerana kelabu titik akal dalam berbicara dan itulah yang wujud pada sesetengah komen yang terpapar dalam malaysia-today.net. Apa pun saya ucapkan terima kasih.

UMNO punca pembunuhan se waktu 13 Mei 1969, kata Raja Petra Kamaruddin yang sesungguhnya seorang blogger dan pengendali laman yang dedikasi terhadap bentuk perjuangannya. Namun persoalan yang timbul adalah UMNO - parti siapa kalau bukan parti yang disertai oleh Tunku Abdul Rahman, Dr Mahathir, Tengku Razaleigh dan Anwar Ibrahim. Siapa punca pembunuhan pada 13hb Mei 1969 – UMNO atau tuduhan kepada individu dalam UMNO yang memegang tunggak kepimpinan dalam UMNO pada masa itu, itu pun kalau benar UMNO terlibat.
Kalau UMNO memulakannya maka adakah wajar insiden seperti ini mahu dihidupkan semula? Adakah wajar kita membiarkan sekiranya ada pihak – pihak tertentu mahu menangguk di air keroh dengan isu perkauman khususnya dalam usaha mahu membangkitkan semula 13 Mei 1969 ini atas alasan dan matlamat tertentu?  

Buku Mei 13 oleh Dr. Kua Kia Soong itu juga menunjukkan bahawa UMNO dan kerajaan hari ini adalah lebih terbuka dan tidak bertindak terburu-buru atas tuduhan dan tulisan oleh Kua Kia Soong. Ini adalah petanda baik tetapi setakat menuduh keseluruhan UMNO – mungkin keterlaluan. Kenapa tidak kita tuduh UMNO , Kesultanan dan Agung serta rakyat pada masa itu keseluruhan kerana tidak mengambil langkah wajar terhadap menghukum kerajaan pada waktu itu.
Saya tidak memperkecilkan Raja Petra tetapi janganlah sampai semua ini adalah niat dan arah tuju tertentu yang merugikan kita tetapi menguntungkan pihak tertentu.

12:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kepada Rakyat Malaysia.

Dengan izin tuan-tuan dan puan-puan, saya ingin menceritakan sebuah kisah yang melibatkan kedaulatan dan martabat negara. Satu kisah yang disembunyikan dari Rakyat akan kerana kebaculan dan kedayusan barisan kepimpinan kita di Perdana Sari dan konco-konco mereka yang sewaktu dengannya. Kisah ini bermula dengan Kerajaan Malaysia menganugerahkan kontrak carigali kepada syarikat Royal Dutch/Shell dan Petronas Carigali Sdn Bhd di Selat Ambalat, Kontrak tersebut menyatakan kawasan explorasi dan carigali sebagai Blok ND6 dan ND7. Dibawah, saya mengemukakan petikan dari satu laman web Kerajaan Malaysia.

http://www.mima.gov.my/mima/htmls/papers/pdf/mokhzani/cyber-ambalat.pdf

“The diplomatic tension began to rise on 16 February 2005 when Petronas, Malaysia’s national oil company awarded production sharing contracts to Anglo-Dutch giant Royal Dutch/Shell and Petronas Carigali Sdn Bhd - Petronas’ exploration and production arm for the ultra-deepwater blocks off the east coast of Malaysia’s Sabah state. The blocks, which Malaysia has termed Blocks ND6 and ND7, are partially situated in Indonesia’s claimed area which is referred to by Jakarta as Ambalat and East Ambalat.”

Pada masa yang sama, Kerajaan Indonesia menghantar tujuh kapal perang dan pejuang F-16 mereka untuk mencabar kedaulatan negara. Akibat dari tindakan Kerajaan Indonesia yang tidak menghormati batas sempadan negara kita, maka nahas tidak berbau berlaku. Kapal Republik Indonesia, KRI Tedung Naga, dikatakan oleh Indonesia telah berlanggar dengan Kapal TLDM, KD Rencong. Petikan berkenaan isu tersebut saya kemukakan disini untuk rujukan.

http://www.indonesia-ottawa.org/information/details.php?type=news_copy&id=790

“According to the Indonesian Navy, the left side of the Indonesian ship’s hull was damaged while the Malaysian ship’s front was also damaged. The navy claimed its ship was hit by the Malaysians. “The incident occurred when our ship was patrolling off the Karang Unaran coast off East Kalimantan and tried to drive the Malaysian vessel out of our maritime territory,” Slamet said.”

Lanjutan dari insiden tersebut, Indonesia dengan megahnya menyatakan bahawa Kerajaan Malaysia TELAH MEMINTA MAAF kepada Kerajaan Indonesia! Hairan Bin Ajaib. Mengapa pula begitu? Jelas kepada Rakyat bahawa Selat Ambalat adalah perairan Malaysia secara sah dari segi Perundangan Antarabangsa. Mengapa pula kita terpaksa meminta maaf kepada Kerajaan Indonesia apabila jelas nyata KRI Tedung Naga memasuki kawasan perairan negara TANPA KEBENARAN. Jadi, persoalan siapakah yang meminta maaf bermain-main dikepala saya. Menteri Pertahanan? Menteri Luar Negeri? Pernah saya terbaca petikan dari suratkhabar pada tahun 2005 dimana seorang Menteri yang suka bersantap di Paris menjelaskan bahawa beliau tidak pernah menganjurkan perkataan MAAF sama sekali. Akan tetapi, ANTARA, agensi berita Indonesia, masih memaparkan perkara ini di laman situs mereka sehingga sekarang. Persoalan kedua pula ialah, jikalau benar apa yang oleh Menteri ini, mengapa pula tiada tindakan undang-undang dilaksanakan keatas ANTARA kerana menerbit berita palsu?

http://portal.antara.co.id/en/arc/2007/3/29/malaysia-admits-mistakes-by-offering-apology-over-ambalat/

“Malaysia`s apology over incursions by its naval boats into Indonesian waters indicates that the neighboring country has admitted it was mistaken in making provocative moves in the Ambalat region, a legislator said. “As a civilized nation, we have to appreciate Malaysia`s willingness to offer an apology,” Andreas H Pareira, a House of Representatives (DPR) member representing the Indonesian Democratic Party-Struggle (PDI-P), said here Wednesday. Indonesian Defense Minister Juwono Sudarsono said here on Wednesday that Malaysia had offered an apology to Indonesia for intrusions committed by its naval boats into Ambalat waters last February 24 and 25.”

“As a civilized nation?” Apa maksud Bapak Andreas apabila menutur kata-kata tersebut? Rakyat Malaysia gasar? Kerajaan Malaysia gasar? Ataupun kedua-duanya sekali? Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan tidak mengerti akan pepatah, “Menconteng arang ke muka”, saya rasa Bapak Andreas telah menunjukkan satu contoh dimana pepatah tersebut terpakai keatas Maruah Rakyat dan Negara Malaysia.

Jangan kita pula bermimpi disiang hari iaitu wujudnya satu perhubungan intim yang dikatakan Abang-Adik (Bung-Adek?) antara negara Malaysia dan Indonesia yang sememangnya dongeng indah yang dipasarkan oleh barisan kepimpinan kita melalui media-media tertentu yang sepatutnya diberi nama Utusan Dayus dan Bacul Harian. Kebobrokan Rakyat Malaysia dalam memahami implikasi insiden di Selat Ambalat Cuma hanya akan memudaratkan keupayaan kita dalam menegakkan kedaulatan negara; samada di Pulau Batu Puteh dengan Singapura maupun Terumbu Layang-Layang dengan Republik Rakyat Cina. Pohon izin saya mengemukakan petikan komentar dari sebuah blog di Indonesia. Nampaknya bukan main bersemangat lagi rakyat Indonesia ingin mempertikaikan hak Malaysia keatas perairan Selat Ambalat.

http://priyadi.net/archives/2005/03/09/sengketa-perairan-ambalat/

KOMEN NO 1

“Ambalat Belongs To Indonesia ! Ganyang Malaysia !”

KOMEN NO 2

“Malaysia ngembat Ambalat elo Kualat!!!!

Lagi TKI Indonesia diperkosa dan dianiaya majikan di Malaysia!!!!
TKI diperkosa dan dianiaya!!!!

Malaysia manggil bangsa kita INDON!!!!! Liat aja di koran2 Malesy kita dibilang INDON(s). Sampe dibilang presiden INDON… Negara mana tuh INDON???? Ada yang tau gak? Kekekeke…

Kita manggil bangsa mereka aja gak disingkat2
Apa mau kita panggil Hei bangsa Malesy…. kau bangsa peMALESY, PENINDAS, LICIK, PENGHISAP DARAH!!!!

Elo kagak mikir kalo keluarga encik2 diperlakuin seperti binatang, diperkosa, dicambuk??? Kenapa tidak orang Melayu saja yang jadi buruh kerja di tempat kotor membangun BUILDING??? MEmang peMALESY”

KOMEN NO 3

“Disini berita Ambalat ditutup-tutupi. Potong sana potong sini. Banyak orang Malaysia yang tidak tahu soal krisis Ambalat. Harusnya mereka sadar Indonesia itu bangsa yang gigih merebut dan mempertahankan kemerdekaan bukan hanya diberikan. Maju tak gentar!”

Betapa kerdilnya kita. Betapa aibnya kita. Semasa rakyat Indonesia bersemangat berkobar-kobar, Rakyat Malaysia sendiri pula dikasi oleh barisan kepimpinan di Perdana Sari. Semangat perjuangan rakyat Malaysia telah dipadam sebelum dapat dinyalakan.

Persoalan-persoalan ini perlu dijawab dengan telus oleh barisan kepimpinan kita di Perdana Sari, dan khasnya Menteri Pertahanan kita, Najib Anak Razak, dan Menteri Luar Negeri, Syed Hamid Anak Syed Albar.

1. Diminta Kementerian Pertahanan menerangkan akan langkah-langkah yang telah diambil untuk memastikan perairan Selat Ambalat selamat dari dicerobohi oleh kuasa-kuasa asing?

2. Adakah Kemeterian Luar Negara membuka perbincangan dengan Kerajaan Indonesia dengan mengusulkan agar pertikaian tersebut dikemukakan di Makhamah Keadilan Antarabangsa (ICJ)?

3. Sekiranya berlaku sekali lagi pencabulan keatas perairan Selat Ambalat, adakah Kementerian Pertahanan telah mengambil langkah untuk memastikan bahawa Angkatan Tentera Malaysia mampu menangkis dan memusnahkan sebarang tentangan?

4. Dan akhir sekali, diminta Menteri Pertahanan dan Meneteri Luar Negeri menjelaskan sekali lagi samada benar atau tidak berita yang dipetik dari ANTARA yang menyatakan bahawa Malaysia “meminta maaf” terhadap insiden tersebut?

Sebelum saya menamatkan artikel ini, izinkan saya untuk kali terakhir untuk mengemukakan petikan dari sebuah laman situs Indonesia untuk renungan kita…

“Pada saat kondisi yang amat kontras, Malaysia berhasil melakukan beberapa “uji coba” memperdaya Indonesia. Mereka mencoba RI dengan mengusik para TKI ilegal. Sayangnya, hal itu tidak cukup membangkitkan ghirah pemimpin negeri ini untuk membela rakyatnya secara all out.

“Uji coba” yang paling sukses adalah klaim Pulau Sipadan dan Ligitan yang diajukan ke Mahkamah Internasional. Sebaliknya, Indonesia “mati kutu” tak bisa berkutik dalam kasus ini. Di samping itu, situasi yang kondusif mengundang para investor RI mengalihkan penanaman modalnya ke Malaysia, sedangkan investasi Indonesia semakin kusut dengan terus meningkatnya instabilitas.

Klaim Malaysia atas Selat Ambalat yang terletak di dekat Pulau Sebatik, Kalimantan Timur, merupakan “uji coba” berikutnya untuk melanjutkan “kesuksesan” sebelumnya. “Kemenangan-kemenangan” Malaysia yang begitu mudah menjadikan Malaysia semakin percaya diri. Tapi kali ini Malaysia berhadapan dengan Presiden RI yang jenderal. Maka, segera dikerahkan tiga kapal perang KRI Nuku-873, KRI Rencong-622, KRI Wiratno-622, serta pesawat intai Nomad P-840 dan P-834. Tindakan defensif ini dapat dikatakan mampu mewakili rasa harga diri bangsa kita yang sudah lama merasa diinjak-injak.

Tapi meski ghirah ini meningkat, ada juga rasa waswas. Mengingat, Malaysia tentu saja bukanlah negeri yang tanpa perhitungan selama berani mengklaim Selat Ambalat itu. Apalagi, Indonesia sejak masa reformasi ini dapat dikatakan “telanjang bulat”. Setelah diembargo senjata oleh Amerika Serikat dan ketika menghadapi bencana tsunami di Aceh kelihatan tak berdaya. Jangan-jangan semua sudah diperhitungkan. Maka, tetaplah waspada, dan pertahankanlah Selat Ambalat.”

http://www.pikiran-rakyat.com/cetak/2005/0305/07/02.htm

Tidakkah kepentingan dan kedaulatan negara mengatasi perkiraan perhubungan “Abang Adik”?

8:39 AM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

Selama ini Umno tidak pernah berasa bersalah apabila menuduh Keadilan sebagai parti 'keganasan', Pas parti 'ektremis' dan DAP sebagai parti chauvinis / perkauman. Umno sanggup melakukan apa saja demi kemenangan hatta menuduh Tengku Razaleigh masuk Kristian. Mengapa kali ini Umno merasa terhina apabila dituduh sebagai penyebab kepada rusuhan 13 mei? Bukankah selama ini Umno menggunakan 13 Mei untuk menakut-nakut rakyat supaya jangan mengundi pembangkang?

We have been competing on uneven playing gound and Raja Petra is trying to level the playing ground, and now you are crying foul?

Umno merasakan bahawa Umno itu Melayu dan Melayu itu Umno, Umno itu Malaysia dan Malaysia itu Umno. Lantas mereka menganggap sesuatu tuduhan terhadap Umno itu dianggap sebagai penentangan terhadap melayu sama seperti Pas yang menganggap penentangan terhadap Pas itu dianggap sebagai penentangan terhadap Islam.

Sdr. Anuar berkata: "Namun persoalan yang timbul adalah UMNO - parti siapa kalau bukan parti yang disertai oleh Tunku Abdul Rahman, Dr Mahathir, Tengku Razaleigh dan Anwar Ibrahim. Siapa punca pembunuhan pada 13hb Mei 1969 – UMNO atau tuduhan kepada individu dalam UMNO yang memegang tunggak kepimpinan dalam UMNO pada masa itu, itu pun kalau benar UMNO terlibat."

Siapa itu Umno? Umno sudah mati pada tahun 1987. Umno yang ada pada hari ini bukan lagi Umno yang sama pada tahun 1969. Tuduhan Petra adalah kepada arwah Umno, bukan Umno Baru yang diasaskan oleh Dr. Mahathir. Oleh itu tidak wajar untuk mengaitkan Dr. Mahathir kerana beliau masih lagi merangkak diKubang Pasu manakala Anwar pula masih belajar menulis.

Anuar: "Adakah wajar kita membiarkan sekiranya ada pihak – pihak tertentu mahu menangguk di air keroh dengan isu perkauman khususnya dalam usaha mahu membangkitkan semula 13 Mei 1969 ini atas alasan dan matlamat tertentu? "

Revisiting this issue bukan bermakna untuk bergaduh sekali lagi, tetapi untuk menilai sejauh mana kebenaran propaganda yang selama ini dimanipulasi oleh Umno.

Anuar:"Buku Mei 13 oleh Dr. Kua Kia Soong itu juga menunjukkan bahawa UMNO dan kerajaan hari ini adalah lebih terbuka dan tidak bertindak terburu-buru atas tuduhan dan tulisan oleh Kua Kia Soong."

Jadi apa masalahnya? Kalau benar Umno kini lebih terbuka, mengapa perlu takut sehingga menangkap dan mengugut para bloggers?

10:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

kepada semua rakyat malaysia. ambil ingatan dan fikir. kalau sekarang kita merasa keamanan tidak perlu. suka hendak bergaduh dan berperang macam negara di afrika.dah tak seronok dengan pembangunan negara. suka tengok negara hancur ! suka hari-hari tengok darah. MAKA UNGKITKANLAH KISAH LAMA, TANAMKAN SEMANGAT PERKAUMAN, CACI AGAMA ORANG LAIN!!! baru puas hati kita semua. akhirnya yang rugi kita jugakkk. FIKIRLAH SENDIRI SEMUA DAH PANDAI. (RAJA PETRA NABILA)

12:03 AM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

Sapa yang nak gaduh? Sapa yang nak kena tangkap? Sapa yang nak kena penjara?

Soalnya sekarang, Umno boleh buat apa yang dia suka, tapi orang lain buat, depa tangkap, humban dalam ISA. Kalau tak dak kes pun, buat-buat ada kes.

Apa kesalahan Petra untuk dituduh sebagai menderhaka kepada Agong? kalau Petra perlu ditangkap kerana menghasut dan mengapikan perkauman, maka Pak Lah jugak perlu ditangkap kerana menyiarkan artikel perkauman.

12:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum Semua,

Penulisan biasanya melibatkan tiga perkara penting: Pertama Sipenulis; Kedua proses penulisan atau apa yang ditulis, dan Ketiga kesan penulisan tersebut kepada pihak ketiga, iaitu para pembacanya.

Jarang-jarang para penulis memikirkan semasak-masaknya akan perkara ketiga ini, walaupun kekadang niat/tujuannya"baik".

Saya tujukan maksud tulisan saya ini kepada apa yang ditulis oleh Sdr Raja Petra mengenai peristiwa 13 Mei yang di"revisitednya".

Saya kurang pasti kalau-kalau apa yang didawknya itu benar-benar belaku atau tidak.

Tetapi, ini bukan isunya.

Isunya ialah akibat yang bakal/ sudahpun timbul daripada apa yang ditulisnya, yang mungkin akan berteler kepada perkara yang tidak diingini berlaku disebabkan kurang keperhatinnya kepada kemungkinan-kemungkinan tersebut.

Justru, befikirlah dengan teliti sebelum menulis.

Sepatah kata orang tua-tua terlajak jalan boleh pulang ke pangkal jalan, terlajak kata, binasalah badan.

Kata pepetah Inggeris pula: "Look before you leap."

Sebab pulut santan binasa, sebab mulut kelak badan binasa.

Pastikan fakta-fakta kita tepat sebelum menulis dan berkata.

Sebaliknya mungkin fakta kita betul dan tepat, tetapi bagaimana dengan kesan daripada penulisan kita itu terhadap khalayaknya?

Janganlah sebab nyamuk seekur seluruh kelambu dibakar/terbakar. Wallahu'alam.

mansal damha

2:38 AM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

Penulisan juga dipengaruhi oleh beberapa faktor penting. Penulis bebas, penulis upahan.
Proses penulisan juga berbeda, akademik, hipotesis, propaganda.
Kesan penulisan sudah tentu berbeda.

Penulisan akademik memerlukan prosedur dan fakta. kesan kepada massa tidak penting, apa yang perlu ialah hasil tulisan itu mempunyai kredibiliti uantuk dijadikan bahan rujukan.

Hipotesis lebih bersikap bebas. Pembaca bebas menilai, sama ada ianya fakta atau fiksi.

Tetapi dalam penulisan propaganda, matlamat utama ialah KESAN kepada massa. Kalau dilihat kepada media arus perdana hari ini, hampir kesemuanya memuatkan berita propaganda. Berat sebelah dan penuh manipulasi. Tujuanya sudah jelas: memanipulasi pemikiran massa.

Apa yang saya nampak, Petra cuba membebaskan pemikiran rakyat daripada belenggu pembohongan kerajaan yang membantutkan pemikiran rakyat.

"Justru, befikirlah dengan teliti sebelum menulis."

Sudah pasti! Anda tidak akan menulis kalau tidak punya matlamat mengapa anda menulis.

9:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

13 Mei 1969, detik hitam dalam sejarah perpaduan negara. Kenapa luka lama ini harus dibuka kembali dan di jadikan propaganda busuk dan isu tunggangan untuk mereka yang hanya mementingkan diri tetapi jahil akan hakikat sebenar.

Cukuplah...
banyak jiwa dan hati yang akan terluka kerana ada yang kehilangan orang tersayang akibat kejadian 13 mei itu. Jangan sebab kedangkalan fikiran, sikap mementingkan diri dan rasa bagus yg amat sangat kita sesuka hati menggunakan isu ini tanpa memikirkan akibatnya kepada masyarakat dan negara.

Jangan meracuni fikiran masyarakat demi kepentingan diri sendiri.
Jangan membuat kesimpulan hanya berdasarkan pemikiran dan pendapat kita sahaja.
Kajilah dengan mendalam dan menyeluruh sebelum membuat kesimpulan yang berbaur rasa benci, demi kepentingan diri atau demi meraih populariti.

Tulisan kita adalah tangungjawab kita kepada masyarakat. Tangan yang menulis ini akan ditanya pada Hari Pembalasan kelak akan tanggungjawab yg telah dilaksanakannya. Andai tulisan itu tidak tepat atau benar dan mendatangkan kemudharatan dan bencana yang akhirnya memusnahkan perpaduan negara bangsa ini, bersedialah untuk berhadapan dengan ALLAH SWT nanti...

Berhati-hatilah dan jagan meletakkan kepentingan peribadi mendahului kepentingan masyarakat dan negara.

Renug-renungkan dan selamat berjuang...

3:57 PM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

"Kenapa luka lama ini harus dibuka kembali dan di jadikan propaganda busuk..."

Mungkin anda tidak menyedari bahwa luka ini sentiasa dibuka setiap kali pilihanraya. Mungkin anda tidak menyedari bahawa luka ini digunakan oleh Umno setiap kali pilihanraya. Untuk apa? untuk memastikan kemenangan supaya segelintir elit Umnoputra akan terus membolot kekayaan negara dan terus menghimpit bangsa sendiri. Mengapa apabila Petra membangkitkan isu ini, tiba-tiba ia menjadi busuk dan jijik. Apakah ianya hanya jijik dan busuk apabila tahi tersebut hinggap dimuka sendiri? Tanya kembali, siapakah yang mementingkan diri sendiri?

"Jangan meracuni fikiran masyarakat demi kepentingan diri sendiri....."

Diri siapa? Petra atau Umno? pemikiran rakyat sudah lama diracuni sehinggakan kebanyakan sudah tidak dapat berfungsi dengan waras. Haram menjadi halal. Yang bersalah menjadi juara, yang benar menjadi mangsa.

"Berhati-hatilah dan jagan meletakkan kepentingan peribadi mendahului kepentingan masyarakat dan negara."

Kalau pemerintah hari ini mementingkan masyarakat dan negara, sudah pasti, Petra menjadi menteri. Hakikatnya, perompak, penyamun dan pencuri terus menjadi raja, manakala yang menegur dan mengkritik menjadi pengkhianat negara.

Renug-renungkan dan selamat berjuang...

10:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

SELAT AMBALAT HAK RAKYAT MALAYSIA! AYUH, USIR PENDATANG HARAM INDON2 KEMBALI KE INDONESIA! MAJU TIDAK GENTAR!

GANYANG INDONESIA!

Jangan megaburi fikiran rakyat Malaysia demi kepentingan diri sendiri. Janganlah rakyat Malaysia membuat sebarang konsesi hanya berdasarkan kebaculan dan kedayusan barisan kepimpinan kita sahaja.
Kajilah dengan mendalam dan menyeluruh sebelum membuat kesimpulan yang berbau belot ataupun khianat, demi kepentingan diri atau demi cerita dongeng "Abang Adik".

10:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

hehe..
lihatlah.. pertikaian lidah, idea sesama kita yg seagama dan sebangsa!
jgn kita nk bincang berdegar degar sana sini.. itu x betul... ini x betul.. abis apa yg betul.. yg betul kita sama sama islam sama sama melayu dok asyik gaduh sama sama kita..

sudah dok kt situ la kita tak kemana.. orang lain da sampai bulan.. kita dok cakap cakap kosong lagi.. kau ni x guna la, kau ni menipu la..

its time for us to seat togheter and find for solutions.. nobody is perfect cause perfection belongs to Allah s.w.t.. but we still can discuss togheter and correct each other in a good manners..

jadilah seorang yg benar2 ikhlas berjuang kerna cintakan agama, bangsa dan tanah air kita.. x kemana kita jika asyik bertikam lidah sama sama kita..

kau islam aku pun islam, kau melayu aku pun melayu.. jadi perbezaan kita?? tidak ada!! kita sama cuma idea dan pendapat berbeza, itu saja.. bukanya masalah pun bahkan lagi baik utk terus maju jika idea2 ini kita ambil yg terbaik demi membela agama bangsa dan negara!

cukuplah sahabat2 semua! berhenti berikam lidah sama2 kita!

BERSATULAH dalam membela nasib ISLAM, MELAYU dan NEGARA TANAH MELAYU INI!!!

12:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

96zsB8 The best blog you have!

4:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

6jv633 Nice Article.

1:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

2:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

3:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

3:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

4:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

6:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

11:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

12:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

1:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

2:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

qCZXwO write more, thanks.

12:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

12:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

2:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

2:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

3:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

3:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

4:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

5:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

5:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

6:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

7:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

8:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

8:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

9:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

9:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

10:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

11:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

11:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

12:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

12:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

1:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

1:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

2:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

3:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

3:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

4:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

5:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

5:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

5:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

The gene pool could use a little chlorine.

6:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

The gene pool could use a little chlorine.

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

7:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

8:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

8:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

9:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

9:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

10:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

10:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

11:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

12:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

12:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Suicidal twin kills sister by mistake!

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

2:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

2:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

3:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

3:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

4:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

5:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

6:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

6:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

7:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

8:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

9:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

10:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

10:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

11:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

11:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

12:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

1:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

2:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

2:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

3:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

4:22 AM  
Blogger Unknown said...

Tajuk tu sedap! tapi bodohnya melayu!. Dulu pemimpin gubal dan buat perlembagaan ikut kehendak Lord Reid. Tapi tak apa lah sebab melayu dulu tak fikir akan jadi begini.

Sekarang semua dah pandai, negara pun dah maju, pemikiran juga harus maju. maka Jadilah kemajuaan minda, kebendaan, dan bermacam macam kemajuan telah kita dapat...tapi jangan ingat melayu je yang dapat...semua kaum dapat. Isunya sekarang kebendaan inilah yang mendorong manusia memikirkan hal selain dari itu..iaitu KUASA.

Apa masalah mencabar perlembagaan? kita orang melayu pun langgar juga. perlembagaan itu manusia tulis, Loard Reid dan loard lord yang lain. Memang ada pemimpin kita tak setuju. Tapi apa kita buat selepas itu? Kita tak buat apa pun, kita pinda untuk beberapa perkara yang berlapis lapis dalam buntuk akta dan undang undang untuk sesuaikan pada keadaan semasa.

Majoriti diParlimen adalah orang melayu/islam. Pernah ke kita dengar ahli parlimen tu kemukakan cadangan untuk menulis semula perlembagaan negara kita yang dah 50 tahun itu? Pernah ke ada ahli parlimen kita bersungguh sungguh meneliti perlembagaan kita dan memberikan pandangan atau pindaan untuk kepentingan rakyat malaysia. Tak ada seorang pun...sebab apa? sebab mulut penuh air. Poket sentiasa ada isi..bila dok dengan menteri atau Perdana Menteri tak ada benda lain selain bagi persetujuan dan sokongan pada setiap kenyataan PM. Ini trend...kita mesti selari dengan PM dalam memberi pendapat dan pandangan...apa apa hal biar PM dulu cakap..lepas itu kita sokong dia walau pun dia salah. Siapa daripada ahli parlimen tu kata Islam hadhari tu salah cara berdepan depan dengan PM???? Sapa?...Sapa?..tak berani kata..sebab Presiden Amerika pun setuju....mana plak jadi salah..

Jadi PM Malaysia ni berat tanggungjawab sebab pelbagai bangsa dan ethnic. Hebat jadi PM Malaysia jika masalah perkauman ini dapat diatasi, 50 tahun kita berjaya! semua masalah jadi duri dalam daging. Simpannnn.....dan hari ini muka PM dicalarkan dengan tuntutan Hindraf. Malunya tidak terhingga seluruh dunia tahu dengan kebodohan menteri menjawab soalan daripada Al-jareeza.

kita ni jadi sensitif bila kita kena..kita mula cari mana kambing yang dihitamkan. Ahli Parlimen kita tak buat keje..bagitahu saya apa kerja mereka? Saya pergi keparlimen, kantin dan lobi je yang penuh. Dalam dewan kosong...tiada benda yang penting bagi ahli parlimen selain datang untuk memenuhi tuntutan elaun (Bukan Semua) tapi mejoritinya itu lah yang berlaku yang berlaku. Bila PM atau TPM datang keparlimen...semua masuk dewan takut nanti PM atau TPM tak nampak.

Bila balik kawasan jadi HERO pada rakyat (kononnya) mendabik dengan orang kampung dengan kereta besar dan muka masam. Semua projek kampung disusun...pegawai kerajaan bagi LO atau surat tawaran je pada mana mana kontraktor yang direkomen. Tengok orang macam tengok kera je. Lepas tu tunggu mana mana NGO ke, belia ke, Sekolah ke buat program dan bagi arahan mesti jemput dia berucap. Dia nak buat program yang menafaat takde. Semua dia rasmi orang nye sahaja, lepas tu pulak..berucap berjam jam...tak tentu hala...seronok sendiri je. GElihati saya melihat cicak mengkarung nak jadi naga ni.

Majoriti mereka ini kebetulan ahli UMNO. Bila musim pemilihan bahagian datang, mereka memulakan agenda baru, iaitu menabur duit untuk kekal dalam bahagian sebagai ketua atau nak jadi ketua.

Mampus UMNO tau tak!!!dapat memimpin yang macam ni, satu alam dilaknat ALLAH bila orang macam ni dipilih ...rasuah...na'uzubilla.. saya tidak mendakwa tanpa bukti...kalau UMNO tu tidak korup...apasal ISA SAMAD sampai kene buang? kerana apa? kerana politik wang, sebab ape? SEBAB RASUAH..satu dunia tahu!... saya berani mengatakan semua perwakilan G7 tu adalah penerima rasuah dari ISA SAMAD tadi, mereka ini berlumba lumba dan sanggup berbelanja untuk menjadi wakil G7 masa pemilihan UMNO pusat, semua nak DUIT dan sanggup memberi undi dengan tawaran an ganjaran yang tinggi, pencacai pun dapat duit gak. Rata rata pemimpin yang bertanding MKT..kenapa ISA SAMAD je yang kena? Ali Rostam tak bagi ke? Muhyiddin tak bagi ke? Rafidah tak bagi ke? dan semua tu lah...JAdi lahirnya pemimpin Melayu/UMNO semuanya daripada kelompok rasuah dan politik wang...semua rakyat tahu...tapi rakyat pilih jugak orang orang ini dengan harapan mereka bertaubat.

BAgi saya Pemimpin yang ada sekarang daripada PM/Presiden sampai semua MKT dan semua ketua ketua bahagian tu patut dibakul sampahkan. kerana rakyat malaysia telah salah memilih dan menegakan kerajaan yang HARAM disisi ISLAM.

Kerana apa? kerana mereka adalah paksi yang menjana rasuah didalam pemerintahan...sekarang apa nak yang kita nak bela? dan apa mereka nak bela melayu? TOLONG BAGI TAHU SAYA...saya tak nak sentuh hal hindraf, hal hindraf kalau bagi saya kecik je...kalau saya ada kuasa kejap je saya selesaikan.

Tapi sebab kita dapat pemimpin yang pening, maka yang lain2 pun ikut pening....KITA jangan bincang hal hindraf ini la...lantak la dia nak tuntut apa pun...Yang kita hendak apa penyelesaian MELAYU itu sendiri...

Saya berani katakan hari ini semua pemimpin melayu yang ada sudah tidak layak memimpin, jika saya pandang sebelah pada parti pembangkang sama je macam cicak mengkarung kecuali NIK AZIZ. Kenapa....????? sebab saya baca dan lihat kenyataan mereka dalam semua media..Pemerintah kita melayu, pembangkang pun melayu...

Mari amati kenyataan saya...Pemimpin kita cakap ada dua muka...sama gak macam pembangkang...mereka bila berhadapan dengan orang melayu bercakap pasal melayu dan hak hak melayu yang kononnya dia bela dan perjuangkan...bila depan kaum lain tentulah cakap lain..cakap kemajuan semua..keharmonian, senang berniagaan, negara aman untuk semua bangsa yang majmuk...di satu pihak lain, cakap pasal ISLAM yang diterangkan pada ORANG MELAYU/ISLAM..dan berterusan menyampaikan dakwah PADA ORANG ISLAM..(ORANG MELAYU ISLAM NI TAK RETI AGAMA KE?) yang didakwah dakwah...tapi bila berhadan dengan kaum lain cakap pasal kesamarataan, cakap keadilan bagi semua kaum, bejuang nak hapuskan tol, nak hapus semua kalau boleh yang mana menyusahkan rakyat lah... katakan apa je, bila dapat memerintah nanti akan dilaksanakan ...tapi adakah mereka berdakwah dengan orang bukan ISLAM, adakah mereka memberitahu bagaimana corak pemerintahan ISLAM? mereka ni kalau dapat microfon melaung dia belasah semua kepimpinan yang memerintah...sebab korup nya, bodohnya, tol naik, barang naik, ekonomi merudum, dan macam macam...dan semua dakwaan ni betul..tapi jangan cakap lain pada melayu dan cakap lain pada bukan melayu...beritahu yang bukan melayu/islam ini apa yang mereka tak tau...ia itu KESYUMULAN ISLAM dalam pemerintah. Tunjukan dan tonjolkan IDOLA pemerintahan yang agung, cetak dan edar dalam pelbagai bahasa, bagaimana cara Islam memerintah, bagaimana keadilan itu ditegakan..

Terang terangan saya kata bahawa pemimpin yang ada sekarang tidak bertakarub pada ALLAH, dia jumpa ALLAH waktu dia solat je...itu pun bila ditanya solat tu allah terima ke? pasti dia tak tau! sebab dia tak baca kitab, lepas itu dia sibuk fikir bagaiman nak susun ayat POWER bagi perdaya rakyat agar kagum dengan nya.

Wahai ABDULLAH AHMAD BADAWI ketahui oleh kamu bahawa segala macam kecelakaan yang sedang menimpa dan pasti akan menimpa ini adalah di sebabkan oleh OLAH kamu, kerana kamu telah mencela ISLAM dengan hadhari yang kamu bawa. Kamu dikelilingi oleh orang orang bukan HAK dan semua kepimpinan UMNO/BN sedang menghadapi malapetaka dari ALLAH. Dan setiap kecelakaan yang ALLAH berikan akan mendatang secara JAMAK dan akhirnya BALA pasti datang kepada semua rakyat MALAYSIA. ingatlah dan luangkan waktu malam kamu denga bertanya kepada ALLAH jangan lah disibukkan sangat hak dunia yang pasti hancur ini. Berdamping lah pada ALLAH kerana bagi kamu ALLAH adalah segala galanya, kerana ALLAH tidak pernah gagal seperti KAMU.

Wasallam, jumpa lain waktu

12:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

dating simulation games [url=http://loveepicentre.com/]wanna dance christian singles dance el cajon[/url] updating drivers http://loveepicentre.com/ dan t parker and personals

12:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://newrx.in/diphenhydramine/contraindications-of-diphenhydramine
[url=http://newrx.in/bicalutamide/casodex-bicalutamide-illinois]cvs pharmacy prifits[/url] aaron jones drug king pin [url=http://newrx.in/imuran/imuran-effects-on-pregnancy]imuran effects on pregnancy[/url]
drug driving teaching resources http://newrx.in/esomeprazole/aciphex-esomeprazole-gerd-lansoprazole-nexium-omeprazole
[url=http://newrx.in/anastrozole/anastrozole]zyrtec counter drug[/url] how to help drug addict [url=http://newrx.in/glipizide/what-is-glipizide]what is glipizide[/url]
beatles on drugs http://newrx.in/carbidopa/carbidopa-levodopa-canada
[url=http://newrx.in/requip/sinemet-klonopin-neurontin-or-requip]umm kulthum drug addict[/url] research levitra [url=http://newrx.in/whitening/nebraska-laser-whitening]nebraska laser whitening[/url] beat drug tests [url=http://newrx.in/glipizide/glipizide-er]glipizide er[/url]

4:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

depression symptoms sertraline [url=http://usadrugstoretoday.com/products/avandia.htm]avandia[/url] recommended diet for gestational diabetes http://usadrugstoretoday.com/products/evecare.htm crack orgasm http://usadrugstoretoday.com/products/rumalaya.htm
the maker diet [url=http://usadrugstoretoday.com/products/flagyl-er.htm]flagyl er[/url] kirk sterling tea caddy [url=http://usadrugstoretoday.com/products/plavix.htm]eating disorder statistics in usa[/url]

3:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

travel country rv center http://greatadventures.in/tourism/tourism-policy-and-planning-in-the-caribbean garmin international travel guide
[url=http://greatadventures.in/car-rental/brazil-car-rental]shrewsbury travel inn[/url] patterson travel [url=http://greatadventures.in/inn/hanption-inn]hanption inn[/url]
travel supreme rvs for sale http://greatadventures.in/cruises/manchester-canal-cruises-going-to-liverpool-on-a-saturday
[url=http://greatadventures.in/motel]travel and work around australia[/url] inflatable travel [url=http://greatadventures.in/airport/glendale-arizona-airport-transportation]glendale arizona airport transportation[/url]
what is the best travel agent company to work for http://greatadventures.in/inn/inn-for-rent magazines for travel in america [url=http://greatadventures.in/lufthansa/british-airways-trident-photos]british airways trident photos[/url]

5:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

delaware public auto aution http://latestcarnews.in/suzuki/suzuki-rv-90 calvary auto sales lancaster pa
[url=http://latestcarnews.in/racing/free-car-racing]gs racing[/url] carbon fiber parts air cooled volkswagen [url=http://latestcarnews.in/rally/thunder-in-the-valley-biker-rally]thunder in the valley biker rally[/url]
cost automobile hand controls http://latestcarnews.in/opel/v8-powered-opel
[url=http://latestcarnews.in/pontiac/problems-with-the-2000-pontiac-sunfire]jaguar automobile[/url] houston area dodge dealers [url=http://latestcarnews.in/pontiac/pontiac-steel-rims]pontiac steel rims[/url]
walker auto sales vandalia http://latestcarnews.in/royce/rolls-royce-social-responsibility
[url=http://latestcarnews.in/pontiac/pontiac-tempest-convertible-1965]hot rad racing series nh[/url] aaa auto financing rates [url=http://latestcarnews.in/suzuki/suzuki-v-storm]suzuki v storm[/url]

7:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

zooey deschanel singer http://topcitystyle.com/?action=products&product_id=2446 design your own basketball shoes [url=http://topcitystyle.com/versace-casual-jacket-for-women-black-item2512.html]bob hillbert racing clothes[/url] fashion house soap
http://topcitystyle.com/-leather-jacket-dolce-amp-gabbana-category85.html old fashioned wainscoat [url=http://topcitystyle.com/pepe-jeans-london-tank-tops-brand52.html]custom shoes[/url]

3:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

forced love porn http://theporncollection.in/incest/incest-family-russia
[url=http://theporncollection.in/gay-male/gay-drill-sargent-mean-murtha-audio-clip]clean large adult partyies[/url] adult pleasure clips [url=http://theporncollection.in/lesbian-xxx/lesbian-dating-sites-uk]lesbian dating sites uk[/url]
double trouble adult movie http://theporncollection.in/hentai-porn/el-goonishshive-hentai
[url=http://theporncollection.in/moms/poetry-about-moms-and-daughters]sexy stilettos storeys[/url] doa xtreme hentai [url=http://theporncollection.in/gay-anal/blog-naked-men-pictures-gay]blog naked men pictures gay[/url]
adult personals uk http://theporncollection.in/hentai-sex/sonic-hentai-by-kio
[url=http://theporncollection.in/gay-anal/gay-cumshot-galleries]adult dating site sydney[/url] sexy geisha dress australia [url=http://theporncollection.in/gay-boy/victoria-gay-men]victoria gay men[/url]
interactive adult comics onlin http://theporncollection.in/porn-dvd
[url=http://theporncollection.in/gay-man/gay-pride-wholesale]asian dildo while sleep[/url] soft adult sex literature [url=http://theporncollection.in/gay-boy/victoria-gay-men]victoria gay men[/url]

8:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

blake lively sexy pics http://xwe.in/orgasm/can-a-man-orgasm-twice-in-one-night
[url=http://xwe.in/adult-xxx/boomis-ring-adult]anal black head treatment[/url] light porn [url=http://xwe.in/erotic-stories/father-daughter-rectal-temperature-taking-erotic-stories]father daughter rectal temperature taking erotic stories[/url]
amateur handjobs videos http://xwe.in/gay-boy/gay-xxx-anal-porn
[url=http://xwe.in/adult-video/tvlinks-adult]free adult fantasy videos[/url] adult pornographic avatars [url=http://xwe.in/erotic-stories/erotic-catfight-stories]erotic catfight stories[/url]
michigan adult escort service http://xwe.in/blowjob/teen-giving-blowjob
[url=http://xwe.in/archive-adult]where to buy a dildo[/url] lard dildo [url=http://xwe.in/adult-xxx/free-adult-pic]free adult pic[/url]
uk porn georgina smith http://xwe.in/toon/toon-boom-crack-version-download
[url=http://xwe.in/thongs/coed-thongs]hentai video tv adult[/url] the best naruto hentai [url=http://xwe.in/shemale/free-shemale-masterbation]free shemale masterbation[/url]

3:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

bbw home movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-bee-movie/13473database/]Bee Movie[/url] war of the roses movie [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-madagascar/5121database/]Madagascar[/url]
watch and iceman and movie [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-brazil/16920database/]Brazil[/url] free movie pass xxx [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-dikkenek/4984database/]Dikkenek[/url]
free movie skyscraper [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-kilometro-31-/12546database/]Kilometro 31 [/url] centerstage movie and song with fever [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-michel-gondry----human-nature/26445database/]Michel Gondry -- Human Nature[/url]
pokemon the movie 7 [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-michael-moore---s.o.s.-sarede--sicko----legendado/14382database/]Michael Moore - S.O.S. Sarede (Sicko) - Legendado[/url] movie perviews [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-the-fall-of-the-roman-empire/13196database/]The Fall of the Roman Empire[/url]

8:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

high fashion prom dresses http://www.thefashionhouse.us/gucci-page8.html ralph lauren comforters [url=http://www.thefashionhouse.us/men-page66.html]old fashioned dress shirts[/url] fiore shoes
http://www.thefashionhouse.us/of-white-sweaters-color154.html famous fashion disiners [url=http://www.thefashionhouse.us/purple-grey-color224.html]rico puhlmann a fashion legacy[/url]

1:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

finish line shoes online http://www.thefashionhouse.us/versace-tank-tops-brand1.html gas clothes dryers [url=http://www.thefashionhouse.us/off-white-yellow-on-sale-color209.html]mexco fashions[/url] bite golf shoes
http://www.thefashionhouse.us/dolce-amp-gabbana-bags-brand2.html cheap designer dress wedding [url=http://www.thefashionhouse.us/?action=products&product_id=2477]nike basketball shoes team[/url]

5:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

indian casinos in washington state http://lwv.in/baccarat/bert-baccarat pa lottery
[url=http://lwv.in/poker-online/the-poker-genie-pro-edition]lottery horror stories[/url] betting mlb playoffs [url=http://lwv.in/online-casinos/casinos-in-hallendale]casinos in hallendale[/url]
international betting oin presidential primaries http://lwv.in/slot/how-to-win-money-at-a-slot-machine-everytime
[url=http://lwv.in/roulette/roulette-ball-material]gambling clip art[/url] casino roulette best online casino [url=http://lwv.in/poker-online/no-money-online-poker]no money online poker[/url]
lottery scam readers digest http://lwv.in/bingo/free-bigtime-bingo spread betting [url=http://lwv.in/casino-online/casino-orlando-fl]casino orlando fl[/url]

11:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

morning raga movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_raising_the_bar/]raising the bar[/url] details on the movie antwone fisher http://moviestrawberry.com/films/film_the_wicker_man/ transformer 2 the movie
futurama movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_philadelphia/]philadelphia[/url] safier movie rags http://moviestrawberry.com/films/film_nite_tales_the_movie/ spiderwick the movie
free porn movie galleries [url=http://moviestrawberry.com/films/film_crime_spree/]crime spree[/url] new movie takes place in paris
the 13th floor movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_double_agent/]double agent[/url] rhode island movie theaters http://moviestrawberry.com/films/film_view_from_the_top/ katie price sex movie
girls get nude in movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_ride_in_the_whirlwind/]ride in the whirlwind[/url] how to make a movie screen http://moviestrawberry.com/countries/?page=7 the high and the mighty movie review

10:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

domino movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_soldier/]soldier[/url] movie rolling 2007 torrent http://moviestrawberry.com/films/film_white_heat/ farming movie with ronny howard
john wayne red river movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_final_fantasy_vii_advent_children/]final fantasy vii advent children[/url] financing movie studio equipment http://moviestrawberry.com/films/film_camelot/ porn movie search engine
tommy lee jones movie all [url=http://moviestrawberry.com/films/film_thomas_the_tank_engine_friends/]thomas the tank engine friends[/url] movie theater companies
movie theather goldsboro nc [url=http://moviestrawberry.com/films/film_charlie_wilson_s_war/]charlie wilson s war[/url] movie the golden compass http://moviestrawberry.com/films/film_the_blue_butterfly/ big easy the movie
stardust the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_saturday_night_live_the_best_of_phil_hartman/]saturday night live the best of phil hartman[/url] wallabies movie 300 http://moviestrawberry.com/films/film_channel_crossing/ movie grim reaper

6:05 AM  

Post a Comment

<< Home