Wednesday, March 21, 2007





Ada cadangan untuk kami membuat forum mengenai isu ini. Ini adalah petikan dan saranan yang dikemukakan oleh pelayar tag - board umno-reform. Sebenarnya beberapa tahun sudah sudah ada satu laman yang memperjuangan PAS - REFORM. Klik sini untuk melayari laman tersebut : www.pas-reform.com

Dari tag-board www.umno-reform.com

farrel: aku sangat setuju dengan faridshah.. faridshah.. aku harap UMNO-REFORM boleh bangkitkan isu ini untuk kepentingan RAKYAT MALAYSIA umumnya... rasanya andainya PAS berubah.. kebaikannnya adalah untuk semua bangsa melayu.. begitu juga dengan UMNO.. andai umno berubah.. yang untung tetap melayu..


farrel: Sudah tiba masanya hadi awang dan nik aziz bersara dan diganti dengan pemimpin muda seperti husam. Dunia berubah dan Pas perlu berubah. Kesinambungan perjuangan perlu dilakukan dan pemimpin muda perlu diberi peluang.


faridshah: Sudah tiba masanya hadi awang dan nik aziz bersara dan diganti dengan pemimpin muda seperti husam. Dunia berubah dan Pas perlu berubah. Kesinambungan perjuangan perlu dilakukan dan pemimpin muda perlu diberi peluang.

Nur Islam: Husam ada potensi dan kekuatan untuk berdiplomasi dengan khairy dan paklah.. ini yang kita mahukan.... kita tak mahu PAS dan UMNO gaduh.. tapi kita mahu diplomasi dan ukhwah dikukuhkan.... Hadi Awang gagal berdiplomasi dgn UMNO.. serahkan jawatan kepada HUSAM..

Satu persoalan yang menarik ditimbulkan oleh pelayar umno-reform.com adalah keperluan Nik Aziz meletak jawatan bagi pembangunan era baru di Kelantan dengan menamakan Husam sebagai Menteri Besar baru dan keperluan Haji Hadi memberi laluan kepada pemimpin baru dalam PAS. Antara justifikasi ringkas yang diberikan adalah untuk menjana perpaduan kalangan Melayu. Turut dikatakan adalah PAS dan UMNO perlu ada diplomasi dan ukhwah yang kukuh. Apa kata anda

27 Comments:

Anonymous rika said...

tertarik : umno-reform dan pas-reform. Sebenarnya apa yang mereka secara tidak langsung cakap adalah perpaduan melayu dan boleh disimpulkan sebagai melayu reform. Tak gitu

2:55 PM  
Anonymous ghuraba said...

Tak masuk akal nak suruh PAS yang berdiplomasi dengan UMNO. Pernah satu masa, ketika zaman Tun Mahathir diadakan gabungan pembangunan ekonomi melayu(kalau tak silap namanya), PAS dengan penuh bersemangat bermesyuarat dengan ahli akademik utk mencari keputusan terbaik utk orang melayu, tetapi apabila keputusan itu dibawa kepada perbincangan gabungan pembangunan ekonomi orang melayu, Tun Mahathir mentah2 menolaknya.....
Lihat lah siapa yang nak Melayu bangun.
Persoalannya, adakah UMNO sedia untuk berdiplomasi dengan PAS ? ?
Bukannya kepimpinan PAS perlu ditukar untuk membolehkan diplomasi dengan UMNO..
Buka sejarah hubungan antara UMNO dan PAS dan lihat sendiri, siapakah yang menodai hubungan tersebut dan memundurkan melayu ?
Kemudian barulah kita berbicara tentang kepimpinan yang ada dalam PAS ! !! !! !

5:12 PM  
Blogger semuts said...

Masalahnya, boleh ke UMNO menerima hukum hakam Islam. Tn Guru Nik Aziz pernah berkata, sekiranya UMNO mengikut undang dan syariat Islam, maka PAS akan bubar dan menyertai UMNO. Dalam UMNO banyak Rasuahnya, salah guna kuasanya, dengan manusia rakus yang gila kuasanya...Tak payahlah nak dicadangkan yang bukan-bukan...UMNO tetap UMNO...Rasuah adalah jalan cari makan mereka...Tak akan boleh diikutnya PAS...Kalau nak suruh Tn. Guru berdua tu undur, tak payahlah...siapalah kamu nak suruh mereka undur...amalan dah cukup kuat ke nak suruh mereka undur? nak berdiplomasi janganlah sampai menolak tepi hal ehwal agama...sepatutnya orang macam Tn Guru berdua tu diramaikan...bukan diminta untuk mereka berundur...Astaghfirullah....inilah dunia akhir zaman....

5:25 PM  
Anonymous rutin said...

Aku setuju dengan cadangan supaya PAS juga menjalankan reformasi dalaman. Setakat ini aku nampak sudah ada permulaan bibit - bibit perubahan. PAS sekarang mahu melangkah masuk dalam main stream -sudah ada proses urbanization dalam PAS. Dari berjubah sekarang berkot dan tali leher. Dari pinggiran kota ( pejabat mereka) dialih ke main Kuala Lumpur. Proses perubahan PAS ini sebenarnya berlaku kerana pemimpin baru PAS nampak keperluan berubah dan aku percaya kalau Tn Guru Nik Aziz boleh lepaskan jawatan MB dan memberi kepada Husam Musa maka PAS akan melangkah membawa Kelantan ke era baru kemodenan.

Aku setuju dengan Nik Aziz memberi laluan dan Hj Hadi memberi juga laluan kepada pemimpin baru yang lebih moden seperti Ustad Nasaruddin dan Dr Hatta Ramli.

Aku tak pekenan tengok rika dan ghuraba komen kerana masih lagi terbatas dengan idealogi politik.

7:51 PM  
Blogger Azman said...

Jgn susah2 nak suruh Tn Guru Nik Aziz dn Tn Guru Hadi Awang berundur.Kalau awak semua baca semua info baik dlm media cetak BN dn PAS, dah TERBUKTI yg selama ini PAS dah banyak kali menjemput UMNO mencari jln pendamaian DLM ISLAM BUKANNYA MELAYU SAJA.Jgn jadi pak turut,memang kita tahu asal usul pengikut UMNO..Dulu Kini Dan Selamanya tak mahu Islam sebagai PANDUAN HIDUP,asyik2 perpaduan Melayu.Cermin muka dululah.Buang tabiat KRONI,RASUAH dan PEMBODEK,PENINDAS AGAMA/BANGSA,TAK PERNAH BERTANDING SECARA ADIL DLM PILIHARAYA.rENUNG2KAN.

9:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jgn susah - susah nak reform PAS. PAS hanya tahu memperalatkan agama, jual agama untuk politik sendiri. Tidak ada benda yang lebih terkutuk dari memperalatkan agama untuk dpt kuasa lepas perintah lebih buruk dari umno malah melakukan rasuah, kronisma dan nepotism spt di Terengganu. Betul - betul macam berok dapat kuasa ehh bunga.

11:36 AM  
Blogger semuts said...

Di Terengganu, masa PAS memerintah setahu aku hutang dah kurang, duit kutipan zakat lebih banyak daripada zaman UMNO memerintah. Kini hutang dah banyak balik. Biasa negeri-negeri UMNO kini paling banyak berhutang dengan pusat. Kelantan kini hutangnya antara terendah. Tentang PAS memperalat agama tu, cakap ikut suka hati, dan itu mentality telah dijajah oleh UMNO yang rakus dengan rasuah dan rompakannya. Mana pimpinan umno yang biasa orangnya seperi Tn. Nik Aziz? mana pimpinan umno yang tak kaya? JKKK pun dah cukup kaya. Duit bantuan banjir di Johor habis disapu. Dari menteri hingga ke JKKK pun kaki songlap. Cuba tengok dalam pimpinan PAS, Tn. Guru Nik Aziz, Tn. Guru Hj Hadi, Tn. Guru Harun Din...semuanya ulama belaka. Dalam umno hanya ada siapa? Astora jabat adalah, imam pencen Firdaus adalah, yang terkenal dengan tendang peti undinya...dah kalah...menyesal tabur duit masa malam pilihanraya...dahlah pekong umno terlalu banyak...kalau nak cerita memang tak cukup blog....

11:55 AM  
Blogger dzm said...

Aku setuju apa yang dikatakan oleh semut. Akupun ingat akan kata2 TG Nik Aziz. Sekiranya umno sanggup menerima Islam dan hukum-hakamnya secara total, Pas akan dibubarkan. Aku percaya, tawaran tersebut masih lagi dibuka. Tetapi hakikatnya....umno tidak akan mampu menerima cabaran itu kerana umno parti korup.

9:50 PM  
Blogger badok said...

kalau tak tau ttg organisasi pentadbiran PAS, jg sembanglah ttg PAS.

2:20 AM  
Anonymous fathi aris omar said...

Ya, saya mengulas sedikit perkembangan PAS ini dalam artikel saya semalam "PAS mahu pinggirkan Hadi?"

Lihat juga http://patahbalek.blogspot.com/

5:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Reformasi Pas mesti bermula dengan sedar dirinya orang yang merasa diri dia pemimpin tetapi IQ zero seperti nasarudin mad isa...

mula2 jadi setiausaha agung...

BIG FAILURE

dalam pada tu jadi MP Yan...

ANOTHER BIG FAILURE

sekarang jadi timbalan persiden...

BIGGEST FAILURE!!

Ikuti dan perhati kenyataan2 dia. Selalu merapu mcm orang tiga suku! Ikuti dan perhati betul2...

8:53 PM  
Blogger semuts said...

cuba bagi contoh, jangan cakap ikut sedap mulut...sertakan dengan bukti..baru berisi....

10:39 PM  
Anonymous ghostrider said...

Minyak dan air takkan bercampur...itulah ibarat PAS dan UMNO....UMNO sudah busuk dan berpenyakit kanser yg tahap kritikal...tak mungkin PAS boleh menahan bau dan penyakit yg dibawa oleh UMNO jika mahu bergabung...apa yg perlu PAS teruskan perjuangan dan pastikan peralihan kuasa pemimpin berjalan lancar supaya sokongan dan keyakinan rakyat dpt diperkuatkan....berdiplomasi dgn UMNO ibarat membuat perjanjian syaitan...

Anonymous 8.53 p.m...knp dgn ko...kalo berani guna nickname la woi....bangsat berani ko kutuk timbalan presiden PAS mcm tu tanpa bukti..cara ko tak pro la woi...mcm la ko kenal sgt nasharudin md isa tu....UMNO memang berjaya melahirkan wira dungu spt ko ni...hahaha... PAS teruskan perjuangan mu!!!

12:57 PM  
Anonymous ghostrider said...

Woi jgn layan Anonymous bangsat tu...

org yg jenis mcm dia ni memang takde harga diri dan bangsat pd org melayu...bangsat pd agama sendiri...bangsat dlm semua aspek...ckp kosong takde fakta..mulut busuk dan mcm2 lagi...

maaf ye Anonymous kalo terasa tu betul la hahahaha...

1:00 PM  
Blogger paeh said...

uish..sedap2 jek suh nak turun pangkat..ingat nak turun pangkat senang2 ke.walaupun die turun pangkat, tanggungjawab die akan kene tanggung gak kalau husam tu takleh wat betol2.
kite nak takat baca media yg mmg tak leh pakai tu, tak yah la nak belagak lebih2 cakap itu ini.
tok guru ngan hadi tu laie teror la.
tp aku kurang berkenan la hadi tu jadi presiden, cam tak nampak sangat ape die buat..tu aku la.
aku nie kera sumbang katak bawah tempurung.kalau sesapa baik hati, leh terangkan sket ape yg best hadi awang tu sampai jadi presiden pas ek...
kalau nik aziz mmg best, cume berumur sangat jek la..jadi MB kelantan dah best dah.

6:19 PM  
Anonymous run away said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:30 AM  
Anonymous bad man said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:32 AM  
Anonymous coolooc said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:35 AM  
Anonymous oversee said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:37 AM  
Anonymous winner said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:39 AM  
Anonymous aston said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:41 AM  
Anonymous low class mental said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:43 AM  
Anonymous killer said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:53 AM  
Anonymous the model racist nation said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:56 AM  
Anonymous Boleh said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:58 AM  
Anonymous farrel said...

ghostrider..

agak kurang sopan anda mengeluarkan kenyataan sebegitu rupa.. kita miliki matlamat yang sama iaitu memperjuangkan islam..
tapi dengan rendah diri saya mohon pada saudara dan teman-teman yang lain supaya menggguna perkataan yang lebih berhemah, berhikmah dan yang paling penting sarat dengan mesej agar tersentuh hati teman-teman yang lain..

walaubagaimanapun semangat juang ghostrider amat dipuji.. cuma perlu diterjemahkan dengan sewajarnya agar tidak menjadi liabiliti kepada ISLAM, PAS dan perjuangan kita..

Teruskan.. ghost rider..!!

11:47 PM  
Anonymous tambah said...

Jauh panggang dari api.
Tak mungkin PAS akan bersatu dengan

Parti UMNO yang selalu menghina Islam dan melakukan kerosakan, kezaliman dan kemungkaran... Tak lupa, dan rasuah..

4:54 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home