Sunday, June 01, 2008

SUMPAH MELAYU


Maka pada 10 Februari 1946, dibaca oleh orang Melayu mengenai sumpah Melayu untuk Melayu. Maka mereka bersumpah bahawa inilah asas keramat orang Melayu untuk terus membentuk tamadun bangsa untuk terus kekal relevan. Hari ini sumpah itu hanya dalam lipatan sejarah. Hari ini sumpah itu seakan di khianati kerana orang Melayu sendiri berfikiran bahawa mereka perlu berubah – berubah dengan kemajuan – berubah untuk meninggalkan – nilai murni bangsa – secocok dengan pembangunan moden dunia dan nilai baru yang sesuai dengan pendidikan moden. Kita bercerita untuk melepaskan sejarah, melanggar sumpah dan terus maju bersama-sama bangsa lain. Kita memilih menukar ketuanan kepada ketuanan rakyat. Ketuanan yang lepaskan hak yang selama ini ada, menjajakan pegangan untuk memperoleh kuasa dan mendabik dada menjadi pejuang politik yang tidak bermakna untuk bangsa itu sendiri.

Sebenarnya ketuanan rakyat yang dilaungkan adalah penjualan hak yang ada. Sebenarnya kesamarataan dalam demokrasi yang diperjuangkan lupa, bahawa Melayu yang mengekor dan belum lagi boleh berlari. Perjuangan Melayu adalah untuk Melayu, tidak perlu digeruni dan di perlu dikhuatiri. Perjuangan Melayu adalah untuk meningkatkan Melayu agar serasi bila bercerita mengenai kemodenan dan pembangunan agar kemajuan itu tidak timbul hanya di kelit mata kemudian di landa kepayahan hidup dan keciciran bangsa.

Kenapa Melayu takut membicarakan sumpah mereka? Kenapa Melayu takut membicarakan perjuangan Melayu? Adakah kerana ini menghilangkan rasa moden di kalangan mereka? Adakah ini menunjukkan bahawa kita tidak maju bila membicarakan tentang perjuangan bangsa?

Melayu sebenarnya perlu sedar dan perlu menjelaskan. Ketegasan kita memperkatakan hak dengan penjelasan yang sempurna. Kita perlu pertahankan sumpah kita kerana kita tidak mahu kedaulatan Melayu mengalir meninggalkan kita – lebih buruk bila Melayu beransur hilang di bumi sendiri.

Kita mesti mengenal apa yang perlu kita perjuangkan dan pertahankan. Jangan terleka dengan perjuangan politik yang mementingkan segelintir mereka yang mahu terus berkuasa. Kita mahu mereka yang turut membicarakan hak yang perlu dipertahankan demi Melayu untuk Melayu.

Ini adalah untuk semua, yang tingi melangit, yang sedang duduk mencoret polisi dan kita yang berkeliaran di muka bumi menjadi rakyat Melayu yang kini seakan kehilangan maruah diri. Jangan angkuh membicarakan kemodenan dalam erti melupakan nilai Melayu kita yang ada. Jangan angkuh membicarakan pembangunan dengan menggadai hak kita.

Melayu itu perlu dicernakan semula. Dalam erti mempertahankan yang ada. Dalam erti memperjuangkan semula, yang telah terlepas akibat melanggar sumpah kita. Melayu itu perlu bangkit dalam melihat bahawa kita bukan ketinggalan tetapi kita semakin hari semakin pupus di muka dunia. Kita perlu menceritakan semula Melayu itu – dalam suasana baru tetapi penuh bermaruah dan tidak perlu segan pada apa yang kita ada.

Sekiranya ada antara kita – menyatakan sumpah ini kuno dan ketinggalan, maka katakan pada mereka, sumpah itu kekal membicarakan perjuangan kita dan yang terlupa adalah mereka yang palsu menyatakan bahawa ketuanan Melayu adalah sisa-sisa sahaja, perlu di campak bersama sampah-sampah lain yang tidak berguna dan bukan budaya yang perlu dipertahankan kerana mereka sedang menuntut kuasa untuk berdendam sesama Melayu yang ada dan mereka tidak ubah seperti sampah yang jijik untuk Melayu melihatnya.

Ini sepatutnya dikenang semula-kerana yang hilang kita, yang dikurangkan hak kita dan yang ada penipuan mereka yang membawa bunga-bunga palsu untuk kita – tidak berbau dan tanpa semangat dan roh sebenar.

Perjuangkan dan pertahankan – maruah bangsa agar kita menginsafi yang hilang pada kita kerana kita Melayu lupa bercerita – kita tidak hilang d dunia – wujud sebagai daun kering yang menanti terlerai dari pepohonan sungguhpun jejak ada tapi tidak bermakna.

27 Comments:

Anonymous Bullshit Islam from bullshit Muslims said...

“Umno's interests come first, says Najib,” reported the New Straits Times today. The New Straits Times then went on to report Najib as saying, “We should always consider the party's interests above all else.”

Another New Straits Times report about the Pakatan Rakyat government offering Umno State Assemblymen positions in the Penang State Government, which of course they turned down, goes as follows:

The Pakatan Rakyat state government has again offered posts in several state committees to five Umno assemblymen. The assemblymen, who had turned down similar offers before, received offer letters from the state government last week.

They are Sungai Acheh assemblyman Datuk Mahmud Zakaria, Datuk Ariff Shah Omar Shah (Seberang Jaya), Muhammad Farid Saad (Pulau Betong), Datuk Azhar Ibrahim (Penaga) and Shabudin Yahaya (Permatang Berangan).

Azhar, the state opposition chief, said he received a letter offering him a place in the state Price Control Committee. The state Umno secretary said he was also asked to attend the committee's inaugural meeting.

"I will not accept their offer no matter what. It is against my principles. The truth is they are not sincere. All this is politically motivated."

Azhar said he had expected other Umno assemblymen to receive similar offers. "They can make us the offer as many times as they want but we will not accept them. We will continue to remain loyal to the party," he said.

And this is what Bernama reported today:

The Malaysian Muslim Youth Movement (Abim) has called on the government to clarify the necessity for the Public Service Department (PSD) to increase the ratio of scholarships for non-Bumiputeras from 10 percent to 45 percent.

Abim secretary-general, Khairul Arifin Mohd Munir, said in view that the education quota issue was closely related to provisions in the federal constitution like Articles 153(2) and 153(3) it was therefore necessary that Malaysians be given an explanation for the move.

Sura Al-Fatiha is the first chapter of the Muslim holy book, the Qur'an. Its seven verses are a prayer for God's guidance and stress the lordship and mercy of God. This chapter has a special role in the Muslims' daily prayers (Salat), being recited at the start of each unit of prayer, or rak'ah.

Verse five of this sura says: You alone we worship, and You alone we ask for help.

There is also a verse that goes as follows: innasalati, wanusuki, wamahyaya, wamamati, Lillahi Rabbil Alamin. This means all my actions and deeds (salat or prayers included), my life and my death, are only for the God of the entire world.

Najib, however, says that Umno’s interest should be above all other interests. So Najib is not a true Muslim.

And the Umno State Assemblymen say they only serve the party. So these Umno State Assemblymen are also not true Muslims.

Meanwhile, the Islamic youth movement, ABIM, is upset that the government is not upholding racial discrimination. So the ABIM people too are not true Muslims.

Yes, that’s right; don’t get too impressed and awed by any Arab look-alike, Bin Ladin wannabe. They may dress like Muslims from the Arabian desert. They may talk like Muslims. They may sujud (prostrate) on the ground with their backsides pointing to the sky five times a day. They may go to Mekah twice a year whereas others go only once in their entire life. Their wives and daughters may be ‘properly’ covered with a tudung or headscarf. They may even let loose from their lips a few Arabic words from time to time. But they are not true Muslims. They are munafik and fasik Muslims.

True Muslims practice amar maaruf, nahi munkar. True Muslims treat fardu ‘ain as one aspect of Islam and fardu kifayah as an even more important aspect. This means you uphold good and oppose evil. This also means you serve your community in the name of God while sacrificing your own interest (plus, in particular, party interests) for the good of the community. This means you uphold the teachings of Prophet Muhammad by opposing racism and the Umnoputera ‘caste system’ that exists in Malaysia.

But Umno and ABIM do the opposite to all this. They serve the party and uphold racism. They don’t care about the community. Party interests come first even if the community suffers. They oppose and violate everything that Islam stands for. They are munafik and fasik. Remember these two words: munafik and fasik. That is what Umno and ABIM are. Yet the pretend they are true Muslims. Bullshit! This is bullshit Islam practiced by bullshit Muslims. What they uphold and practice is everything that Islam opposes.

Uphold good and oppose evil: says Islam. Do not discriminate: says Islam. Race does not count: says Islam. Serve only God and your community: says Islam. But Umno and ABIM do the opposite of this. Umno and ABIM violate what Islam stipulates. Umno and ABIM are enemies of the community. Umno and ABIM are enemies of Islam. Umno and ABIM serve the party and their own race. Umno and ABIM are not true Muslims. Umno and ABIM are bullshit Muslims. Umno and ABIM are practicing bullshit Islam. True Islam practiced by true Muslims prohibits the serving of any other than the community and God. True Islam practiced by true Muslims prohibits racism and discrimination.

How ironical. The kafir (infidel) Chinese from Barisan Nasional are prepared to work with Pakatan Rakyat for the good of the people. These kafirs that Muslims say are all going to go to hell think of the people. On the other hand, the Muslims from Barisan Nasional sabotage Pakatan Rakyat even if the people have to suffer. These Muslims that Muslims say will be guaranteed heaven do not care about the people. How ironical that the kafirs practice amar maaruf, nahi munkar, and fardu kifayah, whereas Muslims violate these Islamic requirements. How ironical that the kafirs are better Muslims than Muslims. How ironical indeed.

Oh, by the way, I challenge any of the State Muftis to dispute what I wrote and declare me ‘sesat’ or misguided. I will take on any Mufti worth his salt. Speak now or forever hold your tongue.

5:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dear 5.30PM,( I cannot retype what you name of Islam in such a manner...sorry)

UMNO comes first, what DPM Najib meant is that UMNO is relevant in ensuring that the Malays are on the right paths or tracks in working hard either their studies, businesses or work so that they are at par or better off then their counterparts whether they are Chinese, Indians or others. This afterall has always been the agenda of UMNO since 1946 if you care to know the history of the country.

Only when the Malays are educated with the right knowledge either wordly or with religious knowledge and economically stable will they be able to devote themselves to the Ibadat.

SO, UMNO come first mean exactly this, when a Malay works hard and economically secured then he will be able to concentrate on his ibadah and perform them as sanction by the Syarak, InsyaAllah.

Even the Prophet Muhammad s.a.w encourage us to do business and work hard and at the same time submit ourselves to Allah swt.
And UMNO have been trying to instill this to the Malays. To work hard for Dunia and Akhirat.

Maybe you are an Alim person, Alhamdulillah and Maybe everyone to you is not religous as you thought they should be, but I dont think you should brand anyone as Fasik or Munafik etc.

After all who are we to judge what other Muslims Maqams are to Allah swt and what right do we have to name call each other? Islam strongly forbids us name calling each other and we should maintain our ties as we are all Brothers.

10:16 PM  
Anonymous Pensyarah UiTM said...

Salam Sdra Anuar,

Benar MElayu telah melanggar sumpah yang ada. Melayu bercakaran dan ada Melayu yang kini sanggup menjual bangsa untuk kuasa tersendiri.

Setuju dengan kenyataan lampau sdra bahawa laungan Ketuanan rakyat hanya mengikis hak Melayu dan saya syorkan Melayu mengingati semula ketuanan mereka sebelum mereka hilang di bumi Malaysia.

Sdra Anuar,

Dalam bnyk web sdra konsisten mengenai isu Melayu dan saya mengambil itu sebagai satu dedikasi perjuangan yang amat tinggi.

Tahniah

7:36 AM  
Blogger Zainal A. Kasim said...

Melayu jadi begini kerana membiarkan pondan menjadi pemimpin mereka di semua peringkat.

http://c-bok.blogspot.com

8:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

A'kum

Terlebih dahula saya ingin meminta maaf jika saya ada tersalah atau terkasar bahasa

saudara kata Melayu jadi begini sebb membenarkan "pondan" memimpin?
tapi bagi saya, se"pondan2" mereka yang memimpin tu, lebih baik mereka terus menjadi pondan, kalau "pondan" mereka tu adalah "pondan" yg beradab, masih pandai menjaga budi bahasa sebagai seorang umat Islam yang berbangsa Melayu, masih pandai menghormati orang lain terutama rakyat biasa walaupun diri mereka itu digelar pemimpin

mulut celupar, menggelarkan orang lain dengan bermacam2 panggilan bukan perangai dan adab manusia yang waras, apatah lagi seorang umat Islam yang berbangsa Melayu

Sekian, sekali lagi saya meminta maaf jika tersalah atau terkasar bahasa. A'kum..=)

11:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

sumpah melayu? ini versi Dato' Onn dan allahyarham pun 'memilih' untuk tidak bersama Umno. dan masih ada Sumpah Melayu versi DS Najib di TPCA, Kg Baru 1987 - rasanya ia lebih relevan.

5:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

terbukti - kita kini mempunyai pemimpin yang hanya mampu menindas rakyat untuk mengaut keuntungan segera. Dari menjanjikan 'tiada kenaikan' untuk petrol tahun ini (oleh TPM Najib) sebelum pilihanraya kepada penstrukturan semula subsidi pada Ogos (oleh Sharir)minggu lepas - PM Lah tanpa soal dan sambil tersenyum - mengumumkan kenaikan harga petrol/disel dan kenaikan tarif elektrik. Tak pondan ke perangai macam ni???

9:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sekarang bukan masa untuk ikrar sumpah melayu tapi dah jadi melayu menyumpah pemimpim melayu yang murtad. Imam besar melayu Islam Hadhari mengatakan bahawa tiada kenaikan minyak paling tidak sehingga tahun ini memang terserlah yang beliau munafik. begitu juga dengan menteri² munafik yang lain. Kenaikan yang paling tinggi dalam sejarah, tidakkah mereka terfikir akan kesan yg bakal ditanggung oleh keseluruhan bangsa dan juga rakyatnya sendiri.

9:42 AM  
Blogger peon_pencen said...

"SUMPAH MELAYU"

Sebenarnye Melayu itu telah kena sumpah kerana terlalu percayakan pemimpin2 yg bersikap 'buaya' dlm UMNO.

Sekarang pemimpin 'buaya' ini telah terang2 menjana satu 'projek besar' untuk memperdayakan Melayu lagi.

"Susahkan lagi Melayu, kemudian tolong Melayu".

Tunggu dan lihat, tidak lama lagi para 'buaya' UMNO yg diketuai oleh se ekor 'buaya tua' yg pernah larikan berguni guni duit rakyat keluar negeri, akan terhegeh hegeh masuk kampung untuk beri bantuan kunun.

'Buaya2 ini akan berharaf pada PRU13 nanti rakyat akan menyokong mereka kerana telah termakan budi.
'Sifat orang Melayu memang sukar melupakan budi jika dah termakan budi'.

Dengan menaikkan Minyak ini lah mereka dapat mengumpul wang untuk ditaburkan kepada orang Melayu(rakyat miskin).

Pada masa ini mereka telah mula bejanji untuk menaburkan ribuan juta ringgit kepada Sabah dan Sarawak, yg selama ini mereka telah miskinkan.

Dengan cara ini mereka akan dapat mengekalkan kuasa mereka.

1:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Anok Oghe Tupat - AKA Org Minyak Yg Dah X leh Jadi Org Minyak Sbb Minyak Naik. Tq F**k Lah.

SKARANG NI AKU DOK MENYUMPAH SETIAP PENGUNDI X KIRALAH DIA PENGUNDI BETUL KER PENGUNDI HANTU YANG MANA MENGUNDI B*BI NASIONAL (BN). KERANA MEREKALAH SELURUH RAKYAT MALAYSIA MENDERITA!!!!!!!!!!!!

Dr Blog ahmadatalib.blogspot.com

* kerajaan kita tak berhati perut!
* tak boleh buat beransur-ansur kah?
* saya pakai kereta Perodua Kancil. Kenaikkan ini menjejaskan hidup saya
* kalau macam ni, macam mana nak pergi cuti dan jalan-jalan cari makan
* What! They think we are millionaires ah!
* I regret voting the Barisan Nasional and put them back into power
* Is this how they return our faith and trust?
* BN menang pilihanraya, rakyat menderita
* Memang betullah orang kata BN tu maknya Barang Naik!
* Kalau ya pun nak naikkan harga, takkan tak boleh buat berperingkat
* Dahlah naikkan harga minyak, RTM pula cuba nak bagi hati kita sedap tetapi mereka tak ikhlas
* Tak boleh pakailah dia ni!
* Kita kena ajar BN di pemilihan akan datang
* Menteri memang mudah cakap, tetapi kita rakyat biasa yang bisa
* Dengan cara macam ni BN harap nak kembali berkuasa di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor? Pergi jalan dah!
* Kerajaan dah bayangkan nak naik harga, tetapi tak sangka sampai begini!
* Apa dah jadi?

3:40 PM  
Blogger Back_to_Basic said...

semua yang jadik ni akan ada hikmahnya,doa je...Tuhan lebih tahu akan segala sesuatu...

8:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

UAE? RM1.19/liter
Eygpt? RM1.03/liter
Bahrain? RM0.87/liter
Qatar? RM0.68/liter
Kuwait? RM0.67/liter
Saudi Arabia? RM0.38/liter
Iran? RM0.35/liter
Nigeria? RM0.32/liter
Turkmenistan? RM0.25/liter
MALAYSIA? RM2.70/liter

Diatas adalah perbandingan harga minyak negara2 pengeluar minyak dunia berbanding dengan malaysia.
Manakah sumpah keramat umno untuk tidak menyusahkan rakyat?(orang melayu)

4:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam...


sumpah melayu!!

cuma pmimpin kita skg LUPE akn sumpah...
pkr kn kedudukan masing2..
tkt dgn kebenaran dr kuasa masing2..

sy b'rasa sedih dgn k'dudukn melayu skg...

insha-ALLAH..
munking satu ari akn muncul seorang pejuang bangsa melayu pd ms akan dtg..( spt Dato Onn )

yg tidak hirau kn kuasa/ k'kayaan nye.. cuma satu matlamat ialah memajukan bangsa melayu!!!

sekian..

lan,
melaka

2:44 AM  
Blogger nadzri said...

Apakah nenek moyang kita akan mati sekali lagi jika ditakdirkan hidup kembali bangkit dari kubur melihat nasib bangsa Melayu kini?

http://nadzrikamsin.blogspot.com/

8:32 PM  
Blogger kulatlapok said...

Hanya politik di Malaysia sahaja yang unit dan tidak ada satu politik pun di dunia fana ini yang ada mengamalkan sistem politik mengikut etnik.

ps* Hanya diakhirat yang tidak ada etnik- Islam milik Allah SWT.

Wallahualam.
http://www.kulatlapok.blogspot.com

8:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

bullshitIskam from bullshit muslims,

mungkin jelmaan syaitan yang sesat lagi menyesatkan. semoga Allah SWT membalasnya.

8:59 PM  
Blogger peon-pencen said...

'bullshit islam from bullshit muslims'

Correct! Correct! Correct!

'UMNO & ABIM are "bullshit Islam"

10:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

JANGAN JADIKAN SUMPAH MELAYU MENJADI SAMPAH MELAYU.

Pejuang-pejuang kemerdekaan dulu mereka amat menjaga sumpah ini kerana mereka mempunyai pegangan yang kuat bahawa bangsa Melayu adalah merupakan tunggak kepada Agama Islam dan adat budaya Melayu yang sopan. Pegangan ini tidak bertentangan dengan agama kita kerana pada zaman Rasulullah dahulu pun bangsa Quraish menjadi tunggak kepada Agama Islam dan kepimpinan Islam pada ketika itu.

Namun apa yang kita lihat kini, pejuang-pejuang Umno telah membelakangi pegangan ini, bahkan didalam hati mereka penuh dengan kepentingan diri, kebendaan dan pangkat. Inilah yang merosakkan perjuangan Umno dan Melayu. Mereka membiarkan Sumpah Melayu menjadi sampah.

Justeru itu marilah kita sama-sama menghayati semula Sumpah Melayu dan bawakan dalil-dalil agama yang menunjukkan sumpah itu tidak bercanggah dengan agama Islam. Saya yakin kalau kita ikhlas Melayu akan tegak kembali dan kita semua dapat bersatu. Insya Allah.

9:56 PM  
Blogger Ahli UMNO Gombak said...

Salam...
Saya amat berminat dengan artikel "Sumpah Melayu" dan minta izin untuk publish semula artikel sumpah melayu di blog saya http://umnogombak.blogspot.com dengan menyatakan ianya petikan dari blog arah kita.

Wassalam

10:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sumpah Melayu?
Atau Melayu dah disumpah Ameno?
Orang Melayu ni sebenarnya banyak yang berkebolehan tapi sampai bila nak bertongkat?
Bangunlah wahai saudara-saudara ku....
Buangkanlah tongkat Ameno bertopengkan Islam yang ada Had dan Hari nya.....

6:28 PM  
Anonymous At the fire still burns said...

Singapore's Minister Mentor, Lee Kuan Yew, who was Singapore's founding father, has always been very direct in his comments. This was the man who outsmarted the communists in Singapore (with the innocent help of Malaya then and the willing help of the British) and who later outwitted the British and outpaced Malaysia in all spheres.

Singapore practices corrupt-free meritocracy and Malaysia affirmative action. The former attracted all the best brains and the latter chased out all the brains. The Singapore cabinet consists of dedicated and intelligent technocrats whereas Malaysia has one the most unwieldy cabinets. Not only that, brain wise it was below par not even good for the kampong.

With that kind of composition, one that is very brainy, naturally Singapore , with no natural resources could outstrip Malaysia in every aspect of development.

Malaysia, on the other hand, was too much preoccupied with its Malayness and the illusory ‘Ketuanan Melayu’ and was also more interested in useless mega iconic development rather than real social and economic development.

Whenever Kuan Yew utters anything that deemed to be a slight on Malaysia , voices were raised admonishing him. Malaysia would never dare to face reality. That Singapore had shown that it could survive was a slap on those who believed that Singapore would fold up once it left Malaysia . Therefore it was natural that these doomsayers would try to rationalise their utterances to be in their favour to combat on whatever Kuan Yew commented. Its political jealousy.

Singapore achieved its development status without any fanfare. But here in Malaysia , a development that was deceptive was proclaimed as having achieved development status. It was trumpeted as an achievement that befits first world status. This was self delusion.

Malaysians are led to believe into a make believe world, a dream world. The leaders who themselves tend to believe in their own fabricated world did not realise the people were not taken in by this kind of illusion.

Lee Kuan Yew believed in calling a spade a spade. I was there in Singapore when the People’s Action Party won the elections in 1959. He was forthright in his briefing to party members as to what was expected of them and what Singapore would face in the future.

Ideologically, I did not agree with him. We in the University of Malaya Socialist Club had a different interpretation of socialist reconstruction. But he was a pragmatist and wanted to bring development and welfare to the Singaporeans. Well! He succeeded.

Malaysia was so much embroiled in racial politics and due to the fear of losing political power, all actions taken by the main party in power was never targeted towards bringing wealth to all. Wealth was distributed to the chosen few only. They were the cronies and the backers of the party leadership to perpetuate their own selfish ends.

Seeing the efficiency and the progress achieved by Singapore caused the Malaysian leadership to suffer from an inferiority complex. That Malaysia should suffer from this complex was of its own making.

In a recent interview, Kuan Yew said that Malaysia could have done better if only it treated its minority Chinese and Indian population fairly. Instead they were completely marginalised and many of the best brains left the country in drove. He added that Singapore was a standing indictment to what Malaysia could have done differently. He just hit the nail right there on the head.

Malaysia recently celebrated its 50th year of independence with a bagful of uncertainties. The racial divide has become more acute. The number of Malay graduates unemployed is on the increase. And this aspect can be very explosive. But sad to see that no positive actions have been taken to address these social ills.

Various excuses were given by Malaysian leaders why Singapore had far outstripped Malaysia in all aspects of social and economic advancement. Singapore was small, they rationalised and therefore easy to manage. Singapore was not a state but merely an island.

There was one other aspect that Malaysia practises and that is to politicise all aspects of life. All government organs and machinery were ‘UMNO-ised’. This was to ensure that the party will remain in power. Thus there was this misconception by the instruments of government as to what national interest is and what UMNO vested interest is.

UMNO vested interest only benefited a few and not the whole nation. But due to the UMNO-isation of the various instruments of government, the country under the present administration had equated UMNO vested interest as being that of national interest. Thus development became an avenue of making money and not for the benefit of the people.

The fight against corruption took a back seat. Transparency was put on hold. And the instruments of government took it to be of national interest to cater to the vested interest of UMNO. Enforcement of various enactments and laws was selective.

Thus a ‘palace’ in Kelang, APs cronies and close-one-eye umno MPs could exist without proper procedure. Corruption infested all govt departments, the worse is the police and lately even in the judiciary.

Singapore did not politicise its instruments of government. If ever policisation took place, it is guided by national interest. To be efficient and to be the best in the region was of paramount importance. Thus all the elements like corruption, lackadaisical attitude towards work and other black elements, which would retard such an aim, were eliminated.

Singapore naturally had placed the right priority in it’s pursuit to achieve what is best for its people. This is the major difference between these two independent countries.

Malaysia in its various attempts to cover up its failures embarked on several diversions. It wanted its citizens to be proud that the country had the tallest twin-tower in the world, although the structure was designed and built by foreigners. Its now a white-elephant wasting away. It achieved in sending a man into space at an exorbitant price.

What for purpose? These are what the Malays of old would say “menang sorak” (hollow victories).

It should be realised that administering a country can be likened to managing a corporate entity. If the management is efficient and dedicated and know what they are doing, the company will prosper. The reverse will be if the management is poor and bad. The company will go bust.

There are five countries around this region. There is Malaysia , and then Indonesia . To the east there is the Philippines and then there is that small enclave called the Sultanate of Brunei .

All these four countries have abundance of natural resources but none can lay claim to have used all these resources to benefit the people. Poverty was rampant and independence had not brought in any significant benefits to the people.

But tiny Singapore without any resources at all managed to bring development to its citizens. It had one of the best public MRT transport systems and airlines in the world and it is a very clean city state. Their universities, health care, ports are among the best in the world.

It is impossible to compare what Singapore has achieved to what all these four countries had so far achieved. It was actually poor management and corruption, and nothing more. Everything is done for the vested interest of the few.

Malaysia, Indonesia and the Philippines and the Sultanate of Brunei need good management teams. They would not be able to do this on their own steam. I would advise that they call on Kuan Yew to show them what good governance is. Why look East to Japan when it is just next door across the causeway.

7:18 PM  
Blogger Samwan said...

Melayu (UM-NO) telah dimakan sumpah.

Ayat pertama berbunyi. KAMI, umat Melayu beragama Islam....... mana pergi sistem perundagan Islam. Melayu yang menguasai Malaysia tak mampu mengangkat perundangan Islam.

Sudah tentu Melayu UM-NO dimakan sumpah sendiri kerana tak menegakkan Islam di Malaysia.

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam....

Ayat Pertama berbunyi KAMI, Umat MELAYU beraga ISLAM..... tu betul menunjukkan bila dah ISLAM maka undang2 pun kene ISLAM. tapi kita kena sedar, akan sebab perpecahan melayu dimana setengah pergi PAS, setengah pergi UMNO dan setengah pergi ADIL (nie jual sumpah melayu dan melayu sendiri, maaf cakap tapi memang jual melayu. ada akal kurnian Allah, fikir sendiri dari luar kacamata politik.)maka sistem perundangan ISLAM tidak dapat dijalankan dengan terus dan telus. yang ada hanya undang undang syariah. bayangkanlah, untuk UMNO berkuasa, depa kena kongsi dengan MCA dan MIC dan untuk jaga hati dua dua puak nie, undang2 british terpaksa diguna pakai. kalau UMNO dan PAS bergabung, berpayungkan agung, bertunjangkan Alquran dan berlandaskan Islam, bukan setakat Syiar Agama akan terbit di Tanah Melayu, tapi insya-allah, melayu memang akan jadi tuan di tanah melayu. MCA ( Tun Tan Siew Sin) MIC ( V.T. Sambathan) dah terang terang mengaku akan tanah melayu nie milik melayu dan bertuah diterima masuk jadi rakyat malaysia. jadi kenapa sekarang cina dan india dah lupa dan mengapa kita orang melayu duk bergaduh sesama sendiri bagi depa naik kepala? nielah kelemahan melayu, bila tak dapat habuan melenting, mengamuk. tak pernah ikhlas. dengki memanjang. lagi rela bangsa lain naik dari tolong menolong sesama sendiri....

fikir fikir kan lah...

5:32 PM  
Blogger hafszach said...

Sebab tu aku suruh ko belajar tentang sirah Rasulullah...
belajar tentang sirah para sahabat dan para khalifah islam..
Berbanyak2lah belajar tentang sejarah islam serta para tabiin dan para pejuang agama..
Bukannya rugi apa2 pun..

Ko tahu tak semasa awal penubuhan kerajaan islam madinah..
semasa itu bukan islam adalah majoriti.. umat islam yang berhijrah dari mekah dan penduduk madinah yg islam hanya sekitar 30%.. dari jumlah keseluruhan penduduk madinah ketika itu.
Tatapi Rasulullah berjaya menyatukan mereka semua dibawah naungan Al-Quran.. tak de masalah pun..
So tak de alasan yang mengatakan bahawa negara islam tidak boleh ditubuhkan kerana kita masyarakat majmuk..

Yahudi yg mempunyai majoriti lebih dari masyarakat islam pada ketika itu pun tunduk dgn islam..
tapi kat malaysia ni org islam sendiri tak mahu tunduk dgn islam..

Ketika Rasulullah memerintah madinah dulu ada ke Rasulullah meminggirkan masyarakat bukan islam terutama sekali kaum yahudi..?? sedangkan majoriti masyarakat madinah adalah bukan islam..

Rasulullah sendiri tidak pernah membenci bukan islam walaupun ianya kaum yahudi sendiri..
ko rasa ko lebih hebat dari Rasulullah sehingga ko diberikan Allah hak untuk membenci bukan islam..??

Ko tolak ke hadith Rasulullah yang menglaknat sesiapa sahaja yang memperjuangkan bangsa ( Assobyiah )..
Nabi tak mengaku umat ko tahu tak..
kat dunia ni bolehlah ko mendabik dada dan berbangga dgn bangsa melayu ko tu..
kat akhirat nanti kita memerlukan syafaat dari Rasulullah untuk masuk ke syurga Allah..

Kalau nabi sendiri dah tak mengaku umat jadi ko nak minta syafaat dengan sape lagi..??
Ko ingat Hang Tuah ke yang akan bagi syafaat kat ko..??
Ko tahu tak semasa kita sudah hampir menemui ajal.. kita akan diajar mengucapkan kalimah syahadah..
tak tahulah pulak aku kalau mak bapak ko ajar bila nak mati nanti org2 melayu kena mengucapkan kata2 keramat" tak akan melayu hilang di dunia "


Sedarlah sikit para wali serta alim ulamak pun mengharapkan syafaat Rasulullah ko tahu tak

12:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

CB = Cina Babi !!!

10:46 AM  
Blogger yusofselangor said...

SIAPAKAH YANG PEDULI KEPADA MELAYU SEBELUM DATANGNYA ISLAM KE MELAKA TM 1400...MELAYU TAK BERNILAI LANGSUNG KALAU TIDAK KERANA ISLAM...BELAJARLAH BETUL2 SEJARAN ASIA TENGGARA SEBELUM ISLAM DAN SELEPAS ISLAM DATANG KE KEPULAUAN MELAYU...

SIAPAKAH YANG MEMULAKAN PENENTANGAN KEPADA PENJAJAHAN BARAT KALAU BUKAN ALIM ULAMA ISLAM DI INDONESIA DAN MALAYSIA...

MEMANG BETUL DARI SEGI KEBENDAAN TAHUN 1500 HINGGA 1900 MELAYU DIKATAKAN TAK ADA KEMJUAN OLEH BARAT...BETUL KE MELAYU TAK ADA KEMAJUAN?...APAKAH DENGAN ADANYA JALANRAYA DAN KERETA API, LOMBONG BIJEH TIMAH DAN LADANG2 GETAH PENJAJAH...MAKA TANAH MELAYU DI ANGGAP MAJU DAN MODERN...

KALAU BEGITU SEGALA BUDAYA DAN CARA HIDUP MELAYU YANG UMNO SEKARANG WARWARKAN ITU TANDA KEMUNDURAN MELAYU LAH..

MELAYU MAJU DAN BERTAMADUN KERANA ISLAM...ADA QURAN ADA TULISAN JAWI, MARTABAT BAHASA YANG TINGGI UNTUK MEMJELASKAN ILMU AGAMA ISLAM, ADA SYAIR ADA PANTUN ADA GURINDAM...ADA ZAPIN ADA MARHABAN ADA KOMPANG..MELAYU SEKARANG APA ADA...SURUH BARZANJI CABUT LARI TANGAL SELUAR APATAH LAGI MENGAJI QURAN..

APAKAH DENGAN MEMEKIK2 MENYANYI MENIRU CARA BARAT ITU MAJU KE...LEPAS ITU CEKIK AIR SETAN
BERPELUK2 MENARI JANTAN BETINA ...MODERN DAN MAJULAH TU...AKHIRNYA KELUAR LAHIR ANAK HARAM ...ITU KAH KEMAJUAN...

PERKARA DI ATAS BERLAKU DENGAN DAHSYATNYA SELEPAS MERDEKA...BELAJAR ENGLISH SAINS TAK SALAH...TETAPI BUDAYA, BAHASA IBUNDA DAN AGAMA ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN...

PENDEK CERITA KALAU KITA NAK MENJERIT2 MELAYU MELAYU MELAYU..TAK PAYAHLAH BUAT MALU SAHAJA...LIM KIT SIANG TAK MENJERIT2 PUN TETAPI FIRST GENERATION NYA TELAH PEGANG TAMPUK KUASA...BELIAU BANYAK KERJA DARIPADA RETORIK...

MAHU TAK MAHU, UMNO KENA KEMBALI KEPADA ISLAM..JANGAN PEDULIKAN PAS..BUAT KERJA MASING2..JANGAN BUNUH BANGSA SEAGAMA...KALAH MENANG DALAM PILITIK JANGAN SAMPAI GILA SAWAN...GENTLEMEN LAH..

KENAPA UMAR DAN KHALID AL WALID BOLEH MEMBANTU ISLAM...WALAUPUN SEBELUMNYA...MUSUH BESAR ISLAM...
APAKAH ORANG UMNO LEBIH HEBAT DARI SAIDINA UMAR DAN KHALID ALWALID..

TAK ADA PEMIMPIN DALAM DUNIA INI YANG MEMERINTAH TIGA PER EMPAT DUNIA...SELAIN SAIDINA UMAR...PEMIMPIN UMNO...JAUH BUMI DENGAN LANGIT..

10:17 PM  
Anonymous Abu Samah said...

Saya sokong ape yang tuan punye blog ini tulis.

Artikel mengenai melayu harus diperbanyakan lagi penulisannya ibarat bak kata pepatah "mata pena lebih tajam daripada mata pedang".


salam ziarah,

http://www.gadismelayuboleh.com

1:56 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home