Sunday, March 09, 2008

Barisan Nasional KEGAGALAN moral

Pak Lah perlu lepaskan jawatan Perdana Menteri

Suara rakyat sudah mula kedengaran - Kedudukan BN parah dan secara relatifnya Barisan Nasional dan parti dominannya UMNO sudah tewas. Ah ..ha tak tahu, apa yang Pak Lah dah buat pada Barisan Nasional dan UMNO. Keputusan buruk ini hanya menunjukkan ada yang tidak kena dengan kepimpinan Pak Lah. Ini mungkin berpunca dengan harapan yang terlalu tinggi diletakkan oleh rakyat Malaysia terhadap Barisan Nasional sewaktu Pak Lah melangkah masuk menjadi Perdana Menteri tetapi keputusannya hambar.


Hari ini rakyat menyuarakan haknya. Suara kritikan yang sebelum ini tidak mahu beliau didengari kini diterjemahkan kepada keputusan untuk mencubit kerajaan Barisan Nasional dengan keputusan pilihan raya yang memalukan. Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang setakat penulisan artikel ini, telah rebah kepada pembangkang. Negeri lain yang bakal menyusur adalah Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Ini jelas menunjukkan Barisan Nasional GAGAL dan kegagalan ini seharusnya di pikul oleh Pak Lah selaku Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional. Lebih dari itu pula Pulau Pinang – tumbang dan Pak Lah adalah anak negeri itu.


Pak Lah sewajarnya mengambil tindakan yang budiman, untuk tidak dilantik menjadi Perdana Menteri lagi. Itu sepatutnya satu keputusan yang perlu diambil bagi menebus dosanya yang membawa Barisan Nasional kepada lembah kehinaan ini. Kritikan mengenai Pak Lah hilang kuasa pegangan terhadap parti juga adalah sebab kenapa Pak Lah sepatutnya turut meletak jawatan. Namun satu bentuk kritikan yang perlu Pak Lah soroti dosanya adalah perubahan dan reformasi dalam UMNO itu sendiri. Kegagalan UMNO dalam berubah, masih terikut retorik pemimpin sebelumnya dan ditambah pula dengan kehadiran orang seperti Khairy Jamaluddin dan angkatannya menyumbang kepada keruntuhan moral Barisan Nasional.


Kini apa susah terjadi. Kepimpinan lemah Pak Lah dan hilangnya pegangan sebagai Perdana Menteri Malaysia menghasilkan keputusan yang amat buruk. Maka sungguhpun kemungkinan Pak Lah dapat mengekalkan 2/3 majoriti untuk memerintah tetapi beliau sendiri perlu digugurkan akibat prestasi buruk Barisan Nasional dan UMNO sendiri.

113 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kenapa bermain dengan api hingga terbakar jari sendiri. Bangun!

5:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sudah tiba masanya UMNO baru bangkit

7:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

bubar saja lah Umno. Aku anak Melayu, dan aku tak perlu Umno. Umno tak pernah membantu aku. Tak pernah membantu syarikat kecil-kecilan yang kutahu berpotensi. Tak kisah pasal welfare masyarakat Melayu. Tak pernah risau tentang gejala sosial yang Melanda remaja-remaja Melayu. Terus menerus menyogok hiburan lagha. Terus menerus menunjuk contoh jelek menerusi maksiat, dosa korupsi, ketamakan, kebongkakan, dan sebagainya. Terus menerus menunjukkan tiada wujud ketakutan atau kebergantungan kepada ALlah. Dan hari ini, Allah masih sayang dan beri peringatan. Insaflah, sedarlah, masuk sahajalah PAS. Hanya untuk Islam baru diberkati. Untuk bangsa dan kefahaman sempit asabiah perkauman, tidak pernah direstui. Kita semua akan mati, matilah sebagai seorang Islam, bukan sebagai ahli UMNO, sisa pemikir penjajah kafir.

7:48 AM  
Blogger Hanief said...

2012 / 2013 Barisan Nasional akan merasai padah yang lebih, berbanding tahun ini.

9:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

umno tak bersalah..ianya cuma sebuah nama parti..yang tak leh pakai pemimpin-pemimpinnya yang tak berguna..haramjadah

10:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

ya betul tue, parti tak bersalah, parti umno dan bn mmg dah banyak berjasa kepada rakyat sejak merdeka lagi, tapi pemimpinnya yang bermasalah,tlglah sedar..

10:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO tak perlu dibubarkan tapi perlu perubahan drastik yg kembali kepada asal-asul UMNO dgn perubahan yg sesuai dgn zaman ITC.

Mentaliti pemimpin UMNO mesti berpandangan jauh kedepan utk Rakay bukan utk jauh mengisi poket sendiri dan kroni.

Professionalisma penting dlm UMNO. Yg nak ambil jalan short-cut MESTI dicantas segera. Pemimpin bukan hanya boleh becakap dan berjanji tapi MESTI mempunyai track record yg cemerlang sebelum menjadi MP.

Yg tidur, kasikan bantal, kasikan tilam, biar dia tidur dengan lebih lena. Jika dia terjaga, pastikan dia tidur semula.

Yg jaga pula, buka mata, buka telinga, buka hati. Dengan keluhan rakyat.

Ini hanya keluhan ahli UMNO yg tak mempunyai cita-cita politik tapi mengharapkan masa depan anak bangsa lebih terbela.

Nani Cheras

10:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dah sampai masanya rakyat malaysia musiumkan fahaman asobiah, kerana fahaman tersebut sudah lapok dan ketinggalan zaman. ALLAH CIPTAKAN DUNIA INI DENGAN MANUSIA YANG BERBAGAI WARNA KULIT DAN BERBILANG KAUM, SUPAYA DAPAT HIDUP BERSAMA, KENAL MENGENALI SESAMA SENDIRI DENGAN HANYA MENGAGUNGKAN YANG MAHA PENCIPTA LAGI MAHA BIJAKSANA KERANA KITA SEBENARNYA BERASAL DARI SATU, IA ITU DARI ADAM DAN HAWA.

11:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

umno tak bersalah, yang bersalah adalah orang yang memimpin umno. umno hilang kewibawaannya bukan kerana umno itu sendiri tapi kerana org melayu sudah mula hilang kepercayaan keatas kewibawaan org2 yang memimpin umno. umno perlu di reform dari akar ubi sehinggala ke peringkat atasan, kerana masalah kepimpinan umno sebenarnya bermula daripada akar umbi....kepada semua ahli umno berani kah kamu semua membuat satu reformasi besar dalam umno dengan bermula di akar umbi. singkirkan semua pemimpin yang hanya mementingkan kepentingan peribadi dari peringkat akar umbi sampai ke peringkat atasan...kalau ini pun kamu tak berani nak lakukan lupakan aje untuk untuk kembali perjuangan umno ke perjuangan yang sebenar. Lagi satu dasar perjuangan umno itu juga perlu diperbetulkan, jangan terlalu mementingkan kepada perjuangan bangsa tapi agama itu yang perlu diutamakan supaya semua pemimpin yang memimpin yang umno senantiasa beringat akan amanah yang mereka pikul....ingat perjuangan berpegang kepada landasan agama itulah yang akan membawa kesjahteraan kepada semua...

12:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO adalah parti orang Melayu dan ia memang tidak boleh dibubarkan. Namun, apa yang terjadi pada hari ini, sebilangan pemimpin UMNO yang menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi serta presiden UMNO yang penakut serta kosong akalnya yang menjadikan UMNO itu semakin lama semakin lemah. Hari ini, kemerosotan prestasi BN bukan kerana pembangkang itu kuat. Tetapi rakyat Malaysia ingin memberikan amaran dan teguran kepada pemimpin Barisan Nasional yang mereka sedang marah, tidak berpuas hati dan bosan dengan keangkuhan pemimpin BN khususnya Datuk Seri Abdullah Badawi. Orang cina pada hari ini lebih pro kepada DAP.Takut nanti, pada masa akan datang Malaysia akan kehilangan Penang pulak, tidak mustahil... Orang India sebenarnya marah pada Datuk Samy, sebab Samy ini manusia yang penuh kegoan..sekarang beliau sudah kalah, tapi tak apalah, sebab sudah kaya.

12:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

betul tu....sebenarnya umno ni pucuk pimpinan sehingga bawahan banyak mengagih2kan sesama sendiri sehingga jkkk dan jkkk la org yg banyak pegang duit...memang fakir2 miskin langsung tak merasa...i cakap jujur...itula umno i selalu cakap kat dia org kalu umno nak menang kena bahagikan sama adil kepada rakyat baik pembakang atau ahli parti sendiri....tapi sayang umno..kalu pembakang mesti jadi anak tiri...dan masa pilihanraya baru bahagi duit..tapi yang ambiknya setakat org yang pegang duit je..kalu tak percaya pergila mengintip sendiri di bahagian kampung2......

12:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

satu je umno ni buang pak lah dengan najib panggil anwar ibrahim jadi bagusla tu....

12:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Buang pak lah atau najib tak menyesalkan masalah dalam umno. nak buang, buang semua pemimpin yang terlalu mementingkan kepentingan peribadi. sudah sampai masanya untuk mengislamkan umno....

Sdr anuar, dulu dengar ada ura2 untuk tubuhkan kelab umno reform, saya pernah hantar sms untuk menyertai penubuhan kelab tersebut. boleh saya tahu apa perkembangannya setakat ini.

12:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

kite perlu another one malay party...kalu takde kedudukan org melayu di malaysia pasti tergugat...umno tak berdaya nk lawan pengaruh dap, mca, gerakan, all this chinese politik n economy power...saya rase

1:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO pada mulanya tidaklah seburuk hari ni.. Walaupun keluarga aku penyokong pembangkang 3 generasi, tapi aku respect pemimpin2 UMNO zaman kemerdekaan & post-kemerdekaan kita dulu.. contohnya macam Tun Razak aku hormati sampai sekarang kerana beliau berjiwa rakyat.

Tapi malangnya pemimpin UMNO kini tidak lagi memperjuangkan kepentingan rakyat.. Kini tibalah masanya para pemimpin UMNO bermuhasabah diri.. Buang yang keroh ambil yang jernih.

p/s: kalau tak reti bermuhasabah, bubar jelah UMNO tu.. Barisan Alternatif kan ada..

1:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam... Harap2 pemimpin UMNO yg selama ini lena diulit mimpi2 indah telah disedarkan oleh gegaran hebat 8 Mac 2008.

Bangunlah wahai bangsaku, jgn biarkan Tanah Melayu ini terlepas ke tangan yg tidak bertanggungjawab kerna kelekaanmu mengejar harta dunia.

Semoga ini akan menjadi titik tolak perubahan di dalam UMNO.

Ikhalas,
Abu 'Ammar

1:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO kena buat reform utk selamatkan parti Melayu ni.... Selepas ni semua jawatan dalam UMNO mesti dipertandingkan... Rakyat sudah menunjukkan kuasa dalam PRU 12.. Kini tinggal ahli UMNO pulak tunjuk kuasa mereka dalam PAU.... Singkirkan mereka yang tak menyumbang apa2 kepada orang melayu...

2:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

aku harap datuk mukriz dpt membangkit kn umno kembali

2:37 PM  
Blogger lovespiraldownwards said...

Sudah tiba masanya kita tinggalkan politik berdasarkan bangsa ini. Tiada yg lebih teratas selain dari Islam itu. Bangsa2 lain jikalau ditunjuk dan dibuktikan sebenarnya bahawa Islam itu agama yg selamat, maka takkan timbul rasa syak wasangka dan sebagainya. Bukankah 'ISLAM' itu sendiri maknanya selamat?? Berubahlah wahai rakyat Malaysia..

3:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

mukriz??muahaha..sme je die tuh..cr ar yg laen..blk2 muke bpk,anak,menantu,bini,anak sedara...KRONI! umno da tercemar..hish

3:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

hikmahnya tetap ada..ini tahun pertama aku aku jadi pengundi..tahun pertama gak aku ikut perkembangan secara mendalam pilihanraya/politik..banyak persoalan yg timbul..apa betulkah UMNO semakin korup?dari mana kamu dapat sumber-sumber informasi tersebut?adakah konkrit/benar sumber-sumber tersebut atau memang sengaja diadakan cerita daripada andaian sendiri/rakan?jikalu perlukan reformasi/transformasi dari UMNO,dari manakah kita patut mulakan?akar umbi atau barisan kepimpinan teratas?jika perlukan bila?adakah UMNO semakin mengecil?adakah disebabkan oleh ahli parti itu sendiri atau orang melayu inginkan angin perubahan?dikatakan 70%-80% ahli UMNO yg menyertai semata-mata mahu mangaut keuntungan sendiri?adakah benar?adakah UMNO hanya tempat untuk membuat duit bukanya tempat untuk memperjuangkan orang melayu/malaysia?mungkin UMNO perlu lebih terbuka kepada rakyat daripada kepada sebilangan orang melayu sahaja?mungkin masanya sekarang UMNO perlu menjadi pembangkang seketika untuk muhasabah dirinya?

p/s: kalu boleh en. anuar sila jawab soalan berikut?jujur dan berterus terang.boleh jawab di emel saya elsmand@gmail.com (yang penting sumber-sumbernya/kesahihannya sekali)

aku dah pening dengan permainan poltik ni walaupun baru 4 bulan mengikutinya..

4:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ambil iktibar dari kekalahan ini. Pemimpin Barisan Nasional terutama UMNO sekarang lihat laa balik apa yang rakyat mahukan. Sedar2 laa yek. Kalau tak sedar gak... selamat tinggal la.. Apa yang kite nampak disini, kuasa politik melayu sudah berkurangan.Jangan sampai org Melayu hilang kuasa politik sudah la. Kan DAP dah menang banyak kerusi di Perak. Harap2 dorang tak jadi menteri besar. Sebab dlm pakatan pembangkang dorang lebih. All the best. Semoga Keputusan Rakyat kali ini membawa Malaysia menjadi negara lebih maju, selamat, aman, makmur dan berkat.

4:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya pertama buang undi, kerana apa, kerana benci BN dengan kata-kata kosong mereka, dan naik barang harga sperti TOL dan etc, pandan muka si jelaka punya si india Sammy

4:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO xsalah....kejatuhan BN kerana kebodohan org india....kerana ketamakan samy....skrg samy dh jatuh....org india turut jatuh....

4:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

kepada org india....
adakah PAS akn mewakili mereka?
adakah DAP akn mbantu mereka?
adakah PKR akn kotakn janji?
sapa yg nk mbela mereka?
wahaha.....

4:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Orang-orang bawah UMNO, yang tak dapat duit, tak dapat kontrak, tak dapat tender, tak dapat komisyen, orang-orang UMNO, yang masih cintakan agama, bangsa, negara, tinggalkanlah pemimpin yang gila kuasa dan gila harta. Masuklah PAS.

"UMNO has now become completely paralysed"
-Dr. M

5:00 PM  
Blogger Unknown said...

dari renungan tak rasmi saya darihal politik semasa di Malaysia ini, kepincangan dalam politik siasah menjadi bercelaru akibat dari parti yang dapat menguasai 2/3 majoriti.
maka ia berasa orang lain tak perlu tegur atau nanihat.
macam parti umno yang dianggotai orang melayu, tapi pemimpin mereka tidak mahu ambil peduli setiap idea dan cadangan kearah kebaikan bersama. maka musnah dan punah semua rasa tanggungjawab untuk membina kebaikan.
mereka lupa umno telah mati. dan di pulihkan kembali, tapi dangan acuan yang berbeza dari acuan dahulu, sepatutnya ambil acuan yang lebih baik dan sempurna yang boleh menjamin keutuhan parti.
kalau dah tak ikut apa yang
Allah suruh maka tunggu kemusnahan.
dan memang tak rugi jika menurut semua yang Allah suruh, untuk dilaksanakan dalam parti.
yang rugi bukan parti, tapi orang yang memimpin dan orang yang dipimpin. rugi didunia tak apalah. tapi jika rugi diakhirat akan merana dan sesal yang tidak ada kesudahannya.
jika rasa tak boleh nak pulih parti umno itu, maka jalan paling mudah ialah meninggalkan parti tersebut.
banyak tempat kat dunia ni untuk menjalani kehidupan yang lebih baik dengan pertolongan Allah, hanya IA tempat bergantung semua harapan dan doa.

5:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

PAK LAH PERLU STEP DOWN...THIS ELECTION IS TOTAL DISASTER...HARAPAN SAYA PAS DAN PKR MAMPU BERTAHAN DARI ASAKAN DAP TENTANG HAK MELAYU DAN ISLAM...APAPUN UMNO PERLUKAN TOTAL REVAMP...KHAIRY HAS TO GO TOO...DIA MERUPAKAN API DALAM SEKAM KEPADA UMNO...

5:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bila pucuk pimpinan lemah maka yang bawah-bawah tuh pun akan jatuh...sebelum berlawan jgn underestimate opponent angkat tangan lah mcm dah menang, namakan menteri besar lah sebelum bentuk kerajaan.......lagi satu DAP menggunakan sepenuhnya sentimen perkauman pada masyarakat cina, bagi dierang confuse marah dan tak puas hati ngan melayu...yang akhirnya DAP yg untung...lihat saja kawasan Bukit Bintang kawasan DAP carik ler melayu ke india meniaga jangan harap ler

6:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

DAP tak guna sentimen perkauman. UMNO saja yang mengguna sentimen perkauman selama ini dengan mengatakan DAP guna sentimen perkauman, DAP parti cina komunis, dan lain-lain.

DAP untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Sebab parlimen tak ada live dan media awam dikuasai UMNO, tak ada orang tahu apa kebaikan dan pencapaian yang DAP sudah buat untuk Malaysia. Yang mereka tahu hanya cerita-cerita buruk sebelah saja yang disajikan oleh UMNO.

PKR, PAS dan DAP masih relevan sebab rakyat tahu menilai. Ini zaman cyber, jangan cakap bohong, orang tahu. Takut fitnah? Tranparent lah sikit, buka media awam untuk pembangkang. Projek open tender lah, jimat duit rakyat.

7:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Cina pilih DAP sebab sentimen kaum? cakap bodoh.

Cina lebih bimbang masa depan Malaysia. Malaysia perlu lebih banyak pembangkang untuk memantau tindak-tanduk kerajaan yang menyebabkan jenayah, rasuah dan harga naik berleluasa.

Kalau kerajaan baru mengambil keputusan menghukum orang Cina dan India. Ini bermakna kerajaan dipimpin UMNO tidak ikhlas dan UMNO sememangnya parti yang memainkan sentimen perkauman yang membahayakan masa depan Malaysia.

8:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sudah jelas UMNO tewas. dan yg berpecah org melayu. Ada komen mengatakan org India kalah. Tapi saya tak berpendapat begitu sebaliknya mereka menang. Mereka semua dah bersatu. Yg kalah MIC. tu pun presiden dia tak nak letak jawatan. India ngan Cina pulak nampaknye sudah bersatu. Kite org Melayu terus bertelagah. Saya seru kepada pemimpin2 Melayu di perak (baik umno, pas dan pkr) do something. Jgn bagi satu lagi negeri melayu diketuai oleh bangsa asing. Cukup laa penang . Think about that. DAP nampaknye tak nak pas jadi menteri besar. Udah2 la tu. jgn bertelagah lagi. Kalau korang baca komen saya dan nampak akan keberanannye, tolonglah sampaikan kepada pemimpin2 kite di perak, tak kire la UMNO,PAS dan PKR. Semoga kemimpinan di Perak masih diketuai oleh org Melayu. Insya-Allah

10:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebenarnya, kalah menang dalam sistem demokrasi tak ada apa-apa punya, yang jadi masalah ialah umno/bn dah terlalu lama berkuasa "sendirian", sehingga dia ingat malaysia ini dia punya, orang lain tak boleh usik, kalau usik ini mesti nak menjahanamkan malaysia.

Saya melihat selama ini semua dalam umno/bn sudah salah "kaprah", ertinya salah faham tentang demokrasi. Demokrasi apa namanya kalau yang menang mesti umno/bn sahaja ?, itu namanya bukan demokrasi tapi kuku besi. Lalu, untuk mempastikan umno/bn terus berkuasa, maka diciptalah pelbagai undang-undang yang merugikan rakyat untuk bersuara dengan bebas, lalu, mereka namakan itu demokrasi, tak koh gilo namo tu jang. "Malaysia tidak akan pernah akan menjadi negera demokrasi, jika pengamalnya tidak demokrat tulin".

Tadi disajikan gambar tv3 , di mana Koh Tsu Koon akan menyerahkan kerajaan P Pinang kepada Lim guan Eng, mereka bersalaman. Saya melihat KTK tidak ada menampakan wajah kecewanya, walau kehilangan PP, kepada saya ini adalah gambaran demokrat tulin. Soalannya, mana dia Mahdzir, Khir Toyo dan Tajul Rosli ?, kenapa mereka tidak bersalaman dan menyerahkan kekuasaan kepada penggantinya ?, apakah mereka bukan demokrat tulin ?, anda bolehlah menjawabnya sendiri.

Berbalik kepada umno, saya rasa siapapun tahu bahawa pertarungan kekuasaan dalam umno mulai dari peringkat cawangan sampai mkt, menggambarkan secara jelas, dalam umno itu tidak terdapat sama sekali satu 'proses demokrasi tulin'. Kalau anda dilihat mempunyai bakat dan potensi untuk muncul sebagai pemimpin, maka anda siang-siang lagi di peringkat cawangan sudah 'pancung' dengan segala cara untuk membunuh kerjaya politik anda. Dan lagi, kalau anda tidak ada wang, jangan mimpi untuk merebut sebarang jawatan dalam umno. Ini semua kita sudah mengetahuinya, TDM sendiri telah terkena, dengan politik wang tersebut.

Kesimpulan saya, mustahil umno akan melahirkan pemimpin-pemimpin pelapis yang berbakat dan berpotensi, kerana wadah umno itu sendiri adalah wadah manusia-manusia hipokrit dan bahkan munafik.

Kalau demikian apakah ia kita masih memerlukan umno sebagai wadah memperjuangkan kepentingan dan aspirasi masyarakat Melayu ?

Saya merasakan, umno ini lama-lama akan ditinggalkan oleh orang Melayu, dan akhirnya ia akan mati 'beragan', lalu akan berkubur tanpa nisan.

TUTUH JANG

10:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

bersetuju dgn pendapat diatas.sebenarnya ada sesetgh pemimpin UMNO sendiri yg cuba menimbulkan api RACISM dikalangan org melayu.dari ceramah ceramah yg di anjurkan nampak sudah yg pemimpin UMNO seolah hilang bahan untuk diketengahkan.dan akhir isu perkauman cuba diAPIkan.saya rasa PKR akan sentiasa menjadi org tgh bagi isu PAS dan DAP insyaALLAH.ALLAH telah mendengar gelombang hati rakyat.beri sokongan pada pemimpin.x kira siapa.seperti mana jugak ketika BN memerintah.
semoga barisan ALTERNATIVE terus berjuang utk kehendak rakyat.

salam kemenangan utk semua yg memberi peluang utk BA menerajui kita

10:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

AKU ADALAH AHLI UMNO. AKU YAKIN UMNO MASIH RELEVAN UNTUK BANGSA MELAYU. BN MASIH RELEVAN UNTUK MALAYSIA. CUMA PEMIMPIN BN DAN UMNO JE YANG TAK RELEVAN! SEBAB TU LAH RAMAI PENGUNDI LARI. SEKIAN..

10:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Biarkan Pak Lah, Khairy & kuncu2nya menerajui UMNO supaya lagi sekali pilihanraya semua negeri milik BA.
Terima kasih Pak Lah. Cemerlang, Gemiling, Temberang.

10:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Assallammualaikum,Saya tidak mahu komen panjang lebar cuma saya ingin mengingatkan pada pemimpin yang asyik lena.Permasaalahan ini sebenarnya mudah untuk kita selesaikan.KEMBALILAH pada Quran dan Hadis.Mengapa kita harus menuding jari kepada PAS ataupun UMNO.Bukankah kita semua beragama ISLAM.Didalam Islam telah termaktub segalagalanya.Mengapa kita harus ketepikan ia.Saya rasa tak perlulah saya huraikan apa hukumnya menolak hukum ALLAH.


Ikhlas dari saya,
Shafiee bin Darus
shafiee.darus@yahoo.com

10:43 PM  
Blogger Ahmad Faiz Besah said...

Saya setuju jika Pak Lah melepaskan jawatannya seperti yang dicadangkan oleh Dr M. Hakikat ini perlu diterima oleh Pak Lah yang terlalu mengikut telunjuk Khairy. Sayang Khairy menang di Rembau jika tidak ini perkara baik untuk rakyat Malaysia. Cuma kalau Pak Lah dan Khairy tidak sedar dan masih tidak mahu menerima keputusan ini, saya rasa UMNO dan BN akan tumbang pada pilihanraya akan datang. Kita sepatutnya merasa dukacita dengan keputusan di Penang, Perak dan Selangor yang menyaksikan DAP dominant bermakna kedaulatan Melayu telah tercabar. Peluang masih ada untuk diperbaiki. Janganlah sayangkan keluarga hingga sanggup mengorbankan bangsa!. Lagi.. lawat web saya di http://www.1informative.com

10:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Betui...aku sokong... dah kite asik nak gado aje... kat pulau pinang cukup clean aje perubahan kuase.. cube tengok kat selangor.. siap kepung2 SUK selangor. nampak sangat kite nie tak leh nak berdamai.

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sekarang Pak Lah sibuk & pening susun kabinet. Yang hidup Najib & Rafidah. Semua Menteri & Timbalan Menteri kalah. Yang dah menang pun tak boleh pakai. Kebanyakan muka baru pun kalah.

Lepas ini Barisan Kabinet Pak Lah adalah paling lemah. Sama teruk macam sudah-sudah.

Anwar akan kembali bersuara di Parlimen bulan April ini. Dewan Rakyat akan dipenuhi suara pembangkang, tidak seperti dahulu. Senario politik Malaysia pasti akan bertambah rancak & hebat.

UMNO/BN pasti akan tambah pening & kecut!

11:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Umno dah tak releven. Aku bekas ahli umno. La ni dah tak ingin langsung masuk umno kembali walau disogok wang yang banyak. Aku hanya akan masuk umno jika umno tegakkan hukum Islam di Malaysia ini bukannya hukum penjajah dan TG Nik Aziz pun dah kata PAS akan bubar jika Umno laksanakan hukum hudud atau ikut perlembagaan Islam sepenuhnya. Bukannya Islam Hadhari yg sesat lagi menyesatkan. Apa yg nak dibanggakan dengan UMNO. Semangat bangsa saja tak guna jika Islam tak dijaga. Dalam UMNO ada melayu siam (Buddha) ada melayu cina bumiputera (kristian) Cina baba, dan tak kurang melayu murtad (ramai tapi depa tak berani declare). So, bubar saja la. Dulu aku juga fobia dekat PAS tapi la ni Alhamdulillah aku bangga jadi ahli PAS dan malu nak mengaku bekas ahli UMNO. Maaf kawan2ku dalam UMNO, Jangan mare.

11:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Temubual Asia Times Online (AToL) dengan Anwar Ibrahim (AI). Panjang sikit. sorry.

http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/JC07Ae01.html

ATol: Why vote for your PKR party? What can you and your party bring to the people that the BN [Barisan Nasional] has not?

AI: First is the issue of governance. We have made it very clear that constitutional guarantees must be protected, which means we respect the Malay majority [and] Islam as the religion of the federation. But the constitution also guarantees freedom of conscience, religion and expression. The rights of non-Malays in terms of language and culture must be respected.

Second and very critical is our Malaysia Economic Agenda. We've crafted our agenda in a way that will make us more competitive and attract investment - but not at the expense of the Malay community. Even in areas where you need to have affirmative action, it will not be based on race: affirmative action for the marginalized, for the poor irrespective of race.

ATol: There is a great deal of indignation among the Chinese, having been victim to discriminatory policies for so long. Isn't there a legitimate fear among Malays that if you scrap the New Economic Policy, the Chinese would pursue their personal and community interests at the expense of the Malays?

AI: There is, I agree. I have crafted the Malaysian Economic Agenda for more than a year now. There is no free media. So therefore we have to publish half a million pamphlets so people can understand. It will not be at the expense of the Malays, because it is affirmative action to protect the interest of the majority of the poor and marginalized, which means you do away with the 30% [ethnic Malay ownership] control [requirement for local] companies. We would take RM10 billion [US$3.1 billion] for quality education, so the majority of the funds would still go to the Malays.

ATol: But what is it about the policy that guarantees protection for the Malays?

AI: If I have 10 billion ringgit to spend for education or whatever, do I then give contracts or construction away to 20 Malay families? Or do I allocate these resources to all poor Malaysians, irrespective of race? Now, 80% of [state] funds go to [only] a million Malays.

But then the funds will also be able to be absorbed by the Chinese and Indians - the deserving ones. And the Malays would actually benefit more than they do now. But there has been incessant propaganda for the last three decades that our [Malay] survival would depend only on the New Economic Policy.

ATol: What is the party, and more broadly the opposition, doing differently this time around from the 2004 elections? What lessons have been learned and how have you re-tooled and re-strategized?

AI: One is to work together; one opposition candidate versus the BN. Second is to address issues clearly to the public. We can talk about independent judiciary, free media, freedom of conscience, constitutional guarantees. But you have to articulate these issues in clear terms.

ATol: But in the past the opposition has raised these issues without sufficiently articulating the consequences. Are the consequences being articulated? In other words I could say the BN is corrupt but unless you're conveying to the people the consequences of that corruption, the message runs the risk of getting lost.

AI: That's right. When our speakers talk they must not just talk about an independent judiciary. You talk about how corruption has led to cases being determined at the expense of the people ... which means the poor suffer. Or, on the issue of price increases, why is it that Malaysia is the [world's] largest producer of oil palm and still [there isn't] enough in their supermarkets? Is it because you protect the cartels? You don't even allocate 2% to benefit the poor. So you have to articulate it in a way people can understand.

ATol: Some people have charged that you're not a genuine reformer. How has your time in the political wilderness changed you?

AI: Well, of course, it's a time to meditate and reflect and read. But for me it should be done from our programs and actions ... Because I think that even in my time in government, you talk about public housing programs, you talk about toll increases - I could defend my record ... Why is it when I go to the low-cost housing areas like Kampong Kerinchi I have huge support? They know that I was the last bastion for effective programs by the government for the poor when I was minister.

ATol: How have you changed your ideas about governing and the direction of the country since you were last in office?

AI: Well, I think you mature. And I think globalization and the changing environment would dictate - demand - that you also adapt accordingly. Your understanding of the policies or the economy, your assumptions that you can decouple easily, knowing that it's not realistic.

Okay, I'm very passionate about working with and helping the poor. [But] you realize that without growth and competitiveness, you will not have the resources, which means you have to have a market-friendly economy and other things - reforms - before you can assist and elevate the living conditions of the poor ... I think [the government] has failed on both counts, attempting to propel the economy but ignoring the plight of the poor.

ATol: You are now articulating a much more democratic agenda than what you did when you were in the United Malays Nasional Organization (UMNO)-led government. Did you have some epiphany that democratic principles are important for development?

AI: Of course you can articulate your position more freely now. But if you look at my position - freedom of democracy and empowerment and support for an independent judiciary are there. So I don't think it's quite correct to suggest that these are only thoughts [I'm having] now. But then you articulate, you craft in a different manner, because of the constraints of the media.

ATol: A letter writer to a politics and culture website recently commented that your "faction within UMNO was remembered [even] by UMNO members as one of the most aggressive ... and deeply feared". How do you respond?

AI: Aggressive, yes. We were looking to achieve reform. For instance, I introduced this anti-corruption bill. It was immensely unpopular among the UMNO leaders. Not [just] UMNO supporters, but ministers for that matter ... I looked at the Hong Kong Independent Commission Against Corruption. There's a provision that if you are deemed to be corrupt even after 10 years in office - that you benefited while you were in power - they can go after you. That provision was strongly opposed to.

ATol: I think, though, what the letter writer meant by "aggressive" was intimidating.

AI: That's the first time I'm hearing this. I was [part of] the more liberal wing of the government. It's quite known. For example, I engaged the Bar Council at the time [former premier] Mahathir [Mohamad] was fighting [them]. When there was a huge protest over the Baku dam, I allowed them to come in and discussed it with them. When the draft bill was tabled in cabinet, I faxed the draft to the opposition leader the moment I got it, which had never happened in the past.

ATol: Some people say Islam has begun to play too central a role in Malaysian life. Do you agree and what would you do to revise matters?

AI: It depends on how you perceive this. The super-liberal wing of the public would want to have nothing to do with Islam. And you have an extremely conservative wing that wants to dictate. So I don't share either view. But then we have to sort it out.

You have to engage them, allow them to articulate their views. So I think for a person to suggest in Malaysia - to deny the role of religion and Islam - I don't share that view. Where I think we draw the line is when it comes to compelling people, or not allowing non-Muslims to use the civil courts. That's unheard of in our 50 years.

ATol: Obviously there is increased tension between the races with religion playing a part. What as a leader would you do to defuse the situation?

AI: I am opposed if a group for example wants to compel others to Islam, [or] if you apostatize you should be shot. And the other view says religion should have no role whatsoever; we should do away with the religious court. I also disagree with that. I think the consensus among Muslims is that the sharia court should be confined to Muslim personal law and Muslim affairs.

The problem is when you use this legislation to compel ... to deny non-Muslims to bring their cases to the civil courts, because finally the issue of faith is a personal issue. I am a Muslim. I believe in Islam. I don't rejoice in hearing that people are leaving Islam, but I think finally it is his or her personal decision. It is beyond me and I don't think we should politicize that further.

ATol: The prime minister's son-in-law and UMNO deputy youth chief Khairy Jamaluddin recently branded you as an agent of the Jews and the United States. There are reportedly pictures of you and [former US deputy defense secretary] Paul Wolfowitz being disseminated in the villages. Could this be damaging to you politically?

AI: It could. But look ... I say yes, I'm a friend of the Jews. I am a friend of the Chinese, a friend of the Muslims. Where is the problem? The Iraq war - I am against it. There are many Americans, including Jews, who are against the Iraq war.

ATol: But anti-Semitism and anti-Americanism run deep in Malaysia. It's maybe not as vocal as in some other places, but there is a great deal of ignorance and fear. And UMNO has the machinery to fan the flames. What are you doing to combat it?

AI: It does [run deep], it's ignorance, and it's been [reinforced] by leaders. Mahathir did it ... and this is dangerous. I did address [the allegations], but in the last few months I have not because I asked some religious leaders and they said [only] a small number of people are being influenced by this and they said I don't need to respond. So I have moved on ... We are taking a civil suit against Khairy on that allegation.

ATol: Some people say you haven't been very critical of the prime minister. This has led to speculation that you may one day attempt to rejoin UMNO. Why haven't you been more critical?

AI: I have nothing personal against him.

ATol: But this is the election season. Don't you need to use everything within the capacity of the law at this point to end the BN's two-thirds parliamentary majority?

AI: If I have evidence, I present it. But with Abdullah there is incompetence ... He gives a multi-billion ringgit contract to his son to build a monorail in Penang without tender. He gives a 25 billion ringgit development approval for Patrick Lim, his crony in Penang. These things are being said.

But to make personal attacks, I refuse. But it's wrong for them to say I haven't been critical. You say the leadership is incompetent, you say that under Abdullah we have been less competitive economically, that corruption has become more endemic, crime rates have increased - all under Abdullah. I have done that, made major criticisms of him. But to go [down the road of personal attacks], well [Abdullah] sleeps all the time, why is he married to this [new foreign wife] Jeanne? I don't go there.

12:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bagi saya punca kekalahan teruk BN cuma 1 saja. Kalau calon hendak dipersalahkan saya rasa tidak....Semua nya berpunca dari kenaikan harga barang serta petrol...dulu di Sarawak semasa hendak pilihan raya negeri, Pak lah saja test naikkan harga minyak 30 sen....lepas tu BN kalah byk kerusi di Sarawak. Itu 1 pertanda buruk tapi mereka tak juga sedar...Save rm 4 bilion utk pegangkutan konon tapi apa yg ada sampai sekarang? contoh di Kuching saja perkhidmatan bas hampir lumpuh sama sekali cuma Van Sapu byklah...So kesimpulan jgn main suka naikan harga minyak serta brg keperluan!!!! Gaji GOV naik camna pulak yg swasta? Naik? TQ

1:26 AM  
Blogger penganggurpaksa said...

Hi! I’m back with a brand new edited song! It has been a while since back then….

A song for BN LOSER(s)!!! Harms DONE!!
Sing it to the TUNE y’all!!!!

OS: We Just Called To Say We Hate You
OA: StiLL ah Wonder Why?

An Election day
To celebrate
No DACING covered Smiley hearts to give away
No 2/3 votes
Some song to sing
In fact it’s just an EXTRAORDINARY day
For an april rain
when the flower blooms
That voting Saturday shud be in the month of June
But vote it is
It’s something true
Made up of these rightful votes we portraits to you

Those just vote to say “we hate you”
Some just called to say how much they care…yes they do?!
But we just called to say..” step down you!!”
And we mean it from the bottom of our heart

No more flying skies
No warm applause
Here comes the MOON to light your crying tender heart
No more autumn breeze
You’re like a falling leave
Bet it’s not the time for you to taste those southern skies
No LIBRA SON?!
No HELLO WIN?!
No thankful thanks to all these voters joy you bring?!
But what it is
Though old so new
To fill your heart like two third votes could ever do

We did this to say “we hate you”
Some just called to say how much they care…tho’ not bout u…
But we will call to say… “step down you”
And we mean it from the bottom of our heart

Repeat:

Here’s the vote to say we hate you
We just called to say how we do care…about us!
But we DIDN’T call to say…”stay on you”
COS we MEAN it from the bottom of our heart

Of OUR heart!!!!
Of OUT heart!!!

Lyrics edited by Penganggurpaksa.

4:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Pak Lah sebagai pemimpin UMNO harus bertanggungjawab penuh atas kegagalan BN mendapat 2/3 majoriti. Sewajarnya beliau meletak jawatan sebagai PM dan presiden UMNO.
Sebagai seorang pemimpin, dia seharusnya mempunyai "sense of personal responsibility". Jangan jadi macam Saddam Hussein, pemimpin yang langsung tiada rasa tanggungjawab terhadap rakyatnya.

Pak Lah sebenarnya tidak layak langsung memimpin negara, sama aje dengan Anwar, dua-dua hanya pandai bercakap, tapi dalam minda kosong belaka. Sekurang-kurangnya Anwar pandai sedikit dari Pak Lah (tak banyak, sikit aje). Sepertimana pilihanraya 2004 di mana rakyat memilih the lesser of two evils, begitulah juga situasinya sekarang. Yang berbeza cuma siapakah the lesser of two evils itu:- dahulunya BA yang "jahat", sekarang BN "jahat".
Sebenarnya UMNO memerlukan seorang pemimpin yang mempunyai "weltanschaaung" atau "worldview", jika tidak parahlah UMNO, parahlah Malaysia. Kita tidak memerlukan seorang yang superstitious seperti Pak Lah yang gemarkan angka 13, hinggakan semua orang pun boleh agak tarikh nak bubar parlimen. Angka 13 ni juga jika dikira dari susunan huruf rumi adalah huruf M:-
adakah secara subconscious Pak Lah pun rindukan kepimpinan Mahathir?

8-14! 8-13!
NSMM

9:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

melayu perlu kembali bersatu..xkisah umno atau pas..yg penting melayu islam.jgn pilih cina atau india jadi pemimpin kita..ni tanah air kita..kena pikirkanlah masa depan anak bangsa kita...agama islam kita..jgn nanti dah x boleh nak tutup aurat bila nak p kerja atau sekolah... dah xleh nak sembahyang atau berceramah.. pikir2 lah...melayu kena sedar dan bersatu.. hari ini perak dan penag jatuh ke tangan cina...esok lusa xtau lagi... renung dan pikir lah balik..timbang2kan baik dan buruk...

11:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

buat pak lah dan pemimpin umno yg lain..renuglah keputusan pilihanraya kali ni.. rakyat cuma bagi hint supaya anda semua pikir balik apa yg anda dah buat pada bangsa sendiri... ni tanah air kita... tolonglah hgn bagi cina atau india yg memerintah.. bersatu lah wahai bangsa ku semua....!

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Buat pemimpin BN and BA...pengundi/rakyat mencari pemimpin yang boleh mengkayakan rakyat bukannya mengkayakan diri sendiri dan kroni masing2. Ini terjadi pada BN pemimpin BN hanya pentingkan diri sendiri and kroninya...bila tanya semuanya untuk rakyat tapi segala nya di sebaliknya...totally change rumah besar, kereta besar contract sana sini contoh dapat 100k..70k masuk pocket sendiri 30k bagi kat rakyat...akhirnya rakyat yang mati kelaparan...cubala jadi macan zaman sahabat Nabi (tak ingat yang mana satu Umar or Osaman) sampai nak bayar zakat pun tak dapat nak bagi kat rakyat sebab semua rakyatnya kaya raya and tak layak dapat zakat..tapi Malaysia...pemimpin sendiri bukannya nak bayar zakat tapi katanya layak diterima zakat.

11:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kegagalan UMNO dalam berubah, masih terikut retorik pemimpin sebelumnya dan ditambah pula dengan kehadiran orang seperti Khairy Jamaluddin dan angkatannya menyumbang kepada keruntuhan moral Barisan Nasional.

Bukan "ditambah pula", memang salah satu punca utama. Bila nak sedar ye orang2 camni.

11:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Askm,
Saya seorang Melayu Islam. Nak tahu kenapa saya menolak BN dan khususnya UMNO? Pemimpin UMNO walau sering bercakap tentang ISLAM (hadhari?), tetapi tidak pernah menterjemahkan keIslaman mereka baik daripada akhlak, pakaian (anak isteri yg tidak menutup aurat) dan segala tindak tanduk mereka. Mereka juga khianat kepada amanah yg telah diberikan rakyat. Mereka sibuk memenuhi kantung dan tembolok mereka, mereka lupa akan tanggungjawab yg telah diamanahkan. Mereka begitu sombong dan angkuh. Mata hati mereka telah dikelabui oleh haloba harta dunia. Mereka lupa adanya hari pembalasan. Mereka lupa adanya syurga dan neraka. Maka selagi perjuangan UMNO tidak meletakkan ISLAM sebagai paksi perjuangan yang paling utama, sampai kiamat pun UMNO tidak akan berjaya membela nasib orang2 Melayu Islam. Kita sudah ada Islam yang hakiki tidak perlu lagi Islam Hadhari yang ada hadnya dan ada harinya.

Sekian.

12:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kalau pak lah letak jawatan, siapa yang akan ganti, Najib ke? Layak ke najib utk jadi pm? skandal yang melibatkan najib & isteri dia mmg tunggu masa aje utk dikeluarkan...tapi kalau najib tak layak siapa lagi?

12:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya berharap ada pemimpin UMNO akan membaca ini.
UMNO sgt releven, parti Melayu. Kekalahan BN kali ini adalah kerana UMNO jg. UMNO kalah kerana Pak Lah. Pak Lah bukan pemimpin, tetapi pekerja kerajaan yang baik. Beliau bukan ciri2 seorang pemimpin. Dalam perhimpunan agong kelak, ahli2 mesti mengundi utk yg lebih layak menjadi PM dan Presiden.

Masyarakat cina semua berpaling ke DAP. Pada pilihanraya 1999, BN kalah teruk jg, tetapi menang 2/3 jg kerana undi cina. mereka undi MCA, undi MCA undi BN kerana masa tu cina yakin dgn ekonomi yg diurus TUN mahathir. Org cina pentingkan ekonomi sahaja. Kali ini cina semua undi DAP..MCA & Gerakan hampir pupus. tidak kah itu menunjukkan ketidakpercayaan kepada pimpinan? apa perlu nak jaga hati lagi, kita perlu jaga nama Parti, UMNO, BN dan negara. individu tak penting!

Kepimpinan paklah harus berterimakasih dgn org sabah sarawak. jika tidak habis. wahai pmimpin tertinggi umno, tidak nampak kah lagi? jika negeri pulau pinang pun terlepas didalam genggaman perdana menteri, bagaimana pula negara. Minta maaf, pak lah sememangnya perlu berundur untuk di beri kepada timbalanya. Ekonomi hanya number sahaja baik, tetapi sebenarnya tiada apa2. rakyat tidak mendapat kebaikannya. Percayalah, rakyat undi pembangkang bukan kerana minyak free, harga tak naik. Kami bukan bodoh, kami jg sedar bahawa kerajaan pembangkang pun tak akan boleh menurunkan harga minyak dan barang. Tetapi kami nak tunjuk rasa ketidakpuasan hati kami kepada BN, paklah khususnya. Kami tak yakin, tak nampak masa depan malaysia. Setakat membahagi-bahagi peta utk koridor utara lah, selatan lah, sapa2 pun boleh buat ! Saya dan rakan2 ramai yg pro kerajaan dahulu, tetapi sekarang kami memilih pembangkang kerana tidak puas hati dgn kerajaan sekarang. Syok sendiri.

Media2 sekarang perlu bijak, rakyat Malaysia bukan bodoh seperti 10 tahun lepas. Iklan BN di media2 membuat org benci dan menjadi bahan jenaka. yg menyokong pun malu kerana ini adalah taktik yg tidak adil. rakyat boleh berfikir? UNDI BN UNDI UTK MALAYSIA??? itu keterlaluan... sapa punya idea tu? saya percaya bukan paklah punya sebab beliau hanya mengikut sahaja.
TV3 jika nak survive lagi..anda perlu balance..adil telus...ini nampak bodoh sampai pembaca berita menyanyi lagi pilihanraya pro BN..Datuk seri farid ke?

wahai pemimpin2 UMNO, kami sygkan UMNO. UMNO berjasa tetapi pemimpinya yg x kenang jasa. Individu tidak penting, Parti penting. Pak lah harus ditukar utk kestabilan BN. yakinkan rakyat dgn kepimpinan baru..sudahlah..tak payah nak ampu2 lagi..penang dah kalah, PM tak dapat memimpin negeri sendiri pun. Jika pemimpin UMNO masih mengampu paklah lg, habislah karier anda semua bila next general election. Perlu ingat sekarang pembangkang menguasai negeri2 terkaya di Malaysia PENANG,KL,SELANGOR,PERAK !!!!! buta lagi pemimpin UMNO !!!

Kepada kita org melayu, kita perlu berwaspada, kebangkitan DAP. mereka menang byk kerusi . Undi BA termasuk mengundi mereka. di Perak mereka majoriti selain penang dan KL. dalam ekonomi pun kita ketinggalan, ni nak politik jg? habis melayu nanti. mcmana pas nak buat negara islam dgn parti yg "langkah mayat saya dulu tubuh negara islam"!! ya betul, di bawah BN pun melayu tak maju sgt, tapi ini kerana pemimpinya yg rasuah, jg family dan kroni sendiri, perut buncit2 semuanya. Kita perlu pemimpin UMNO yg baru. Cukup lah paklah...u should step down..kepada pemimpin tertinggi UMNO, jika anda tak suruh paklah turun, anda juga akan turun tak lama lg!!!

ini adalah suara anak melayu biasa yg berusia 27tahun. Melayu mudah lupa!

12:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

The rakyat has spoken. The silent majority has voted...and Kedah, Penang, Selangor & Perak have now gone to the opposition parties. I am bitterly disappointed with the election results. I have never expected the ruling coalition would loose so embarrassingly. Never would I expect that BN would loose so many seats. However, I think the top people in BN need to sit down and analyze where and what had gone wrong with their strategies. I would also like to think, if you want to judge a good organization, you must refer to the leader. Hence, I’m referring to the failure of BN’s president as well as the top leaders in strengthening BN’s grip on Malaysia’s political scene. Instead of strengthening, it has weakened and gone to a new low, which is a record for BN and a record for the opposition parties. I do not know whether it would be correct for him to step down or not, but I do know that if BN wants to wrestle the seats that they lost in March 8, the work starts now. I mean NOW! Go back to the principles of management, plan, organize, control and lead your party, plus, do not forget, please listen to the people at the grass roots levels. For the time being, I would like to see how the opposition would run their respective state affairs and whether they can deliver what they have been preaching all this while.

BTW, I think UMNO is still relevant. It is the people in there that should be blamed and if possible, do the necessary things to improve the party's dignity

"You cannot oppress the people who aren't afraid anymore."

12:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pak lah harus melepaskan jawatan dan KJ tak perlu berada dalam UMNO dan Kabinet kerana sekiranya KJ berada dalam kabinet, BN akan hancur lebih teruk lagi.
Pak Lah mesti sedar, kegagalan BN untuk mendapatkan majotiri 2/3 pada pilihan raya ke 12 yang lalu disebabkan Pak lah terlalu confident dan BN tidak bersedia lagi kerana untuk menamakan calon BN pun banyak masalah, ini menunjukkan dlm komponen BN ada masalah dan UMNO juga ada masalah. Masing-masing ada kepentingan peribadi....bukanyan utk rakyat.
Sekiranya Pak Lah masih ingin dengan keputusan utk kekal tidak akan meletak jawatan sebagai PM, Pak Lah harus berani untuk membuat sebarang keputusan tanpa merujuk kepada KJ. Cantas mereka yang tidak "peka" kepada kehendak rakyat. Macam Tun Mahathir, berani dan sentiasa "alert"...nampak sesiapa tak betul, terus cantas..senior minister ke, new comes minister ke terus dia cantas...tak tunggu lama lama nanti lagi hancur.
Mengenai KJ, apa kredibity dia boleh jadi Naib Pemuda UMNO...tak da pun...yang ada cuma menantu Pak Lah ...so semua orang terpaksa sokong...sokong membabi buta saja dan sekarang apa BN dapat...dapat "tsunami 2008" ....Pak Lah...fikir fikir kan lah.. apabila DAP dah pengang Penang...jangan mimpi BN boleh dapat balik....Penang akan jadi Singapore...Melayu di tindas...

3:06 PM  
Blogger bayton@malaysiandayak+originbumiputerasarawak said...

Selamat Sejahtera Malaysia.....

PERKAUMAN adalah persoalan pokok No.1. UMNO-Lebih kepada Melayu Lebih-Kepada Islam, PAS Lebih kepada Melayu-Lebih Kepada Islam bila. Semuanya berlandaskan Islam dan Melayu. Hanya propaganda sahaja yang berbeza. Bila dilihat konteks Bumiputera (Hanya Melayu sahaja diketengahkan kebanyakkan): ) Adakah hanya Melayu sahaja yang betul2 bumiputera di Malaysia ini. Sedarlah wahai rakan Melayu-melayu sekalian... Imbaslah pembentukan Malaysia satu ketika dulu? Kenapa Sarawak dan Sabah diajak untuk Menyertai Malaysia... (KESIMBANGAN BUMIPUTERA untuk Melawan India dan Cina di Tanah Melayu yang dulu namanya glamournya MAlAYA.... Sampai sekarang pun orang sarawak panggil Semenanjung Malaysia (MALAYA)). Tetapi dewasa ini jauh disanubari hati rakyat bumiputera bukan Melayu Sarawak merasakan bagaikan duri dalam daging dengan layanan orang Semenanjung Malaysia terhdp Masyarakat Bumiputera bukan Melayu (Bukan Islam) di Sarawak bahkan yang beragama Islam pun. Langsung tidak dihargai... Lihat sahaja dalam Perkhidmatan Awam, Lihat Sahaja di IPT, Lihat Sahaja di UiTM. Lihat sahaja anak Malaysia yang bijak2 dari golongan kami tidak dihantar belajar ke Luar Negara. Semuannya di monopoli oleh anda sekalian. Pernah sekali rakan Melayu Islam yang berasal dari Malaya berdiskusi dengan saya.... dian Menyatakan bahawa Islam menganggap orang yang bukan Islam (cth) adalah Kafir... (Kafir adalah orang yang tidak beragama) Tetapi orang Kristian tidak pernah menganggap orang Islam sebagai orang Kafir... ada pula yang mengajak saya memasuki Islam... Tetapi fahaman saya... Islam adalah Agama yang Baik... tetapi saya dilahirkan sebagai seorang Kristian...saya menghormati Islam tetapi bukan sebagai pegangan agama saya... sebab jika sesorang itu hendak memasuki mana2 agamapun biarlah dia berada dalam keadaan ikhlas...bukan atas dorongan dan pengaruh rakan2 atau ajakan sebegitu... Adakah itu yang dinginkan oleh wahai2 sekalian rakan2 Melayu sekalian.... Bukan semudah yang anda bayangkan.... Kami ada tradisi kami sendiri... Kami percaya bahawa Tuhan adalah maha besar dan Tuhan hanya ada 1 sahaja... Nabi adalah pensuruh Tuhan (Jesus)saya rasa Islam pun berfikiran sebegitu Nabi Muhammad adalah pesuruh ALLAH swt.

Untuk PAS lihatlah dari sudut yang berbeza sedikit..... Anda merasakan anda terlau Melyu dan Islam yang tulen.... Kenapa terdapat segelintir bahkan kebanyakkan anda amat tidak menghormati orang lain... bukan semua maksud saya... Saya pun ada ramai kawan dari Kelantan... Pernah saya terdengar Orang Kelantan memperlekehkan kami dari Sarawak (dalam bahasa Kelantan) mengatakan yang kami adalah BABI.... Mudahkan begitu sekali dilabelkan.... Halalkah bila seoarang Islam menyebut BABI untuk mengambarkan sesorang.... tidak patut. Fikirkan mampukah PAS memiliki seluruh Malaysia? Sebab dikhuatiri nanti satu Malaysia akan hilang halal dengan kandang Babi di Sarawak. Atau wujudnya satu kawasan yang mungkin dianggap kafir kerana tidak Islam... (maaf bukan maksud ingin menyinggung orang Islam) tetapi sedarlah Malaysia mempunyai pelbagai Bangsa Etnik, Agama, dan Kepercayaan malahan tradisi.

Lihat sahaja contoh bahawa orang bukan Islam di Sarawak tidak menganggap Islam itu jahil.... Datuk Dr. Muhmd Leo Mecheal Toyad Abdullah... Dulunya hanya Leo Micheal Toyad... masih disokong semasa pilihanraya baru2 ini ( tetapi tidak pasti lagi dimasa hadapan) walaupun telah memasuki Islam.... Saya khuatiri nanti bila dia meninggal... hartanya tidak dapat diwaris kepada anaknya yang sebelum ini memang bukan muslim....

Saya amat ingin meyampaikan rasa tidak senang hati berikutan tindak tanduk masyarakat Melayu di Semenanjung Malaysia terhadap Masyarakat Bumiputra Sarawak (non muslim) akan tetapi Malaysia tidaka kiralah UMNOkah... PASkah..... mereka tetap akan membuat perkara yang serupa terhadap orang bumiputra sarawak yang bukan islam....

Berbalik kepada Piliharaya Umum 12... Taniah kepada PAS kerana telah menang Kedah, Kelantan kerana majoriti adalah Melayu... dan sebab UMNO kalah adalah pepecahan antara Melayu sendiri keranan tidak mempercayai UMNO.... Tetapi sejauh manakah PAS boleh memberi yang terbaik kepada orang bukan Islam di sana???? Adalah satu persoalan yang masih samar2 dan belum terbukti secara global lagi... Pelik juga bila ada Parti boleh menjanjikan Syurga untuk pengikutnya..... Kalau Keadilan saya tidak berapa lihat Islamic nature lagi sebab kebanyakkan ahli-ahlinya adalah multiracial dan religion menunjukkan ianya bersifat UNIVERSAL. Tetapi bukan Anuar yang penyebab sepenuhnya mereka menang... Penyebabnya adalah banyak Pengundi India dan Cina berpihak kepada mereka kali ini. Jangan salah silap menilai Anuar..... Bila-bila masa sahaja dia akan buat kejutan.... Beliau sebelum ini adalah orang yang Pro Melayu... Sehingga ingin meMelayukan Malaysia satu ketika bila beliau sealiran dengan UMNO... Begitu juga DAP dan PAS. KEmenangan anda adalah disebabkan ketidakpuasan hati masyarakat bukan Islam terhadap anda yang Islam. Bukan ingin memijak kepala anda... tetapi kena sedar sikit Malaysia Multi Racial. Buatlah yang sepatutnya... Orang ada mengatakan sekiranya anda ingin orang menghormati anda.... biarlah menghormati orang lain terlebih dahulu... janga terlalu bongkak dan besar kepala. Baru P.Pinang diambil oleh DAP sudah ada ura-ura Melayu takut melihatnya ....Kerana khuatir menjadi seperti singapore...

Saya pun berharap sekiranya satu hari nanti Malaysia dijajah PAS. Sarawak akan Pro DAP. Atau Sarawak keluar dari Malaysia jadi macam Brunei Darusallam. Tetapi itu adalah perkara kedua.... Tetapi tidak mustahil generasi yang akan datang akan berfikiran seperti itu? Kerana tidak tahan dengan layanan buruk orang Melayu di Malaya. Hasil Minyak, Gas Asli, ditarik untuk memjaukan Semenanjung Malaysia... buat jalan raya besar di Malaya... sedangkan di Sarawak .... Highway pun macam jalan kampung.... Memang tidak sedar dirilah....... Dayaks Reformasi akan bagun satu hari nanti... New Generation of Sarawakian was under planning this Ideas. Lets the Dragon Sleep first then awakening when the right time.

Apa-apaun taniah Sarawak kerana membantu BN menang majoriti 50% kali ini... dan sedarlah UMNO... Sarawak banyak membantu anada untuk terus memerintah BN... Hanya yang perlu digulingkkan ialah Ketua Menteri Sarawak dan Konco-konco laknatnya.... Yang solid dan yang layak akan bagun untuk membawa arus perubahan kepada sarawak.... sekian dan akan bersambung.

Taniah Malaysia kerana berjaya menunjukkan pilihan anda adalah suara rakyat yang berkuasa untuk memilih siapa sahaja tidak kira BN, PAS, DAP, Keadilan semuanya adalah satu untuk membentuk Malaysia yang tulin dan
UNIVERSAL semasa PRU12

3:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

org melayu sendiri yang pilih dap duduk dipenang.jadi buat apa nak bising2. la ni padan muka balik kat org melayu.ingat klu anuar menang dia boleh tahan kn hak melayu,dia cuma buat semua ni sbb dh tak tahan nak jadi pm malaysia.untuk kepentigan diri sendiri bkn juang kn hak rakyat pun.....

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

La ni bukan masa kita nak salahkan sesama sendiri. jangan nak buang masa lg. sama2 fikir mcm mana nak pertahan hak melayu supaya tak di jajah oleh bangsa lain.dulu kita dah pun di jajah penat org tua kita dulu juangkan hak melayu utk kita tapi akhirnya kita sndri yg hancurkan.umno tetap di pertahankan. dengan cara rombakan besar2an. untuk etnik d serawak atau sabah kami melayu atau islam tak pernah membelakang kn anda semua.semua persoalan mundur nya tmpt anda sepatutnya di aju pada ketua pemimpin anda sendiri.kami di malaya tidak tau bagaimana arus pembangunan anda kecuali anda sendiri.anda layak perjuangkan nya bagaimana kami melayu perjuangkan hak kami.jangan suka menyalahkan org lain ia tak kan menyelesai kan apa2 jua masalah malah akan timbul byak lagi masalah.

3:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sdr bayton@malaysiandayak+originbumiputerasarawak

Saya amat tertarik dengan pandangan dan rancangan sdr untuk (barangkali ?) Sarawak 'membawa diri' meninggalkan Malaysia.

Sdr telah meluahkan isi hati sdr dengan bahasa yang amat jelas dan tidak berbelit-belit, tahniah di atas keikhlasan tersebut.

Saya merasa tanpa undi Sarawak, maka BN hanya tinggal 110 kerusi, cukup-cukup untuk pakatan BA menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah. BA sekarang ada 82 kerusi + 30 kerusi (Sarawak)= 112 kerusi, jumlah kerusi parlimen 222, dengan demikian bermakna BA dapat menubuhkan kerajaan persekutuan dengan majoriti mudah (50% (111)+ 1).

Saya merasa, sekiranya anda menyertai BA, barangkali anda akan mendapatkan semua yang anda mahu, kerana BA dipimpin oleh DSAI memang mempunyai semangat kebersamaan yang tinggi, di mata DSAI, semua 'bangsa Malaysia' adalah sama, barangkali perkara ini tak perlu saya bangkitkan lagi, sebagai seorang bloggers tentu anda telah membaca pendirian DSAI.

Berkenaan pandangan anda bahawa : "Jangan salah silap menilai Anuar..... Bila-bila masa sahaja dia akan buat kejutan.... Beliau sebelum ini adalah orang yang Pro Melayu... Sehingga ingin meMelayukan Malaysia satu ketika bila beliau sealiran dengan UMNO...", saya pasti telahan tersebut sudah tidak relevan lagi dengan DSAI yang sekarang. Satu perkara ingin saya sebutkan pada anda, jika DSAI berpendirian demikian, apa perlunya beliau berhempas pulas menubuhkan PKR ?, mudah cerita, beliau masuk saja PAS, saya yakin beliau pasti akan dipilih jadi presiden PAS.

Percayalah sdr, DSAI adalah "BAPA BANGSA MALAYSIA", kita hanya menunggu masa saja untuk membuktikannya kelak.

Namun, sekiranya sdr boleh membawa 30 kerusi Sarawak sekarang, barangkali 5 tahun lagi, telahan saya di atas akan menjadi kenyataan.

Marilah kita bersama-sama membangun Malaysia Baru, Fajar kini telah menyingsing, mustahil akan ada kekuatan untuk menghalang hari akan siang.

TUTUH JANG

4:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

nak mempertahankan hak melayu supaya jgn dijajah oleh org lain? tak sedar ke selama melayu yang memerintah hak melayu tu pun memang dijajah, lebih menyedihkan dijajah oleh bangsa melayu yang rakus dan tamak... sehingga pucuk pimpinan dalam parti atau kerajaan hanya dikalangan kelompok mereka aje...macam la org melayu lain tak layak yang menjadi pemimpin.... terima la hakikat kehancuran umno adalah disebabkan ada golongan yang merasakan umno cuma boleh dipimpin oleh golongan elit tertentu aje.... jadi bila ada golongan lain cuba memecahkan dominasi ini, maka golongan elit ini akan bertindak sehingga sanggup melakukan apa sahaja termasuk menghancurkan parti...dolah mungkin bersalah tapi ingat ada juga tangan ghaib yang memainkan peranan dalam hal ini bagi memastikan kepimpinan umno dan malaysia hanya dikuasai oleh golongan mereka.... ingat barua mereka ramai termasuk la terdiri dari segelintir penulis2 blog, dan golongan ini mmg terdiri dari org2 yang amat kaya....sekrg nie sedang memukul canang demi kepentingan bangsa & negara kononnya tapi sebenarnya demi memastikan kesinambungan legasi mereka untuk memimpin dan memerintah malaysia... kita tunggu aje la nanti bila rancangan mereka membuang dolah berjaya, maka semua kes mahkamah yang melibatkan kelompok mereka akan berakhir begitu aje spt kes lingamgate, altantunya.... tunggu.....

4:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam..saya rasa betul2 terkilan bila veteran UMNO bersemangat memperjuangkan UMNO selama ini dan berjalan dengan agak perlahan sambil dipapah utk meneruskan perjuangan mrk dgn mrngundi.saya baru sahaja menjalani pembedahan ttp masih bersemangat utk mengundi UMNO.tp apb keputusan telah diumumkan saya merasa amat sedih dan merasakan ianya sbg mimpi yg plg ngeri.

Saya pernah berada di negara org yg menindas bangsa melayu.terlalu perit apb keptgan melayu x diendahkan.Tidak dpt saya bayangkn sekiranya ini terjadi di malaysia.spore -yg DULUnya negara melayu telah diambil oleh org cina.KINI,penang akan mengikuti jejak spore.dan mahukah kita SELAMANYA menumpang di negara sendiri? Cina akan tepuk tangan meluaskan bangsa mrk walau di manapun kita berada. Tiap2 negara di dunia pasti ada CHINA TOWN.

Jika semua (UMNO/PAS/keadilan) bergabung, tiada satu bangsa/kuasa lain pun yg blh memerintah m'sia.bayangkan PM malaysia CINA spt spore.melayu pun akan jd spt melayu spore.

"org islam/melayu rapatknlah shaf.Ya Allah jauhilah islam/bgsa melayu drp musuh2nya terutama Yahudi".. Sudah pasti kita x mahu menjadi spt afghanistan,iraq,palestine,israel dll. Nauzubillahi minzalik.ambillah iktibar drp kemusnahan dan keretakan negara lain.berjuang utk keptgan bangsa,agama dan negara.Allahu Akhbar!

5:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bagi aku UMNO tetap relevan selagi bangsa melayu wujud dimuka bumi ini. UMNO tidak salah, tapi pemimpin yang patut disalahkan. UMNO bukan hanya pada KRONI2 tertentu, tetapi untuk seluruh bangsa melayu.

Tetapi apa yang berlaku kini sesangat berbeza semasa memula UMNO ditubuhkan. UMNO itu umpama milik kroni2 tertentu yang tidak relevan untuk UMNO.

6:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

"NI,penang akan mengikuti jejak spore.dan mahukah kita SELAMANYA menumpang di negara sendiri? Cina akan tepuk tangan meluaskan bangsa mrk walau di manapun kita berada. Tiap2 negara di dunia pasti ada CHINA TOWN."

Tu dia sudah mula, api perkauman. Inikah standard Melayu UMNO abad ke-21?

7:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mari kita renungkan bersama:

"Strategi Pembersihan Oleh PakLah"

>>Ini adalah langkah satu strategi di luar jangkauan minda kita... PakLah melakukan pembersihan untuk pemimpim yang sukar dibuang secara terang-terangan..

>> Maka pemimpin2 baru dalam Umno akan berusaha untuk memantapkan barisan Umno utk PRU 13 nanti demi menjaga maruah Melayu!

>> Pemimpin2 baru ini akan mewujudkan taatsetia kepada pemimpin yang tak berbelah bagi terhadap PakLah... dengan pemimpin yang sedia ada sebelum ini lebih mementingkan periuk belangan sendiri dengan mengikat taatsetia di mulut semata..

>> Begitu juga pemimpin parti komponen lain dalam BN yang menyukarkan PakLah untuk melaksanakan sesuatu tindakan demi negara tercinta...kerana "gayutnya" mereka dalam jawatan.. contohnya Kayveas, SammyV....

>> Maka, Paklah lebih mudah untuk menyusun strategi untuk memberi laluan kepada pemimpin2 baru dalam mempamerkan kepimpinan masa hadapan.

>> Wajarlah, Paklah meneruskan kepimpinannya demi sebuah perjuangan... Hidup PakLah.

>> Usah kita terkejut jika kedapatan aura gelombang pemimpin masa hadapan di kalangan melayu yang lebih terkehadapan...sama-sama kita nantikan kewujudan gelombang ini kerana auranya sedang menyelinap ke segenap pelosok cawangan dan bahagian di setiap negeri..

DakLan...

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bukan senang untuk Barisan Rakyat menghapuskan 2/3 majoriti Barisan Nasional.Semua rakyat tanpa mengira kaum telah memberi sumbangan yang besar untuk menjayakan matlamat ini. Mari kita menghargai kejayaan ini dan berusaha lebih gigih lagi supaya Wawasan 2020 untuk mewujudkan negara bangsa Malaysia yang maju boleh dicapai.

8:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

hapuskan pemimpin yang tak pandai memimpin!

Pak Lah dan Khairy harus undur!

Kita perlukan pemimpin baru yang lantang, berani bersuara untuk menjaga hak dan kepentingan Melayu di Malaysia!

Jaga-jagalah dengan DAP kerana mereka adalah anti-Melayu dan anti-monarki!

8:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Khairy Jamaluddin @ Babi perlu di keluarkan terus dari Umno.... Dia punya hal lah Umno kini menjadi Tsunami.... Pak Lah sebagai Pemimpin Umno perlu mempunyai keberanian dan Gagah perkasa sebagai Pejuang Melayu dengan meletak jawatan.... kalau tidak dia akan di gelar DAYUS!!!!!!!!!

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

PAKLAHTAK SALAH, DIA CUMA MENGANTUK, DIULIT PULA OLEH PENGAMPU-PENGAMPU DALAM UMNO, PAKLAH TERUS LENA. TAHNIAH RAKYAT MALAYSIA KERANA TELAH MENGHUKUM PENGAMPU-PENGAMPU INI. TAPI DEPA TAK SERIK NAMPAKNYA DAN TERUS MENGAMPU UNTUK MELENAKAN PAKLAH SEKALI LAGI DAN MEMASTIKAN UMNO KALAH LEBIH TERUK PADA PRU13.

10:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bahawa Kami, memohon agar Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan secara terhormat sebelum Mesyuarat Agung Cawangan-cawangan UMNO yang akan akan datang.

Tidak perlu berselindung lagi bahawa kekalahan besar Barisan Nasional di lima negeri iaitu Kedah, Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan adalah rentetan ketidakpuasan hati rakyat terhadap dasar ekonomi, pentadbiran dan pelaksanaan Islam Hadhari oleh pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi.

Kekalahan di negeri-negeri pantai barat terutama di kawasan pengundi kaum cina membuktikan perjuangan laman ini dan ramai lagi ahli UMNO serta laman-laman web milik ahli atau penyokong UMNO dan Barisan Nasional sebelum ini. Tindakan Abdullah menaikkan harga petrol secara keterlaluan, harga tol yang mendadak dan kenaikan kadar pinjaman asas telah menyebabkan rakyat di kawasan bandar mengalami kejutan inflasi yang bukan sedikit kesannya. Sungguhpun dirayu dan dipohon mempertimbangkan keadaan, pentadbiran Abdullah memilih untuk terus membuat dasar-dasar ekonomi yang tidak menguntungkan golongan peniaga kecil.

Tindakan memperkenalkan Islam Hadhari dan promosi berlebihan mungkin menarik perhatian penduduk pantai timur, namun di negeri-negeri yang komposisi kaumnya pelbagai agama ia menimbulkan perasaan kurang senang dan tidak puas hati di kalangan bukan Islam. Manakala di negeri seperti Kedah yang mempunyai banyak sekolah pondok dan kelas pengajian agama, Islam hadhari dianggap satu kecelaruan dari Islam sebenar.

Di Kedah juga ramai yang tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran Abdullah dan akhbar-akhbar yang dikuasai oleh UMNO memperlekehkan Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Di kalangan pemimpin akar umbi UMNO sendiri melihat bagaimana banyak projek-projek hanya dijalankan di bawah setelah kedudukan Pak Lah tergugat akibat diasak oeh Tun Dr. Mahathir. Mereka melihat jika Pak Lah menang besar sekali lagi, maka kebongkakan pentadbiran Pak Lah akan berterusan seperti yang berlaku selepas 2004.

Di sebalik cuba mentadbir negara dan membawa kemajuan, Pak Lah mahu menjadi pemimpin popular yang cuba memuaskan hati semua pihak terutama yang tidak menyokong Barisan Nasional. Hasilnya di kalangan penyokong UMNO dan BN merasa kecewa dan berpendapat mereka tidak penting.

Pak Lah juga banyak mengenepikan kepimpinan UMNO yang dipilih oleh perwakilan. Sebaliknya hanya mendengar cakap penasihat-penasihatnya yang bukan pun pemimpin UMNO seperti Datuk Kalimulllah Hasan, Datuk Anuar Zaini, Datuk Kamarulzaman dan Khairy Jamaluddin. Ini menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin UMNO yang telah setia bersama UMNO ketika zaman jatuh dan bangun sejak 20 tahun lalu.

Tindakan Pak Lah memberi ruang terlalu ramai kepada sahabat-sahabat beliau bekas pemimpin semangat 46 seperti Radzi Sheikh Ahmad sehingga melebihi kuasa mereka yang setia bersama UMNO pada 1988 dan 1998 memberi banyak kesan sampingan. Ramai yang melihat Pak Lah yang mereka sokong dan dokong sebagai pengganti Dr. Mahathir telah mengkhianati mereka.

Krisis politik di Kubang Pasu, dan kemudiannya Perlis menyaksikan pengaruh terlalu besar Radzi Sheikh Ahmad dalam parti menyebabkan ramai akar umbi UMNO tidak berpuas hati. Lihat sahaja mengapa sehingga hari ini Datuk Seri Shahidan tidak diberi watikah untuk mneghadap Raja Perlis bagi membentuk kerajaan sungguhpun beliau berjaya menang besar dalam pilihan raya umum?

Dalaman UMNO juga tidak berpuas hati dengan tindakan Abdullah melucutkan jawatan Datuk Ibrahim Ali tanpa sebab disiplin yang jelas. Bagi pemimpin UMNO dibawah, jika Ibrahim Ali yang menang bertanding sebagai Ketua UMNO Pasir Mas pun boleh dibuang, apatah lagi pemimpin UMNO lain.

Dalam pentadbiran kerajaan, Pak Lah meruntuhkan kredebiliti sistem kehakiman, pasukan polis dan anggota pentadbiran kerajaan. Hasilnya banyak undi di kalangan kumpulan ini beralih kepada pembangkang kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Pak Lah. (betul ke polis undi pembangkang?) Pak Lah juga diingati kerana keputusan-keputusan yang berubah-ubah sehingga
menimbulkan kemarahan ramai orang. Dari isu jambatan bengkok, penjualan aset khazanah Nasional, MV Augusta dan dasar pro Singapura sehinggalah tindakan Pak Lah menafikan akan membubarkan Parlimen pada 13 Februari lalu.

Ini menimbulkan kemarahan rakyat di Pantai Barat yang lebih banyak terdedah dengan laporan media internet. Mereka tidak melihat masa depan bersama pemimpin “flip flop” yang banyak dikatakan dikausai oleh anak-anak muda Tingkat 4, Jabatan Perdana Menteri.

Banyak lagi jika mahu ditulis kelemahan pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi. Cukuplah sekadar sebahagian kenyataan ini untuk menyatakan bahawa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi perlu meletak jawatan kerana dasar pentadbiran dan imej peribadi beliau sudah tidak lagi mendapat kepercayaan sebahagian besar rakyat.

Dalam pilihan raya umum kali ini, banyak wakil rakyat yang telah berkhidmat dengan cemerlang turut tumpas kerana masalah pentadbiran Abdullah. Wajarkah ramai lagi menjadi mangsa dalam pilihan raya akan datang?

Selagi Abdullah menjadi Perdana Menteri dan meneruskan dasar-dasar ekonomi semberono ini, publisiti keterlaluan terhadap Islam Hadhari dan penguasaan golongan tertentu di Jabatan Perdana Menteri, selagi itu rekod dan perkhidmatan wakil rakyat BN di kawasan bandar tidak akan memberi apa-apa erti.

Dalam pilihan raya kali ini pembangkang tidak pun bekerja keras kerana Abdullah telah memusnahkan UMNO dan BN selama empat tahun lalu. Justeru saya sebagai ahli UMNO dengan ini memohon agar:

1. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan secara sukarela sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

2. Sekiranya, Datuk Seri Abdullah dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO berpendapat Presiden parti masih mendapat sokongan ahli, maka sewajarnya, satu Perhimpunan Agung Khas UMNO dipanggil dan satu undi sulit mengenai kedudukan Presiden UMNO diadakan.

Semua parti ini tentunya bergembira tetapi kegembiraan luar biasa dikecapi PKR apabila melonjak daripada satu kerusi yang nyawa-nyawa ikan di Permatang Pauh. Tidak pernah wujud lanskap politik seumpama ini di Malaysia — tidak pada era reformasi 1999, tidak sewaktu perpecahan Umno menjelang 1990 dan tidak juga keresahan 1969.

Hari ini seseorang yang membuka mata, dan dengan penuh sedar cuba memahami, dia sebenarnya telah melangkah ke sebuah dunia baru yang tidak pernah dikenalinya –sama ada menawarkan harapan indah atau cabaran membingungkan.

11:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kenapa pengundi cina lari pada DAP?Sebabnya dalam feng shui cina,lelaki yg kahwin dgn biras adalah keji....!!!!keputusan yg salah bila Pak Lah Khwin ngan Jin...oppss...JEANNE

..then u know why BN lost....!!!

1:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

kenapa orang2 Khairy jer penuh kat Sri Perdana? ... senior2 UMNO tak nampak pun muka diorang... yang dok nampak macam geng gerak gempur jer.. Khairy jer dok gelisah takut Najib & Hisham tadbir negara.. Idup Mukhriz!

1:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

jalan yang terbaik ialah pak lah perlu berundur secepat yang mungkin.... jika BN ingin kembali menawan Hati rakyat PAK LAH perlu berundur SEGERA!!!!!

2:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hakikatnya kita seharusnya bergerak ke arah satu pemerintahan yang berasaskan bangsa MALAYSIA dan bukannya bangsa melayu, cina, india atau lain lain. Kalau nak mempertahankan agama jgn libatkan isu bangsa. Agama lebih penting daripada bangsa, bangsa tak penting. Cara pemikiran racism itu sgt sempit dan old fashioned, kalau dapat menang balik malaysia pun akan kalah pd. peringkat dunia, sebab ini zaman globalisasi, dunia makin kecik. Macam korea selatan sajalah, duduk satu keping tanah, rakyat menderita miskin, orang kat atas fikir they are the best, tak ubah drpd orang gila

Orang sekarang sokong DAP walaupun DAP menyokong PAS krn lebih rela perjuangan agama drpd perjuangan bangsa yg. diketengahkan UMNO.

2:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO sucks~!!! Alwiz play racism policy.
NVR NVR EVER take care of their so call NON MALAY.
We are MALAYSIAN, not so call Malay or non Malay.
The moment HISAPMUDIN TAKE OUT HIS KERIS, he already using that KERIS TIKAM BALIK UMNO!!!

This is call BALASAN & KARMA~!!!!

3:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mangkuk mana ckp DAP bukan racist...Kalau DAP bukan racist mane melayu dalam parti tuh...sejak bila DAP memperjuangkan bangsa lain..India pun beberapa kerat...kalau nak dilihatkan parti yg ada semua bangsa PKR....Saya harap PKR bila sudah mempunyai pengaruh yg kuat lupakan sahaja DAP nie...DAP ada agendanya tersendiri menabur poster unsur-unsur perkauman di Pulau Pinang mesti ada yang terbaca bannernya...DAP juga dibawah lim kit siang menyuruh org cina mengeluarkan duit dari maybank sebab kata maybank racist... mmg bodoh DAP nie....
bila dilihat banner itu seolah umno yang buat... tapi bagi saya sejahat-jahat melayu....takkan melayu hina islam....BA menjanjikan RM1500 gaji minimum bagi negeri yang die tawan semua org kena tuntut nie bukan senang nak dapat 4 tahun jek.....dan lagi satu selagi Pak Lah memerintah selagi tuh UMNO tersungkur.

10:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

umno akan terus tersungkur selagi ia terus dikuasai oleh golongan elit tertentu.... umno perlu direform...buang semua pemimpin yang hanya mementingkan kepentingan peribadi dari pemimpin bawahan (peringkat cawangan) sampai la peringkat atasan (nasional), berani ke wahai ahli umno utk buat reformasi? kalau setakat buang dolah lepas tu naikkan najib maknanya PRU 13 umno & BN akan hilang kerusi semua negeri... ingat najib tu lagi banyak skandal dia yang tunggu masa aje utk dibuka satu persatu.... kepada penyokong mukhriz tu cukup la korang jadi pencacai pada bapak dia situa mahathir tu.... ramai lagi dlm umno tu pemimpin yang lebih berkaliber cuma mereka nie tak berpeluang aje... kalau menonjol lebih sikit pasti kena cantas punya...

11:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wahai Orang Umno ubahlah diri anda sebelum anda sendiri yang akan menghapuskan hak-hak orang melayu ataupun kekebalan orang melayu di Malaysia ini. Jangan salahkan pada orang mengundi BA tidak sayangkan orang melayu kerana sayanglah mereka hendak menyedarkan orang umno tentang bahayanya berperangai begini. Salah satu contoh dalam PRU kali ini segelintir orang umno tidak turun mengundi kerana kecil hati kerana calon mereka tidak dicalonkan, kita tidak boleh memilih individu tetapi kerana parti. Lihat PAS walaupun yang bertanding bukan orang tempatan tetapi mereka akan memangkah juga demi untuk parti. Orang UMNO jgn pikir tentang keuntungan sendiri, tentang kekayaan, mana sumpah setia mempertahankan bangsa sehingga agama menjadi kedua. LU PIKIRLAH SENDIRI ....

11:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

saya org penang. memang betul dap edar risalah perkauman. saya sendiri pun dapat. dap hasut semua cina jangan undi mca,gerakan dan mca. jika undi 3 parti ni nanti umno kuat maka melayu akan terus kuat.....
hai tak sedar lagi ke.......kita cakap di blog ni saja tak kan kemana pun keluhan kita. nampaknya generasi anak cucu kita lah yang akan menerima padahnya atas kebodohan kita la ni...

2:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

aku ni bukan lah nak yokong nye pak lah.sebab aku ni org penang jadi aku ikut semua perkembangan semasa sibuk waktu kempen dari semua parti yg bertanding termasuk dap juga.memadangkan tempat aku ni memang lah majoriti cina jadi dap ambil kesempatan rosakkan minda atas cerita perkauman.memang aku juga dapat risalah perkauman dari dap dalam tulisan cina dan english. begitu juga pkr. aku ada ikut pkr kempen dekat satu tempat yang mana ramai nya kaum hindu jadi depa pun cakap lah cara hindu sehingga kaum tu pun puja anuar macam dewa depa. pkr takde sifat juang hak rakyat tapi juang kan kerusi depa.
berbalik pada dap,news dah pecah yg kata pak lah memang saja tarik d.koh ke parlimen. dan rahsia kan sape pengganti d.koh.tapi dap cekap dapat news awal sebelum hari undi. depa tau yg pak lah akan ganti org kita di penang.calon dah ada...orgnya mmg bagus dan berkaliber.jadi berita sudah tersebar luas di kalangan cina yg pengganti d.koh adalah melayu....

jadi anda semua faham2 sendirilah .bangsa depa memang tak mau org kita jadi ketua.bagi aku harga barang atau petrol naik tu biasa lah.... klu pembangkang menang pun harga tu semua pun tetap naik juga....
la ni aku org penang nak tunggu janji dap kat dlm manefesto tu... bila lagi nak nak mansuh kan tol bridge, harga minyak dan barang turun...dan yg paling best bonus malaysia untuk rakyat sebanyak RM6K SETAHUN...... jangan pandai janji tapi bila dah memerintah sama juga tipu rakyat......

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO perlu dibersihkan .. ini sesuatu yang mustahil kerna budaya haprak telah berakar umbi dalam UMNO ..

4:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Soal harga petrol dan harga barang itu bidang kuasa kerajaan pusat .. BA tidak memerintah Malaysia, jadi bagaimana nak turunkan harga petrol. Kita hanya boleh menagih janji2 mereka atas kapasiti sebagai kerajaan negeri di lima negeri .. tak lebih dari itu.

Saya berharap BN akan mendapat pengajaran dr pru 12 ini dan akan menurunkan harga petrol.

4:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sudah sampai satu tahap di mana orang melayu melihat UMNO dgn penuh kebencian kerana UMNO melupakan mereka, sibuk bersengketa dan menikam sesama sendiri.
Perlu ada permulaan kita untuk membersihkan dan merapikan semula parti ini sebelum terlambat, bibit-bibit kehancuran mulai tampak jelas. Ayuh sebelum UMNO terkubur dan dilupakan.

Masih ada lagi yg melihat hanya UMNO-lah tempat harapan utk mendukung hak-hak org melayu berbanding Parti yang Lain.

'Jika tiada kesungguhan dlm perubahan dibuat, noktah hitam akan bertandang kembali'

multishotclan@yahoo.com

5:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

"jadi anda semua faham2 sendirilah .bangsa depa memang tak mau org kita jadi ketua"

Yalah, kamu tengoklah negara ini dipimpin siapa. Tengoklah prestasi ekonomi dan pendidikan negara. Jatuh malu. Bola sepak pun sama.

Bukan pasal kaum tapi pemimpin itu berkaliber tak. Kalau di negeri-negeri lain, pemimpin-pemimpin terpilih pun rasuah teruk atau yes sir sahaja. Boleh ke rakyat percaya pilihan kerajaan. Hakikatnya, pemimpin-pemimpin negeri lain yang dipilih kerajaan mempunyai rekod kerja yang teruk. skandal banyak. kalau seorang dua tak pa, tapi hampir semua ada problem. Rekod 50 tahun sejak merdeka boleh dinilai orang penang. Lebih-lebih lagi prestasi dibanding dengan negara-negara lain. Dapat 10A dalam peperiksaan tak cukup kalau banyak orang yang dapat. Perlu kaji markah dia.

Itu pasal bangsa Malaysia perlu wujud. Kemahiran setiap rakyat perlu diguna sepenuhnya. Rakyat tertindas dibantu.

Kerajaan pimpinan UMNO tidak efisyen. Malaysia semakin lambat. Kek ekonomi tidak cukup menampung permintaan kroni, permintaan rakyat tertindas dan permintaan rakyat yang membangunkan diri.

UMNO sejak 50 tahun dulu sama je, ada problem je ambil kaum lain untuk melepaskan geram. Cara ini diguna oleh golongan tertentu untuk terus berkuasa dan menjaga kepentingan diri.

7:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

betul "kegagalan moral'.saya lihat prilaku jijik oleh yb umno. tengok saja najib,macam macam dia buat dgn peneroka felda , berbilion dibelanja,macam pujuk budak kecik walhal peneroka tu dah ade pun tanah 10 ekar, kenapa perlu bagi macam2lagi...macamana orang kampong tradisional,siapa nak tolong bela?anak-anak orang kampong ni lah yg mengundi kerana benci BN. satu lagi contoh yb umno ni ialah abang zek....dia buat semua orang celik ni bodoh dan dungu....istana dikampong penduduk miskin? memang jelik tengok gelagat istana idamannya. macamana yb umno yg lain? dah tentu sama saja...semua dia dapat.kita yg bayar cukai selama berpulpuluh tahun ni, bukan makin kaya bila bersara tapi lagi seksa dibuatnya...abok pun tak de...

11:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pak Lah tak akan sedar kerana banyak pengampu yang kononnya 'kami akan tetap menyokong Pak Lah', 'kami sayang Pak Lah', 'Pak Lah masih releven sebagai PM dan presiden', 'hidup Pak Lah' dan lain2. Sakit telinga aku dengar. Mereka tu semua pelakon tapi Pak Lah masih tak sedar juga.

Pemangku Presiden Pergerakan nak berundur, kecewa dengan kekalahan Parti Gerakan dan bertanggungjawab sepenuhnya atau nak join DAP dan bawa semua ahli2nya join DAP. Pak Lah masih tak sedar juga.

Presiden PPP telah dihubungi 2 parti pembangkang dan masih tak berminat dengan tawaran yang mereka tawarkan. Nak tunggu apa lagi join je mereka dan jangan lupa bawa ahli2nya sekali. Pak Lah masih tak sedar.

Presiden MCA menafikan bahawa telah dihubungi DSAI supaya menyertai PKR, dan menyatakan MCA masih menyokong kepimpinan BN tapi tak mahu dilantik menteri kabinet supaya dapat beri perhatian sepenuhnya kepada ahli2 MCA atau cuma alasanya sahaja. Pak Lah masih tak sedar.

Presiden MIC menyatakan akan terus kekal sebagai presiden itu walaupun telah kalah dalam pilihanraya lalu. Pak Lah sedarlah...

Kalau semua parti komponen keluar BN dan menyertai pembangkang, baru Pak Lah nak sedar ke?, masa tu dah terlambat. Takkan nak harapkan Samy Vellu yang dah kalah tu....

12:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

aku paling benci tengok pemimpin BN yang beri ulasan tentang Pak Lah, cukup kuat membodek..tak berani kritik...so smapai bila nak berubah.,? sedar lah,,,tukar je pemimpin baru yang bersuara lantang dan berani ke depan..tetapi bukan spesis khairi jamaluddin...dia pun patu di undurkan...

1:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malay pig.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

4:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

memang saya sokong bagi tuntutan semua janji2 BA. mari kita semua tuntut apa yang nak dia bagi.....jika dia tak tunai apa yang dijanjikan kita semua boleh terus bersuara. negara ni demokrasi,sape2 pun boleh bersuara......bagi org penang semua bila lagi nak bersuara tentang JANJI MANIS BA. bila lagi tol bridge nak di mansuhkan.......semasa kempen dulu depa kata klu menang esok kami turunkan harga minyak dan barang...........MANA DIA JANJI HANGPA WAHAI BA......NI PADAHNYA ORG MELAYU TAK BERSATU.....

6:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

WAHAI MELAYU....JANGAN LAH SUKA SALAHKAN ORG LAIN.....SAMPAI BILA KITA NAK BERTELAGAH SESAMA2 SENDIRI.....INI LAH SIFAT MELAYU......KLU DI BAGI SEGALA KESERONOKAN SEMUA AKAN DIAM KLU ADA TAIK PUN KAU ORG KATA WANGI.KLU DAH JADI MACAM NI KAU ORG NAK TUDING JARI PADA ORG.....TAK KAN KEMANA WAHAI MELAYU.....

PATUT NYA KITA MUHASABAH DIRI KITA,UNTUK DI BUAT IKTIBAR DAN SAMA2 KITA PERBETULKAN APA YANG DAH BERLAKU......

BERSATU KITA PASTI MELAYU TEGUH,USAH KITA FIKIR ATAS HINAAN ORG LAIN ATAS BANGSA DAN AGAMA KITA. KITA JADIKAN IA SATU CABARAN UNTUK MELAYU SEBAGAI BANGSA YANG DI HORMATI.

BUKAN APA YANG SI KUTUK MELAYU DAN ISLAM TU SEBENARNYA JEALOUS KAT BANGSA KITA TU.....

BIAQ PI KAT DEPA KITA TERUS KAN PERJUANGAN KITA.....

6:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

OK LAH KAU KATA KENAIKAN MINYAK KERAJAAN PUSAT YG TENTUKAN. TAPI DALAM KABINET BA 2/3. JIKA MELAYU BODOH DAH UNDI BA ATAS TERPENGARUH JANJI MANIS BA JADI DALAM KERUSI YANG BANYAK TU BA KENA TUNTUT BAGI PIHAK PENYOKONG YANG NAK HARGA MINYAK DI TURUNKAN.ITU LAH SEBABNYA BA MENANG SEBAB JANJI DIA.LA NI DIA KENA TUNAI KAN SEBAB PENGUNDI DAH BAGI BA DUDUK KAT KABINET 2/3.
LAGI SATU TENTANG TOL BILA LAGI NAK BERUNDING DGN BAHAGIAN TERTENTU TENTANG KEMANSUHAN DAN PENURUNAN HARGA TOL.....SEMASA KEMPEN JANJI BA BOLEH BUAT SEMUA TU JIKA MENANG.JADI LEPAS MENANG JANGAN NAK BUAT TAK TAU PULAK BAGI ALASAN KERAJAAN PUSAT YANG BERHAK MENENTUKAN.

HABIS APA GUNA KITA BAGI DIA MENANG KALAU BA TAK JUANGKAN JANJI DIA ORG SEMASA MERAIH UNDI PADA PENGUNDI.SEMASA BERKEMPEN SEGALA KEAJAIBAN BOLEH BERLAKU TAPI JANGAN PULAK DAH MENANG DAH LUPA PULAK NAK BUAT KEAJAIBAN TU.SEBAB TU ADA NYA KABINET. KABINET TU BUKANNYA TEMPAT SIMPAN BUKU!!!!!

KAU NAK TAU MINYAK TAKKAN TURUN WALAUPUN BA YANG MEMERINTAH. SEBAB NI PASARAN GLOBAL.KLU MINYAK DI TURUN KAN JUGA NAMPAKNYA DALAM BEBERAPA TAHUN LAGI MEMANG MUFLIS NEGARA KITA SEBAB EKONOMI DUNIA MEMANG TAK MENENTU KETIKA NI.

TAPI BA PANDAI DARI PENGUNDI.DIA ORG DAH PENGARUH ORG2 KAMPUNG YANG KURANG PENDEDAHAN SEMASA DAN ORG BANDAR YANG BODOH. MUDAH TERPENGARUH DGN JANJI KOSONG BA.

TAPI BAGUS LAH BA DAPAT KERUSI 2/3 DEKAT KABINET. BIAR GEGAR SIKIT KABINET TU.SEKURANG2NYA TAKDE LAH ASYIK BINCANG BENDA YANG LAPOK AJE....

7:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tidak kira UMNO, KEADILAN RAKYAT, PAS, MELAYU tidak akan selamanya kekal di bumi Allah swt. ini. Kita semua yang beragama Islam jangan sesekali menolak ketentuan Allah swt. Tiada yang kekal selain Allah swt. Kita semua hanyalah hambaNya yang disuruh berbuat kebaikan di atas muka bumi ini. Kepada semua hamba Allah di Malaysia tercinta ini, bersatulah demi kemajuan umah Islam. Sila ambil iktibar.

1:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

‘Itu dulu, sekarang lain, zaman dah berubah mana boleh disamakan dengan zaman dulu-dulu’

Begitulah pernyataan orang yang tidak mahu membuka mindanya untuk merentasi masa lampau bagi melihat bagaimana sesuatu keadaan dan peristiwa itu berlaku. Dulu dan sekarang tiada bezanya, yang berbeza hanyalah perubahan kemudahan yang semakin banyak dan canggih sedangkan sikap dan perangai manusia sama ada akan berubah menjadi lebih baik atau makin buruk, bergantung kepada tahap dan jenis ilmu yang diterima dan dipelajarinya dan bagaimana pula seseorang itu cuba mengaplikasikan ilmu pengetahuannya itu dengan keadaan semasa.

Sebelum saya mengulas lebih lanjut, saya hendak menceritakan secara ringkas dahulu tentang sejarah bangsa arab ketika di zaman jahiliyah dan selepas mereka menerima Islam dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian mereka. Pada zaman jahiliyah bangsa arab hidup berpuak-puak dan sering berperang sesama sendiri, jika berselisih sedikit saja terhadap hak dan kepentingan puak masing-masing maka isu itu akan diperbesar-besarkan sehingga mengakibatkan mereka sanggup bertelagah dan memerangi puak lain. Sedangkan mereka adalah satu suku bangsa yang sama iaitu arab tapi berpecah belah. Mereka bukannya dipecah belahkan oleh bangsa lain tapi dipecah belahkan oleh sikap individu yang keras kepala, bongkak dan takbur dalam bangsa mereka sendiri dan menjadi pemimpin mereka. Disebabkan perbezaan fahaman dalam puak-puak masing-masing, pemimpin mereka sanggup bermusuhan dan mengajak pengikut-pengikut dalam puaknya untuk memerangi puak yang lain.

Bangsa arab jahiliyah ini juga mengamalkan budaya hidup yang sesat, dengan menyembah berhala dan menolak keras penerimaan terhadap dakwah-dakwah ajaran agama yang Maha Esa (ketika itu belum ada lagi istilah agama Islam). Mereka mengamalkan tahyul dengan bertenung nasib, melihat sesuatu nasib dan takdir pada hari tersebut berdasarkan arah ke mana burung terbang. Mereka mempercayai bahawa anak perempuan membawa sial kepada keluarga sehingga sanggup membunuhnya dengan menanam hidup-hidup.

Bangsa arab jahiliyah juga suka berfoya-foya dan minum arak, mereka suka berhibur dan berseronok-seronok, berzina dan menyimpan gundik. Akibat daripada sikap dan budaya buruk ini maka mereka mudah diperkotak-katikkan oleh bangsa-bangsa lain seperti yahudi, parsi dan rom yang datang ke wilayah negeri mereka. Ketika zaman jahiliyah juga, wilayah semenanjung arab tidak pernah dijajah secara langsung oleh parsi dan rom, hanya wilayah palestin saja yang sering menjadi rebutan lama sebelum itu antara bangsa arab palestin, yahudi, rom dan yunani. Walaupun tidak pernah dijajah secara langsung, namun bangsa arab ini sanggup bernaung di bawah parsi dan rom bagi menjaga hak dan kepentingan puak masing-masing terutama sekali puak dari sebelah utara semenanjung arab.

Walau bagaimanapun, zaman jahiliyah tidak bererti tiada pembangunan dan kemajuan fizikal, bangsa arab juga pernah mempunyai sebuah kerajaan yang hebat dan agung sebagaimana yang pernah tercatat dalam al-Quran, iaitu Kerajaan Saba’ di Yaman, terletak di sebelah selatan semananjung arab. Mungkin ada antara kita yang pernah membaca kisah antara Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis yang memiliki mahligai dan istana yang cantik, pengikut-pengikutnya yang setia, kawasan tanah yang subur dengan ladang-ladang pertanian, mempunyai teknologi empangan untuk system pengairan pertanian rakyatnya. Sementara di sebelah utara pula dulunya dikenali sebagai Syam dan sekarang Syiria merupakan wilayah perdagangan yang menjadi tumpuan antara benua asia dengan benua eropah pada masa itu. Pedagang-pedagang arab dari wilayah tengah dan selatan arab akan menuju ke Syam untuk berdagang. Baginda Rasulullah juga semasa kecilnya pernah mengikuti rombongan perdagangan bersama datuknya ke Syam.

Ini bermakna bangsa arab jahiliyah bukanlah satu bangsa yang mundur, mereka mempunyai kemajuan setaraf dengan tahap ilmu pengetahuan yang dimiliki mereka pada masa itu. Cuma yang kurangnya, mereka tidak mempunyai ilmu pengetahuan untuk membangunkan dan memajukan akhlak dan pemikiran mereka supaya mampu bersaing pada peringkat global dan menjadi satu bangsa yang bermaruah, dihormati dan dipandang tinggi. Pada masa itu, istilah global untuk bangsa arab mungkin boleh ditakrifkan bersaing dengan bangsa rom, bangsa parsi, bangsa India dan bangsa china.

Masing-masing bangsa tersebut mempunyai tamadun yang lebih tinggi dari bangsa arab dan mempunyai kesatuan yang lebih teguh berasaskan pegangan agama dan falsafah ajarannya yang mereka terima. Rom dengan penerimaan kristian, parsi dengan pegangan agama majusi, India dengan agama hindunya dan china pula dengan agama Buddha dan confusius. Dengan pegangan-pegangan agama atau kepercayaan inilah maka bangsa-bangsa tersebut mampu bersatupadu meluaskan empayar mereka ke wilayah lain untuk menyebarkan lagi pengaruh mereka. Di mana letaknya pegangan agama bangsa arab? Menyembah berhala hakikatnya bukan satu agama yang berfalsafah tinggi. Ia hanyalah satu perbuatan ritual yang diwarisi secara turun temurun atau upacara mengenang dan menghormati moyang-moyang mereka yang sudah lama meninggal dunia dan menjelma menjadi dewa-dewa yang akan menolong mereka. Dalam upacara tersebut bangsa arab akan mengalunkan bait-bait syair yang indah memuji dewa-dewa tersebut.

Perubahan mendadak berlaku kepada bangsa arab setelah Islam berjaya membentuk akhlak mereka dan menerima ajaran Islam sebagai pegangan hidup mereka. Berkurun-kurun lamanya mereka hidup dalam zaman jahiliyah namun hanya dalam tempoh beberapa kurun saja mereka bangkit dan dikenali seluruh dunia. Mereka berjaya meluaskan empayar pemerintahan mereka menyebarkan ajaran Islam kepada bangsa-bangsa kecil yang lain termasuk bangsa kita di nusantara ini. Kalau kita hanya mengharapkan pada nama bangsa saja sebagai bangsa melayu dan bumiputera, kita takkan se-gah bangsa cina dan India yang mempunyai sejarah tamadun yang tinggi dan pegangan yang kukuh dalam menyatupadukan mereka sejak berkurun-kurun lamanya.

Apabila saya membicarakan hal ini dalam satu laman forum di internet, ada yang mengata saya tidak realistic dan sekadar berangan-angan saja. Mengatakan bahawa itu bangsa arab dulu, dulu memang ramai bangsa-bangsa kecil dunia berpusu-pusu hendak memeluk Islam. Tapi sekarang lain, bangsa arab dah berpecah, bergaduh sesama sendiri sementara bangsa-bangsa kecil lain cuba dikuasai oleh bangsa-bangsa dari barat, cuba dikuasai oleh tamadun Amerika dan negara Amerika Syarikat. Jadi, saya dikehendaki oleh pihak berkenaan supaya lebih realistik dan perlu berbicara mengikut perkembangan semasa. Maknanya saya sudah ketinggalan zaman dan berangan-angan nak jadi macam umat Islam dahulu.

Sebenarnya apa yang hendak saya sampaikan ialah, cuba kita renungkan kembali bagaimana satu bangsa kecil tidak dikenali umum iaitu bangsa arab yang dulunya lemah, mudah dijajah, mempunyai akhlak yang rendah, walaupun mempunyai satu organisasi pentadbiran dan kepimpinan yang tersusun tapi disebabkan oleh pegangan mereka yang rapuh, tidak mampu membantu mereka membina tamadun yang tinggi dan meningkatkan kekuatan bangsa mereka dari pencerobohan dan penjajahan bangsa asing.

Kerana itu kita sebagai umat Islam diseru supaya menghormati baginda Rasulullah dan berterima kasih kepada baginda kerana sanggup berkorban menyebarkan ajaran Islam bukan saja untuk bangsanya tapi juga kepada semua bangsa terutama bangsa-bangsa kecil yang tidak cukup kuat walaupun bersatu untuk menghadapi ancaman dan ugutan satu bangsa yang besar dan masih mampu untuk bersatupadu. Kerana itulah para pendakwah sering mengajak kita supaya mengikut sunnah rasulullah, supaya kita lakukan amalan secara peribadi kita sebagaimana yang dilakukan oleh rasulullah. Bila setiap orang dari kita secara individu mempunyai sifat dan sikap seperti baginda maka kita akan mampu bersatupadu dan berganding bahu, berjuang bersama-sama menegakkan ajaran Islam. Cendekiawan Islam pernah berkata : ’kalau hendak tegakkan Islam di tanah airmu maka tegakkanlah dahulu Islam itu di dalam jiwamu’.

Apa yang saya perkatakan ini bukanlah satu angan-angan, dan bukan juga tidak realistik. Sejarah telah terbukti, jika kita mau ia jadi realiti semula kita kena lakukan sekali lagi sebagaimana bangsa-bangsa arab dahulu telah melakukannya, maka kita akan mampu mengulangi semula sejarah itu dan lebih membanggakan bangsa kita di Malaysia ini yang melakukannya. Jika kita hendak merealisasikannya maka kita kena berusaha dan melaksanakan apa yang pernah dilakukan oleh bangsa-bangsa arab dahulu. Kalau mereka dahulu tahap ilmu pengetahuan dan kemudahan mereka tidaklah secanggih dan sehebat kini tapi masih berupaya menyaingi bangsa lain seperti bangsa eropah, china dan india yang terbukti mempunyai teknologi yang lebih maju dari bangsa arab dahulu.

Jadi, kalau bangsa kita sekarang ini taklah sehebat bangsa china ataupun eropah, jika kita berpegang pada ajaran Islam dan merujuk kepada sejarah bangsa arab dahulu bagaimana cara mereka melakukannya maka kemunduran kita sekarang ini bukanlah satu masalah besar. Kita akan dapat mendahului mereka semula dari segi ilmu pengetahuan dan kemajuan taknologi. Masalah besar bangsa kita sekarang ialah cara pemikiran kita. Kepimpinan kita yang tidak berpandangan jauh dan sering bertelagah sehingga menjadi ikutan dan tauladan rakyat dari bangsa sendiri. Kita tidak mau berfikir secara terbuka untuk menerima sebarang perubahan yang besar. Kita takut dengan bayang-bayang kita sendiri sebagai satu bangsa yang kecil. Sehinggakan kita cuba sedaya upaya hendak mempertahankan hak istimewa dan kepentingan bangsa kita di tanah air sendiri dari dirampas oleh bangsa lain yang lebih besar dan mempunyai tamadun sejarah yang hebat.

Justeru itu, jika kita mahu menjadikan bangsa kita kuat dan terus berkuasa dan mampu menguasai semula 2/3 dunia sebagaimana yang telah dilakukan oleh bangsa arab dahulu didokong oleh bangsa-bangsa kecil lain sekitar semenanjung arab, mahu tidak mahu kita kena kembali semula kepada ajaran asal Islam. Kita kena kaji semula sejarah dan teliti kembali bagaimana bangsa yang dulunya berpecahbelah saling bermusuhan dan tertindas di tanah air sendiri boleh bangkit menjadi satu bangsa yang dihormati dan mempunyai tamadun yang lebih gemilang dari tamadun-tamadun bangsa yang lain.

Semua ini mesti dilakukan oleh peringkat kepimpinan bangsa kita dan didokong oleh para cendekiawan dan ilmuan kita. Bahkan rakyat biasa dari kalangan bangsa kita mesti diberi peluang untuk menyatakan pendapat dan memberi pandangan. Walaupun tidak memiliki gulungan ijazah dan phd, golongan atasan harus sedar bahawa dalam Islam yang diperhatikan adalah Iman dan Takwa. Setiap insan diberi kelebihan dan anugerah tersendiri berdasarkan iman dan takwa oleh Allah Yang Maha Besar dan Berkuasa terhadap segala sesuatu.

Pemimpin Islam bangsa kita sekarang harus ingat, sejarah telah membuktikan bahawa baginda Rasulullah pernah menerima pandangan dan idea dari seorang pengikut biasa dan telah berjaya menyelamatkan barisan tentera Islam dari kepungan pasukan tentera musuh. Sallahudin Al-Ayubi yang membebaskan Palestin dari cengkaman tentera Eropah merupakan anak kampung berasal dari wilayah Tikrit, Iraq. Kebolehannya menyatupadukan bangsanya diberi kepercayaan oleh khalifah untuk menjadi pemimpin dan panglima tentera Islam. Sehinggakan beliau menjadi ikon kepada Saddam Hussein untuk mengikut jejak anak watan yang berasal dari wilayah yang sama dengannya itu. Malang bagi Saddam kerana bangsanya sendiri telah menjadi talibarut musuh sementara puak-puak yang lain memusuhinya, dan pendekatannya yang kurang bijak dalam menghadapi ancaman Amerika dan sekutunya.

Pada hari ini, kita sebenarnya telah berada di zaman yang sejarahnya telah berulang kembali disebabkan oleh kecuaian dan kelalaian kita. Jika kita mahu kembali ke zaman kegemilangan itu sesuai dengan kemajuan hari ini kita kena terima perubahan dan kembali semula kepada asas ajaran Islam dengan mengkaji dan menelitinya semula. Jadikan perlaksanaan yang dibuat oleh bangsa arab dan bangsa-bangsa kecil terdahulu yang menerima Islam sebagai panduan dan tauladan untuk kita mengusahakannya melalui pendekatan yang sesuai dengan zaman ini.

2:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

bayton@malaysiandayak+originbumiputerasarawak

sbgai menyokong kenyataan bayton itu, memang byk kebenarannya bhw kaum bumiputera srwk walaupun islam tak mdpt layanan yg baik dr org melaya. saya adalah bumiputera islam tp tak dilayan mcm org islam ketika berkesempatan belajar sekejap di satu universiti kat semenanjung dlm thn 1997 dulu. org melayu semenanjung terlalu kuat dgn perkauman melayunya.

kalau ikut sejarah, pembentukan malaysia gabungan sbah dan sarawak bertujuan untuk menyelamatkan survival ketuanan melayu melalui UMNO. dan kali ini sejarah itu berulang lagi bilamana UMNO diselamatkan BN dr srwk dan sabah dr hilang hak kuasa memerintah negara.

melayu di semananjung yg belum pernah ke srwk jgn beranggapan bumiputera sarawak masih mundur tinggal di hutan di rumah panjang atau rumah panjang bertiang tinggi. kekayaan hasil semulajd di sarawak amat dicemburui oleh pemimpin spt pak lah sekeluarga, KJ dan kroni2nya.

saya ada mendengar khabar dr Kuching bhw ada cubaan utk mbw UMNO ke sarawak krn hanya negeri ini saja belum dinaungi UMNO sebagaimana negeri jiran kami Sabah yg berjaya ditawan oleh UMNO. usahlah cuba memecahbelahkan bumiputera di sarawak ini dgn cuba hendak menapakkan UMNO disrwk atau akn menerima padah melayu semenanjung terpaksa berjuang sendirian mempertahankan kedudukan kaum dan hak mereka dgn susah payah jika generasi sarawak akan dtg bertindak keluar dr malaysia gara2 kepimpinan negara yg berat sebelah dan hanya mengaut keuntungan dr cukai2 rakyat dan cukai2 dr negri yg dibwh naungannya dimana cukai dr negeri ini dan hasil keuntungan yg diperoleh dr negeri ini digunakan utk memajukan negeri2 di semananjung.

sarawak tanpa semenanjung masih berupaya utk berdiri sendiri dan membina negeri yg lebih maju lagi dr mana2 negeri di semenanjung dgn hasil kekayaan semulajdi dan keluasan tanahnya yg berpotensi utk diterokai sepenuhnya.

saya berpesan kpd kepimpinan UMNO dan org2 melayu di semananjung. jgn sampai kami bumiputera srwk hilang kepercayaan kpd anda dgn layanan2 anda yg tidak mencerminkan apa yg pemimpin UMNO sering laungkan. krn kami di sarawak ini telah melayan dgn baik sekali org2 melayu yg menjadi cikgu dan bekerja di jabatan2 kerajaan persekutuan di sarawak. tanyalah pd kawan2 melayu anda yg pernah bertugas di sarawak. sebaliknya bila bumiputera sarawak bekerja di semananjung jauh sekali perbezaan layanannya sebagaimana spt yg dinyatakan oleh bayton itu.

bahkan saya sendiri ramai rakan melayu yg sentiasa bertukarganti pernah bekerja di sarawak dan saya serta kawan2 dr bumiputera sarawak melayan mereka dgn baik sekali sepanjang mereka bertugas disni.

4:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya sependapat bahawa Pak Lah perlu bertanggungjawab atas kekalahan BN pada PRU kali ini, siapa yang perlu bertanggungjawab jikalau tidak ketua sendiri, ini adalah satu sejarah pilihanraya paling teruk bagi BN kerana tidak mendapat majoriti 2/3. Jikalaulah salah satu negeri Sabah atau Sarawak jatuh ke tangan BA maka terciptalah secara bahawa Malaysia jatuh ke tangan pembangkang buat kali pertama.

Nampaknya suara rakyat kali ini memang digunakan sepenuhnya oleh rakyat, bagi saya sudah lama dah perlu ada semangat sebegini oleh rakyat Malaysia. Kita perlu sedar dengan cepat bahawa kita tidak boleh berdiri dibelakang nama parti UMNO yang dikatakan kuat sebelum 07/03/08 walaupun ahlinya rasuah, salah guna kuasa dan pelbagai perkara2 negatif yang dilakukan oleh ahli UMNO sendiri. Orang melayu tidak menolak parti UMNO tetapi menolak calon UMNO yang mempunyai pelbagai masalah. Sebenarnya ahli UMNO yang akan memusnahkan bangsa melayu, bukanlah seperti mana kata-kata bapa mentua aku daripada UMNO Johor mengatakan anak-anak muda sekarang tidak mengenang jasa pemimpin2 terdahulu yang susah payah mendapatkan kemerdekaan negara dan membangunkan negara ini, anak2 muda ingin memusnahkan bangsa melayu sendiri. Aku tidak setuju sama sekali, kita perlu berfikir sejenak, anak2 muda sekarang suara mereka tidak didengar oleh orang2 UMNO sendiri, org2 UMNO lebih gemar mengumpul harta untuk diri sendiri, menyalahgunkan kuasa, berlagak, rasuah dan bermacam-macam lagi. Platform anak-anak muda masa kini memilih berpolitik ialah di PKR ataupun PAS yang lebih berterbukaan. Lantas mereka dapat memperjuangkan apa selama ini terpendam di jiwa.
DEB salah satu contohnya, dibuat untuk meningkatkan ekonomi org melayu tetapi disalahgunakan oleh org UMNO untuk membolot kekayaan sesama mereka, Org UMNO diatas bertambah kaya tetapi org UMNO dibawah masih lagi seperti dulu, bersorak, bergaduh sesama org melayu kerana perbezaan parti tetapi mereka pernah sedar tidak, SIAPA YANG KENYANG? …. Orang-orang melayu dan hak-hak orang melayu yang termaktub di Perlembagaan akan terhapus oleh tangan orang melayu sendiri.PERCAYALAH. Selagi ada perasuah, salah guna kuasa, pilih kasih dan peribadi melayu yang suka mendengki, kianat, dengan rempitnya, lebih suka hiburan keterlaluan dan dadah. Jangan salahkan bangsa lain kalau kita lemah, tidak maju atau sebagainya. Kadang2 aku terfikir kita menjadi manja, lalai bila kita tahu kita dilindungi oleh haka-hak orang melayu.

Berbalik kepada Pak Lah, Presiden MCA sanggup tidak mahu menjadi menteri kabinet kerana hendak bertanggungjawab kekalahan banyak kerusi oleh MCA. PAK LAH TAK PAHAM LAGI??

Dr Koh, Pemangku Presiden GERAKAN sanggup meletak jawatan kerana bertanggungjawab terhadap kekalahan GERAKAN di kebanyakkan kerusi. PAK LAH TAK PAHAM LAGI?

Sekarang aku samakan Pak Lah dan Samy Vellu gak, Samy Vellu walaupun kalah di Sungai Siput dan ditolak sepenuhnya oleh orang India tetap nak pertahan jawatan Presiden MIC. Pak Lah Tak Paham Lagi?

PAK LAH DAN KHAIRY JALAN KELUAR SUDAH DIBERI, SEKARANG BUKAN SEMUA RAKYAT MELAYU YANG SUKAKAN ANDA KERANA ORANG SABAH DAN SARAWAK KEBANYAKKAN BUKAN MELAYU JADI BERAPA PERATUS ORANG MELAYU DIA MELAYSIA SOKONGKAN ANDA.

LETAK JAWATAN WAHAI PAK LAH. KALAU DULU 2004 ANDA KEREK MENGATAKAN PASAL ANDA BN MENANG BESAR JADI ANDA KENA TANGGUNGJAWAB BILA BN KALAH BESAR KALI INI.

4:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kepada semua orang Islam, Melayu khususnya, janganlah terlalu taksub dengan Politik. Takda beza pun antara parti politik Melayu di Malaysia ni. Masing-masing pun berkata, agenda parti adalah untuk membela bangsa Melayu dan agama Islam. Sebenarnya tanpa parti pun kita semua boleh membela bangsa Melayu kita. Ambilah sikap bersederhana dalam setiap segi kehidupan. Takda sapa pun boleh kata diri masing-masing di pihak yang benar. Marilah sama-sama kita membangunkan agama Islam kita demi kesejahteraan bangsa Melayu kita, tanpa ada rasa sangsi antara kita semua.

5:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO perlu bangkit,singkirkan ahli2 UMNO yg suka membodek dan yg ada kepentingan diri sendiri.mereka ni la perosak bangsa.tiada prinsip suka ikut cakap org.

1:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO tak bersalah? hanya pemimpin nya yang tak betul?

bengap betullah juak2 UMNO ni. dasar perjuangan parti yang disokong oleh kamu lah yang menyebabkan kehancuran sekarang ini.

UMNO membela nasib orang melayu? phooraaahhh ..tuuuiiihhh..!! UMNO yang kamu sokong kerana sebahagian kecil dari kamu saja yang mendapat kepentinganya. rata-rata orang melayu masih terkial-kial dan terliur melihat kerakusan kamu semua membolot projek, tender, tanah, rasuah dan berbagai-bagai lagi najis.

kamu tanpa segan silu telah menteladani mereka yang masih tidak mengerti apa-apa sehinggalah mereka juga terjebak sekancah dengan anda. terlalu busuk dan menjijikkan perihal kamu sekalian.

Islam Hadhari? memainkan sentimen ini telah juga memakan kamu sekalian. arak, judi, masaalah sosial, jenayah, rogol, zina, buang anak, penipuan adalah mainan "islam" kamu. kamu mungkin nampak suci dari luaran tetapi sangat kotor dari pandangan dalam.

Kamu telah menjahanamkan bangsa melayu secara halus dengan memperjuangkan cita-cita jahat kamu disebalik slogan tradisi membela rakyat. apa yang telah kamu bela rakyat terutamanya kaum melayu melainkan kamu membela kroni-kroni kamu sahaja.

kamu UMNO telah melacurkan bangsa melayu, agama dan tanahair sehingga kami tak tertanggung lagi siksanya. kamu UMNO adalah petualang dan dajjal yang sentiasa menghiasi diri disebalik nafsu rakus kamu.

naahhh....sekarang rasakan lah azab sengsara yang perlu kamu lalui. fikirkanlah cara untuk mengatasi masaalah kewangan anda sendiri setelah lama kamu hidup bergelumang dengan rasuah.....MAMPOS LAH KAMU UMNO DENGAN BARISAN NASIONAL.

ingatlah....diwaktu ini zakaria anda sedang menderita di alam kuburnya yang sempit. tiada lagi rumah banglo 4juta melainkan sebuah tempat yang amat sempit lagi gelap dipenuhi cacing yang meratah dagingnya yang terlalu kotor.

INGATLAH.......

6:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

KUALA LUMPUR 11 Mac “ Orang Melayu yang menyokong pembangkang terutama Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu bertanggungjawab apabila DAP yang membentuk kerajaan di Pulau Pinang mahu polisi pentadbirannya bebas daripada amalan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, DAP boleh berbuat apa sahaja kerana langkah itu adalah hak kerajaan negeri pimpinan DAP yang turut mendapat sokongan orang Melayu dalam parti pembangkang Pas dan PKR. Petikan dalam Utusan Malaysia 12hb Mac 2008.


Bagi orang Melayu yang waras fikiran dan tidak terikut budaya UMNO yang lapuk itu, memang mereka akan bertanggung jawab dengan apa yang mereka lakukan dalam PRU Ke 12 dengan memberikan sokongan kepada Parti-Parti Pembangkang termasuk DAP bagi menumbangkan Kerajaan Tiga Beranak yang memperalatkan UMNO dan Barisan Nasional oleh Imam Besar Islam Hadhari-ada had dan ada hari oleh “Saya Perdana Menteri” Abdullah Hj Ahmad yang juga dikenali Perdana Menteri meraba yang pantang melihat perempuan licin untuk diraba dan di peluknya.


Tetapi orang yang bercakap itu tidak tahu dan mungkin jarang membaca sama seperti Abdullah Hj Ahmad. Sedar tidak akan dia bahawa dalam manifesto “Selamat Aman Makmur” yang mengandungi 23 muka itu tidak ada satu ayat dan perkataan pun yang menyebut akan perihal Barisan Nasional akan meneruskan Dasar Ekonomi Baru malah dalam ikrarnya di muka 5 yang mengandungi 7 perkara tidak langsung menyebut akan usaha untuk mengekalkan 30% kepentingan orang Melayu dalam Ekonomi bukan sahaja meneruskan DEB tetapi rancangan-rancangan pembangunan yang ditaja akan memastikan kepentingan Melayu seperti kelima-lima pembangunan koridor yang bakal menyaksikan orang Melayu hanya sekadar berada di kaki lima.

Maka salah ke orang Melayu mengundi pembangkang jika UMNO/Barisan Nasional sendiri dalam manifesto tidak memberi jaminan akan meneruskan DEB kerana dalam komponen Barisan Nasional jika perkara itu disebut akan ditentang sendiri oleh MCA, MIC dan Gerakan, bukan untuk sekian lama semenjak “Saya Perdana Menteri” mengetuai Kerajaan Tiga Beranaknya, desakan penghapusan DEB dibuat oleh parti-parti campuran dalam Barisan Nasional sendiri?

Dan orang Melayu sendiri tahu, bahawa semenjak DEB mula dilaksanakan dengan persetujuan berbagai Parti Perkauman bukan Melayu, peratus kepentingan orang Melayu hanya 30% walau pun dia mendakwa bahawa Malaysia ini sebuah negara asalnya milik peribumi Melayu, yang sepatut dilakukan masa itu orang Melayu mesti mempunyai kepentingan sekurang 51% dalam sebarang kegiatan ekonomi selaras dengan ukuran yang dibuat kepada syarikat-syarikat yang bakal di iktiraf syarikat Melayu atau bumiputera.

Mungkin Nazri Aziz ini yang suka berbini banyak dan menghabiskan masa di sebuah Pub di Shangrila Hotel, Kuala Lumpur kurang memikirkan kepentingan Melayu telah terlupa bahawa bila dia beri kesempatan melaksanakan usaha-usaha DEB di Kementerian Pembangunan Usahawan, apa yang dilakukan nya untuk kepentingan Melayu?

DEB atau kepentingan Melayu dari perspektif Nazri Aziz ialah membantu kroninya. Bukankah semua orang tahu yang dia telah memberikan permit teksi, bas dan sebagainya kepada kawan-kawan dan penyokongnya sahaja dan sehingga wang PNS-Perbadanan Nasional-Pernas digunakan oleh proksi beliau bekas Ketua Pemuda UMNO Kuala Kangsar yang melibatkan berpuluh juta ringgit di Hong Kong dan kes rasuah Nazri Aziz di diamkan oleh “Saya Perdana Menteri” kerana dia adalah satu-satu orang yang sanggup menjadi “pencacai” Abdullah Hj Ahmad.

Keputusan DAP menolak DEB sebagai dasar perlaksanaannya bukan sahaja di Pulau Pinang tetapi di mana negeri DAP menjadi kerajaan campuran adalah satu langkah yang selaras dengan kehendak beberapa pemimpin UMNO/Barisan Nasional untuk melahirkan negara bangsa.

Sebuah negara bangsa tidak boleh dilahirkan dengan satu-satu kaum mendapat keistimewaan yang tersendiri. Malah dengan ada DAP sebagai pemain politik yang berkuasa dalam beberapa negeri dan pembangkang yang terkuat dalam Parlimen, kehendak Khairy Jamalludin dan Kalimullah Meor Hassan yang berusaha untuk menjual Malaysia kepada Singapura akan hanya tinggal angan-angan.

Mungkin dipihak UMNO akan mengatakan DAP adalah satu alat politik Singapura kerana memang diakui DAP adalah percaturan politik selepas PAP-People Action Party dari Singapura dan UDP-United Demoraktik Party tidak dibenarkan bergerak di Malaysia selepas pemisahan Malaysia. Orang yang tahu akan tahu bahawa dari segi Cinanya mungkin ada persamaan antara PAP dan DAP tetapi segi hubungan perjuangan Parti banyak orang tidak mengetahui bahawa PAP bukanlah satu ahli dalam Sosialis Antarabangsa sebaliknya hanya DAP mewakili Malaysia .

Sebagai satu parti yang memegang ideologi Sosialis Demokrat tindakan DAP tidak menggunakan pakai DEB bukan satu isu perkauman tetapi perjuangannya. Jika orang Melayu mengundi DAP dalam PRU ke 12 baru-baru ini, ini memberikan erti bahawa orang Melayu sudah tidak menerima satu dasar ekonomi terbuka yang bernama kapitalis yang didukung oleh UMNO yang menguntungkan beberapa orang elit politik UMNO seperti Mohd Azim Zabidi yang kalah di Parlimen Bukit Gantang dan Bendahari UMNO yang menggunakan kedudukan membeli kepentingan dalam Sungai Wang dengan harga 200 juta melalui pinjaman peribadinya.

Persoalannya bolehkah orang-orang Melayu yang ahli UMNO dan bukan UMNO mendapat pinjaman sejumlah itu untuk membeli harta tanah? Untuk mendapatkan pinjaman tekun pun yang berjumlah lima ribu ringgit pun belum pasti lulus, ini pula berjuta.

Sang Kelembai: Seorang Exco Pemuda UMNO Malaysia menghantar sms berbunyi “Akhirnya DAP dapat melaksanakan impian mereka dengan terlaksananya Malaysia Malaysian di Pulau Pinang”. DEB hanya tinggal sejarah. Bangun Melayu! Fight Your Right! Jawapan Sang Kelembai: Sudah berapa tahun Melayu Pulau Pinang di bawah pemerintahan UMNO/Barisan Nasional, UMNO tidak berbuat apa-apa untuk Melayu Pulau Pinang dan kalau UMNO buat sesuatu untuk Melayu seperti di Kepala Batas tentu Melayu tidak mengundi pembangkang berketuakan Gerakan lebih baik berketuakan DAP bersesuaian dengan kata-kata lebih baik kenal syaitan yang kita kenal dari kita tahu ada malaikat tapi kita tidak kenal.

6:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dulu aku sokong Umno, tapi berubah angin sebab banyak masalah dalam Umno sekarang, dari bawah pentadbiran sampailah ke pemimpin tertinggi, macamana nak bersihkan? nak bersihkan semuanya? hehehe anda bergurau barangkali, DAN YANG PALING AKU TAK RESPECT, BILA PEMBANGKANG AJAK DEBAT LIVE KAT TV, TAKUTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT sangat sangat. BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH. AKU AKAN PERCAYA KAT PEMIMPIN UMNO SEKIRANYA DIA SANGGUP JUNJUNG QURAN DAN BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH SEKIRANYA DIA TIDAK AMANAH DAN MELAKUKAN RASUAH DAN TIDAK MENJAGA KEBAJIKAN RAKYAT DENGAN ADIL DAN SAKSAMA, MAKA DIA REDHA DENGAN LAKNAT ALLAH SWT.

7:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

jom kita ramai2 keluar dari UMNO dan sertai PAS/ KeAdilan

1:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Apakah sebenar nya peyakit UMNO?
Ada kah virus yang dibawa olih Khairy itu tak bolih dirawat?
Bolih kah Najib merawat UMNO,yang mana baru2 ini beliau pernah merawat PAS di Kelantan?
Ada kah UMNO sedang koma?
Dimana kah UMNO akan di kuburkan?
Adakah ulama2 BN sedang membaca yassin untuk Umno ketika ini?
Mungkin kah MCA yang mengTalkinkan UMNO nanti?

1:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

kau ingat senang ke serawak nak keluar dari malaysia. kau kena sedar lah klu tak malaysia ambik kau dulu dah tentu kau akan jadi senegara dgn indon.lepas tu jadi pendatang haram kat malaysia cari makan. klu lah umno parti anak beranak habis tu pkr dan dap tu bukan parti anak beranak.....

penasihat dap tu dia mmg lahir di malaysia tapi dia di besar kan di singapura. dia tak boleh cari makan kat singapura sbb dia bukan kelahiran singapura.jadi nak capai kan cita2 sebagai pemimpin dia blah balik malaysia.

tak habis2 kau org nak menyalahkan org lain kati parti anak beranak,habis klu macam tu napa kau tak masuk je parti tu perjuang kan apa yang tak betul.kita klu nak cakap memang senang tapi cuba kita laksanakan,baru tau susah senangnya.

senang saja umno tak relevan.klu takde org tua umno dulu kau org pasti di jajah lagi.. tak kenang budi langsung kau org ni.


MASING2 PANDAI CAKAP,KLU PANDAI NAPA TAK PERJUANGKAN APA YANG KAU ORG KATA TU...DOK CAKAP AJE PANDAI MACAM AYAM BERTELUR RIUH SEKAMPUNG.ESOK2 DAH TERHANTUK BARU NAK MEMEKAK ORG TU TAK BETUL,ORG NI TAK BETUL...NAPA KAU NI BETUL SANGAT KE... BAIK SANGAT...KLU DAH PANDAI PI BERSUARA KAT JABATAN PERDANA MENTERI DEPAN PM. JANGAN BILA DEPAN PM MUKA MANIS NAK PROJEK,BILA PROJEK TAK LULUS KAU ORG KATA PM KRONI.....

AKU BUKAN AHLI POLITIK,ATAU AHLI UMNO AKU RAKYAT BIASA YANG SELALU MEMERHATI GELAGAT MANUSIA YANG ANGKUH,DAN SELALU KATA YANG MEREKA TU SEMUA NYA PANDAI,BAIK BAGAI MALAIKAT............

KLU DOK MEMEKAK AJE SAMPAI BILA PUN MALAYSIA KHUSUS NYA MELAYU DOK MEREMPAT JADI NEGARA KETIGA SAMPAI BILA2..........TAKAN CAPAI LAH MALAYSIA MAJU....

6:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tak Payah nak ungkit Sejarah, Kita berterima kasih lah di atas jasa jasa yang IKHLAS oleh pejuang2 terdahulu dan tetap menghargainya, tetapi ingat hingga ke SAAT ini pun kita masih berjuang daripada pemerintah yang ZALIM, BUKAN Umno sahaja yang berjuang di masa dahulu tetapi ramai yang terlibat, TETAPI ramai yang terpesong sekarang kerana mementingkan perkara bukan bukan LEBIH daripada AGAMA ALLAH SWT.

PS - Aku dah berjuang pada Pilihanraya baru baru ini, tunggulah PRU13 nanti lagi besar perjuangan demi perjuangan.

8:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

PADAN MUKA BN, SOMBONG ANGAT, SKRG AMBIL BALASANNYA. HARAP2 BODOWI CEPAT TUMBANG. PERDANA MENTERI M'SIA YANG PERTAMA TIDAK BERMARUAH DAN MEMALUKAN MELAYU DI MALAYSIA.

9:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

kalau PAS, DAP and PKR tak bela nasib india pun tak la kecik hati sangat jika dibandingkan dengan party india sendiri (MIC) tak bela nasib india...

10:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

skrang ni ada ahli UMNO bersuara jer dah suruh pecat keahlian...apakemende kalo tak bley kritik ketua
jangan anggap bila jadi ketua suma keputusan betul...kalo ada ahli bersuara mesti ada sebab....
datuk mukriz teruskan perjuangmu..jgn takut ngan hisamudin dan sapa2 lagi dalam pemuda...dorang pn bukan pon betul gak...

2:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

bagi aku semuanya becoz of money!!bila material menjadi tuhan...inilah padahnya..korupsi..penipuan..tuduhan..fitnah..dan mcm2 lagi..umno hanya parti..dan yang menjalankan orang yang dilantik..so yang salah bukan parti..tapi individu yang tak menjalankan amanah dan harapan yang diberikan oleh rakyat..bantulah rakyat yang susah..dengarlah keluhan mereka..selamatkanlah bangsa dan agama..insyaallah rakyat akan sokong..kalau rakyat tak sokong,mestilah ada sebabnya...bukan sebab dengan janji2 kosong pembangkang ,tetapi orang dah masak dah..orang bertukar undian disebabkan dah terbukti bn memusnahkan harapan rakyat..so orang cuba bergantung dengan parti lain,kot2 boleh berubah..tak try mana tau kan...kalau parti pembangkang lagi teruk..kita sokong bn balik..kalau lagi baik..bye2lah bn gamaknya..itu sahaja..50tahun bn perintah..maknanya dah 50tahun rakyat bagi chance..makin lama makin teruk..so rakyat pun meluatlah..orang bn dan kroni2nya makin meletup-letup kaya..rakyat..meletup jugak..tapi meletup letup merana..sapa lah yang tak marah..tapi aku sayang umno..bukan orang yang pimpin pati tu,tapi parti itu..harap maklum ye..tp sekarang dah berkecai...umno...pls jadilah relevan balik..tolonglah orang melayu yang dah semakin terhimpit ni..semoga pkr dan pas dapat memperjuangkan nasib orang2 melayu ni..

8:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

umno dah tak macam dulu..kebanyakan orang umno ada agenda sendiri..toksah tipula..tapi,nak ada agenda pun lantak hanglah..tu hang ngan tuhan..mati esok hang jawab..yang penting..jangan gadaikan maruah bangsa dan agama..ni kalau bangsa sendiripun banyak lagi yang miskin..maksiat berleluasa..macamana..ish..aku peliklah..duit2..kerana duit jugaklah umno hampir kalah..MASAALAHNYA SEKARANG RAMAI YANG KEJAR DUIT DULU,YANG LAIN DATANG KEMUDIAN..habislah..kita doa jelah dapat pemimpin yang betul2 nak bantu rakyat dari segi sosial dan ekonomi..yang dapat membentuk kita menjadai insan berguna didunia dan akhirat..amin..ya allah kau berikanlah petunjuk kepada mereka2 yang telah menzalimi orang islam.berikanlah kepada mereka balasan yang setimpal..

8:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Protes mendesak Pak Lah Undur Dengan Segera
http://www.photoblog.com/pinkturtle/2008/03/17/

12:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

bn dan umno relevan...tapi pemimpinnya...

8:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Parti lain tak kerjar duit ke? Semasa PRU12, selain dari BN, DAP dan PKR pun menabur duit di dalam kempen mereka? mana datang duit? Dari langit kah? Masing-masing ada kepentingan masing-masing...antara nampak dan tidak. cuma kita terutamanya bangsa sendiri tidak pandai menilai impaknya dlm jangka masa panjang. Salahkan diri sendiri.

Saya sayangkan BN, saya sayangkan UMNO.

4:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kawan saya baru pulang dari Kelantan. Memang PAS pun sapu duit, duit persekutuan dia ambil...masuk poket masing-masing. Apa beza?

4:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

sebenarnya parti politik melayu umno,pas,pkr patut duduk mencari penyelesaian kekusutan orng melayu.. memang ada jawapan sebenarnya, ia sama seperti satu soalan yang diberi pensyarah maka ia akan ada jawapan kepada soalan itu. Jika masih tiada penyelesaian maka bubar semua parti itu dan ujudkan parti baru supaya masing-masing tidak akan mengaku ia adalah idea dan pandangan parti sekian-sekian

2:05 PM  
Blogger saya said...

UMNO Parti Keramat Orang Melayu.

Dulu Melayu naik beskal,pastu naik moto honda 70,pastu naik honda EX 5,pastu naik kancil,pastu wira,pastu perdana,pastu naik camry,pastu naik BMW,skang dah naik ke bulan,jgn pangkah bulan sudahhh....

Dulu sekolah pondok,pastu sekolah agama,pastu sek men keb agama,pastu masuk UIA....

Aku rasa UMNO ni mmg BANGSAT sangat sbb bela rakyat Melayu Islam sampai berjaya....

Sbb tu ramai anak muda lupa jasa UMNO dan BN...

Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,
Melayu Mudah Lupa,

Bila dan hilang kuasa dan agama tergadai baru kita menyesal.
Masa tu kita tinggal nama saja.

10:47 AM  

Post a Comment

<< Home