Wednesday, March 12, 2008

Yang salah itu Melayu


Padan muka Melayu, padan muka kamu dan sekarang Malaysia khususnya Semenanjung sudah terlepas dari tangan kita. Selangor dan Perak akan mengikuti langkah Pulau Pinang sebagai negeri ketuanan Cina. Ini semua kerana Melayu mudah lupa dan kehadiran orang seperti kamu yang mengendali laman dan blog yang sentiasa menghentam kepimpinan Barisan Nasional dan UMNO. Hari ini kamu perlu bayar dengan maruah Melayu yang terpaksa digadaikan.

Ini adalah simpulan dan bentuk-bentuk kritikan yang di terima oleh
www.umno-reform.com bukan sahaja melalui email malah melalui hubungan langsung telefon. Kritikan dan tuduhan itu dilakukan oleh beberapa ahli UMNO yang menyalahkan bloggers, penyelia laman web dan mungkin seluruh pengundi Melayu yang dikatakan terpedaya angkara berita-berita dan hujah palsu www.umno-reform.com

Menarik juga adalah salah satu email yang kami terima:

Khir adalah antara pejuang Melayu Selangor. Kamu tidak faham hasrat beliau untuk menyaksikan Melayu maju. Kamu tidak nampak versi besar Khir Toyo dan hari ini kamu akan kehilangan bukan sahaja kepimpinan yang hebat tetapi Selangor akan hilang identiti Melayu. **** Mak

Begitu marah mereka kerana mereka telah mengambil
www.umno-reform.com adalah musuh Khir Toyo yang utama. Rata-rata yang menelefon mengatakan betapa sayangnya mereka pada bangsa mereka dan betapa UMNO sahaja yang dapat membela Melayu dan Melayu yang ada ini terpengaruh lantas melakukan sesuatu yang paling berdosa – yakni mengundi selain dari Barisan Nasional.

Namun satu yang paling ketara dalam mereka berhujah adalah sikap keter-lupaan mereka mengenai kesalahan pada diri kita dalam UMNO. Mereka lupa melihat kenapa rakyat mual dan bosan dengan UMNO. Kita lupa melihat salah siapa yang menyebabkan pengundi beralih arah. Kita lupa untuk membaca kritikan, komen dan sebab musabab kenapa bloggers dan media Internet mengkritik UMNO dan dalam konteks yang lebih menyeluruh Barisan Nasional. Mereka gagal mencari kesilapan Pak Lah, kesalahan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional yang angkuh meletakkan rakyat sebagai peminta sedekah dengan konon-konon subsidi adalah anugerah kerajaan, anugerah wang Pak Lah dan menteri-menteri kabinet dalam UMNO dan Barisan Nasional. Mereka tidak melihat dan mengkaji mualnya anak-anak muda yang berkesedaran politik terhadap Pemuda UMNO seperti Khairi Jamaluddin dan yang seangkatan dengannya.

Kebongkakan slogan seperti pembangkang sifar dan Selangor sifar setinggan hari ini meletakkan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional di Selangor sebagai pembangkang dan negeri itu terlepas ke tangan Barisan Alternatif. Tindakan rakus memecah rumah setinggan pada masa anak Melayu sedang menjalani peperiksaan, meruntuhkan rumah dalam bulan Syawal dan sewaktu hampir perayaan Deepavali adalah tindakan tidak bermoral Khir Toyo yang akhirnya meletakkan beliau di tengah-tengah kritikan hebat khususnya dari laman ini.

Semua ini kita dalam UMNO dan Barisan Nasional tidak mengambil peduli. Kita lihat juga komen kepimpinan usang yang mengatakan Internet tidak akan memberi impak langsung kepada masyarakat dan komen mereka yang bercorak angguk seperti kenyataan Hishammuddin mengenai yuran peperiksaan dan Samy Vellu dalam menaikkan harga tol. Ini semua memberi kesan dan akhirnya yang terlupa adalah untuk kita dalam UMNO dan Barisan Nasional menegur orang yang berdiri di depan cermin itu.

Hari ini ahli UMNO khususnya membicarakan kehilangan orang Melayu. Hari ini mereka melabel Parti Keadilan Rakyat dan PAS menjual maruah Melayu. Mereka menuduh kita dalam laman web sebagai agen penjualan bangsa.

Hari ini sebenarnya adalah pembalasan pada dosa-dosa UMNO dan Barisan Nasional yang gagal duduk sebagai wakil kepada rakyat. Hari ini adalah dosa kita berlagak sebagai tuhan kepada rakyat sebaik sahaja kita menang setiap pilihan raya sebelum ini.

Oleh itu bagi yang banyak menelefon dan mengkritik kami sebagai agen menjual Melayu, hendaklah mereka tepuk dada dan tanya sendiri – sewaktu memerintah adalah kamu mendengar rintihan rakyat dan luka yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. Semasa memerintah adakah kamu membaca keluhan rakyat dalam media-media Internet kerana media lain jelas tertutup hak dan kebebasan mereka melapur.

UMNO dan Barisan Nasional perlu reform. UMNO dan Barisan Nasional perlu memperluaskan minda ahli-ahli yang selama ini disempitkan. Mereka perlu hadir dengan lebih peka dan mengakui kesilapan. Dengan ini baru kita boleh membuat penilaian semula – perubahan dan berani mengambil tanggungjawab. Kalau ditanya sama ada Pak Lah perlu diubah, maka jawapannya adalah kerana kepimpinan lemah – benar dia perlu di ubah tetapi perubahan dalam UMNO dan Barisan Nasional itu sendiri lebih perlu kerana kita tidak mahu yang naik itu membawa penyakit lama dalam Barisan Nasional dan UMNO khususnya.


Yang salah itu bukan Melayu yang beralih arah, yang salah itu kita yang alpa sombong dengan kuasa dan sebuk untuk mengaut harta. Melayu lain adalah mangsa.

40 Comments:

Blogger Hanief said...

Malaysia ini milik Melayu, Cina dan India.

Itulah sebabnya semua kaum itu kena mengenali erti keadilan.

Tak kira Melayu, Cina atau India. Semua mesti menikmati kekayaan bumi Malaysia ini dengan sama-rata.

Barulah semua kaum berasa aman dan tidak takut walaupun pemimpin itu dilantik dari kaum Cina atau India atau Melayu.

Kunci kejayaannya ialah adil-saksama dan jujur atau telus.

Saya tahu UMNO-BN cuba memusatkan rasa benci terhadap perlantikan menteri besar yang bukan Melayu. Kalau menteri ini adil-saksama, apa masalahnya? Takut sangat ni kenapa?

Takkan wujud satu jalinan, antara beberapa kaum itu jika api-api perkauman ini masih dinyalakan oleh masyarakat 'lama'.

Lazimnya saya dapati hanya masyarakat yang lahir pada sekitar kewujudan Tanah Melayu dan anak-anak soldadu (askar) atau pun cybertroopers UMNO sahaja yang suka menyalakan api perkauman.

Sekali lagi, Malaysia ini milik Melayu, Cina dan India.

Jika ada susah senang sama-samalah kita bersuara dan menanganinya. Bukannya menyalahkan kaum Cina, kaum India atau kaum Melayu.

Hapuskan sifat perkauman ini.

Ingatlah surah Al-Hujarat Ayat 13

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

9:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kamu ini semua sama sahaja, asyik membincangkan nasib bangsa.

Menuding jari sesama sendiri.

Kamu ingat orang lain tidak memperhatikan kita semua?

Mereka hanya mentertawakan dan mengambil kesempatan atas kelemahan orang Melayu.

Bertindaklah.

- join2 persatuan2 yang ada umpamanya Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung, Ansara dsb

-buat memorandum membantah penghapusan DEB

-hantar secara aman

-menulis artikel2 yang menyedarkan adik2 yang belum matang tetapi jangan menghasut. Nanti kena caj bawah akta hasutan. Biasalah, bila bloggers bangsa lain tulis, it's ok. Tu memperjuangkan human rights kononnya. Tapi bila Melayu hanya nak minta hak dan menyimpan kuasa dan terus memerintah tanahair sendiri, itu dikatakan racist pula. Siapa yang double standard?

-terangkan kepada mereka dan dunia apa itu ketuanan Melayu, hak Melayu, Semenanjung Tanah Melayu, Raja2 dan Sultan dsb

-pemimpin2 yang tak berkaliber dan lemah serta korupt perlu digesa berundur

-Melayu2 yang belot jangan disokong

-hujah2 menindas Melayu perlu dibidas

-pergi baca dan buat research apa yang tertera dalamm Artikel 153 Perlembagaan Negara, apa itu Ketuanan Melayu, siapa yang berunding dan bagaimana ia terhasil

-pergi research bagaimana Barat merampas kuasa raja2 Melayu dan membawa masuk kaum China dan India ke Tanah Melayu

-pergi research apa itu definisi Melayu, siapa Melayu, Nusantara, siapa itu orang China, negara China, siapa itu orang India dan negara India, siapa itu Eurasian, Portuguese, Portugal, Belanda, Holland, orang putih, British, England, UK dan the Queen

-tuduhan2 dari wartawan2 BBC, CNN, Washington Post, The Straits Times, Reuters, AP, AFP dan banyak lagi perlu dibidas

-pergi researh siapa itu Tun Mahathir dan apa yang beliau perjuangkan

-pergi research siapa itu Anwar Ibrahim dan bagaimana beliau mahu meminjam wang dari International Monetory Fund dahulu

-Yang paling penting.. pergi research siapa itu Lee Kuan Yew, pergi beli buku Lee Kuan Yew, bagaimana dan kenapa Tuanku Abdul Rahman rela Singapura dimerdekakan, sejarah.. siapa dan apa yang diperjuangkan DAP dan siapa itu Gerakan dan apa yang diperjuangkan, bagaimana rusuhan tahun 1969 tercetus. Baca buku2 ini kulit ke kulit.

Pendidikan amat penting.

Pengetahuan amat penting.

Bacalah.

Iqra' -

Wahyu pertama yang diterima Nabi Mohamad S.A.W.

Igra' datang dari Allah.

Baca.

Baca itu pengetahun, dan pengetahuan itu kuasa.

READ is to KNOWLEDGE is to POWER.

Bertindak.

Jangan asyik bersorak.. jangan asyik bersorak REFORMASI! REFORMASI! hingga kampung tergadai

JANGAN MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cik Hanief,

Melayu memang berkongsi segala-segalanya dengan kaum lain sejak azali lagi.

Tidak pernah menghalang mereka dari makan, minum, tinggal dan berniaga di bumi Malaya ini.

Yang Melayu mahukan hanya menyimpan kuasa dan hak2 dan harta benda i.e. tanah yang ditinggal datuk nenek aku dahulu.

Tanpa DEB dan kuota orang Melayu, semuanya akan tergadai.

Kamu ingat mereka akan bertindak adil dan saksama seperti yang disuruh oleh agama Islam?

Aku bekerja dalam bidang yang membenarkan aku berjumpa dengan usahawan2 kecil dan besar.

Mereka hanya mementingkan keuntungan.

Tak kisahlah sekiranya kawasan2 hijau atau tanah2 rizab Melayu atau hutan2 tropika semua ditebang. Dibersihkan, Dibangunkan untuk pembinaan rumah2 besar, kemudian dijual kepada so-called Singaporean investors.

Kamu ingat orang Melayu ada wang nak beli rumah2 ini?

Melayu mungkin ada sedikit wang nak beli apartment atau rumah2 teres.

Ada segilintir Melayu yang mampu. Denagn cara usaha.. dan mungkin ada juga dengan jalan yang kurang betul.

Kamu ingat Melayu ada wang nak beli tempat tinggal di tanahair sendiri?

Samada rakyat mampu beli atau tidak, itu belakang kira. Yang penting, mereka untung berjuta2.

Percayalah. Aku selalu menghadiri sidang2 media, berjumpa dengan tauke2. Mereka minta itu ini,. Kerajaan tak adil itu ini.

Kamu pergi google siapa itu REHDA - Real Estate and Housing Developers Association. Kamu lihat dan kaji siapa mereka itu.

Buka mata anda? Apa keadilan, perkongsian sama rata yang anda cakapkan?

Anda mampu beli mercedez benz? Atau Proton?

Buka mata anda dijalanraya. Apa kemampuan orang Melayu?

Proton juga dikutuk. Bukan disokong. Bukan ditolong.

MCA tolong Cina.

Apa salahnya UMNO tolong Melayu? Salahkah?

Kenapa perlu jual tanah2 rizab Melayu? Tengok sahaja Segambut. Dahulu Kg Melayu. Sekarang Sunrise, Mont Kiara. Kamu ada wang nak beli rumah di Mont Kiara? Sorry, aku tak cukup wang.. walaupun aku kerja 12 jam sehari.

Aku bukan seorang yang malas.

Saudara mara aku yang dahulu ada tanah di Segambut, sekarang semua dah tergadai.

Mereka bagi apartment. Suruh beli apartment.

Dulu tanah besar, sekarang duduk dalam flat.

Kalau kamu tak jual tanah kamu di Sentul.. Sentul West nail. Pembangunan kiri kanan. Kamu duduklah terceruk di antara dua banguann besar. Dikelilingi jalanraya.

Sentul East, Sentul West milik siapa?

Bukit Bintang, milik siapa?

Sungai Buloh, milik siapa? Valencia, Sierramas... milik siapa?

Petaling Jaya, milik siapa?

Di Melawati, dulu monyet bergayutan di hadapan rumah aku. Sejuk, hijau dsb.

Sekarang hutan di hadapan runah aku dah jadi Amber Hill. Rumah banglo besar, berjuta ringgit. Aku tak mampu beli. Aku lebih suka suasana hijau. Sejuk di negara tropika yang panas ini. Siapa itu Tunas Megah?

Ekonomi Melayu belum teguh.

Teguhkan.

9:53 AM  
Blogger sangnila said...

Sebagai anak melayu Singapura, saya telah mengikut pergolakan politik di Malaysia, suatu negara yang tak lama dulu negara saya juga, tetapi kerana "kepandaian" beberapa petualang Melayu telah mengenyah kan kita dari bumi Melayu.

Cukuplah kalau saya memberi nasihat kpd sesiapa yang ingin meneliti keadaan sekarang.

Lihatlah betapa siksanya orang2 Melayu diSingapura di anaktirikan setelah bangsa lain dapat memerintah. Sampai nak belajar mengaji kat rumah pun susah.....

We are called the "necessary evil" in our own country.

10:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

PENULISAN DALAM KEBANYAKAN BLOG2 (BUKAN ARAH KITA) WALAUPUN MELAPORKAN KEJADIAN SEBENAR, ADALAH LEBIH BANYAK MERACUNI MINDA.

MERACUNI MINDA ORANG2 MELAYU AGAR TURUT SERTA MEMINTA AGAR ARTIKEL 153 KETUANAN MELAYU DIHAPUSKAN.

INI MERUPAKAN STRATERGI HALUS AGAR ORANG MELAYU TERPEDAYA.

APA YANG MEREKA PERJUANGKAN?

APA YANG ANDA PERJUANGKAN?

10:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dulu semasa di sekolah menengah, cikgu disiplin saya pernah mengajar kalau ah chong dan ali bertumbuk, jangan pergi sebut melayu lawan cina. Ini hanya menyalakan api perkauman. Cakap saja ah chong bertumbuk dengan ali.

Sama juga dalam dunia politik dan perniagaan, ah chong dan ali rasuah tidak bermakna semua cina dan melayu yang rasuah. tangkap saja ah chong dan ali tu.

10:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

usah menyesallah org2 umNO...
masa majoriti 2/3 dulu ada korang ingat nasib bangsa melayu???
rumah2 setinggan yg org umNO roboh demi pembangunan kononnya bangsa cina ke? india ke??
nak perjuangkan bahasa melayu dalam subjek matematik n sains pun korang tak mampu...

bila kalah cakap berdegar2.. survival melayu lah, nasib melayulah..

masa di ambang kuasa x ingat semua tu...

tanah rezab melayu yg banyak terhakis bukan kerja melayu umNO ke??

Politik bangsat korang yg tak mahu tolong org melayu sendiri sebab dari parti PAS /pembangkang bukan ke namanya tu nak menjahanam kan org Melayu???

org melayu patutnya tolong menolong tak kira dari parti mana ... ni dah kalah, bru nak bukak cerita survival org melayu??

sedarlah diri tu sikit org umNO hanya menolong melayu umNO itu aje yg korang buat selama ni...

sekarang pandai2 lah korang nak bersaing.. org melayu dari parti lain atau yg x de parti macam aku ni dah lama hidup bersaing.. usaha sendiri nak hidup kat mesia ni...

last but not least... good bye umNO... muhasabah diri..

10:55 AM  
Blogger Elhakim said...

Betul!!!
Betul!!!
Betul!!!

Tiada satupun yang salah kecuali betul belaka!!!!!

11:39 AM  
Anonymous gua bay song said...

Holy crap! Gua ingat Mr Anuar Reform adalah orang racial supremacist... tapi bila nampak rencana ini gua telah ubah fikiran skit.

Gua nanti lu kat Mydin Bangsar Utama untuk belanja lu teh tarik sambil mendengar pandangan lu.

- Ah Beng Bangsar Utama

11:43 AM  
Anonymous Pakcik Tua said...

Harap jadi pengajaran kepada semua. Gunakan masa lima tahun ini untuk membersihkan parti. Tidak perlu marah jika orang Melayu menolak Umno yang kotor. Jangan lagi 'take for granted' orang Melayu; dan pemimpin Umno jangan jadikan negara ini seperti milik kepala bapak mereka. Itu saja nasihat Pakck.

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jadikan pengajaran kepada yang kalah, jangan dihidupkan api perkauman.

Apa guna diperintah oleh insan melayu tetapi tidak adil jika dibandingkan dengan bukan melayu tetapi adil.

Ketuanan melayu tidak akan terhapus kerana negara kita masih lagi mempunyai majoriti orang melayu. Gabungan orang melayu akan terhasil sekiranya benar kedaulatan melayu tergugat.

1:17 PM  
Blogger Prachai said...

Banyak yang memberikan contoh bagaimana tauke bukan Melayu meminggirkan orang Melayu itu sendiri. Apakah mereka sedar bahawa tauke-tauke ini dilindungi dan dipelihara oleh hulubalang dalam UMNO sendiri?

Jika benar UMNO itu benar-benar memperjuangkan Melayu, mengapa pinggirkan Melayu PAS dan PKR? Apa yang berlaku hari ini menunjukkan bahawa sistem BN itu sebenarnya melemahkan Melayu sendiri dengan cara menggalakkan pergantungan mereka terhadap ihsan segelintir elit Melayu.

Melayu yang tulen tidak takut kepada persaingan. Apakah mereka yang menjerit-jerit tentang niat jahat kaum Cina menguasai Malaysia sedar bahawa satu ketika dahulu, orang Melayu satu bangsa yang yakin di rantau ini; pandai berniaga dan mempunyai semangat merantau yang cukup tinggi.

Kini peluang sudah tiba untuk Melayu muda membuktikan kepada semua bahawa mereka naik kerana mereka berupaya dan bukan atas sebab lain. Mereka telah menolak UMNO and barua-barua lain yang ternyata hanya pandai menaburkan janji kosong tetapi kuat makan rasuah.

2:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

alahai sedihnya puak2 UMNO ni. wei wei wei..apahal la ko org ni balik2 "ketuanan melayu' ' perkasakan urg melayu' 'hidup melayu' tak habis2?....apa? melayu x d perkasakan lagi? melayu byk yg msikin ? agenda perjuangan belum selsesai? wei PALAT!! rakyat dah bagi 50 tahun apa ko org buat? ko org bukak company modal rm 2 pastu dpt projek juta2 ko org p sub sama org lain (alibaba) then ambik duit atas angin. mcm tu ka ko org punya ' perkasakan agenda melayu"? mcm taik palat..

dah 50 thn negara d perintah oleh UMNO melayu tp melayu mcm tu jugak.

dlm perhimpunan UMNO terjerit2, ugut2 bangsa lain, angkat keris mcm UMNO ini ingat dlm m'sia ni tak da cina , india , bangsa lain.UMNO RACIST!!! (peringatan- islam x benarkan penindasan kpd kaum lain)

sejujurnya2 nya aku ckp pd ko org.. UMNO ini TELAH BERDOSA bukan sahaja pada bangsa aku iaitu melayu tp pd cina, india dan bangsa2 lain yg ada d bumi m'sia ini.

pasal 2 org cina dan india lebih suka pada PAS n pkr dr UMNO. x caya? ko org p kelantan. org cina klntan bersama berjuang mematahkan cubaan UMNO nk rampas kelantan. kalau org cina boleh sokong pas kami melayu selangor juga x da masalah sokong DAP.

skrg ni ada pulak magkunk2 UMNO nk tarik urg PAS join BN (nk kekalkan kuasa 2/3).. sila baca keyataan pemimpin pas. PAS lebih komited bersama barisan rakyat (DAP n PKR) drpd BN.

so kpd umno n bn... rakyat m'sia dh lebih bijak... kami ingin memperkukuhkan BANGSA MALAYSA ( melayu, cina , india) . kami ingin membina malysia ini dgn lebih adil, saksama agar BANGSA MALAYSIA ini dpt hidup dgn keadaan harmoni.. pengagihan yg saksama..telus.. sayang menyayangi, hormat menghormati.. (semua ini d suruh dlm islam)

k. menteri peneng pd hari pertama uda d kasi hapus saman2 parking /lesen perniagaan ...dei urg UMNO peneng.. tolong ucap terima kasih pd k.menteri pasal kalau gerakan yg menang confirm saman 2 masih ada....

kpd urg2 UMNO yg x reti2 bahasa..pesanku jgn dok tengok rtm, tv3 ja.. cari2 lg sember maklumat yg lain..rajin2 sikit mengkaji.. hargai la minda yg tuhan bagi..

TAKBIR!!!!

- PEJUANG 8mac

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kini UMNO harus bersepakat dengan PAS. Melayu dah banyak berpecah belah. Jika suatu ketika dahulu PAS berganding bahu, tapi kini tidak lagi.

Adakah melayu sanggup melihat bangsa lain memerintah? Cuba tanya pada diri sendiri. Parti Pembangkang telah menolak DEB. Tak lama lagi mereka juga akan menolak FELDA,FELCRA,MARA and sebagainya.

Prinsip Malaysian Malaysia itu yang akan menyebabkan orang melayu dipinggir. Jika sekarang kita melihat iklan2 akhbar jawatan exec ke atas-kebanyakkannye mencari orang yang berfasih mandarin/tamil..jika tidak, tiada jawatan diberi. Tidak lama lagi untuk jawatan kerani pun mereka akan favour(memihak) kepada yang boleh bertutur mandarin/tamil. Dan tidak mustahil juga, pihak2 pembangkang akan mengasingkan penempatan orang melayu disetiap kawasan supaya pilihanraya akan datang orang melyu tidak akan bersatu.

Mereka juga ingin memansuhkan MARA, dan segala apa saja yang boleh membantu orang melayu. Memang mereka kata adil untuk semua. Tetapi dengan berbuat demikian maka terburailah harapan ibubapa melayu untuk melihat anak mereka ke manara gading. Dan jika anak2 melayu memiliki ijazah suatu hari kelak..pakatan kerajaan baru itu tidak akan mengesahkan ijazah2 tersebut. Dan jika disahkan pun.. tidak akan dipandang dan diiktirafkan.

Wahai UMNO..ini semua kesilapan kamu. Ahli UMNO terlalu bongkak dan sombong. Mengherdik para kaum sendiri. Menipu duit orang melayu sendiri. Cukuplah jadi perompak, jangan lah amalkan sikap sedemikian rupa. Komponen UMNO harus tukar.

Perjuangan UMNO yang sebenar takkan habis sehingga akhirat kelak. Perjuangan UMNO harus sehaluan dengan Perjuangan ISLAM. Perancangan UMNO harus betarafkan quality dunia dan ISLAM.

Janganlah kita leka dan mengabaikan orang melayu dan juga termasuk bangsa lain. Jika bangsa asing boleh menerima pemerintahan PAS Nik Aziz, maka tidak mustahil mereka juga akan menerima pemerintahan UMNO- dengan syarat ia haruslah adil dan saksama.

Wahai UMNO,tukarkan lah sistem korupsi yang telah lama diamalkan itu. Letakkan lah orang orang melayu yang liberal dan bijaksana, lagi muda dan bertenaga. Jangan biarkan pengkhianat seperti PKR meracuni bangsa melayu.

WAHAI MELAYU..WAHAI MELAYU..Tak kira dari mana PARTI anda- jangan lah gadai maruah kita. Indonesia sudah anti melayu- orang thailand juga tidak mengiktiraf melayu, apatah lagi Kambodia, Vietnam, dan Philipine. Cukuplah Singapura kita serahkan pada orang lain. Takkan MALAYSIA INI KITA NAK SERAHKAN juga??

WAHAI MELAYU..OH MELAYU..sampai bila kita nak jadi raja mat rempit dijalan raya?? Sampai ajal sampai??
Sampai duit sengkek?? Sampai ramai gadis melayu jadi bahan seks dan mainan??

Adakah Malaysia ini bukan untuk melayu sebenarnya?? Jika YA..teruskanlah leka dan malas. Tapi janganlah menyesal suatu hari kelak.

Kepada PAS, jika ada ahli PAS membaca ini..bawalah martabat melayu naik di PENANG..jangan tunduk dan berdiam diri. Bawalah melayu kelantan dan ahli2 bijaksana dikelantan berhijrah ke PENANG. Sekarang PAS ada kuasa.. sebarkanlah perjuangan..naikkan martabat dan lahirkan ramai lagi melayu yang berwawasan. Perjuangan kita tidak akan berhenti sehingga akhirat.


Kepada UMNO..hentikanlah perangai bongkak dan sombong. Bersatu padu lah sekarang. Lahirkan lah orang melayu yang berwawasan juga. Bersatu lah. Hentikan hasrat dengki yg jijik itu. Ayuh kita bermaaf-maafan dan duduk bersama untuk mencapai objective yang sebenar.

3:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wahai org2 UMNO, jgn salahkan blogger dan jgn salahkan melayu yg tidak menyokong UMNO. UMNO dah 50 tahun diberi peluang utk memperjuangkan hak melayu. Tapi anda lihat sendiri. Melayu UMNO yg kaya lebih sibuk memperkasakan diri sendiri daripada menolong melayu yg melarat.

Siapa yg gadaikan tanah Melayu? Bukankah UMNO dan Melayu yg duduk di pejabat tanah dan pejabat2 lain e.g. local council yang besar kemungkinannya merupakn org UMNO jugak yg buat semua kerja tu?

Lebih baik beri kepercayaan kepada bukan islam tetapi berakhlak seperti yg dianjurkan oleh islam daripada percayakan melayu islam tapi perangai mengalahkan syaitan..

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

DEB - Jangan salahkan kaum Cina, salahnya Melayu Umno
Mohd Rashidi Hassan
Wed | Mar 12, 08 | 3:44:30 pm MYT

Jangan lupa bahawa Umno yang banyak mengkritik Parti Gerakan dan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon semasa beliau menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang kerana menjalankan dasar yang mendiskriminasikan orang-orang Melayu.

Akhbar Utusan Malaysia adalah antara media propaganda Barisan Nasional yang menyiarkan kenyataan beberapa Ketua Umno Bahagian di Pulau Pinang, yang secara lantang mengkritik Tsu Koon sehingga memeningkan kepada Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Hakikatnya semakin jelas kelihatan sejak berpuluh tahun kerajaan negeri diterajui Gerakan dari kelompok kaum Cina, Melayu Pulau Pinang semakin terhakis, mereka hanya menguasai dan memiliki aset di Seberang Prai, manakala di bahagian pulau, hanya tinggal di sekitar Balik Pulau.

Lain-lain tempat, Jelutong, Bayan Lepas, Georgetown, Melayu sudah semakin terpinggir dan semakin pupus. Hanya yang ada saki baki Melayu tinggal di kawasan flat. Rumah kampung sudah tiada, pangsapuri mewah pun tiada, kawasan elit pun Melayu hampir tiada. Jika ada pun Melayu dari kalangan Umno.

Penulis tidak pernah berhasrat untuk membangkitkan soal kaum. Siapa yang menjadi Ketua Menteri, siapa yang memerintah atau sebagainya.

Penulis sekadar mengharapkan rakyat berfikir, mengapa media dan Umno begitu jahat memfitnah Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang diterajui Ketua Menteri, Lim Guan Eng dari DAP?

Apakah paparan bahawa kononnya kaum Cina dari DAP akan menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di Pulau Pinang boleh diterjemahkan sebagai semasa Cina Gerakan, DEB terlaksana dengan baik?

Jahatkah Cina DAP terlalu baikkah Cina Gerakan atau MCA pada pandangan Utusan? Media tidak harus cuba mengelirukan rakyat, kerana, mereka harus tanya kepada pemimpin-pemimpin Umno Pulau Pinang, apakah mereka begitu puashati dengan Gerakan selama ini?

Jangan cetuskan api perkauman

Paparan seburuk ini, dibuat dengan nada yang begitu jahat, boleh mencetuskan ketidakstabilan hubungan kaum dalam negara. Utusan jelas 'bermain dengan api', meniupkan api perkauman yang boleh menjejaskan ketidakstabilan politik dalam negara.

Apa yang disebutkan Lim Guan Eng sebagai DEB menjadi punca kronisme, rasuah dan tidak efisyen sebenarnya memang betul.

Tan Sri Khalid Ibrahim ketika ditemuramah penulis dua tahun lepas (sebelum menganggotai KeADILan), tidak mempertikaikan DEB, yang dipertikaikan soalan perlaksanaannya. Soal delivery dan ketelusan yang dibangkitkan.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pernah menegaskan bahawa Islam tidak menerima sebarang tindakan yang boleh disifatkan sebagai diskriminasi kepada mana-mana kaum.

Namun, PAS menerima beberapa keutamaan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan terhadap orang-orang Melayu. Apa yang PAS pertikaikan ialah soal amalan korupsi, kronisme dan nepotisme yang dilaksanakan oleh BN.

Hakikatnya PAS mempertikaikan DEB kerana ia digunakan sebagai alat politik untuk kepentingan segelintir puak yang dikenali sebagai Umnoputra, bukan untuk bumiputra.

Bukan soal DEB sahaja, lihatlah dasar untuk kepentingan orang Melayu Islam sebacara keseluruhan untuk orang Melayu/ Islam sewaktu Umno berkuasa dengan bongkaknya?

Di mana ukuran Umno/BN berjuang untuk Melayu?

Siapa yang merobohkan surau kegunaan untuk orang Islam, jika tidak dengan arahan Menteri Besar berketurunan Melayu dari Umno?

Siapa yang meroboh setinggan-setinggan Melayu seperti di Kampung Berembang atas alasan tujuan untuk pembangunan?

Siapa yang 'mengalibabakan' projek kerajaan yang diterima atas nama kontraktor Melayu Umno dan kemudiannya di sub-kon kan kepada kontraktor Cina?

Siapa yang menghapuskan pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu, untuk digantikan dengan bahasa Inggeris?

Siapa yang menghapuskan bantuan untuk Sekolah Agama Rakyat, yang rata-ratanya diwujudkan untuk pendidikan anak-anak Melayu/ Islam?

Siapa yang menindas dan menafikan hak ekonomi serta geran perkapita kepada kerajaan pimpinan orang Melayu di Kelantan dan Terengganu sewaktu PAS memerintah?

Sebenarnya bukan PAS, KeADILan atau DAP yang menolak DEB, hakikatnya pemimpin Umno sendiri yang mengkhianati DEB!

Justeru, pemimpin Umno tidak harus mendabik dada bahawa mereka adalah pejuang Melayu tulen, walhal sebenarnya merekalah yang menindas orang-orang Melayu.

Jika Umno dan BN melaksanakan dasar-dasar negara dengan betul, sudah tentu orang-orang Melayu tidak akan menolak mereka.

Pilihan Raya Umum ke 12 menunjukkan orang-orang Melayu sudah menolak Umno/BN. Jangan salahkan rakyat, sikap pemimpin Umno sendiri yang menyebabkan penolakan besar-besaran berlaku.

Fikir dan renungkan. Rombak Umno, suruh Abdullah berundur, jika tidak masa depan Umno akan gelap dan tidak mustahil Umno akan tersimpan dalam muzium, menjadi bahan sejarah.

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kenapa perlu salahkan orang melayu? Perak hilang dari tangan BN bukan disebabkan Melayu. Kaum Cina dan India yang swing their vote to DAP. Kalau tak caya, tengok statistik PRU di Perak. Kawasan majoriti Cina, 90% BN kalah. Melayu swing sikit je. Penang dari dulu pun bukan dipegang oleh kaum Melayu. Kedah & Selangor pun, Cina dan India swing vote dari BN to PAS & PKR. Melayu swing sikit je.

4:11 PM  
Blogger Elegant Noise said...

Jawapan kepada semua kemelut ini amat mudah, tapi masih kita tak nampak. Pak Lah berundur, Pak Lah letak jawatan, Pak Lah resign. Apa yang tak faham sangat ni?
1. Bila Pak Lah letak jawatan, UMNO akan dapat mencari hala tuju baru.
2. Bila Pak Lah letak jawatan dia akan menhancurkan Khairy, yang telah menghancurkan perpaduan Melayu.
3. Bila Pak Lah letak jawatan, dia akan membawa keluar sekali "Budak-budak Tingat Empat" yang telah dengan jayanya menghancurkan Melayu.
4. Bila Pak Lah letak jawatan, kabinet Pak Turut dia akan juga dapat digantikan supaya kerajaan Persekutuan lebih mantap dan dapat menawan kembali maruah Melayu.
5. Bila Pak Lah letak jawatan, semua projek ekonomi yang dia hentikan akan dapat dimulakan dan menjana kecairan "liquidity" supaya ekonomi dapat kembali "vibrant" setelah empat tahun berehat.
6 Bila Pak Lah letak jawatan, orang Melayu akan kembali bersatu, orang Cina dan India kembali gerun kepada Melayu yang lebih kuat dan sepakat.

This non-exhaustive list can go on forever, but you all get the point right?

PAK LAH PERLU LETAK JAWATAN, kalau degil sangat, KITA LUCUTKAN JAWATAN DIA.

4:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kekalahan teruk harus diambil iktibar. Melayu yang suka sangat mengharap itu dan ini dari kerajaan membuatkan Melayu malas berusaha. Kalau kata Melayu malas, riuh porak peranda kata tidak, Melayu memang malas (kebanyakkannya)

Malas berfikir.
Malas bergerak.
Malas menanyakan apa yang kerajaan buat setelah mereka membayar cukai itu dan ini.

Lepas tu nak marah negeri itu ini akan diambil oleh bangsa lain. Mula soalkan tanah itu ini diambil Cina semua.

Tak terfikirkan Melayu bahawa 50thn nih, siapa yang gadaikan semua? Orang Melayu kita sendiri. Orang Melayu yang gelap mata dengan duit, hang sejuk hati dengan janji-janji. Bila sedar semua harta dah tiada. Salahkan kaum lain!

Saya pun masih mentah dalam politik. Dan harus membuat research secara mendalam, tapi melalui pengalaman mata.. memang kaum Cina dan India happy tinggal di Kelantan. Less pressure. Kesejahteraan dijamin.

Ini tak. Ikut Pak Lah atau yang sebelumnya.. semuanya nak pulun jadikan Malaysia

Yang terbaik didunia..
YAng terindah diasia..
Yang terdalam didunia..
Yang termoden di asia..
YAng itu yang ini..
Mengarut betul semua semua neh. Tak perlu pun sebenarnya!!.. Cukup la yang ada KLCC tu.. tak payah nak bongkak dengan yang lain-lain.. duit rakyat jugak yang diguna..

SEmua nak buktikan kat 'Dunia'..'YAng Ter itu.. Yang TER ini..'ORang-orang kat kampung tak dijenguk.. tak ditolong.. yang kaya tetap kaya.. yang miskin..macam tu jugak..

-pemerhati muda

4:54 PM  
Blogger admin: said...

Mengapa baru sekarang UMNO menyebut ttg hak org Melayu. Dah 50 tahun beri pegang kuasa tapi tak sedar2. Asyik nak kumpul harta aje. Ingat sikit pada Allah, jawatan itu adalah amanah bukan untuk buat sumber nak cari projek.
Apa kata semua orang UMNO kalau sayangkan Melayu, masuk PAS.

5:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

F*#k!!!....DEB hanya utk mengayakan pemimpin melayu dan kroni haprak je bodo...dah terbukti.

hapus DEB memang bagus...bagus utk rakyat tapi tak bagus utk pemimpin-pemimpin UMNO yg rakus.

5:17 PM  
Anonymous Mr. Crowley said...

UMNO dah tak relevan utk zaman ni...rakyat dah celik....PAS satu2nya parti yg dah buktikan ketelusan mereka mentadbir kerajaan...

Buktinya rakyat kelantan yg tahu.....bukan bukti dari media tv3dan utusan malaysia ok...

UMNO dah boleh kasi bubar je...kesian3...padan muka bongkak sgt...skrg baru korang tahu kan kuasa Allah lagi hebat dari kuasa pemimpin UMNO...

5:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

mengapa kita nak bangsa lain gerun kat kita, apa yang perlu kita nak, cuma depa menghormati kita.

kita jangan takut,
tak perlu takut tidak dapat tinggal di rumah-rumah mewah. jangan berpendapat cuma orang cina dan india dapat tinggal di rumah mewah.

kita perlu berusaha, perlu maju, maju untuk bertanding.

Kita jangan cemburu, cemburu itu dosa.

kita cuma perlu INSAF!

6:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Azroy..

Salam..Sebenarnya apa yang berlaku sekarang dan terbaharu isu Hindraf telah membuktikan DEB-Dasar Ekonomi Baru yang di ilham oleh Tun Razak untuk tempoh 20tahun adalah gagal. DEB mempunyai dua matlamat, membasmi kemiskinan dan menyusun masyarkat Malaysia,DEB kepada Melayu atau bumiputra terteletak dalam kedua dasar, kemisikinan dan menyusun masyarakat melayu, yang sebelum DEB, Melayu digambarkan sebagai para petani dan kaum pekerja dalam sektor awam dan kilang yang berpendapatan rendah.

Masalah yang berlaku, ialah tumpuan dibuat hanya kepada bentuk ekonomi Melayu untuk menjadi Saudagar atau membina Masyarakat Melayu Menengah tetapi bagi membasmi kemiskinan lebih merupakan retorik politik sahaja. Menyebabkan kemiskinan Melayu terus kekal walau pun diperbuat mobiliti melalui pendidikan. Dan Melayu terus bertambah tidak bernasib baik, bila mana Melayu-Melayu yang dimobiliti melalui pendidikan sudah berjaya menjadi menjadi Saudagar dan CEO syarikat-syarikat besar termasuk syarikat tersenerai dalam BSKL sama ada dalam sektor kewangan dan perkhidmatan sudah lupa diri.

Lupa diri orang Melayu yang mempunyai kedudokan tinggi sekarang juga melarat dalam semua sektor terutama dalam politik. Mereka beranggapan kebolehan mereka ialah kerana mereka pandai dan sewajarnya kenikmatan hidup mereka sewajarnya dimiliki oleh diri mereka sendiri tampa memperdulikan kepentingan bangsa mereka yang bernama Melayu.

4:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sebab BN Kalah teruk di 5 states kerana PAK LAH....
.
1.Cakap merapu , bagi statement mengalahkan Sammy Vellu dan ketua kampung yg pendidikan SRP.
.
2. Selalu Tidur, bila orang tanya selalu tak tau pekembangan semasa. Jawap ala kadar dan membodohkan rakyat.
.
3. Selama memerintah penggal lepas, jasa dia hanyalah batek saja.
.
4. Gila kuasa dan pangkat juga duit, mementingkan menantu dan anak beranak - sama macam arwah Abang Zek kat port Klang.
.
5. Pak Lah takda kebolehan, incompetent dan tak bertanggungjawab- jahanamkan BN tapi taknak resign.
.
66.Kuat menipu, tengoklah pengumuman PRU yg lepas.

.
Kalau korang sayang UMNO, baik paksa Si Nyanyuk ni berenti, expell Khairy dari Pemuda Umno dan senarai hitamkan semua kroni-kroni bangsat macam Khir Toyo, Mahadzir Khalid , Rafidah Aziz dan sebagainya. Lepas ni, bila Anwar dah naik, mamposlah huru hara UMNO jadinya. Aku sure mesti Pak Lah kena tengking dalam parlimen, kena boooo, kena kencing kat muka.Pastu nanti mesti kelam kabut Nazri Aziz, Zahid Hamidi dan lembu-lembu lain nak cover line.
.
Petunjuk dah clear dan jelas. Memang BN akan hancur lebur lepas ni. Konon nak cerminkan diri, nak buat post mortem secara ikhlas, tapi hakikatnya korang nak menipu diri sendiri jugak.Nak cari alasan lain selain Khairy Jamalaudian dan Paklah sebagai penyebab utama BN kalah. Tak cukupkah Penang terlepas ke tangan Cina? Lepas ni Perak? Lain kali Melaka dan Negri 9 plak dah. Takkan dalam zaman modern ni korang nak harap askar Indon buat penghapusan kaum kat Malaya? Kita dah makin tersepit kat negara sendiri, apa yg ditunggu lagi? Lagi lama dibiarkan setan bertopengkan Pak Lah memerintah lagiiii hancurrrrr BN. Tanahair tak kan hancur, Malaysia akan lebih makmur sebab DAP dan cina memang pandai ekonomi. Ugama Islam pun melarang kita membunuh dan merosakkan kaum yang lain.Malahan semua agama pun mengajar jadi baik.Dah lama kita bersusah payah tegakkan keamanan, takkan disebabkan Pak Lah nyanyuk ni kita nak rosakkan negara kita? Cara yang paling baik adalah, nasihat kan Pak Lah, TERIMALAH YANG BENAR WALAUPUN PAHIT.

10:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

cukuplah umno.lain kali jgn kacau kelantan dan terengganu kan org melayu ramai kat situ.kalau benar nak jaga kepentingan melayu jangan dera kelantan.bagi bantuan bukan sekatan.org melayu nampak tapi belum diterjemah secara total.sekarang rasalah akibatnya.kalau spr adil dan telus lagi teruk kamu.kalaulah kamu tak tekan bangsa sendiri....

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hi saya LEE KUAN YEW

Saya ingin mendapatkan Malaysia bagi memajukan lagi negara Singapura sebab negara saya sudah habis sumber asli. Saya dapati inilah masa terbaik pada Zaman Abdullah ini kerana pada zaman Mahathir dulu dia selalu sahaja dapat menghidu taktik saya. Pak Lah saya dapati dia mudah dipengaruhi. Anak didik saya LIM KIT SIANG daripada DAP yang akan melaksanakan perancangan saya

Cara dia saya guna strategi 3 Fasa:

FASA PERTAMA

1) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam UMNO
Khairy Jamaluddin= Oleh kerana saya nampak dia begitu bercita-cita tinggi didalam UMNO saya tolong dari sudut kewangan dengan TEMASIK HOLDING dan ECM LIBRA. Saya berhabis berjuta-juta dollar pun saya tak kisah kerana habuan akan datang lebih besar dan saya pesan pada bangsa-bangsa saya di Malaysia supaya sokong dia dari sudut kewangan. Saya perhatikan dalam UMNO siapa yang ada hubungan dengan PM boleh naik dengan begitu pantas. Cth Najib dengan Tun Razak, Hishamuddin dengan Tun Hussien Onn

2) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam di luar UMNO
Anwar Ibrahim : Saya dapati anwar ini disokong oleh 50% melayu kerana karisma dia. Saya dapati dia sangat marah ngan pada BN dan UMNO kerana pernah dipenjarakan dan hanya dia seorang tahu korupsi dalam UMNO. Ini adalah peluang saya dan saya tolong dia dengan media. Saya tahu di media Malaysia dia disekat. Saya pesan pada bangsa saya didalam PKR supaya sokong habis-habisan Anwar. Bila dia dah takde jawatan PRESIDEN KEADILAN tu kita punya. Slogan Anwar : JGN PANGKAH BARISAN NASIONAL amat menguntungkan kita . Secara tak langsung jika ada pertandingan dalam pilihanraya 1 vs 1 rakyat akan pangkah DAP
PAS : Saya dapati parti PAS payah dikuasai dan biarkan Khairy mengapi-apikan permusuhan antara PAS ngan UMNO dan yg paling penting PAS menguasai dinegeri melayu miskin dan itu bukan sasaran utama saya.

3) Ekonomi
Naik Harga Barang : Harga barang kita naikkan habis-habisan supaya rakyat marah dengan kerajaan. Kita gunakan alasan minyak Ini mudah saja sebab ekonomi di Malaysia bangsa saya yang pegang.

4) Sosial
Kita timbulkan suasana tidak selamat di Malaysia. Kita gunakan dadah, pelacur, kongsi gelap. Bukan susah hampir 80% mereka ni bangsa saya. Memang saya tidak suka mereka ni tapi pada saat2 ni kita mesti menggunakan mereka. Lepas kita berkuasa nanti kita hapuskanlah mereka-mereka ni


5) Menjatuhkan Cina & India & Kaum lain yang menyokong BN
Kita keluarkan semua DVD lucah dan isu-isu pemimpin-peminpin mereka supaya mereka tidak percaya pada MCA & GERAKAN. Kita api-apikan India miskin supaya mereka marah ngan MIC. India-india hindu begitu fanatik kalau kita sentuh bab kuil. Takpe2 saya gunakan sentimen tu.


FASA KEDUA

Saya akan lihat keputusan pilihanraya nanti

Jika Barisan Nasional Menang
1)Kita naikkan khairy dan kita mintak Jawatan TPM 2.

Jika Barisan Pembangkang Menang
2)Kita naikkan Anwar dan bila dia dah takde nanti.. Kita bertanding jawatan Presiden Keadilan. Kita biarkan dulu dia bentuk kerajaan


FASA KETIGA

Bila kita dapat Malaysia ini apa tindakan kita:
1) Kita jadikan Singapura role model kita dan kita tiru mereka.


Saya ada jumpa sahabat saya ARIEL SHARON di Israel ari tu. Dia sokong saya dan dia ramal bangsa cina akan menguasai dunia satu hari nanti. Dia kata satu hari nanti semua bangsa Cina akan bergabung diketuai oleh Negara China. Dia kata kebangkitan kita diramalkan didalam TAURAUT, INJIL & ALQURAN. Dalam Al-Quran kita digelar Yakjuj(Cina) Makjuj(Majusi). Ingat saudara sebangsa saya, Cina di Malaysia dan seluruh dunia USA dan EUROPE amat gerun dengan kita sekarang. Org Islam ingat musuh diorang USA dan diorang masih belum sedar kita akan tikam dari belakang. Dia menawarkan bantuan pada kita…..


INGAT SEMUA

PERJUANGAN MENDAULATKAN BANGSA CINA BELUM SELESAI.
KITA BUAT NI BUKAN UNTUK KITA TAPI ANAK CUCU KITA.

12:00 PM  
Anonymous pemerhati politik said...

Sebab utama UMNO Kalah:

tindakan khairi jamaludin a.k.a menantu perdana menteri yang cuba mewujudkan faction/puak dalam umno yang akhirnya akan memecahbelahkan UMNO itu sendiri

strateginya yang pertama ialah meletakkan calon-calon muka baru yang terdiri daripada ketua-ketua pemuda, saudara terdekat keluarga(hint: di Balik Pulau, Pulau Pinang), dan orang yang dia boleh percaya(hint: mamak yang berketurunan india), ini adalah alasan terbaik untuk mengatakan UMNO perlu meletakkan muka baru dan segar sebagai calon.

setelah mereka ini menang, strategi seterusnya ialah menempatkan penyokong-penyokongnya di dalam pemilihan ahli Majlis Tertinggi UMNO pada tahun ini, dengan ini dia bakal mendapat sokongan yang kuat.

strateginya yang terakhir ialah dengan menyingkirkan Najib, setelah semua orang-orang Najib dicantas, dengan ini, dia dapat menjadi Perdana Menteri termuda

strategi bonus: mungkin menceraikan Nori anak Pak Lah yang gemok tu dan berkahwin dengan Maya Karin

1:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

apa ini?apakah anda semua melihat UMNO wadah utk melayu kehadapan?tanpa UMNO melayu tak mampu kehadapan ke?selama BN menguasai pulau pinang, terbela ke nasib melayu di sana? apa yg penting bukan kedudukan pemimpin, tetapi sebagai insan yg tealh di beri kedudukan adakah dia gunakan amanah itu utk menolong rakyat atau utk mengumpul kekayaan peribadi?pemimpin UMNO wajar berubah.jgn suka tunding jari tanpa lihat diri sendiri.

3:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sudah..sudah..dah kalah..kalah laa..Pengundi sudah bijak memilih mana baik & buruk..UMNO Bagai panas mengundang hujan..Angkuh seperti merak..Bukan salah MELAYU..Tetapi salah MELAYU-UMNO..Semua kemungkaran, kezaliman & keburukan yang dilindungi selama ini sudah terbongkar.Kepada pekerja MEDIA-MEDIA YANG BERSUBAHAT, fikir-fikirkanlah sejenak dosa & pahalanya..MELAYU-UMNO, MEDIA-MEDIA ini seperti Burung gagak; jika dimandikan dengan air mawar sekalipun, tidak akan menjadi putih bulunya.
Bawa imej ISLAM-HADHARI, isteri-isteri MENTERI 'terbuka' sana sini.Ia seperti MENGHINA ISLAM itu sendiri.Manalah orang tak lari.Rakyat ditipu sana-sini.Minyak & barang naik lagi.Yang untung hanya KRONI-KRONI.
Aku PENGUNDI BIJAK..mana yang baik akan ku pilih..Mana yang BONGKAK, KORUP & ANGKUH akan ku TEPIS.
Aku perjuangkan UMNO..Tapi bukan MELAYU-UMNO...Tiba masa beralih arah...TAKBIR!!!..MRI

11:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

GUA MEMANG BERSETUJU DENGAN CATATAN ANONYMOUS YANG BERGELAR LEE KUAN YEW ITU...

GUA INGIN MENAMBAH SEDIKIT STRATEGI KAMI DALAM BN SENDIRI.

INI STRATEGI JANGKA PANJANG KAMI.

1) KEHADIRAN MCA DALAM BN JUGA SEBENARNYA UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN CINA

2) DI SITU KAMI BOLEH MENINTA2 DARI UMNO DAN KERAJAAN PUSAT UNTUK PELBAGAI KEPENTINGAN ANAK2 CINA

3) ATAS NAMA PEMBANGUNAN, KAMI MEMINTA TANAH2 MELAYU UNTUK DIBANGUNKAN - SEBENARNYA KAMI MAHU MEMPERLUASKAN TANAH MILIK KAMI. INI UMPAMA MERMBESARKAN TERITORI PEMERINTAHAN KAMI

3) APABILA ORANG2 CINA DILETAKKAN DI LEBIH BANYAK KAWASAN, MAKA UNDI2 ORANG CINA AKAN LEBIH BANYAK DI PELBAGAI TEMPAT.

DALAM BEBERAPA DEKAD LAGI, TABURAN BANGSA KAMI, BANGSA CINA, AKAN BERADA DI MERATA2 DI MALAYSIA

4) KAMI JUGA PERJUANGKAN SEKOLAH-SEKOLAH CINA AGAR ANAK2 CINA DITERAPKAN DENGAN NILAI2 KECINAAN, UNTUK MEMBENCI MELAYU SEJAK MEREKA LAHIR LAGI.

SATU HARI NANTI KAMI AKAN MENUKAR BAHASA KEBANGSAAN - BAHASA PERTAMA, INGGERIS, BAHASA KEDUA MANDARIN, BAHASA KETIGA CANTONESE DAN BAHASA KEEMPAT HOKKEIN

BERSEDIALAH UNTUK MELIHAT PAPAN2 TANDA JALANRAYA DITUKAR BAHASANYA

5) KAMI JUGA BISA MEMPUNYAI HUBUNGAN BISNES YANG KUKUH DENGAN TANAH BESAR CHINA

6) KAMI MEYOKONG PADU TONY FERNANDES YANG MENYEDIAKAN PENERBANGAN TAMBANG MURAH KE CHINA DAN INDIA. INI MEMBOLEHKAN KAMI MENYELUDUP LEBIH RAMAI RAKYAT CHINA UNTUK MASUK KE MALAYSIA. MEREKA AKAN TERUS TINGGAL DI KAW2 SEPERTI JINJANG DAN BALAKONG. POLIS TAK AKAN KENALI SIAPA YANG OVERSTAY DI MALAYSIA INI - MAKA JUMLAH ORANG2 CINA AKAN BERTAMBAH.

APABILA KAMI TELAH TINGGAL DI SINI SECARA HARAM, KAMI AKAN MEINTA2 PULA KEPADA JABATAN IMMIGRATION AGAR MEMBERI KAMI STATUS PENDUDUK TETAP.

KALAU TAK BAGI, KAMI BUAT BISING.

JUMLAH KAMI AKAN SEMAKIN RAMAI... YEAHH!!!!

ORANG MELAYU AKAN KAMI TINDAS SEBAB KAMI KUKUH DALAM EKONOMI.

ORANG INDIA DAN MELAYU AKAN KAMI JADIKAN HAMBA UNTUK MEMBUAT KERJA2 KOTOR KAMI.

7) KAMI DI DALAM BN INI SEBENARNYA TAK KISAH DAP MENANG - KAMI HANYA BERTUKAR2 TANGAN UNTUK MENGUASAI NEGARA INI DAN MENJAGA SERTA MEMBANGUNKAN KEPENTINGAN CHINA.

KAMI SENYUM MELIHAT ITU KOH TSU KOON DAN LIM GUAN ENG BERJABAT TANGAN - ITU TANDANYA PERSAHABATAN.

TRANSLATION UNTUK PENGETAHUAN ENGKAU SEMUA ORANG2 MELAYU -

'lu jaga kita punya olang aaa.."


8) KAMI BINA RUMAH2 YANG MAHAL SUPAYA ORANG MELAYU TAK BOLEH BELI


9) KAMI MAHU BUKA LEBIH BANYAK KANDANG BABI

10) KAMI JUGA MAHU ITU SUPERMARKET TAK ADA SEKSYEN HALAL-HARAM. SENANG MAU SHOPPING.

11) ITU MCDONALD KA BURGER KING KE... TAK PAYAH GUNA AYAM HALAL. LECEH MAHU IKUT PROSEDUR INI ORANG2ISLAM. LAGI MAHU BAYAR ITU TANDA HALAL DARI JAKIM.

12) MEMANG KAMI SOKONG ITU ABDULLAH BODOWI - DIA LEMAH. DIA BAGI SAJA APA KAMI MAU

13) KAMI JUGA SOKONG ITU KHAIRY JAMALUDDIN. ORANG MELAYU TAK SUKA DIA SEBAB DIA LEBIH2.. JADI ORANG MELAYU AKAN BERPECAH. ITU YANG KAMI MAHU TENGOK.

UNTUK KAWAN KAMI DALAM DAP...

BILA SUDAH AMBIL KAWASAN2.. DAP AKAN LAKSANAKAN JANJI2 KAMI SEMASA KEMPEN.

BILA SUDAH 5 TAHUN, RAKYAT TENGOK ADA PEMBAHARUAN.. NANTI NEXT ELECTION, MEREKA UNDI LAGI DAP. KEMUDIAN KAWASAN2 YANG KAMI MENAGN AKAN LEBIH BANYAK.

LU JANGAN INGAT KAMI TAK ADA WANG. KAMI BANYAK SUMBER2 KEWANGAN.

BUAT MASA INI, KAMI BISING2 SAHAJA NAK BERLAKU ADIL. JADI KAMI TUNJUKKAN YANG KAMI BAGI KONTRAK2 SECARA TELUS.

BILA SAMPAI MASA, LU JANGAN HARAP KAMI NAK BAGI BISNES DEKAT ORANG MELAYU.

DALAM BEBERAPA ELECTION LAGI, KAMI AKAN MENGUASAI PARLIMEN.

BILA KAMI ADA KUASA DALAM PARLLIMEN.. MASA ITULAH KAMI AKAN CADANG TUKAR ITU PERLEMBAGAAN ORANG MELAYU.

ITU MACAM, MELAYU AKAN KAMI HAPUSKAN SEBAB KUASA DI TANGAN KAMI.

LEPAS ITU BILA KAMI BERKUASA.. KAMI LETAK BALIK ITU I-S-A TAPI TAK PANGGIL I-S-A.. PANGGIL NAMA LAIN, MACAM DI SINGAPORE, IKUT DATUK KAMI PUNYA STYLE DEKAT SINGAPURA. MASA ITU ORANG MELAYU BILA CAKAP2 RACISTS, BUAT DEMO JALANAN.. KAMI AKAN SUMBATKAN LU ORANG DALAM JAIL.... HA HA HA

8:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

ELE... lee kwan yu ngan membe sorang tu nak bakar 'api' la tu.... bgs jugak pendapat 'imaginasi' korang ni.... tp sayang la, taktik korang tu byk kelemehan, kalau budak2 tadika mungkin langsung x paham ape yg ko ckap ni, tp bg org2 yg ilmu ni, korang ni mcm tgh buat karangan pmr je... hehehe... x baik tau, main api, karang terbaka dh x ensem... huduh!!!

4:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ini agak menyakit hatinya dengan penuduhan anda bahawa bangsa cina akan mengambil alih pemerintahan dengan "berpakat" dengan PAS and PKR.Tanggapan anda berbau perkauman ini tidak bersifat "constructive" demi perpaduan dan kemajuan rakyat.. Malah, walaupun,saya seorang cina, saya yakin kepada pemimpinan PAS kerana mereka mencerminkan nilai-nilai yang sepatut dipunyai oleh seorang pemerintan. Adakah anda dimaklumkan orang cina di kelantan berturut-turut berundi PAS sebagai pengwakil sejak tahun yang lalu? Ini adalah kerana hati baik Nik Aziz! Jangan guna orang cina yang tertingal 25% di malaysia untuk jadi alasan untuk menbangkit perasaan benci untuk berjuang.

8:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya adalah ahli UMNO sejak 1990. Bergerak bersama Pemuda UMNO di Wilayah Persekutuan. Sejak saya bergerak bersama Pemuda UMNO, saya dpt melihat ketidakadilan yg berlaku even di dalam tampuk exco pemuda. Disebabkan saya ni lemah dan sebagai ahli biasa sahaja, saya tidak mampu utk bersuara. Kalau saya bersuara dan mempertikaikan kelemahan pimpinan, on the spot saya akan dikenakan tindakan tatatertib.

Perkara yg amat mengguris hati saya adalah isu perobohan rumah setinggan org2 Melayu di Ampang. Saya adalah antara wakil yg turut sama di tempat kejadian. Pegawai2 majlis perbandaran tanpa segan silu merobohkan surau dan rumah2 org melayu. Alasannya adalah kerana org melayu ini membina di rumah di kawasan milik kerajaan. (alasan tersirat lain yg saya terima adalah kebanyakan penduduk setinggan ini adalah penyokong PAS).

Melihat anak2 melayu yg terpaksa belajar hanya berbumbungkan plastik khemah demi menghadapi peperiksaan yg terdekat, membuatkan saya semakin terguris. Saya sekeluarga hidup selesa lebih2 lagi semasa bergerak bersama UMNO. Pelbagai benefit kami peroleh. Tiket2 kapal terbang, penginapan semuanya free of charge. Tetapi apabila mengenangkan kembali nasib keluarga Melayu setinggan di Ampang, membuatkan saya berfikir kembali tentang perjuangan UMNO dalam membela nasib org Melayu tanpa mengira ideologi politik mereka.

Selepas 50 tahun, berapa ramai nasib org Melayu terbela? Berapa ramai nasib org Melayu di Kelantan, Terengganu terbela? Benar, mereka berlainan fahaman politik, tetapi sebagai parti yg menjadi pemimpin bagi org Melayu, tak bolehkah UMNO membantu mereka? Sekarang, apabila jelas melihat melayu semakin ditindas, barulah pemimpin UMNO nk berbaik2 semula dgn PAS. Kenapa tidak mulakan usaha ni sejak dulu lagi dan berterusan? Kenapa perlu bersatu sekejap pada 1969, kemudian menindas balik org melayu yg berada dalam PAS?

Ayuh rakan2 sekalian, matangkanlah fikiran kita. Selalulah melihat kpd yg bawah dari kita rather than melihat yg tinggi dari kita. Kita adalah bangsa yg bermaruah. Bangsa Melayu adalah bangsa yg kaya dgn hormat dan sopan santun. Sekali2 tidak bangsa Melayu akan menindas kaum sendiri walaupon berlainan ideologi.

Wassalam

8:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Melayu x leh bersatu atas dasar melayu kerana masih lagi terdapat perbezaan dari segi pendapat atau parti...tapi satukanlah mereka atas dasar mereka ini orang islam...sama sama menyembah ALLAH yang satu dan mengaku yang nabi MUHAMMAD SAW itu pesuruh ALLAH...maka saya yakin jika disatukan semula umat ISLAM...tak kira apa bangsa atau agama...pasti akan respect mereka ini...
Penuh penuhkan lah surau atau masjid disekitar rumah anda...semoga ALLAH memberi rahmatnya kepada orang orang ISLAM yang beriman....

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

aku nie berbangsa melayu...

tapi aku tidak akan sesekali memperjuangkan bangsa aku...

sbb ape?

rasulullah bersabda, brang siape cenderung kpd assabiyah(semangat berpuak-puak) mereka bukanlah dari golonganku..(bunyi nya lebih kurang camtulah)

tu yang aku takkan memperjuangkan bangsa aku..

dan aku ajak semua orang islam, berjuang atas nama islam...bukan atas name melayu

aku tak kesah langsung pasal bangsa melayu yg miskin or kena tindas..

sbb ape? mereka tidak mengikut landasan islam yg sebenar..

dan kalau org islam yg tindas or kena hina,tunggulah kebangkitan pejuang islam.

lantaklah bangsa lain nak buat ape pada melayu, tp jika mereka buat pada islam...

tunggulah!!!!!!

6:59 PM  
Blogger amarneng said...

MEMANG SALAH KITA YANG BERGELAR MELAYU,SUDAHLAH SEDIKIT TAPI SELALU BUAT SALAH DAN MENYALAH.

TABIAT SUKA SALAH MENYALAH SESAMA SENDIRI SAMPAI MULUT BERBUIH DAN TAK SEDAR AIR LIUR MEMANCUT DAN BERBAU SERIBU MACAM HARUS DI KIKIS.

MALANG SEKALI BARU PANDAI SEDIKIT DAN MEMILIKI SEGULUNG IJAZAH KAKU DAN KEJAYAAN KITA HASIL KEJAYAAN MALAYSIA DAN PEMIMPIN MELAYU MASA LALU DAN JUGA HARI INI, SUDAH PANDAI DAN TERLALU SUKA TUNJUK PANDAI LAGAKNYA.

MELAYU DULU DAN MELAYU SEKARANG MEMANG JAUH BERBEZA. WALAUPUN MELAYU DULU KUNO TAPI BIJAK DAN TELUS. TETAPI MELAYU BARU SEKARANG ANGKUH DAN KURANG BELAJAR DARI ORANG TUA. SEBAB ITU SUKA BUAT KEPUTUSAN SAMBIL LEWA DAN EKUT EMOSI.

ITULAH NATIJAHNYA, MENANG SORAK KAMPONG TERGADAI......DAN YANG MENDERITA NANTI ADALAH ANAK CUCUK MELAYU BARU YANG DIKATAKAN MELAYU BERINFORMASI,CERDIK,TERBUKA, BERWAWASAN TAPI TIDAK PINTAR DAN ANGKUH,KAKU,CUMA PANDAI CAKAP DAN TIDAK MENGHORMATI GENERASI KUNO YANG MENJADI INSPIRASI MELAYU BARU.

MUDAH-MUDAHAN TIDAK BEGITU......

7:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pada saya, parti lain tidak harus menghapuskan DEB. DEB ini bagus untuk semua rakyat, lebih-lebih lagi bagi orang Melayu kerana orang kita masih mundur. Mereka juga perlukan bantuan. Kalau kita sendiri tidak menolong bangsa sendiri, siapa pula yang hendak menolong. Sudah susah lagi bertambah susah. Mereka juga perlukan biasiswa pelajaran untuk anak-anak mereka, mereka juga perlukan diskaun bagi pembelian ruma bagi bum, dll. Undi kita sebenarnya untuk siapa?

Bak kata melayu singapura...melayu sini BODOH. Memang betul, tak perlu marah. Memang kita bodoh. Terlalu emosi sehingga tidak memikirkan impak dan jangka panjangnya. 4 tahun adalah lama, macam-macam boleh terjadi. DAP -apa salasilahnya, saya terbaca salah satu propaganda mereka semasa PRU12, untuk orang cina "kalau undi BN, maka u undi untuk UMNO". Bukan perkaumankah?

4:07 PM  
Blogger ishakateng said...

Melayu itu tidak salah yang menjadikan melayu tu salah disebabkan ketamakan dan kerakusan kuasa kepada pemimpin melayu itu sendiri.
Selama 50 tahun merdeka siapa yang untung, pemimpin atau rakyat.
Rakyat semakin hari semakin tersepit.Harga barang semakin hari kian melambung pendapatan tidak sebanyak mana ,mana rakyat khasnya orang orang melaya dikampong nak hidup.
Orang orang kampung yang sakit keritikal tidak mendapat rawatan sempurna kerana ketiadan wang ringgit, dimana dia wakil wakil rakyat yang dipilih khususnya wakil rakyat melayu.Konon tolong melayu.
Nak pilihanraya baru datang merayu , baru padan muka kalah macam sunami landa aceh baru nak postmortem.
Jangalah perbodohkan semua rakyat,sekarang rakyat khususnya orang orang melayu sudah cerdik sudah pandai menilai inilah akibatnya.
Belajarlah dari sekarang bagaimana nak jaga orang melayu.

8:12 PM  
Blogger hafszach said...

Sebab tu aku suruh ko belajar tentang sirah Rasulullah...
belajar tentang sirah para sahabat dan para khalifah islam..
Berbanyak2lah belajar tentang sejarah islam serta para tabiin dan para pejuang agama..
Bukannya rugi apa2 pun..

Ko tahu tak semasa awal penubuhan kerajaan islam madinah..
semasa itu bukan islam adalah majoriti.. umat islam yang berhijrah dari mekah dan penduduk madinah yg islam hanya sekitar 30%.. dari jumlah keseluruhan penduduk madinah ketika itu.
Tatapi Rasulullah berjaya menyatukan mereka semua dibawah naungan Al-Quran.. tak de masalah pun..
So tak de alasan yang mengatakan bahawa negara islam tidak boleh ditubuhkan kerana kita masyarakat majmuk..

Yahudi yg mempunyai majoriti lebih dari masyarakat islam pada ketika itu pun tunduk dgn islam..
tapi kat malaysia ni org islam sendiri tak mahu tunduk dgn islam..

Ketika Rasulullah memerintah madinah dulu ada ke Rasulullah meminggirkan masyarakat bukan islam terutama sekali kaum yahudi..?? sedangkan majoriti masyarakat madinah adalah bukan islam..

Rasulullah sendiri tidak pernah membenci bukan islam walaupun ianya kaum yahudi sendiri..
ko rasa ko lebih hebat dari Rasulullah sehingga ko diberikan Allah hak untuk membenci bukan islam..??

Ko tolak ke hadith Rasulullah yang menglaknat sesiapa sahaja yang memperjuangkan bangsa ( Assobyiah )..
Nabi tak mengaku umat ko tahu tak..
kat dunia ni bolehlah ko mendabik dada dan berbangga dgn bangsa melayu ko tu..
kat akhirat nanti kita memerlukan syafaat dari Rasulullah untuk masuk kesyurga Allah..

Kalau nabi sendiri dah tak mengaku umat jadi ko nak mintak syafaat dengan sape lagi..??
Ko ingat Hang Tuah ke yang akan bagi syafaat kat ko..??
Ko tahu tak semasa kita sudah hampir menemui ajal.. kita akan diajar mengucapkan kalimah syahadah..
tak tahulah pulak aku kalau mak bapak ko ajar bila nak mati nanti org2 melayu wajib mengucapkan kalimah" tak akan melayu hilang di dunia "

Sedarlah sikit para wali serta alim ulamak pun mengharapkan syafaat Rasulullah ko tahu tak..
Lain..

2:41 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home