Sunday, January 07, 2007

Adakah mereka akan mendengarnya



Bantahan kenaikan tol


Ribuan rakyat bangkit dibawah sususan parti - parti politik pembangkang bersama - sama kesatuan sekerja hadir dalam melancarkan protes mengenai kenaikan harga tol di Sunway Pyramid. Mereka hadir membantah bukan sahaja kenaikan kenaikan harga tol tetapi yang lebih penting adalah mesej bebanan yang dipaksa oleh kerajaan untuk dipikul oleh rakyat negara ini. Inilah mesej utama yang mereka hantar - kerajaan lebih cenderung menurut dan melihat kepentingan syarikat - syarikat konsesi ini melebihi kepentingan rakyat secara umum.

Sungguhpun begitu adakah kerajaan akan terus menutup kedua - dua mata mereka terhadap protes sebegini? Adakah mereka akan turut memekakkan telinga mereka terhadap protes sebegini? Namun yang lebih penting adakah rakyat selain dari yang hadir akan hanya duduk mendiamkan diri tanpa memberi isyarat penting bahawa mereka juga akan bertindak sekiranya kerajaan yang dipimpin oleh Barisan Nasional terus menyolok saku rakyat untuk diberi kepada pihak - pihak tertentu khususnya syarikat konsesi yang mahu terus mengaut keuntungan tanpa henti.


Mesej mereka adalah jelas. Mereka mahu bebanan kepada rakyat dihapuskan. Mereka menuntut kerajaan jangan memperlekehkan rakyat. Mereka harus bersama - sama rakyat bukan membelakangi rakyat. Pengguna lebuhraya tertentu telah dihadiahkan kenaikan tol semperna menyambut tahun baru. Sebelum tutup tahun 2006 mereka juga telah dibebankan dengan kenaikan harga air, elektrik dan sebelum ini petrol. Ini semua memberi impak kepada indek konsumer dan meningkatkan kos kehidupan rakyat. Hari ini kerajaan terus hilang pertimbangan dengan menaikkan harga tol dengan kadar yang dahsyat sungguhpun syarikat konsesi ini telah mengaut keuntungan besar saban tahun.

Memaling kepada rakyat

Kerajaan terus menerus memalingkan diri dari rakyat. Kerajaan seolah - olah bukan datang dari rakyat dan rakyat adalah sumber kewangan untuk kerajaan dan tidak lebih dari itu. Modal Insan yang dilaungkan seakan tidak bermakna sekira tugas harian kita rakyat Malaysia adalah untuk menyara kerajaan yang seban hari salah dalam membuat keputusan yang tidak memihak kepada rakyat. Lebih dari itu kerajaan bertindak merahsiakan perjanjian - perjanjian konsesi ini dan meletak rakyat sebagai hamba. Adakah ini erti kata modal insaniah atau sebenarnya rakyat adalah hamba yang terus diperas untuk menjayakan rancangan tertentu untuk orang - orang tertentu. Nampaknya kerajaan akan terus membutakan mata dan memekakkan telinga terhadap suara - suara rakyat.

21 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hari ini kita marah kerajaan, besok bila pilihanraya kita sokong kerajaan.....inilah perangai rakyat malaysia....samppai kiamatla bn memerintah sampai mampuih la dok kena tipu!

8:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saya sangat setuju dengan pandangan di atas. Benar seperti kata Tun M, Melayu mudah lupa.. Sampai bilapun kalau kita tak berani berubah, makanya kita kekellah dalam keadaan seperti sekarang. Mungkin lebih teruk lagi. . . Jadi fikir-fikirkanlah. . .

10:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kearah Malaysia Baru. . Kita tukar je kerajaan Umno-BN kepada BA. .

12:16 PM  
Anonymous JUNIUR said...

the right time for the malays & chinese to co operate to defeats bn in the next election. a reallllly bull shits for bn and we hope for the best for dap, pas & keadilan. bn like to cheat here & there. dunno why stills got malays idiots vote for them. UMNO tradisi membela KRONI & RASUAH !!!!!!!!!

12:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Senarai perkara-perkara yang BN perkenalkan selepas 50 tahun merdeka..
1.Harga minyak yang sentiasa naik.
2.Kadar tol yang semakin tinggi.
3.Harga kereta yang tinggi.
4.Tarif elektrik yanh tinggi.
5.Tarif air yang tinggi
6.Kos sara hidup yang tinggi.
7.Gejala sosial yang menjadi-jadi.

Dan banyak lagi yang tak dapat di senaraikan atas dasar sensitiviti.
Adakah kita rakyat Malaysia masih tak dapat melihat samada kerajaan BN benar2 membela rakyat? Tepuk dada tanya selera. . .

12:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bravo juniur.. Rehatkan BN untuk 5 tahun supaya mereka dapat MUHASABAH diri. .

12:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kearah Malaysia Baru. . Bebas dari gejala BN

12:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

BN ... kan dah sinonim tu...!!

BN = BARANG NAIK
BN = BILA NAIK?
BN = BARU NAIK..
BN = BRAPE NAIK???
BN = BANYAK NAIK...

1:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

SESUNGGUHNYA, TERNYATA BN BUKAN SAHAJA MEMBAWA KEMUNGKARAN DEMI KEMUNGKARAN KE MUKA BUMI MALAYSIA TERCINTA, MALAH BN YANG DITUNJANGI UMNO KERIS TELANJANG ITU MEMBAWA SAMA BEBAN KEPADA RAKYAT UNTUK DIPIKUL.

KEPADA RAKYAT MALAYSIA, CONTOHI LAH RAKYAT KELANTAN YANG MENOLAK UMNO DAN BN.... PEMBANGUNAN SAPA2 PUN BOLEH BUAT. KELANTAN SEKARANG PUN SEDANG ALAMI KERANCAKAN PEMBANGUNAN YANG AMAT KETARA. PROJEK BERTARAF MEGA PUN ADA.

1:45 PM  
Anonymous din said...

u cant hv any other pm yang se baik dan se warak pak lah.bersyukurlah...jgn asyik nak buat fitnah

10:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

lu memang bodoh la din...
fitnah dgn kenyataan pu tak tau nak beza

1:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

din bangang...warak ape kalau dah raba2 bahu michele..agak nya din tak tahu kot...pirahh..warak konon..din ni ulama hadhari kut..bangang

9:16 AM  
Anonymous ghostrider said...

Din2...

Ko nie bukan setakat berani kata pak lah tu warak tapi ko juga bodoh sbb yang ada kat blog2 nie semua dah tau lama perangai Paklah....

Orang mcm ko nie din patut mati je dari hidup...takde matlamat langsung...

hahahaha ada ka patut Pak lah dia junjung...brp byk ko dpt puji paklah nie...amat malang malaysia punyai rakyat seperti ko Din...kalo ko adik aku la memang aku sepak sekuat2nya muka dia ko tau din hahahaha....

5:04 PM  
Anonymous ghostrider said...

wahai rakan seperjuangan...

kerajaan yg ada skrg dah tak releven lagi...kita rakyat yg dah celik politik...pemikiran rakyat skrg sudah mengatasi pemikiran pemimpin...ini bukan era 70an @ 80an lagi..apa yang kerajaan buat rakyat sedang nilaikan...

kenaikan tol ni sebenarnya hanya akan jadi pemangkin kejatuhan kerajaan BN...pada aku apapun rintihan kita sama ada isu kenaikan tol,kenaikan barang2 keperluan mahupun kenaikan harga petrol hanya sia2 je...

kerajaan skrg pada aku takkan layan semua rintihan rakyat...penjelasan bodoh kerajaan hanya menambahkan sakit hati rakyat...

Kita bersatu menolak kepimpinan BN pada pilihanraya akan dtg...that's only the solution..

5:14 PM  
Blogger Dr Butiq said...

woi Din ko pun salah seorang pengampu macam yang lain2 tu ke.Hi banyak dapat habuan ke ?.Kerja lah cari rezeki yang halal jgn harapkan duit dari Umno.semua tu duit rakyat.jgn bila ada pilihan raya baru nak berkerumun mengadap orang kampung.Kesian lah org kg yg susah cacat dan tak berupaya jgn lah diangkut atau di pimpin untuk memangkah UMNO.tak ada hati perut ke.lepas menang lesap

7:39 PM  
Anonymous Sagaladoola said...

Tiba-tiba lagu YouTube bermain di kepala.

"Bersatu Kita Bersatu"
"Bersetia Berganding Bahu"
"Tipu Terus Menipu"
"Kita Tipu Malaysia"

11:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.imagefap.com/gallery.php?gid=404810

12:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Malaysia semakin-makin akan menjadi seperti indonesia dengan 2 kelas rakyat. Satu yang elit dan satu lagi yang miskin.

Syarikat2 seperti TNB, Telekom, Suruhanjaya Sekuriti, PNB, TH, Sime Darby, Guthrie dll di mana pegawai2 atasan menaikan gaji sesama mereka dan menekan gaji pegawai2 rendah. Jurang gaji serta elaun semakin lebar dan gaji2 pengurus tidak setimpal mengikut kadar pasar.

Kerajaan pula berkroni dan merampas duit rakyat dan diagih-agihkan kepada kroni2 mereka. Jikalau budaya mengkayakan sesama sendiri tanpa mengikut usaha dan sumbangan, nahas dulu kepada yang miskin, nahas kemudian kepada semua.

6:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sdra-Sdra Seperjuangan,

Apa nak digaduhkan dengan aBODOHlah ni lagi? Takan masih tidak perasaan mo dia? Dia buat2 je bodoh tapi dia sapu bersih depan belakang, kiri dan kanan. Dia buat-buat je tido tapi mata dia bersinar bila nampak duit, kalau dia tak sapu nanti anak dia ka, menantu dia ka, kawan baik dia, anak angkat dia, anak perempuan dia (dah sapu 85 peratus daripada kontrak promosi domestik untuk Tahun Melawat Malaysia 2007!) bisan dia ka (Mak Khairy yang dapat kontrak bina lapangan tambang murah LCCT di KLIA menerusi Rembau Construction) dan entah sesapa lagi sapu cukup2. Kalau dulu mereka mengutuk Pak Tun Dr Mahathir, tapi sekurang2nya dia dikutuk kerana dasar dan pendekatan dan bukan sebab bodoh, tidor dan sapu. Selalunya kita tidak tahu apa yang kita ada sehinggalah kita kehilangannya.
Berbalik kepada saoal kerajaan, yang sebenarnya Kerajaan Barisan Nasional TIDAKlah bersalah, hanya manusia yang mentadbirnya yang ampunya angkara dan honar. Tukar sahaja pemimpin akan tetapi biarkan kerajaan yang sama tetap memerintah lantaran yang dikatakan sebagai alternatif pun BELUM tentu boleh berbuat sebaik Barisan Nasional. Pendek kata kita tidak punyai pilihan pada segi parti akan tetapi kita masih mempunyai pilihan dan harapan pada segi pemimpin yang baik, jujur dan berkebolehan, malahan jauh lebiih baik daripada Ahli Parlimen Kepala Batas. Disebabkan sebelum ini kita hanya memperkatakan mengenai Tengku Razaleigh Hamzah macam mana kalu kali ini kita benar-benar memulakan langkah untuk menobatkan dia sebagai Perdana Menteri? Kalau nak dikhuatirkan dia akan korup saya rasa tidak mungkin sebab TR dah jauh kaya raya (lebih daripada setengah Kota Baru adalah kepunyaan dia dan bermacam-macam lagi harta kekayaan beliau) dan tidak perlukan wang yang lebih untuk temolok dia, bahkan elaun Ahli Parlimen Gua Musangnya tidak pernah diambil akan tetapi disalurkan untuk kebajikan (anak-anak yatim) sejak 1969. Banyak lagi kriteria yang sesuai dengan TR ini untuk mengepalai kita sebagai PM. Bab ekonomi janganlah cakap kan dia ni cukup terror pasai ekonomi, jauh lebih terror daripada Anwar Ibrahim yang mereka dok sebut sebagai pemimpin alternatif. Walaupun beliau bersumpah tidak pernah melakukan perkara-perkara yang beliau dituduh namun stigma telah lama terlekat dan tidak mungkin akan dengan mudah hilang. Tengku tiada stigma, tiada dosa glamor pemimpin besar seperti minum, pompan, rasuah dan judi. Justeru beliaulah yang paling layak dipilih sebagai perdana menteri. Kita hendkalah berhenti bercakap berjela-jela kerana ianya tidak akan membawa kepada apa-apa perubahan dan mulakan usaha untuk memartabatkan TR yang sentiasa sudi. Kalu kita nak tengok kepada Timbalan Perdana Menteri hari ini sebagai pengganti saya rasa kita akan menghadapi masalah lagi kerana beliau BELUM tentu bersih lantaran banyak sangat karat yang terpalit. Contohnya dengan kes pembunuhan warga asing yang dikatakan mempunyai hubungan dengan penasihat utamanya. Mungkinkah si bapak menteri juga terbabit, mungkin tidak. Kalau beliau tidak terbabit dalam kes ini mungkin beliau pun terbabit dalam kes-kes yang lain. Pendek kata ada sajalah karat, justeru tidaklah layak.
Menukar kerajaan tidak akan memberi penyelesaian kepada masalah kita, menukar pemimpin boleh. Hanya 2 cara perlu dilakukan dengan segera dan ianya perlukan komitment, ketabahan dan keberanian.
Daud Tarihep, Kuala Selangor

10:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Daud Tarihep,

Kau ni memang bangang, bahalol dan bodo, macam mana yang ko kata pada perdana menteri kita. Ko ingat orang tak kenal ke sapa ko? Ko konon2nya ahli parlimen kuala selangor dan ketua bahagian umno kuala selangor tapi "sumbangan" ko pun sama dashyat jugak. Ko dah mengandungkan naib ketua puteri umno kola selangor ko dan bila budak pompun tu ugut nak lapor pada mb khir toyo ko cepat2 ajak dia kawin. sekarang ni ko mungkin mencipta rekod sebagai ahli perliman yang pertama ada anak luar nikah! sudahlah daud, ko ingat orang tak tau ke ko sape? ko pun sakan punya dok sapu masa jadi orang kuat di kementerian penerangan dulu? jgn lupa la pak daud!!! jgn lupa ko ada bini yang keja di gombak...dia pun cantik jugak!!!!

10:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Aku nak tanya kau wahai Daud Tarihep. masa Tengku Razaligh tubuhkan S46 dulu, kau ada ikut tak?. Kau orang UMNO masa tu kutuk Tengku macam2. Kau orang tak mau berubah. Sekarang nak bagi Tengku jadi PM pulak. Cakap tak boleh pakai.

2:59 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home