Friday, October 26, 2007

Bila Lee Kuan Yew bersuara, kita apa kata?

Tindakan Lee Kuan Yew bersuara, sebenarnya mencemuh kepimpinan Malaysia. Sekali lagi tindakan beliau mengandaikan seolah – olah terdapat diskriminasi yang benar-benar serius terhadap bangsa – bangsa lain di Malaysia. Punca kegagalan Malaysia adalah keengganan Malaysia mengiktiraf kaum lain setaraf dengan kaum bumiputera di Malaysia. Ini kesalahan dan ini penyebab kenapa ekonomi Malaysia dengan segala anugerah yang ada gagal menyaingi ekonomi Singapura.

Apa benar kita sebenarnya menindas kaum – kaum lain di negara ini? Adakah penindasan ini di buat oleh UMNO atau Barisan Nasional yang merangkumi berbagai-bagai bangsa sebagai kepimpinan Malaysia. Adakah kongsi kuasa yang kita adakan sebenarnya gagal dalam menjayakan ekonomi Malaysia untuk melintasi ekonomi Singapura?

Sebenarnya agak pelik bila kita di serang dengan isu – isu rasis oleh negara luar seperti Singapura, kita bertindak untuk mengambil keputusan untuk diam. Pemuda UMNO khususnya yang mengatakan bahawa tidak ada kompromi bila ada persoalan mengenai isu bangsa khususnya Melayu mengambil keputusan bila Singapura bertindak untuk memanaskan perhubungan etnik di Malaysia. Mungkin Singapura menjangka dengan kekucar-kaciran Malaysia dari segi kestabilan sosiopolitik maka ini akan memberi keuntungan kepada mereka?

Sebenarnya kenyataan Lee Kuan Yew itu adalah serangan bentuk baru. Ini adalah serangan Singapura ke atas Malaysia dan kita di Malaysia masih melihat Singapura sebagai jiran yang akrab. Mungkin ada benarnya pegangan Tun Dr Mahathir mengenai Singapura.

Kaum Cina dan India Malaysia bersetuju?

Mungkin kaum Cina dan kaum lain di Malaysia bersetuju bahawa mereka ditindas oleh kepimpinan negara ini? Mungkin MCA dan komponen kaum lain dalam Barisan Nasional juga bersetuju dengan kenyataan Lee Kuan Yew? Mungkin keseluruhan kaum-kaum lain turut bersetuju dengan apa yang disebut sebagai penindasan terhadap kaum lain di Malaysia oleh Lee Kuan Yew.

Kalau benar maka MCA, Gerakan dan MIC sebagai parti yang majoriti Cina dan India harus memberi pendapat dan kenyataan yang jelas dan jujur mengenai kenyataan Lee Kuan Yew. Adakah sebenarnya mereka tertekan dengan kenyataan tersebut ataupun mereka menekankan mengenai kebenaran kenyataan Lee Kuan Yew.

Adakah Malaysia negara yang menindas kaum-kaum lain yang rata-rata lebih maju dari Melayu dan Bumiputera? Adakah Malaysia menindas kaum-kaum lain dengan kaum - kaum ini juga memimpin dan mentadbir negara ini. Adakah kita dalam konteks kongsi kuasa tidak menunjukkan bahawa kaum lain di Malaysia mempunyai taraf dan kedudukan yang baik malah lebih baik dengan pegangan ekonomi di tangan mereka.

Mungkin sebenarnya kita tidak faham mengenai serangan Lee Kuan Yew terhadap kita tetapi setakat hari ini, bukan sahaja Melayu dalam kepimpinan negara ini senyap malah kaum-kaum lain turut senyap seolah-olah bersetuju dengan Lee Kuan Yew dalam isu ini.

Apa pun kita harus meneliti ketidakpuasan hati kaum lain sekiranya tidak melibatkan isu-isu seperti fundamental Agama. Kita harus mengambil serius dengan kenyataan – kenyataan yang dibuat oleh Singapura kerana sebenarnya kenyataan ini adalah kenyataan yang diharap dapat mengundang bencana buat negara kita. Kita harus sedarkan seluruh rakyat kita mengenai erti dan makna Keadilan Sosial dan kenapa kita perlu menjalankan dasar - dasar yang memberi sedikit keutamaan kepada bumiputera dengan tidak menindas kaum lain.

22 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lee Kuan Yew? Mmmm... As mediocre as yg lain2. Sekelompok dgn Hitler, Lenin, Polpot, Dr Mahathir, Suharto, Marcos, Mugabe, Takshin,Idi Amin etc etc... cuma dalam manifestasi yg berbeza-beza... semuanya clever, cunning like old fox tapi zero wisdom...

3:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

zero wisdom...u sure. Tapi apa Kuan Yew adalah betul dalam isu kaum Cina. Kita terasa tertindas dengan apa yang ada di Malaysia. Kalau kita diberi peluang lebih saya percaya Malaysia akan maju lebih cepat lain.

Kita terus di tindas dari segi kemasukan uni dan berbagai lagi. Cina hari ini masih berjaya walau dengan sekatan yang meletakkan bangsa lain sebagai rakyat class 2.

Ini sebenarnya berlaku dan tujuan Kuan Yew mahu menaikan semangat nasionalisme Cina dalam keadaan pada kita hidup berbilang bangsa.

Kuan Yew patut di balun oleh Pemuda UMNO yang kini menunggu arahan tanpa mahu memberi kontribusi menghapuskan kepimpinan tak bermaruah

2:57 AM  
Blogger Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

pilihanraya dah dekat. Semua isu nampaknya menekan Umno. Oleh itu perlu ada penyelamat dan seperti biasa, Lee Kuan Yew akan menyelamatkan Umno dengan mencipta isu.

Dengan adanya isu ini, maka Umno akan menjerit dan melalak dengan perpaduan melayu. Habis pilihanraya, habislah isu. Dan penyamun-penyamun tarbus ketawa gembira. Rakyat jugak yang tertipu.

6:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

lemah dan tiada pendirian kita menyebabkan rasa tak senang. lagi pun kita sering menuding jari menyalahkan orang lain. tak ikut islam maka porak peranda semua hal.

11:40 PM  
Blogger faizalzainol said...

mat saman kati,

biasala.2,

nk bosan rakyat dgn isu ini, 50 tahun Malaysia merdeka sewajarnya Melayu telah menguasai semua bidang, dan 50 tahun Malaysia merdeka sewajarnya hak keistimewaan Melayu dimansuhkan, tetapi apakan daya, UMNO telah buatkan melayu jauh ketinggalan, nampak gayanya, MELAYU akan terus bertongkatkan HAK KEISTIMEWAAN MELAYU hingga ke penghujung dunia..

HAK KEISTIMEWAAN MELAYU kini tidak sama macam hak keistimewaan melayu, kini hak keistimewaan melayu harus ditukar kepada HAK KEISTIMEWAAN UMNO... Sbb UMNO yang dapat hak, melayu terus tergadai, sengsara....

4:21 PM  
Blogger faizalzainol said...

mat saman kati,

biasala.2,

nk bosan rakyat dgn isu ini, 50 tahun Malaysia merdeka sewajarnya Melayu telah menguasai semua bidang, dan 50 tahun Malaysia merdeka sewajarnya hak keistimewaan Melayu dimansuhkan, tetapi apakan daya, UMNO telah buatkan melayu jauh ketinggalan, nampak gayanya, MELAYU akan terus bertongkatkan HAK KEISTIMEWAAN MELAYU hingga ke penghujung dunia..

HAK KEISTIMEWAAN MELAYU kini tidak sama macam hak keistimewaan melayu, kini hak keistimewaan melayu harus ditukar kepada HAK KEISTIMEWAAN UMNO... Sbb UMNO yang dapat hak, melayu terus tergadai, sengsara....

4:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pemuda UMNO kecut bila isu ini kuar. Kuan Yew kata kerajaan kita menindas kaum lain, Umno diam. Lebih malang MCA dan Gerakan turut diam.

Mereka setuju bahawa bangsa lain tertindas di malaysia dan tidak ada sapa yang boleh menolak kebenaran ini.

Umno terus berfoya-foya sedang lee Kuan Yew terus berusaha agar Cina di Malaysia bangkit mempertahankan hak mereka.

11:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Cina ditindas? Tidak sama sekali mereka mempunyai pelindung dalam bentuk Khairy Jamaluddin yang menghalalkan cina menguasai 80% perusahaan halal. Cina halal? hahaha satu lawak kan tapi begitulah KJ melindungi Cina, sehingga memarahi melayu yang mahu majority syarikat halal dipunyai oleh orang melayu. Sebab halal itu hanya bermakna pada orang melayu. pada cina hanya cara buat duit dan mereka kafir..buat apa buat halal?

Abdullah Ahmad juga mempunyai dato dari hainan dan baru ini memarahi perniaga melayu mengadu pada kerajaan bila rugi umno yang parti melayu. Maksud Abdullah Ahmad pergi jahanamlah peniaga melayu. Kalau dah rugi tu tanya diri sendiri. gigit jari sendiri. UMNO bukan tempat mengadu. Bahlolnya PM. UMNO tu kerjaan melayu untuk bantu orang melayu. terpulang pada orang melayu tubuh parti melayu baru atau buang PM Cina pertama malaysia..

Cina di tindas? Tidak....

1:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Pak Lah Perdana Menteri Cina pertama Malaysia. Tenguk mata sepet Pak Lah. Itu bukan kebetulan. Memang atuk dia sebelah emaknya orang Cina. Keluarga atuk dia datang satu kampung dari Hainan kata STAR bila dia jadi PM.

Keling tak setuju dgn Lee Kuan Yew. Ramai keling dalam UMNO sekarang. bermacam2 merican. Kalimullah dah jadi dato seri, nor yakub semua keling yang berjaya tak masuk ananda krishnan naik rm10 astro sekaligus dapat 1/2 billion, tony fernandez, kerajaan buat landasan low cost untuk keling tu lagi..

1:12 AM  
Blogger Kamalkamal said...

Sebenarnya orang Cina bertuah berada di Malaysia, mereka mengusai ekonomi, mereka boleh bina sekolah Cina, mereka boleh mengamalkan budaya masing-masing tanpa halangan. Malah mereka boleh jadi wakil rakyat walaupun kawasan tersebut majoritinya orang Melayu...patutnya kawasan majoriti Melayu...wakilnya mestilah Melayu. Kemudian lantik pula di kalangan mereka jadi menteri, timbalan menteri dam macam-macam lagi, Itu pun tak cukup lagi...

Sekarang berlambak-lambak barangan China masuk ke Malaysia...Cina lagi!! Buat Jambatan Pulau Pinang (Jambatan kedua) kontraktornya utamanya dari China !!! Cina Lagi...pinjam duit utk projek tersebut dari China...Cina lagi!!!

Pak Lah memang simpati dengan orang Cina....mungkin faktor keturunan juga memainkan peranan!!!

3:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lee Kuan Yew... individu yg membenci bangsa MELAYU.

13 Mei siapa dalang perarakan org cina yg akhirnya memenggal dan membunuh org Melayu... kalau tidak Lee Kuan Yew.

Tu sbb Tunku pisahkan Singapura dari Malaysia biar Lee Kuan Yew keluar dengan membawa sentimen kebencian kepada melayu keluar dari Malaysia... bimbang dia rampas kuasa Malaya dan cina memerintah... akhirnya Bangsa Melayu jadi bangsa tersepit seperti bangsa Melayu di singapura.

Kata-kata akhir

PEGI JAHANAM Lee Kuan Yew...
DAN SINGAPURA

5:16 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

if lee kuan yew and tun dr m have no wisdom.singapore will not develope rapidly than malaysia.And our fellow malaysian will not drive PROTON cars on the road.this is what u call no wisdom?i think u are vulgarism mike.You better go to oxford like K.J
for further study.....

11:15 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

IF LEE KUAN YEW AND TUN DR M HAVE NO WISDOM.SINGAPORE WILL NOT DEVELOPE RAPIDLY THAN MALAYSIA AND OUR FELLOW MALAYSIAN WILL NOT DRIVE PROTON ON THE ROAD.I THINK U ARE JUST A BUNCH OF VULGARISM MIKE.YOU BETTER GO TO OXFORD LIKE K.J FOR FURTHER STUDY.

11:19 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

Sebenarnya yang memulakan 13mei ialah ahli2 parlimen daripada PGRM.Buka wikipedia taip PGRM.Mereka mengejek orang melayu semasa perarakan menyambut kemenagan dalam pilihan raya di Kuala Lumpur.Lee Kuan Yew cuma bagi nasi tambah aje pada mereka di sebelah selatan tanah air.Cuba bercakap ikut fakta jangan main sembur aje.

11:24 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

Cina dalam komponen BN (MCA&PGRM) cuma mengikut aje siapa yang memerintah negara ini.kerana mereka boleh dikategorikan menangguk di air yang keruh.Kalau lepas nie pembangkang menang.Lim Kit Siang akan jadi pm.majoriti suara cina di parlimen adalah lebih beasar daripada melayu kerana mca&pgrm turut menjadi sekutu DAP.

11:30 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

kalau pm kita ada keturuna cina pon ape yang hang dok susah hati.Hang jealous ker dia ada darah campuran.setahu gua beb kalau orng darah campuran nie da wisdom sikit daripada melayu asli.Dan nama pon melayu.asyik layu aje dibuai mimpi2 indah.lu orang asyik sibuk bual pasal keturunan dia buat pa beb?baik bual pasal macam mana nak menambahbaikan sitem pemerintahan negara kita.Jangan sampai jadi republik sudah lah.Gua takut tangan orang melayu asli nie akan jadikan negara nie republik macam singapura.Sebab kau orang semua akal pendek .tak macam kita2 yang darah campuran.tun Dr M ada campur keling,Dato Onn ada campur pakistan.ini semua pemimpin agung melayu yang menjunjung sistem raja berpelembagaan.Bukan macam anuar ibrahim nak bikin ini negara porak peranda hanya kerana dendam pada kerajaan yang penjarakan dia atas kesalahan sodomi.

11:41 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

itulah yang susah dalam kelompok melayu nie.kuat cemburu.memang x boleh maju.Orang darah campuran pon nak jadikan isu.kau tu kalu dah bahalol dibuai mimpi indah jangan sibuk pertikai keturunan orang.Cuba fikirkan macam mane nak jadikan malaysia terus gagah sebagai sebuah negara yang masih mengamalkan sistem raja berpelembagaan.Ingat beb cuma kita aje yang tinggal negeri melayu yang masih ada raja.Yang lain seperti singapura dan indonesia semunya dah bungkus jadi republik.Kau nak pembangkang menang?nanti semua cina2 dalam komponen BN bersekutu dengan lim kit siang jadilah negara nie republik malaysia.kau punya anwar dgn pas ajadi balachi diorang aje.correct me if am wrong.

11:50 PM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

THIS COUNTRY BELONG TO MALAY AND ITS ONE AND ONLY MALAY COUNTRY THAT STILL IMPOSED MONARCHY SYSTEM.IF MY FELLOW MALAY STILL WANT TO GIVE VOTE TO OPPOSITION.I BELIEVE THIS COUNTRY WILL BE REPUBLIC THE SAME FAITH LIKE SINGAPORE AND INDONESIA.WHEN THIS GOVERNMENT FALL.ALL CHINESE IN BN COMPONENT WILL BE ALLIED WITH LIM KIT SIANG.ON THAT TIME YOU CAN CALL LIM KIT SIANG THE FIRST CHINESE PM.NOT PAK LAH.AND ANWAR IBRAHIM WILL BE KIT SIANG HOUND DOG.DONT BE TO RADICAL.PAK LAH IS MALAY.HE SPOKE MALAY AS MOTHER TONGUE NOT HOKIEN OR MANDARIN.DO YOU THINK ALL OF YOU ARE ORIGINAL MALAY?YOU ARE BLOODY FOOL.SOME OF YOU ARE JAWA,BANJAR,MELAYU THAI,MINANG AND MANY MORE.WHEN U HAVE MALAYSIAN IC YOU ARE AUTOMATICALLY MALAY.IF U STILL IN INDONESIA YOU WILL DESCRIBE AS YOUR ORIGIN TRIBE.JAWA TOTOK,MINANG KERBAU,BANJAR MASIN.BERSYUKURLAH SIKIT DAH JADI ORANG MELAYU YANG ISLAM BUKAN KAPIR BATU KAYU API NERAKA.KALAU KAU ORANG MASIH DI INDON ENTAH APELAH NASIB KAU ORANG.MUNGKIN KEBELUR TAK MAKAN.JANGAN SIBUK STATUS KETURUNAN ORANG.ENTAH2 NENEK MOYANG LU ORANG DULU JADI GUNDIK ORANG PUTIH.LAHIRKAN MAK BAPAK KAU YANG KELUARKAN KAU KE DUNIA NIE DENGAN SIFAT DENGKI DAN KURANG AJAR MACAM ORANG PUTIH.CINA KURANG DENGKI MENDENGKI.SEBAB ITU DEPA BOLEH MAJU.MAT SALEH PULAK SUKA DENGKI PADA KAUM LAIN.KONONNYA DEPALAH BANGSA YANG TERBAIK DAN TERPILIH.JADI KEPADA SEMUA YANG HANTAR KOMEN.JANAGN CAKAP IKUT SEDAP MULUT AJE.BERCAKAPLAH IKUT FAKTA BUKAN KERANA KASTA.CORRECT ME IF I AM WRONG.TQ

12:20 AM  
Blogger JAMALUDDIN@KgMelayu said...

KAU TAU TAK APASAL POJEK JAMBATAN BAGI CINA REL KERETAPI DGAN TELEKOMINIKASI DAN ASTRO UTK KELING.SEBAB DEPA BOLEH BUAT ITU SEMUA DENGAN JAYANY6A.KALU BAGI KONTRAKTOR MELAYU NANTI JADI MACAM MRR2 DI KL.SANA RETAK SINI SENGET.YANG KAU NAK MERUNGUT BILL ASTRO NAIK RM 10 KENAPA PULAK?BUKAN KER KAU YANG RELA HATI NAK MELAGGAN.ADA KELING KRISHNAN PAKSA LU LANGGAN ASTRO?KAU MELAYU SUKA DIBUAI MIMPI DEPAN TV.LEPAS TU KAU NAK SALAHKAN BILL NAIK.KALAU TAKDA ASTRO HANG BOLH MATI KAA?ASTRO NIE KEPRLUAN ASAS KAAA?JADI KALAU TAK PUAS HATI POTONG LANGGANAN.PI TENGOK ASTRO KAT KEDAI MAMAK FREE AJE.YANG KAU DAH TAU ASTRO KELING PUNYA KAU SUPPORT JUGAK.DAH NAMANYA MELAYU ASLI.DENGKI,KHIANAT,SELALU DIBUAI MIMPI TAK BOLEH DIPISAHKAN DARIPADA KAU ORANG.BERSYUKUR PM KITA YANG LEPAS2 DAN YANG TERKINI ADA DARAH CAMPURAN.JADI MEREKA ADA BANYAK BUAH FIKIRAN UTK MAJUKAN MALAYSIA.DARIPADA KAU ORANG BERTEKAK2 PERTIKAI PM KETURUNAN APE?ADA BAIKNYA KAU ORANG FIKIR MACAM MANE NAK SEKAT K.J MENANTU PAK LAH DARIPADA TERUS JAHANAMKAM MALAYSIA YANG TERCINTA.

AKHIR KATA.....BELIA TULANG BELAKANG NEGARA...KALAU NEGARA DISERANG BELIA AKAN TURUN PADANG DEMI NEGARA YANG TERCINTA.HIDUP UMNO LEFT WING.

12:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

I totally agree with Mr. Jamaludin. Org melayu suka bebal, buat keje tak nak. sebagai cth perbezaan ketara org melayu ialah technician JKR dgn technician cina yg keja kat mall. kita ambil cth baiki lampu.
Jika JKR, ada 5 org pekerja, 1 pegang tangga, 1 baiki lampu, 3 tengok sambil borak.
Cina buat sorang dia je. That's a small example utk bezakan bangsa maju n tak.

Sepatutnya kita tak payah lyn dgn lee kun yew. Org melayu berusaha bg kuat supaya org respect. Jadi kuat dlm bidang ekonomi. Nak suruh Pemuda Umno hentam balik buat apa? byk kan kerja dr byk bercakap. Jgn asyik suka dgr ceramah saja.
Melayu kiasu skit dgn bangsa2 lain. diorang lebih, kita mesti berusaha lebih. Jgn dok harap cina n india dlm BN akan selalunya kwn. On the surface yes semuanya baik, di dlm kita org melayu tau ke? ingat MCA tu bodoh? diorang takkan gadoh dgn DAP sama mcm org melayu gadoh sesama sendiri.
Malaysia satu2nya utk org Melayu. Berdoa pd allah semoga melayu makmur. Jgn kita berpecah, bersatu, kuatkan ekonomi kita, bukan kuat cakap politik. baru Kuan Yew akan diam.
Melayu mudah lupa.

12:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

lee kuan yew ni manusia paling tak guna!jgn layan lah!

2:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

To Mr Jamaluddin,

Sememangnya ape yg ko fikirkan dan luahkan di comment ini aku pon terfikir sama.Malaysia je la tanah air kite yg tinggal.Dari asyik mengkritik pasal bende2 yg tak membina dan membawa manfaat lebih baik fokus pada masa depan bangsa kite.Sanggupkah korang lihat anak2 cucu kite menderita di bawah kempimpinan cina suatu hari kelak?.Semestinya cucu2cicit kite akan menyumpah ranah kite kalau terjadinye sedemikian.Mereka akan kesal dan menderita pada zaman mereka kerana KITA iaitu nenek moyang mereka membuat kesilapan yg mengubah corak dan nasib masa depan mereka.Ubahlah wahai bangsaku bersatu lah wahai bangsaku orang melayu tak kire UMNO,PAS,ataupon PKR.

8:47 AM  

Post a Comment

<< Home