Monday, June 11, 2007

Gugurkan perkataan Melayu

THE SUN MELAPURKAN

Menteri Penerangan berkata "Melayu harus bersikap terbuka dengan keputusan kerajaan untuk menukar terminologi Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia" Persoalannya kenapa, kerana politik, kerana integrasi kaum atau kerana mahu mengaut undi bangsa lain yang kini ditakuti sudah menampakkan peralihan arah daripada Barisan Nasional kepada pembangkang khususnya DAP dan Keadilan.

Yang paling kita risau adalah penukaran ini kononnya atas nama asimilasi dan integrasi tetapi akhirnya hanya untuk mengembalikan sokongan bangsa lain kepada Barisan Nasional dengan nama Melayu dikorbankan oleh orang - orang Melayu. Ini bukan soal berfikiran terbuka. Kenapa, apa kena mengena berfikiran terbuka dengan perubahan Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia.

Soalnya adakah keputusan sebegini dibuat kerana politik? Mungkin dengan penukaran ini maka integrasi antara kaum dapat dipupuk? Apakah dengan menukar nama – nama Melayu maka kita akan lebih harmonis kehidupan kita.

Kalau kaum lain semakin cenderung kepada memilih pembangkang, kita cermin diri kita dahulu dalam Barisan Nasional. Adakah kita sudah melaksanakan tindakan- tindakan yang sepatutnya untuk menarik kembali sokongan kaum lain kepada kita. Kenapa Menteri UMNO perlu mengorbankan nama Melayu sedangkan rakan lain dalam Barisan Nasional tidak nampak berusaha untuk menentukan bangsa mereka menyokong Barisan Nasional.

Banyak keputusan lain, tindakan lain perlu dibuat untuk memperbaiki atau meningkatkan keharmonian antara kita sesama bangsa tetapi kenapa dipilih menggugurkan nama Melayu. Apa signifikan utama yang dapat dengan menggugurkan nama Melayu.

Adakah kita dalam UMNO masih tidak lagi nampak bahawa ada antara menteri – menteri kita ini sudah tidak relevan lagi dengan perjuangan bangsa.

102 Comments:

Blogger mat saman kati said...

Anuar,

Kadang kadang aku tak paham dengan hangpa.

Bila cakap pasai bangsa dan bahasa Melayu, hangpa sanggup hunus keris. Lepas tu, semua layu. Pasai apa? Pasai hangpa cuma jasad saja melayu tapi tak ada roh melayu. Terutama pemimpin Umno yang ada la ni. Depa dulu pun bukan sekolah Melayu. Cuma orang kampung yang tak dak duit saja yang pi sekolah melayu.

Hang tengok parti Umno tu saja sudah la. Parti Melayu tapi nama orang putih.Hang tanya kat makcik yang ada kat kampung tu,apa makna UMNO? Potong telinga, depa mesti tak tau!

Sebelum nak kalut pasai bahasa, hangpa tukaq nama UMNO tu dulu kepada PEKEMBAR!

11:48 PM  
Blogger faizalzainol said...

Anuar,

Sebenarnya tiada apa yg nak dibanggakan dgn ISTILAH, bahasa melayu ke, bahasa Malaysia ke, bahasa Nusantara... tiada ertinya!

Ini semua gara-gara individu yg berkeinginan publisiti politik yg kononnya ingin menarik sokongan bangsa bukan melayu.

Sedangkan bangsa bukan Melayu sedikit pun tak heran sama ada Istilah bahasa Melayu itu bahasa Melayu atau ditukarkan dari Bahasa melayu kepada bahasa malaysia.

Sepatutnya kita membicarakan usaha dan tindakan kearah memartabatkan bahasa Melayu, bukannya menggugurkan perkataan Melayu dlm bahasa Melayu.

Aku pun tak faham sepertimana mat saman kati, mereka kononnya berjuang utk memartabatkan bangsa Melayu dan bahasanya. Tapi tindakan dan terjemahan tetap dan terus-menerus bertentangan dgn perjuangan mereka!

1:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

What wrong with bahasa Malaysia, u people only talk about Melayu, what about the rest. Malaysia now belongs to us, bangsa Malaysia not melayu. Grow up, this is about survival not about bangsa. If Malaysia collapse the rakyat will definitely suffer. Let us forget about fighting on bahasa melayu. Make it Malaysia – it is after all for us.

8:24 PM  
Blogger mat saman kati said...

Anonymous 8.24,

This topic is about Malay and bahasa melayu, not about Malaysia and bahasa Malaysia.
Since you asked , what about the rest, OK, we talk about the rest.

Will the Chinese abandon their chinese language, close all Chinese school, and adopt Bahasa Malaysia as medium of learning and communication?

Will the Indians stop using Tamil and begin to talk and learn in Bahasa Malaysia?

If the Chinese want to preserve their Mandarin and the Indian to maintain their Tamil, what is wrong if the Malays insists on Bahasa Melayu?

Mind you, I am not against Chinese and Indian, but think carefully. If Bahasa Melayu becomes Bahasa Malaysia, then it has to be first class. Mandarin and Tamil will be second and third class.

Soon,bangsa Melayu will become bangsa Malaysia, of course it has to be first class. Sorry if they degrade Chinese and Indian to second and third class.

"Malaysia now belongs to us, bangsa Malaysia not melayu. "

Bangsa and language cannot be separated. And I am sorry for you, there is no "Bangsa Malaysia" yet. Try to put that in your IC!

“bangsa Malaysia not melayu. "

Oooops! This is too much! You mean, only non-Malays can become bangsa Malaysia?

9:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Let us face the fact then, there is no malaysian but only the bumis, so if we cry foul to this system of ketuanan melayu are we not right..there is no democracy, the is no justice but full of discrimination. It is also a well known fact now that the riot of 13 may,created by the malays who wanted to uphold their position in UMNO and killing malaysians 4 that.

Do u thing that it is a cruel thing to do - as Malaysia is without shit if it is not because of the Chinese that push d economic forward and the malays are driving it backward.

12:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

udah lee tuu...
asyik nak mempertahankan pasal masyarakat majmuk....yg ada tercicir
yg kejar pon asyik terlepas skrg..
bising pasal perjuangan bangsa
pergi mampos la UMNO....

china di Malaysia skrg nie bukan
mereka pedulik B.melayu ke B malaysia
sudah belambak nya yg tak reti bercakap bahasa kebangsaan nie...
asyik dok speking org puteh aja...
sampai naik meluat aku tengok...

last melayu yg tewas dek bangsa sendiri...........

pierahhhhhhhh UMNO...

3:37 AM  
Blogger mat saman kati said...

Anonymous 12.18,

You are drifting, brader. Let us stick to one topic and discuss it. You are not discussing but trying to release your anger.

Yes, there is no Bangsa Malaysia, yet. And there is no bangsa Bumiputera. It is just plain Malay, Chinese, Indian .....

So, you are against Ketuanan Melayu? You should tell your people in MCA and MIC to F... off from BN.

Without MCA and MIC, UMNO would have long gone. It is the non-malays who suported this Ketuanan Melayu thing.

I, too, despised what UMNO is doing now, but you blame it to ALL malays. Is it fair?

Please stick to the topic. It is about Bahasa Melayu or Bahasa Malaysia. And can you pick a nick? it is easier for me to refer to.

9:00 AM  
Blogger mat saman kati said...

Betui cakap hang zaba,

Tulis dalam bahasa melayu pun tak tau. Tulis dalam orang putih pun tak betui, tau hentam saja.

Kita cakap pasai bahasa, depa cakap pasai bangsa.

Kita cakap pasai bangsa, depa cakap pasai ekonomi.

Nanti aku cakap pasai ekonomi, depa cakap pasai 13 mei.

9:05 AM  
Blogger faizalzainol said...

Zaba, Mat Saman Kati and anonymous :

perjuangan bahasa dan bangsa ini sampai bila2pun tak akan tamat kecuali ada sifat tolak ansur antara kedua-dua belah pihak.

tolak ansur yg pasti mewujudkan dua golongan iaitu golongan yg perlu berkorban dan golongan yg perlu dikorbankan...

Biarlah bekorban berprinsip.. atau serampang 2mata... biarla berkorban penuh dgn hikmah sepertimana yg penah dilakukan oleh Rasullullah S.A.W

5:04 PM  
Blogger mat saman kati said...

Farrel,

Aku setuju dengan perkataan tolak ansur, tapi apa yang aku tak setuju ialah tolak ansur-ansur. Apa yang dilakukan oleh Umno hari ini ialah menolak secara ansur-ansur nilai-nilai Melayu demi kepentingan politik mereka.

Ingat lagi tuntutan 17 perkara yang dikemukakan oleh Dong Jiao Zhong pada pilihanraya 1999 dulu? Aku tak kisah kalau Umno bagi apa yang orang Cina minta, tapi apakah dengan mengorbankan kepentingan Melayu? Tengoklah apa yang jadi pada orang Melayu hari ini. Anak-anak Melayu menguasai Universiti Serenti, penjara dan lebuhraya, Umno buat apa? Yang aku dengar ialah peruntukan untuk membina penjara dan pusat serenti ditambah dalam RMK9. Untuk siapa?

Apabila aku menentang pertukaran Bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia, ia tiada kena mengena dengan bahasa dan bangsa lain. Seperti kata Zaba, Orang Cina dan India tak kisah pun samaada bahasa Melayu atau bahasa Malaysia.

Bahasa Jiwa Bangsa. Bahasa Melayu melambangkan jiwa Melayu. Apa yang perlu ialah memartabatkan bahasa Melayu, bukan dengan melenyapkan perkataan Melayu.Kalau dulu, kita Sekolah Melayu, sekolah Cina dan sekolah Tamil, sekarang ni kita cuma ada sekolah kebangsaan, sekolah Cina dan sekolah Tamil. Mana sekolah Melayu? Apabila sekolah Melayu ditukar menjadi kebangsaan, apakah orang Cina dan orang India akan menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan? Tidak jugak!

Kalau bahasa Melayu ditukar menjadi bahasa Malaysia, apakah orang Cina dan India akan bercakap dan menulis didalam bahasa Malaysia? Tidak jugak! Tengok dalam blog ni saja sudah lah. Walaupun dilahirkan dan dibesarkan diMalaysia, masih ramai yang tak tau menulis dan membaca dalam bahasa Melayu. Bangla dan Nepal pun pandai cakap melayu dari depa.

Berkorban tak salah, tapi jangan sampai terkorban.

8:00 PM  
Blogger mat saman kati said...

Mungkin link ini dapat membantu kita menyedari mengapa pertukaran bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia itu tidak perlu.

http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=8120&Itemid=28

8:22 PM  
Blogger faizalzainol said...

Mat Saman Kati,

aku memang sgt2 setuju dgn fakta yg diberikan.

Cuma yg jadi masalah, kita rakyat biasa ni je yg beria-ia memperjuangkan nasib bangsa dan bahasa. Tapi pemimpin kita asyik menggadaikan bahasa dan bangsa..

Aku tak pasti sampai bila, mungkin ini dah jadi tradisi dan budaya pemimpin kita?

Bila aku baca hujah saudara, terlintas kata-kata dari salah seorang tok guru aku kini berusia 82 merupakan Pengasas PEKEMBAR (UMNO) perlis.. beliau mengatakan bahawa kalau ketika zaman british KP ada tertera perkataan BANGSA MELAYU tapi sekarang dibawah pemerintahan BARISAN NASIONAL, hilang perkataan BANGSA MELAYU, yang tinggal hanya WARGANEGARA DAN AGAMA.

mungkin saudara boleh rujuk blog saya. Sengaja saya memetik kenyataan saudara yg benar2 membuatkan akal melayu saya tidak lagi meLAYU..

http://evaluasireformasi.blogspot.com

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

apa sudah jadi..adakah menteri umno tau apa makna atau beza bahasa melayu dengan bahasa malaysia?..tau ke?..sudah termaktub dalam perlembagaan kedudukan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi.apakah menteri umno buta?...kalau bahasa malaysia,semua bahasa,loghat,atau pun bahasa-bahasa yg dok ada kat malaysia ni disebut bahasa malaysia kerana dalam malaysia semua suku2 bahasa tadi dipakai oleh semua kaum.yang india dengan bahasanya,cina dengan kartonis,mandarin,hokkien dll,jawa,bugis,minang,sarawak,sabah,ini semua merupakan bahasa malaysia.betul?..
kalau orang putih berlajar cakap melayu,bahasa apa yg dipelajari?...tentu bahasa melayu.tak kan disebut bahasa malaysia.perancangan ini membuatkan kita semakin mundur kebelakang bukan semakin maju kedepan.

5:49 AM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

farrel,

Aku merujuk kepada dua ayat pertamadalam blog hang:"Aku cuma kecewa asbab isu ini dibangkitkan ia bisa mengguriskan bangsa bukan melayu. Secara langsung mahupun tak langsung meningkatkan lagi ketegangan antara kaum di Malaysia"

Disinilah tolak ansur diperlukan, tetapi tolak ansur tidak bermakna ambil dari poket kiri masuk poket kanan. Tolak ansur mestilah menghasilkan situasi menang-menang, tidak perlu berkorban atau terkorban.

Aku merasakan isu bahasa ini hanyalah salah satu prelude menjelang pilihanraya, untuk menghasilkan ketegangan antara kaum.Isu ini dilontar dengan harapan Pas dan Keadilan akan menyambut dan membalas dengan kenyataan-kenyataan yang emosional sehingga mengguris perasaan kaum lain. Umno kemudian akan mencanangkan bahawa Pas dan Keadilan merupakan ultra melayu yang perlu ditakuti oleh bukan Melayu. Dan seterusnya mencanangkan "perpaduan".

Hey presto, rakyat Malaysia tertipu lagi.

(BTW, aku cuba nak komen dalam blog hang, tapi asyik-asyik 'incorrect password saja!)

11:28 AM  
Blogger faizalzainol said...

Mat Saman Kati,

Terima kasih atas respon saudara, memang diakui ada kebenaran disebalik kata2 dan hujah saudara.

Ini baru kita bicarakan tentang Isu melayu dlm bahasa. belum lagi kita bicarakan isu melayu dlm ekonomi, politik, dsbgainya...

3:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

aku rasa semua ini muslihat politik jer.. kita semua kene hati2... haahaaa.. usah tertipu lagi...

2:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Anuar,

Aku setuju dengan mat saman kati, ini adalah petanda pilihan raya dh dekat. Isu ini ditimbulkan demi menunjukkan keterbukaan dan keperpaduanan BN...

4:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

This is a dangerous blog.

The purpose of this blog is to fan hatred amongst the Malays towards other races.

If you have to read, read with an open mind. The writer consistently telling his readers how the Malays are set back, marginalized, threatened.

He never said anything that would help to make the three major communities to live together better. All his issues are just serving to pull the communities apart, further and further.

If this guy would someday become a leader of this country, this country is finished.

6:58 PM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

anonymous 6.58,

I beg to differ. Malays discuss their problems. Chinese discuss their problems. Indians discuss their problems.

When the Malays discuss their problems, you said we are sowing seeds of hatred. What about others?
Read all the comments in Malaysia Today, they are far worse than comments here.


This writer had openly declared he is an Umno member. If you don't agree with him, then I believe you disagree with UMNO.

"If this guy would someday become a leader of this country, this country is finished."

Brother,

This writer can never be our political leader but his party is running the country NOW!

10:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stop this f_c_ blog. Okay I am mad with this chap. He has been consistently commenting with on intention in mind – to fight, to marginalized others community. This is the type of person that will sadly ruled Malaysia.

I hope to see this guy been beaten up for its racial aggregation comments. This is Malaysia NOT Tanah Melayu any more. This land belongs to us, we are the one who develop it and make it known thru out the world. We, the other race are responsible for the development of Malaysia. If you Malays doesn’t realized it too bad, thick skull and less fillings in your mind and kalau ada pul full of shit.

10:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam

Sebenarnya yg jadi biang keladinya zam dan uthaya dari rtm itulah.Dan ia menggunakan sentimen anti dsai mempengaruhi menteri2 umno itu dan angin tidak ribut tidak tiba2 diumumkan perubahan sebutan dan the star yg terlebih dulu tahu! Juga jangan terperanjat Perlembagaan juga akan dipinda.Percayalah mereka itu tak pernah mempedulikan perasaan orang Melayu.

9:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

benar, JB pun soon will be lost. Dijajah oleh bekas tanah jajahan Johor.. UMNO buat apa? bu tohhhh

2:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ini baru isu bahasa.. isu tulisan semua orang dah sedia maklum.

setakat taja utusan melayu, takde maknanya jika kerajaan sendiri tak kuat-kuasakan penggunaan tulisan jawi disekolah! tulisan jawi sekarang pun dah berubah.

kalau boleh aku nak tulisan jawi original diajar kembali disekolah2.

itu pun susahke? atas semangat melayu, pemimpin (terutama hishamudin bangs*t tu) memang xmampu. perjuangan apakah itu? mat-mat rempit BM SPM pun gagal.. buat malu aje.

2:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Allah jadikan hamba-Nya bersuku2 dan berbangsa2 kenapa pemimpin2 yg berkuasa/yg ingin berkuasa yg mengaku melayu menafikannya. Bila bercakap tentang melayu dikatakan pelampaulah, asabiahlah - yg hakikatnya hanya untuk melenyapkan melayu!

Selama ini orang melaysia?(sebutan yg diubahsuai) tak bising pun bila orang bkn malaysia? kekalkan sekolah/bahasa mereka. Di manakah yg dikatakan menang2 tu.

Jiran aku yg bkn malaysia? tak kisah pun - gunalah istilah apa pun depa tetap cakap omputih + b. ibunda dgn anak2 mereka sejak lahir serupalah seperti pemimpin2 umno yg sehabis daya-upaya menggadaikan/melenyapkan bangsa melayu di bumi tercinta ini! Kini dan selamanya undiku tidak lagi utk depa.

7:51 AM  
Blogger Saladin Convoy said...

Penukaran istilah daripada bahasa MELAYU kepada MALAYSIA sangat tak masuk akal. Antara senario di mana penggunaan ini akan menimbulkan masalah yang saya nampak ialah, dalam satu rancangan bicarawara santai waktu pagi di satu stesen swasta, pengacara mewawancara kumpulan AHLI FIQIR dari Singapura. Kita semua tahu kumpulan ini bernyanyi dalam bahasa MELAYU (bukan bahasa MALAYSIA sebab mereka orang Singapura!). Jadi bagaimana pewawancara nak melontarkan soalan kepada kumpulan ini mengenai pemilihan bahasa dalam lagu mereka? Apakah perlu menggunakan istilah bahasa MELAYU atau bahasa MALAYSIA? Padahal langsung tiada perbezaan ketara antara kedua² "bahasa" ini! Begitu juga dengan komuniti berbahasa MELAYU yang lain di seluruh dunia yang BUKAN dari MALAYSIA. Apakah istilah yang boleh digunakan? Kenapa pula boleh ada double standard sebegini?

Meh kita lihat bahasa² lain yang digunakan oleh negara² lain di dunia ini: Orang Amerika cakap dalam bahasa apa? Bahasa INGGERIS, bukannya bahasa AMERIKA kan? Begitu juga dengan orang Australia, New Zealand, mereka juga cakap bahasa INGGERIS, bahasa dari negara ENGLAND. Macam mana pula dengan orang Mesir, Syria, Lubnan? Apakah wujud bahasa MESIR, bahasa SYRIA, bahasa LUBNAN? Rasanya tiada, sebab mereka semua menggunakan bahasa ARAB. Negara Amerika Latin macam Brazil, mereka cakap bahasa BRAZIL? Tak juga, mereka cakap bahasa PORTUGIS! Mexico, Venezuela? Bahasa MEXICO, bahasa VENEZUELA? Pun tidak juga, sebab mereka cakap dalam bahasa SEPANYOL!

Oleh yang demikian, saya berasa sungguh aneh mengenangkan "lawak" yang pemimpin kita dah buat...

10:40 AM  
Blogger Unknown said...

Apa yang nak dibanggakan sebagai Melayu ? Hangpa tengok saja la apa dok jadi dgn bangsa melayu la ni, dgn pemuda pemudi melayu la ni. Bangsa mana yang dok jahanam dgn mat rempit, dadah, rasuah, bohsia, etc. kat Malaysia ... habarg mai.

Malu jadi Melayu !

6:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

hahahaha...

isu pasal bahasa... dah jadi ke arah lain oleh org2 tak reti bahasa...

kalo bahasa melayu dijadikan bahasa malaysia... apa nak tinggal pada org melayu? Mmg le negara Malaysia... tp takkan bahasa kepunyaan org melayu nak dijadikan bahasa Malaysia lak..

yg bukan2 melayu ni sume.. dok menyibuk koemn kat sini... langsung tak masuk topik...

org bincang nak kekalkan bahasa melayu... dema lak sibuk kata org nak perkauman... hahaha...

bila melayu pertahankan hak melayu.. diorang kata perkauman... diorang pertahankan hak kaum diorang.. kita tak kata apa2 pun..

kalo china je yg drive ekonomi negara... penipu besar... melayu pun byk yg sumbang ke ekonomi negara tau...

abih tu.. kalo betui china2 ni nak majmuk ngn kaum2 yg ada kat malaysia ni... apehal serang peribadi melayu.. tu namewee tu.. melalut pun tah ape2.. ke laut je peginya.. hahaha

adei.. ckp org... die yg melebih..

paham2 le.. org bincang pasal bahasa melayu... cina ada bahasa cina (katolik, mandarin, hokkien).. india ada bahasa tamil.. takkan kami punya bahasa pun hangpa nak tuakr lak.. tuakr nama bahasa hangpa kang.. lagi hangpa kata perkauman...

ade melayu yg malu nak mengaku melayu.. lagi bangsat...
ingin sendiri bagus sgt dah ka?

dgr sini.. apa2 bangsa pun.. ade kelemahan dan kelebihan masing2.. tak payah nak kutuk bangsa sendiri atau bangsa lain...

sendiri kena martabatkan bangsa sendiri.. jgn nak ludah ke langit kena batang hidung sendiri

12:45 PM  
Blogger Fiq Strife said...

Hidup Melayu!!!

4:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

AoCecf The best blog you have!

7:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ek5WyN Nice Article.

1:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

2:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

3:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

4:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

6:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

12:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

1:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

1:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

v0rPQs write more, thanks.

4:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

12:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

12:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

2:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

3:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

4:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

4:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

5:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

5:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

6:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

7:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

7:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

8:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

When there's a will, I want to be in it.

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

9:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

9:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Suicidal twin kills sister by mistake!

10:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

10:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

11:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

11:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

When there's a will, I want to be in it.

12:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

12:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

1:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

2:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

3:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

4:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

5:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

5:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

6:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

6:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

7:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

7:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

8:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

8:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

9:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

10:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

10:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

12:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

12:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

1:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

2:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

C++ should have been called B

2:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

C++ should have been called B

3:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

4:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

The gene pool could use a little chlorine.

4:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

5:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

6:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

7:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

7:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

8:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

9:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

10:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

11:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

12:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

1:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

2:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

2:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

3:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

4:30 AM  

Post a Comment

<< Home