Wednesday, September 12, 2007

Benarkan mereka murtad

Apa komen saudara mengenai kenyataan YAB Perdana Menteri Malaysia
KUALA LUMPUR — Malaysian Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi has said that those who want to leave Islam should be counselled by the religious authorities, and, if they still choose to convert, they should be allowed to do so. . Mr Abdullah made it clear later that he was making these comments in his personal capacity. . "Religious officials should be ready to listen to the problems of those people who want to leave the religion. They should not torture them but they should counsel them," said Mr Abdullah, speaking to reporters after opening an Islamic conference in Putrajaya. . Asked about the growing number of religious disputes dominating news headlines, the Prime Minister proposed that Muslims who want to convert to other faiths should be allowed to do so. .
"This is not something that cannot be done. For those who don't want to be Muslims anymore, what can you do? If they want to leave the religion, what are you going to do? You might as well let them go." . Under Sharia or Islamic law in Malaysia, it is the duty of religious authorities to determine whether a Muslim can leave the religion or not. Just last week, a 29-year-old Indian woman who wanted to renounce Islam was released from a rehabilitation centre run by the state's Islamic authorities. Ms Revathi Masoosai (picture), also known as Siti Fatimah, has said her mother was a Hindu and her father a Christian, but both subsequently converted to Islam, AFP reported. She told reporters she had been ill-treated while at the centre. She was separated from her Hindu husband and 18-month-old daughter for six months. . Ms Revathi had expected her bid to be a Hindu to be approved after her period of detention. — Channel NewsAsia

70 Comments:

Anonymous Ahmad bond said...

Satu kemenangan untuk Lina Joy

Biarkan mereka murtad mungkin bermaksud tak yah hukum mereka, biarkan mereka tukar IC, kalau kena tangkap khalwat katakan saja saya murtad. Syabas Pak Lah Syabas, Inilah dia Islah Hadhari

12:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Betul ke ini, anuar jangan main-main tulis benda ini. Pak Lah kata okey untuk murtad, betul, betul macam tak caya aje, pak lah selongkar kitab apa, cari siapa..ghazali atau benda yang boleh membuat org geli-geli.

Betulke ????!!!!!!!XXXYYYFFF

12:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Setuju dengan statement pak lah. Kita tak boleh paksa kalau seseorang itu tak mahu menerima ajaran islam. Biarlah Allah menghukummya di hari akhirat. Tapi kena la di kauselling betul2 dulu...tengok sebab mengapa mereka nak kluar islam. Dgn cara ini kita dapat tahu dimanakah salah kita.

2:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tak payah buat public statement. Kita tahu ketetapan tuhan , kenapa nak langgar.....

1:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

pak lah tak dpt sokongan dr masyarakat Cina, jd dier keluar statement ni dgn harapan bahawa pengundi Cina aka kebali menyokong BN, untuk mengekalkan undi Melayu beliau menyokong statement yang dikeluarkan oleh Najib Razak..

5:39 PM  
Blogger mat saman kati said...

sekejap jambatan bengkok, sekejap scenic bridge, sekejap jadi, sekejap tak jadi.

Sekejap negara islam, sekejap negara sekular.

Buang masa saja dengar cakap Pak Lah. Hari ni cakap lain, besok cakap lain.

10:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Walaupun saya tak setuju dengan Pak Lah dalam beberapa hal, tapi dalam hal keluar dari agama ini saya 100 peratus setuju kerana ia adalah bertepatan dengan ajaran Allah yang terkandung dalam Quran.

Quran kata: "La iqraha fid din", ertinya tiada paksaan dalam agama.

"Lakum dinukum waliyadin" ertinya untuk mu agama mu, untuk ku agama ku.

Agama itu adalah urusan individu dengan Allah penciptanya, tak ada manusia lain boleh menentang. Hukuman hanya dari Allah di Akhirat kelak. Kita cuma boleh memberi nasihat.

Fatwa yang mengatakan murtad boleh dibunuh bukan ajaran Allah. Tiada satu ayatpun yang mengatakan demikian. Ia sekadar fatwa orang dahulu, walau siapa pun mereka. Ia bukan hukum Allah, dan tidak wajib diikut; tambahan ia bertentangan ajaran Quran seperti diatas.

Hukum bunuh kerana keluar agama adalah dicedok dari bible. Adakah kamu mematuhi bible dan menolak Quran?

Sila unjukkan ayat Quran jika kamu masih mengatakan pandangan ini salah.

10:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sahabat semua, saya fikir Paklah mengatakan itu setelah melihat realiti di negara kita. Memang negeri2 boleh buat undang2 nak halang murtad. Kes pengikut Ayah Pin sedang dibicarakan di Terengganu. OK, kalau dia sudah ditahan, sudah dikaunseling dan katakan sudah dipenjara juga. Setelah begitu lama ditahan, dikaunseling dan dipenjara dan orang itu masih mahu murtad, apa pilihana yg kita ada? Lepaskan sajalah! Please, jangan penggal kepala dia. Jangan paksa dia, mana boleh paksa seseorang masuk Islam. Islam bukan macam 'bubu', boleh masuk tak boleh keluar. Lagi pun nampak buruk imej Islam sebagai agama yang membawa rahmat dan sejahtera kepada seantero alam. Dalam kes murtad, nak dibunuh pula. Ada hujah, mereka yang dibunuh dulu ialah mereka yg murtad dan mengancam umah dan negara. Kalau dia jenis tak kacau orang , kita biarlah....

10:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tapi kes Lina Joy sebenarnya mengancam dan cuba mencabar umat. Kenapa tak dia kuar aje senyap-senyap. Ini tidak satu dunia dia hebohkan.

Bagi saya kita sebagai umat Islam sepatutnya tidak menghalalkan kuar dari agama. Isu ini sudah melewati batasan yang sepatutunya.

Mereka dilahirkan dalam Islam tidak dibenarkan kuar dari Islam.

11:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dalam Quran, telah tertulis "Tiada paksaan dalam agama".

"Agama itu adalah urusan individu dengan Allah penciptanya, tak ada manusia lain boleh menentang. Hukuman hanya dari Allah di Akhirat kelak. Kita cuma boleh memberi nasihat."

Kalau sudah diberi kaunseling, maka jika dia mahu murtad juga, biarlah dia murtad.

Apa yang semua ni nak pandai pandai ni buat komen, hukum ini hukum itu, macam dia tu Allah.

7:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

mereka meminta kebenaran utk murtad..bila berjaya ianya akan menjadi dorongan kepada umat islam lain utk menukar agama dgn sewenang2nya.para pemimpin negara ini kebanyakan beragama islam.jangan biarkan saudara2 kita terus sesat tanpa bimbingan.

8:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Memaksa orang yang mahu murtad supaya tidak boleh keluar dari Islam adalah ibarat menyimpan ular dalam selimut. Ini pastinya membahayakan Islam itu sendiri.

Oleh itu lebih baik melepaskan ular itu menjalani penghidupannya bersama kumpulan ular-ular.

9:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

kenapa la kamu semua ni bodoh...jgn salah tafsirkan ayat quran tiada paksaan dlm agama...ayat tu di tujukan kepada org bukan islam.bukannya org islam yg dh murtad...dan surah al-kafirun jgk sama jgk...tanya ulamak dulu seblum memandai membuat ulasan berkenaan ayat2 tersebut....sbb tu la ada tafsir al-qurab....klu kamu tafsirkan mcm tu je...ayat yadullah..tangan allah...maka kamu blh kata allah itu bertangan?? kamu akan sesat klu kata mcm tu......yadullah bermaksud kuasa2 allah....jgn pandai2 mentafsir quran klu kamu bukan di bidang itu....insaf laa

5:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Islam Hadhari membenarkan kita murtad kalau kita mahu murtad, benarkan kita berkhalwat kalau kita mahu berkhalwat, benarkan kita berzina kalau kita mahu berzina, kaunseling aje la kan?

Boleh kita kata macam itu wahai sahabat yang lain. Kalau keluar agama itu serius salahnya dalam Islam boleh dibenarkan apa pula kalau tak puasa makan di kalayak ramai, khalwat senyap2 tak de orang yang tahu...biarkan aje lah, dia yang pilih nak buat dosa...boleh gitu kot

11:52 AM  
Anonymous ghostrider said...

apalah korang nie....tak paham agama buat2 la tak paham kan senang.....

memang tiada paksaan dalam Islam...itu bagi maksud mengajak org masuk Islam....tapi jika dah masuk Islam tapi nak keluar Islam (Murtad) begitu je memang tak patut Paklah kata biarkan...sbb dlm islam org murtad hukumnya bunuh dah jelas hukumnya...jadi org yg patut dihukum bunuh Paklah kata biarkan so paham2 lah setakat mane ilmu agama Paklah tu...dah tentu taraf budak tadika je kot.

jgn nak putar belit lagi ok .....Biar je Paklah dgn Islam Hadharinya tu dibalas dikemudian hari oleh ALLAH S.W.T ...takkkan korang nak ikut sekali Paklah ke sana...kan Org2 UMNO ni memang suka menghalalkan yg haram...sejak berzaman beb!!!tggu je Malaysia akan ditimpa bencana disbbkan mereka2 inilah...

3:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jangan mudah tuduh orang jahil agama atau sesat kerana berada di pihak 'tidak membunuh si murtad'. Dalam keadaan yang tiada hukum bunuh terhadap si murtad, biarlah yg sudah berlaku. Saya ajak kepada yang bersemangat menjaga agama dan umah, mari kita niat dalam hati sungguh2 dan berikhtiar cari nonmuslim seorang dan ajak masuk Islam. Sekurang2nya dapatkan seorang downline jadi Islam sepanjang hidup kita. Jaga betul2 sampai dia boleh mandiri sebagai muslim. Bolehkah cadangan saya disambut?

6:31 AM  
Anonymous ModerateMalaysian said...

in this case, saya bersetuju dengan pandangan Pak Lah. Sepertimana yang saya diberitahu, tiada paksaan dalan agama Islam. Saya seorang non-Muslim dan saya percaya Islam itu agama yang indah dan menyeru kepada kedamaian. Namun, Islam kini adakah Islam yang benar-benar didukung oleh Nabi Muhammad SAW dahulu?? Islam BN?? Islam PAS?? atau Islam di negara Timur Tengah?? Sama seperti yang berlaku kepada agama-agama lain di dunia seperti Christian dan Buddha. Masing-masing mempunyai tafsiran yang berbeza-beza. Dalam konteks ini, sama seperti pandangan saudara-saudara, ada yang menyebut :-

Quran kata: "La iqraha fid din", ertinya tiada paksaan dalam agama.

"Lakum dinukum waliyadin" ertinya untuk mu agama mu, untuk ku agama ku.

Ada pula berkata mereka yang murtad sepatutnya dihukum bunuh. Jika ia benar, maka ayat mana dalam al-Quran yang menyatakan yang murtad patut dihukum sampai dibunuh?? Mana buktinya??

So, versi mana yang sepatutnya betul?? Saya diberitahu oleh seorang sahabat Melayu saya bahawa jika seseorang itu tidak berpuasa, tidak bersembahyang termasuk murtad, itu dia dengan Tuhan. Saya merasakan ini lebih boleh diterima. Namun adakah ini ajaran sebenar?? Pokoknya sekarang masing-masing mempunyai "pandangan dan tafsiran" tersendiri. Adakah pandangan dan tafsiran "manusia" ini betul?? Jika pandangan "manusia" ini betul ...siapa dirinya itu??......Renungilah.....

1:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Puas aku renung ayat "la ikraha fid din" tapi tak nampak pun Tuhan kata ia hanya untuk orang yang belum Islam tapi bukan untuk orang Islam. Oleh itu, ayat itu adalah umum, untuk semua, islam atau kafir.

Engkau dan guru engkau jangan memandai tokok tambah atau menyelewengkan ayat Quran. Tak takut ke nanti kalau ditanya di Akhirat?

Apa hukumnya mengubah atau menyelewengkan ayat Quran? Murtadkan? Kalau begitu engkau yang patut dihukum bunuh, mengikut ajaran agama menyeleweng yang engkau pegang.

Oh. Tolong ingatkan guru engkau. Suruh dia bertobat sebelum mati dalam murtad.

POK NIK

1:45 PM  
Blogger Anti Khairy said...

Salam Saudara,

Untuk saya, semua ini disebabkan PM terlalu terpengaruh dengan menantunya yang dikatakan bijak bergeliga.

Kerana terlalu mengikuti nasihat menantunya, Malaysia akan tergadai kepada Singapura dan Patrick Badawi merompak kekayaan negara dengan sewenang-wenangnya.

Malaysia akan aman tanpa menantu PM.

Salam,

Anak Jati Rembau.

5:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kalau tentang menjual Malaysia kpd Singapura, Kes ECM Libra, penyelewengan wang Trengganu monsoon cup tu bersama Vincent Tan, aku setuju Pak Lah dipengaruhi oleh Khairi. Dan Pak Lah boleh disalahkan dalam hal itu.

Tapi hal murtad yang berkaitan agama, Khairi mustahil telah memberi pendapat kerana aku tahu sangat dia jahil agama dan langsung tiada terdidik tentang Islam kerana dari kecil dia mendapat pendidikan di luar negara.

Bapa Khairi berkulit cerah (tak hitam macam Khairi)pun tidak begitu kuat mengamalkan ajaran Islam, tapi dia seorang manusia yang baik; semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Takut Khairi ni ikut perangai emaknya. Emaknya berkulit hitam macam mamak padukang Maidin dan Khairi mewarisi kulit ibunya. Takut dia juga mewarisi perangai ibunya. Siapa yang kenal tentu tahu....

10:23 AM  
Anonymous Gerakan Kuasa Melayu Nusantara said...

guling paklah, jika benar ini kenyataannya, kami x sangka dia bole buat macam ni. bagai hilang sudah rasa hormat kami padanya :(

9:43 PM  
Anonymous coolooc said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:50 AM  
Anonymous researcher said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:52 AM  
Anonymous play fool said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:55 AM  
Anonymous Gerakan Kuasa Melayu Nusantara said...

these chinese is soooo.. racist :-)

just a big talk.

come on la..

sedar sikit diri tu. awak tu bukan kaum bumiputra di nusantara ni.

kami layan awak baik2.

awak ckp bangsa kami macam tu?

apa lagi yang tak cukup?

kami tengah memperjuangkan martabat agama kami, silalah jangan masuk campur.

saya minta maaf kalau terkasar bahasa.

im not racist like u.

4:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tulisan menghina orang Melayu di atas tentunya ditulis oleh UMNO cyber troopers untuk menarik perhatian orang dari perkara yang dibincangkan tentang Abdullah dan menantunya Khairi. Kenapa tiba-tiba sentuh perkara tak relevant dengan tajuk perbincangan?

Kami dah tahu cara kamu...

4:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Syabas kepada Imam Besar Mazhab Hadhari.... satu kenyataan yang sungguh beriman dari seorang cucu ulama.....

cuba kite chek kat perkim .... janne abdullah tu masuk islam ke tak?

11:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Menyayangi

berhati-hatilah bila berhujah dengan menggunakan nas dari Al-Quran atau hadis Nabi, jangan sampai Allah murka.Saya yang serba kekurangan ingin menegur satu perkara, Al-Quran merupakan panduan dan hadis Nabi merupakan penerangan dan perlaksanaan. AL Quran tidak diterangkan bagaimana caranya sujud dan persoalannya bagaimanakah kita tahu cara sujud. Saudara yg menyatakan AL Quran tak ada hukuman untuk org murtad tolong jumpa guru ugama atau ulama dulu sebelum berhujah.harap maaf jika saya tersilap.Hanya Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui.

10:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dah puluhan ustaz dan ulamak aku tanya tidak dapat menunjukkan satu ayat Quran pun yang menyuruh bunuh orang murtad. Itu sebab aku berani bercakap. Quran hanya kata Allah yang akan menghukumnya di akhirat kelak.

Bacalah sendiri Quran, jangan bergantung kepada ustaz aje. Percaya kepada cakap guru ni bahaya. Mana tahu engkau berguru dengan guru songsang?

Kitab agama pun jangan main terima aje. Kitab yang pasti 100 peratus tak sesat hanya Quran. Hanya dengan berpandukan Quran engkau tidak akan tersesat.

5:14 PM  
Anonymous ghostrider said...

org murtad hukumnya bunuh...kalau ada org kat sini nak mempertikaikannya bermakna bawak2lah mengucap......

umat akhir zaman......

9:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ghostrider,

Nampaknya engkau lebih hebat daripada Tuhan. Allah kata Dia yang akan menghukum orang murtad di akhirat kelak, tapi engkau masih tetap nak lawan Tuhan dengan keinginan engkau membunuh. Bunuh membunuh itu ajaran syaitan dalam agama sesat tok nenek engkau. Keingkaran engkau terhadap Tuhan tak ubah macam Firaun. Sama-samalah engkau masuk neraka kelak.

Ajaran Allah dalam Quran suruh manusia berbaik, memberi nasihat, kalau tak bersetuju, masing-masing serahkan aje kepada Allah. Don't play god.

Pok Nik

11:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

HUKUM BUNUH ORANG MURTAD AJARAN BIBLE KRISTIAN

Terlalu banyak perkara yang dianggap ajaran Ahlu Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) dan Syiah sebenarnya tiada kaitan dengan Islam iaitu bukan ajaran Quran atau Nabi Muhammad. Kebanyakannya adalah ajaran sesat yang diciplak daripada hadis Bible Kristian dan hadis Yahudi. Hukuman bunuh terhadap orang murtad adalah sekadar satu daripadanya.

Hukum bunuh terhadap orang murtad langsung tidak terdapat di dalam Quran. Tetapi ia ada di dalam Bible Kristian seperti berikut:

Leviticus 24:16 “Siapa yang mencaci nama Allah, pstilah dia DIHUKUM MATI dan DIREJAM DENGAN BATU oleh seluruh jemaah itu. Baik orang asing mahupun orang Israel asli, bila dia mencaci nama Allah, haruslah DIHUKUM MATI.”

Mengikut ajaran Bible Kristian sesiapa yang jadi MURTAD dengan perbuatan mencaci nama Allah harus direjam sampai mati. Maka inilah asal usul hukum bunuh untuk orang murtad yang dianjurkan oleh ASWJ dan Syiah. Hukuman syaitan ini diciplak daripada Bible. Sila perhatikan yang seterusnya:

Deuteronomy 13:5 “Nabi (palsu) atau pemimpin itu haruslah DIHUKUM MATI, kerana dia telah mengajak MURTAD terhadap Allah, yang telah membawa kamu keluar dari tanah Mesir dan yang menebus engkau dari penghambaan – dengan maksud untuk menyesatkan engkau dari jalan yang diperintahkan Allah kepadamu untuk dijalani. Demikianlah harus kau hapuskan yang jahat itu dari tengah-tengah-mu.”

Deuteronomy 13:6 “Apabila saudaramu laki-laki, anak ibumu, atau anakmu lelaki atau anakmu perempuan atau isterimu sendiri atau sahabat karibmu memujuk engkau, katanya: Mari kita berbakti kepada tuhan lain yang tidak dikenal olehmu ataupun oleh nenek moyangmu,
13:7 salah satu tuhan bangsa-bangsa sekelilingmu, baik yang dekat kepadamu maupun yang jauh dari padamu, dari hujung bumi ke hujung bumi,
13:8 maka janganlah engkau mengalah kepadanya dan janganlah mendengarkan dia. Janganlah engkau merasa sayang kepadanya, janganlah mengasihani dia dan janganlah menutupi salahnya,
13:9 tetapi BUNUHLAH dia! Pertama-tama tanganmu sendirilah yang bergerak untuk MEMBUNUH dia, kemudian diikuti seluruh rakyat.
3:10 Engkau harus MEREJAM DIA DENGAN BATU, SEHINGGA MATI, kerana dia telah berikhtiar menyesatkan engkau daripada Allah, yang telah membawa engkau keluar dari tanah Mesir, daripada penghambaan.”

Oleh itu, undang-undang hudud syaitan ini, yang menetapkan hukum bunuh terhadap orang MURTAD adalah 100% serupa dengan undang-undang hudud ASWJ dan Syiah. Hudud syaitan ini diciplak daripada Bible Kristian yang bercanggah dengan Quran yang dibawa oleh Rasul. Sila lihat ayat Quran berikut:

Surah an-Nur 4:137 “Orang-orang yang beriman, kemudian kafir (murtad), kemudian beriman, kemudian kafir (murtad), kemudian bertambah dalam kekafiran, Allah tidak akan mengampuni mereka dan tidak juga memberi petunjuk kepada mereka pada sebarang jalan.”

Mengikut ajaran Allah dan RasulNya seseorang itu boleh
(step 1) beriman
(Step 2) kemudian menjadi kafir murtad
(Step 3) kemudian kembali beriman
(Step 4) kemudian menjadi kafir murtad sekali lagi dan berterusan dalam kekafirannya.

Sudah tentu jika Allah dan RasulNya menghendaki supaya orang murtad dibunuh, maka orang yang dimaksudkan dalam ayat itu sudah dibunuh pada Step 2, ia itu apabila dia menjadi murtad buat kali pertama. Dengan itu dia tidak boleh kembali beriman dan menjadi kafir kali keduanya dan seterusnya. Ayat itu jelas tidak menyatakan perintah supaya orang murtad itu dibunuh. Bahkan orang yang sudah dua kali murtad dan bertambah kekafirannya tidak akan diampuni Allah dan tidak akan diberi petunjuk dan Allah tetap tidak menyuruh kita membunuhnya. Ertinya, Allah akan biarkan dia terus sesat murtad untuk dipanggang dalam neraka kelak.

Pokoknya, ajaran Allah dan RasulNya tidak memaksa sesiapa pun untuk beriman. Orang yang sudah beriman, bebas pula untuk murtad, hanya mereka perlu tanggung dosa yang besar itu. Allah tidak mewakilkan kepada ulamak atau manusia untuk membunuhnya.

Kita perlu ingat bahawa Quran telah mengingatkan kita:
2:120 “Dan tidaklah orang-orang Yahudi akan berpuas hati dengan kamu, dan tidak juga orang-orang Nasrani, sehingga kamu mengikuti anutan mereka. Katakanlah, “Petunjuk Allah ialah petunjuk yang benar.” Jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah pengetahuan (Quran) datang kepada kamu, maka kamu tidak akan ada, terhadap Allah, wali (pelindung) dan tiada juga penolong.”

Oleh itu kalau kita ikut hadis-hadis Bible Kristian dan menganggapnya sebagai ajaran Islam, Allah akan menyiksa kita dengan siksaan yang pedih. Nabi juga sudah menyampaikan bahawa mengikut amalan Kristian itu adalah kafir:

3:100 “Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu mentaati segolongan daripada orang-orang yang diberi al-Kitab, mereka akan mengembalikan kamu, sesudah keimanan kamu, kepada orang-orang yang kafir”

Kesimpulannya, orang yang mengatakan hukum terhadap orang murtad itu ialah BUNUH, sebenarnya mereka adalah kafir murtad - walau pun dia dikenal sebagai seorang Mufti, ulamak besar atau imam mazhab. Sibebal yang mengikut ajaran mereka sudah tentu juga sama kafir murtad.

POK NIK

1:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

tanda Akhir zaman makin ketara, yang jahil lantang bercakap agama, yang alim jadi syaitan bisu.
Kebanyakkan kita jahil agama. Rajin-rajin lah cari ilmu dengan ke masjid dan berguru.

Murtad hukumnya bunuh sekiranya enggang kembali kepada Islam. Murtad beerti menghina Islam dengan beranggapan islam tidak lagi sesuai. adalah jadi tugas umat islam yang lain(yg berkuasa) membersihkan penyakit murtad dengan hukum hudud sebelum ia menjadi barah yg akan merosakan umat islam. tiada paksaan dalam memilih beragama tetapi bila sudah beragama penganut itu akan tertakluk kepada peraturan agama itu dan hukum murtad yang termaktub dalam al-quran ialah bunuh. cth mudah: manusia bebas nak kerja polis, bila dah masuk polis maka undang -undang polislah yang akan berkuat-kuasa demi menjaga intergriti kepolisan tersebut...

4:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Engkau ni bebal betul. Engkau terus mengatakan hukum Quran bagi murtad ialah bunuh, tapi engkau masih tidak dapat menunjukkan satu ayat yang mengatakan demikian walau pun berkali-kali aku minta.

Hukum bunuh orang murtad adalah hukum Bible Kristian. Nampaknya engkau ini lebih kristian daripada orang kristian. Orang Kristian sendiri pun tak mahu gunakan hukum bible yang karut itu.

Dengan terus menentang ajaran Quran dan mendukung ajaran Bible Kristian, engkau jelas murtad dan mengikut hukum yang engkau sendiri inginkan, engkau patut direjam sampai mampus - bersama guru-guru/ustaz engkau.

POK NIK

9:19 PM  
Anonymous ghostrider said...

POk NIk...

Engkau ingat ko hebat sgt ke cerita pasal al-quran dgn bible tu..org mcm ko bersepah kat chow kit...

dah kira terror la ye...suka hati je jatuh hukum kat aku masuk neraka...wahhh!!! hebat..ko pegang kunci pintu neraka ke!!

ko tu bwk mengucap sbb aku rasa ko ni dah isim..byk ilmu salah dah menerap dlm jiwa ko....

aku nak tanya kalo mak ko berzina dgn lelaki lain apa hukumnya....mesti hukumnya sula kan...maknanya mati lah kalau kena hukuman tu..sape ckp dlm islam takde hukum bunuh...tok ayah ko menuntut ilmu dgn syaitan ke....

Orang bodoh dan ISIM je ckp dlm Islam takde hukuman bunuh...

org itu ialah POK NIK

2:10 PM  
Anonymous ghostrider said...

zaman skrg dah ramai manusia yg ngaku pandai agama...padahal baca al-fatihah pun tak betul tajwidnya....

Mcm POK NIK la....nauzzubillah.

2:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Aku tak pegang kunci neraka; tapi Quran dah kata orang yang menolak ayat-ayat Allah akan diazab dalam neraka. Kan engkau tolak ayat Quran tapi pegang ajaran Bible Kristian! Engkau dah murtad jadi Kristian, baik cepat taubat.

Kalau emak engkau berzinah pun Quran tak kata dia mesti dihukum bunuh. Quran dalam surat an-Nur kata dia cuma dihukum sebat seratus kali. Tapi orang Kristian sendiri pun tak mahu terima ayat bible tersebut. Engkau lebih kristian daripada orang Kristian!!! Tak kan tak masuk neraka kot?

Hukum bunuh terhadap orang berzinah pun dari bible Kristian juga. Maknanya sahlah engkau ni memang memegang kuat ajaran bible Kristian. Taubat cepat bersama guru/ustaz/musfti engkau.

POK NIK

2:51 PM  
Anonymous ghostrider said...

hahahaha...memang sah POK NIK

dah isim...bwk2 lah bertaubat PoK NIK..

Kesian mak bapak ko lahirkan ko...

3:59 PM  
Anonymous ghostrider said...

nampak sgt POK Nik bodoh dungu bab ISLAM...kan dah kantoiii memang aku dah agak org mcm ko byk kat chow kit..

bodoh!!! sebat seratus kali utk org yg belum berkahwin berzina bodoh!!!!kalo mak ko (yg dah berkahwin) berzina dgn lelaki lain yg dah berkahwin hukumnya sula sampai mati...

kan dah nampak kebodohan ko yg tak terhingga tu...hahaha

ish3...dah aku malas nak layan ko sbb nanti jadi ISIM lak mcm ko.

cukup sampai sini je komen aku pasal ko sbb memang dah jelas ko memang bengap!!!

wahai kwn2 semua abaikan sahaja komen Pok Nik lepas nie sbb dah terbukti dia bengap nak mampus.

4:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ghostrider kata:
wahai kwn2 semua abaikan sahaja komen Pok Nik lepas nie sbb dah terbukti dia bengap nak mampus.
===============================
Ghostrider nak paksa orang lain ikut bodoh macam dia.

Nampaknya Ghostrider putus asa tak sanggup berhujah dan nak cabut lari.

Dia mahu terus pegang ajaran bible dan buang ajaran Quran. Kerana itulah yang diajarkan oleh ulamaknya. Dia terpaksa taat ulamak, sepertimana datuk neneknya yang sudah taat ulamak berkurun-kurun membabi buta tanpa curiga.

Syabas Ghostrider, suka engkaulah kalau nak terus peluk ajaran bible.

POK NIK

9:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ghostrider kata:
bodoh!!! sebat seratus kali utk org yg belum berkahwin berzina bodoh!!!!kalo mak ko (yg dah berkahwin) berzina dgn lelaki lain yg dah berkahwin hukumnya sula sampai mati...

Ghostrider,
Betul ke ayat itu ada kata orang yang sudah kahwin berzinah dihukum rejam sampai mati?

Setahu aku ayat itu umum, tak membezakan orang bujang atau kahwin - hukumnya sama, sebat seratus kali.

Darimana engkau dapat cerita pengecualian itu? Oppps, engkau dapat dari Bible Kristian. Orang Kristian pun mahu ikut ajaran bible itu. Engkaulah Kristian tulin, Kristian unggul. Tentunya engkau juga percaya tuhan ada 3.

Kalau mati Pope tu bolehlah engkau gantikan. Dapat masukkan nama engkau dalam Malaysia book of records. Orang Melayu Pertama Jadi Pope ialah ghostrider yang pernah berdebat dengan POK NIK.

POK NIK

9:34 AM  
Anonymous ghostrider said...

hahaha jawapan org dah kalah...

memang ko bodoh sbb tak tahu hukuman zina bagi yg bujang dan yg dah berkahwin...itu hukum hudud namanya...

ape kena mengena dgn bible dan pope plak..ko ada kedai jual kitab bible ke...atau pope tu dulu datuk sebelah mak ko..hahaha..jwblah ikut topik yg dibahaskan....

memang dah dasar dungu...

cukup setakat nie je aku layan ko sbb memang confirm ilmu agama ko setakat sekolah rendah je...

Wassalam.

9:51 AM  
Anonymous ghostrider said...

so..aku malas berhujah dgn org dah confirm bangang.

jgn kecik hati la ye sbb memang ko bengap pun.

aku harap nanti akan ada org Islamkan ko dan ajar ko mengucap 2 kalimah syahadah

Tata titi tutu.

10:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

dalam quran kata wajib solat dan dalam quran tak ajar pulak cara cara nak solat, dalam quran kata kena puasa tak pulak bagi tahu syarat sah puasa, dalam quran kata kena buat haji .. takde pulak cara buat haji... dalam quran kata perlu berkahwin... tak jumpa jugak surah kawin ...

rasanya saudara kita poknik ambik quran seperti buku masakan kot ... ambil iktibar dari pesan Rasulullah suruh tuntut ilmu sampai ke negeri cina ... oh ya Poknik jangan lupa ilmu bukan hanya dalam wilayah sempadan negara cina .. emmm alahai

11:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tuhan kata Quran itu lengkap, terperinci dan jelas. Kalau dalam Quran tak ada penjelasan tentang solat, puasa, haji, berarti Tuhan berbohong, terlupa atau melalut macam engkau. Sila lihat Quran 6:114, 6:38, 41:52-53

Tapi tak mungkin Tuhan terlupa menerangkannya kerana dalam ayat 6:38 Yuhan kata Dia tidak mengalpakan sesuatu di dalam Kitab (Quran) itu.

Sebenarnya engkau tak suka Quran, jadi Allah tutupkan pandangan dan pendengaran engkau dari Quran. Allah biarkan engkau terus sesat. Ada ayatnya tu, tapi carilah sendiri. Tak nampak jugak?

Sebenarnya orang jenis engkau ada disebutkan dalam Quran "4:61 Apabila dikatakan: Marilah kepada apa yang Allah menurunkan, dan Rasul, kemudian kamu melihat orang-orang munafik menghalang kamu dengan halangan yang keras." Quran kata engkau orang munafiq.

Tak mahu berhujah lagi? Eloklah tu.

POK NIK

1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebenarnya nak murtad bukan susah untuk seorang ISlam. Dia cuma perlu declare kepada diri dia bahawa dia sudah murtad dan tidak mahu jadi muslim lagi, mahu masuk agama lain. Masalah disini ialah dia mahu pihak berkuasa declare yang dia sudah murtad, bukan lagi Islam dan boleh tukar agama. Ini yang menjadi masalah dan persoalan. Bila dah declare, kita sebagai pihak bertanggungjawab kepada ummah mesti mengambil tindakan yang betul, iaitu tidak membenarkan murtad berlaku. Sebab kalau kita benarkan, ramai akan terang-terangan minta declaration murtad dan penghujungnya, Islam akan dilihat sebagai agama yang tidak serius, yang boleh diperkotak-katikkan.

3:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

anonymous kata:

Sebab kalau kita benarkan, ramai akan terang-terangan minta declaration murtad
=============================

Begitu sekalikah nipisnya iman orang Islam? Hanya dengan beberfapa orang declare murtad, semua akan menderu jadi murtad!!!

Itulah rupanya islam pak turut yang hanya mendengar cakap pak guru. Kalau engkau mempelajari Quran, iman engkau tak kan begitu lemah.

5:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

manusia bernama poknik... solat subuh berapa rakaat?.. solat zohor berapa rakaat aa ?.. anak bulan tu apa ?.. haid tu apa? nifas tu apa ,, istihadah tu apa ?.. solat sunat apa ada dalam quran?.. solat qasar .. di ringkaskan camna ?.. apa doa bila ngadap kiblat ?..najis terbahagi kepad berapa?.. al-quran tu datang dari mana ?.. dan bagaimana ia boleh sampai kepada kamu ?.. kamu boleh percaya ke kesahihan al-quran yang sudah 1400 tahun lebih .. bagai mana pulak keprcayaan kamu terhadap Rasulullah yang terima al-quran dari Allah melalui malaikat Jibril.. siapa pulak yang wariskan alquran itu sehingga ada hingga sekarang .. kalau bukan para sahabat dan ulamak?.. tahukah saudara al-quran pada asalnya hanya di hafal di dalam kepala ?.. tahukah anda al-quran mula mula di tulis tanpa baris ?... and percaya kepada yg tulis al-quran tu .. buktikan kepada umat islam bagaimana kamu boleh berpegang kepada al-quran.. tetapi menolak sunnah penerima/penyebar/pembawa/pewaris al-quran itu sendiri... malang sekali org boleh berpegang kepada al-quran bulat-bulat seperti buku matematik atau buku geografi atau buku resepi masakan.. tanpa tafsiran dari sunnah... malang sekali ... orang beriman tidak merasa pelik dengan kewujudan ,.. golongan anti hadis.. Al-quran itu lengkap .. dan penterjemah al-quran yang lengkap itu ialah Rasulullah...

9:30 AM  
Anonymous nikko said...

woi Poknik tu adik Iblis...

jaga2..atok sebelah mak dia pope..

family dia ada kedai jual bible...

11:09 AM  
Blogger insan soleh said...

salam. sampai bg2 skali ko poknik berkate ulamak2 imam2 mazhab sesat?taubatlah.jgn mengeluarkan kate mengikut persaaan n tanpa lmu?ko 2 sape nak banding kan dgn ulama2 n imam mazhab,?ko ponye ilmu dah sempurna ker?ko 2 dah hafal 30 juzu ke dari quran?jgn malampau.Rasullah bersabda ulama adalah pewaris nabi..nape ko ckp ulama 2 sesat..taubatlaa sblm ajal ko smp.jgn menyesatkan org lain dgn ilmu yg ko ada n sesat..ya Allah bukakan lah hati poknik nie ke jalan yg lurus dan trima la taubatnyer..insflaa..hujah ikut quran dan hadis bkn berdasarkan pandagan sendir..kelak sesat nt..

5:34 AM  
Anonymous ghostrider said...

hahahah kan dah kena...

Poknik = syaitan jantan

4:27 PM  
Anonymous musangjebat said...

Hukum Murtad Menurut Islam
1)Apabila seseorang keluar daripada Islam sedangkan ia baligh dan berakal maka ia diajak untuk kembali kepada Islam hingga tiga kali disertai peringatan. Jika ia kembali setelah itu maka akan diterima dan jika menolak maka akan
dibunuh, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, “Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari
agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat,dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.” [TMQ Al-Baqarah:217]


2)Hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam pula mensabitkan hukuman kepada orang yang murtad. Imam Bukhari telah meriwayatkan dari Ikrimah yang berkata, “Dihadapkan kepada Amirul Mukminin ‘Ali karamAllahu wajhah orang-orang zindiq, lalu beliau membakar mereka. Maka berita itu disampaikan kepada Ibnu Abbas dan beliau berkata ‘Seandainya aku,tidaklah aku bakar mereka kerana larangan Nabi Salallahu ‘alaihi wa Sallam yang bersabda “Jangan kamu menyiksa dengan siksaan Allah”. Akan tetapi
pasti akan aku bunuh mereka kerana sabda Rasulullah Salallahu ‘alaihi wa Sallam “Barangsiapa yang menukar agamanya, hendaklah kamu bunuh akan dia”


3)Dalam riwayat Imam Ahmad disebutkan, “Allah dan RasulNya telah menetapkan, bahawa orang yang murtad dari agamanya maka dia mesti dibunuh.”

artikel penuh: http://www.mykhilafah.com/modules/Nahdah/pdf/sn200628_250000_murtad_masihkah_kita_ingin_berdiam_diri.pdf

2:29 PM  
Anonymous musangjebat said...

sumber artikel di atas:

2:37 PM  
Anonymous musangjebat said...

sumber artikel di atas:

http://www.mykhilafah.com/modules/
Nahdah/pdf/
sn200628_250000_murtad_masihkah_
kita_ingin_berdiam_diri.pdf

2:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

hmmm pok nik...ada 3 hal aku nak tulis utk ko...

1) pasal hukum zina; memang dibezakan utk orang yang dah kawin ngan blum beb

2) kita kena bersandarkan al-quran dan HADIS

3) untuk belajar agama, kena berguru beb. cari lah guru yang baik

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya kesian dengan Pak Lah. Memang sial dia tue.

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Orang dah tua macam tu jangan dibazirkan masa berdoa agar dia menjadi insaf. Doakan supaya dia cepat mampus dan diganti dengan pemimpin yang lebih baik. Senang sikit. Kalau x silap saya lar, apa yang mula2 dicabuli dalam agama Islam ini ialah apabila orang mempersia-siakan amanah, dan yang terakhir sekali ialah meninggalkan solat. Amanah dipersia-siakan apabila kita meletakkan urusan agama pada orang yang salah (Abdullah Badawi). Islam hadhari.. Huh! Sibuk sangat ke jadi pemimpin negara ni sampai x sempat baca buku agama. Sekali; lagi sial punya Abdullah Badawi..

12:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ya Allah, we need to do something about UMNO before its too late.

10:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

kepada kawan2 sekalian...

cukuplah dgn pemikiran yg tidak matang ini..
sorang kata yg sorang ni sesat..sorang lagi kata sorang ni sesat..
sampai bile2 pun bende ni tak abis

to poknik..
bolekah saya bertanya..dari manakah anda menerima penjelasan demikian?
dari ulamak?? atau dari guru sekolah?? atau di mana2??
pernahkah anda terfikir Allah meletakkan org yg bijak dalam hukum Allah sbg rujukan?..maka kita lihat semula dari sumber mana yg saudara poknic ini supaya kita dapat merenung dan mengimbas kembali sumber saudara poknik

to kawan2 yg lain.
adakah islam mengajar kita untuk mengkafirkan org lain?...adakah Islam mengajak kita untuk mencaci org lain? Bukankah hukumnye haram jikalau kita memutuskan hubungan antara rakan sesama islam?

Ingin saya kupaskan satu kenyataan dari Dr Yusuf al-Qadrawi. beliau mengatakan bahawa masalah umat islam zaman sekarang ini adalah tidak mengetahui punca masalah itu.
(ini bermaksud ia terlalu byk sehinggakan kita tidak bole pin point ke satu titik sbb die terlalu byk sumber masalah ini)
cuba anda renungkan kembali..segala dailog yg anda telah katakan sebentar tadi...adakah kita layak menjadi seorang muslim jikalau kita bersikap demikian?

pasal pm..
hukum Allah bukan dibina dgn akal fikiran manusia. kita tidak bole menggunakan akal untuk mengiya ape yg Allah SWT katakan..tetapi kita perlu menggunakan sepenuh hati percaya pada Allah yg Allah itu maha Mengetahui. Allah yg mengetahui segala yg baik untuk kita.

Saya mengajak kawan2 sekalian untuk selongkar semula sirah2 nabi yg bole menjadik petunjuk kepada kita mengenai isu ini.

PS: jikalau terdpt salah dan silap..maka itu datang dari kesilapan saya sendiri..ambil ape yg baik dan tinggalkan apa yg tidak baik. sebarang comment terhadap statement saya ini, saya mempersilakan rakan2 sekalian untuk menegur..dan jika terdapat sebarang persoalan..dialu2kan untuk bertanya

6:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam..

betul ke "la iqraha fid din" itu bermaksud tiada paksaan dlm agama bg org Islam?
"Lakum dinukum waliyadin" ertinya untuk mu agama mu, untuk ku agama ku. siapa "ku" dlm konteks ayat ni? surah al-kafirun ni diturunkan kpd org2 kafir pd msa rasulullah bkn kpd org islam spy diorg bole buat pilihan mereka dlm agama..

siapa kite yg bole suke ati tafsir dan tetapkan hukum Allah? kalo kite ni ulama yg dh khatam brjuta2 kitab mungkin bole..

bukan nk menuding jari pd sesiape tp inilah realiti dlm msyrkt di malaysia skarang..org mengambil hukum Allah separuh2 sb nak sesuaikan dgn keadaan diorang..sb nak halalkan cara diorang..

inila yg kite takuti akan trjadi..bl manusia mghalalkan apa yg haram mengikut kehendak mereka semata2..mana perginye org2 yg kononnye dikatakan 'ulama2'?
siapa pak lah tu nk kluarkan dalil die sendri?

fikirkanla..dan kpd pejuang2 agama Allah d luar sana..sedarlah, tugas kte sbenarnye masih byk lagi..jadi bangkitlah demi agama Allah..sesungguhnya Allah tidak perlukan kte pn untuk tegakkan agamaNya..tp kte yg perlukan pahala dlm menegakkn agamaNya itu sbg bekalan d akhirat kelak..

wallahualam..

7:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

kpd saudara poknik..

semoga hidayah Allah kpd anda masih ada lg..bertaubatlah smentara kematian x memanggil lg..

7:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

nak tanya orang yang sokong paklah dan yang duk tafsir quran sendiri tu
siapa yang ramai murtad? bukankah orang melayu islam yang murtad dan bila dia murtad tu akan tinggalkan keperibadian melayunya serta kalau dia kahwin anak yang dilahirkan bukan lagi melayu.dalam masa yang sama ramai yang masuk islam terdiri dari kaum china india kadazan dan lain lain,jadi komposisi orang islam tak banyak berubah tetapi melayu yang semakin berkurang jadi macam mana UMNO nak perjuang kan melayu kalau melayu dah tak ada.jelasnya umno dah tak bolih diharap untuk menjaga nasib melayu dan kalau dibiarkan kata kata tok hang tuah tak melayu hilang didunia akan tinggal sejarah.olih itu apa yang paklah kata tu tak leh pakai lagi sebab ada duoble standard dalam satu nada dia nak perjuangkan nasib melayu dan dalam nada yang lain dia nak biarkan melayu pupus. padanlah 2 isu babi satu di negeri sembilan dan satu di melaka dia tak buat apa apa.akibatnya orang melayu jugak yang merana.
dan bagaimana kalau yangmurtad tu adik atau abang atau kakak atau sedara mara anda?

9:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

dimana identiti melayu?
sebelum kedatangan islam melayu beragama hindu dengan calit merah di dahi tidak di kenali tanpa identiti.tetapi bilamana islam datang melayu di martabatkan bak kata syed najib alatas islam datang sebagai ayam jantan berkokok memberi tahu bahawa hari jelas siang keran sebelum datangnya siang melayu hidup dalam kegelapan
islam telah memberikan identiti kepada melayu sehingga hari ini kalau ada orang peluk islam dan kahwin dengan orang islam atau orang melayu kahwin dengan keturunan lain yang islam maka anak yang dilahirkan kenali sebagai melayu(seperti tun mahadir)
tetapi seandainya melayu murtad dan kahwain dengan orang bukan islam apakah anaknya nanti dikenali sebagai melayu?
jadi kenapa nak biarkan orang melayu terus murtad?apakah ini perjuang nasib melayu?kalau nak perjuang nasib melayu mesti perjuangkan islam.itu natijahnya bukan sekadar memperkenalkan konsep perjuangan islam hadhari tetapi perbuatannya menyimpang dari islam dan satu demi satu hukum islam diubah.kalau inilah orangnya yang dok melaungkan perjuangan melayu dan kalau inilah partinya(UMNO)yang dok melaungkan perjuangan melayu alamak satu hari melayu akan pupus

9:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

1]
(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
[2]
Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran.
[3]
Dia lah yang telah menciptakan manusia; -
[4]
Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
[5]
Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu;
[6]
Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.
[7]
Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,
[8]
Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;
[9]
Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang.
[10]
Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain:
[11]
Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang;
[12]
Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum;
[13]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
[14]
Ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,
[15]
Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;
[16]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[17]
(Dia lah) Tuhan yang mentadbirkan dua timur, dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.
[18]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[19]
Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
[20]
Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
[21]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[22]
Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;
[23]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[24]
Dan Dia lah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang;
[25]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[26]
Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa:
[27]
Dan akan kekalah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:
[28]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[29]
Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!
[30]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan)?
[31]
Kami hanya akan menguruskan hitungan dan balasan amal kamu sahaja (pada hari kiamat,) wahai manusia dan jin!
[32]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[33]
Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!
[34]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[35]
Kamu (wahai golongan yang kufur ingkar dari kalangan jin dan manusia) akan ditimpakan dengan api yang menjulang-julang dan leburan tembaga cair (yang membakar); dengan yang demikian, kamu tidak akan dapat mempertahankan diri (dari azab seksa itu);
[36]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[37]
Selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak;
[38]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[39]
Pada masa itu tiada sesiapapun, sama ada manusia atau jin, yang akan ditanya tentang dosanya (kerana masing-masing dapat dikenal menurut keadaannya);
[40]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[41]
Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);
[42]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[43]
(Lalu dikatakan kepada mereka): "Inilah neraka Jahannam yang selalu orang-orang yang berdosa mendustakannya ".
[44]
Mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya!
[45]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[46]
Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga, -
[47]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[48]
(Dua Syurga) yang ada berjenis-jenis pohon dan buah-buahan; -
[49]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[50]
Pada kedua-dua Syurga itu terdapat dua matair yang mengalir; -
[51]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan.
[52]
Pada kedua Syurga itu terdapat dua macam dari tiap-tiap jenis buah-buahan (yang biasa dan yang luar biasa).
[53]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[54]
Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya - dari sutera tebal yang bersulam; dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik.
[55]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[56]
Di dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin;
[57]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[58]
Bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.
[59]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[60]
Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik - melainkan balasan yang baik juga?
[61]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[62]
Dan selain dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi (untuk menjadi balasan bagi golongan peringkat yang kedua);
[63]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[64]
Kedua-duanya menghijau subur tanamannya;
[65]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[66]
Dalam kedua-dua Syurga itu terdapat dua matair yang terus menerus memancutkan airnya:
[67]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[68]
Pada keduanya juga terdapat buah-buahan, serta pohon-pohon kurma dan delima,
[69]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[70]
Dalam kedua-dua Syurga itu juga terdapat (teman-teman) yang baik akhlaknya, lagi cantik parasnya;
[71]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[72]
Ia itu bidadari-bidadari, yang hanya tinggal tetap di tempat tinggal masing-masing;
[73]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[74]
(Bidadari-bidadari itu) tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan tidak juga oleh jin;
[75]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[76]
Penduduk Syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah.
[77]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
[78]
Maha Sucilah nama Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.

12:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

asskum saudara2 kalau nak cakap pasal islam kena belajar islam kalau nak cakap pasal hadis kena belajar mustholah hadis kalau nak cakap pasal al quran kena belajar ulum al quran pi ngaji dulu no pasal naskh mansukh ayat quran dan hadis tentu hangpa jumpa ayat masukh tapi hukum tak nasakh pi ngaji cepat jangan dok bahas benda yang kita tak tau

1:49 AM  
Blogger odd said...

kalu benar orang murtad tak boleh dibunuh,kenapa saidina Abu Bakar r.a menyatakan akan memerangi golongan yang murtad selepas Rasullulah saw baru saja wafat?kita tahu sejujurnya banyak kesilapan pak lah yang semakin terdedah,kenapa nak ikut pak lah lagi?saidina Abu Bakar pun menyatakan patuhilah dia selagi dia masih mengikut jalan Allah dan rasul Nya,dan tinggalkan dia jika dia sudah meninggalkan jalan Allah dan rasul Nya

11:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam rakan-rakan. ISLAM adalah agama
yang kita semua (orang Islam) perlu tegakkan. Kalau tak siapa lagi yek. Tapi bila baca komen semua rakan-rakan, nampak sangat macam masing-masing seolah nak lepaskan matlamat peribadi sahaja. Bila ditegur terus marah. Siap caci keturunan orang tu sekali. Sedih membaca tulisan kawan-kawan.

12:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Akal manusia terbatas. jgn menghukum merujuk hukum akal. Dapatkan nasihat dan rujukan pada ulama & Al-Quran.

Ummat akhir zaman, ummat yg mengaku Islam tp tidak menunaikan tuntutan mengikut Syara' Islam tp lbh gemar merujuk akal untuk kemudahan & kemewahan sendiri. Waallahua'lam.

Yang pasti Murtad dihalalkan darahnya. Amin.

8:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

HADITH-HADITH UTAMA DALAM PENDALILAN HUKUMAN MURTAD

Hadith yang berkenaan hukuman Murtad datang dalam pelbagai lafaz. Hadith2 ini didatangkan dari beberapa orang sahabat utama seperti Saidina Uthman Affan ra, Saidina Ali kw, ‘Aisyah, Ibn Abbas, Ibn Mas’ud, Abu Musa as-Sya’ary, Muadz bin Jabal, Anas Bin Malik, Abu Hurairah radhiyallahuanhum ajma’in.

Lafadz hadith dari para sahabat di atas berbeza serba sedikit dari sudut lafaznya tetapi sama dari sudut maknanya. Antara yang paling jelas Iaitu dan terkuat sanadnya:-

عن إبن عباس قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "من بدّل دينه فاقتلوه" ( البخاري, أبو داؤد, الترمذي, أحمد)

1. Dari Ibnu Abbas ra : Sesiapa yang menukar agamanya (Islam) maka hendaklah kamu membunuhnya” ( Riwayat Bukhari 2/280; Abu Daud (4351); Tirmizi 145 ; Nasaie, 7/104 dan Ahmad ,1/282)
2. Mafhumnya : …Inilah wahai Rasul seorang lelaki yang dahulunya Yahudi kemudian telah Islam dan kemudian telah kembali kafir (murtad) kepada agamanya yang buruk, Bersabda Nabi : Aku tidak akan duduk sehingga dibunuh, menurut hukuman Allah dan Rasulnya, Maka Muadz (mempersilakan Nabi utk duduk) berkata : Silakan duduk..Sabda Nabi : Aku tidak akan duduk sehinggalah ia dibunuh, hukuman Allah dan Rasulnya sebanyak 3 kali, maka diarahkannya untuk membunuh lelaki murtad tadi, lalu dibunuh…( Riwayat Bukhari bab hukuman murtad ( no 6923) ; Muslim ( no 4695) dan Abu Daud dalam kitab aqdhiyah dan Hudud(no. 4354); Riwayat An-Nasaie, Jld 7/104, dan lihat juga Tuhfatul Asyraf. Juga diriwayatkan oleh Imam Syafie Jld 2/280)

Banyak lagi ayat Quran dan hadith terutamanya yang menunjukkan peruntukan hukuman bagi jenayah murtad, bgmnpun saya mengambil dua shj atas sebab tidak ingin memanjangkan penulisan.

Hukuman yang diistinbad (dikeluarkan) dari hadith di atas:

1. Ijma’ ulama’ dari mazhab yang lapan (Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad, Mazhab Zohiri, Mazhab Syiah Zaidiyah, Mazhab Syiah Imamiah dan Mazhab Ibadiyah) dalam perihal membunuh si murtad

(Sila lihat a’lam al-muwaqqi’ien, Ibnu Qayyim jld 5, ms 42; al-Majmu’ 21/43, at-Tasyri’ al-Jinaie al-Islami, Abd Qadir Audah)

Tetapi mereka berselisih dalam hal:

a) Keperluan menyuruh dan meminta si murtad bertaubat (istitab).

b) Qadar masa istitab.

a. Keperluan menyuruh dan meminta si murtad bertaubat (istitab)

1. Pandangan Jumhur (Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad, dan dari salaf dan khalaf. : Hendaklah simurtad disuruh bertaubat.

- Ibnu Qusar al-Maliki menaqalkan bahwa para sahabat telah ijmak dalam hal ini.

2. Pandangan Thowus, Imam Hasan al-Basri, Ibn al-Majishun al-maliki, Qadhi Abu Yusof al-Hanafi, serta mazhab Dzohiriyah. : Tidak perlu istitab. Bahkan sekiranya si murtad bertaubat, ianya hanya akan memberikan manfaat kepadanya di akhirat, manakala di dunia tetap akan dibunuh.

3. Pandangan ‘ato’ bin abi ribah (ulama’ besar tab’ien) : sekiranya ia lahir muslim kemudian murtad maka tidak perlu istitab, terus dijalankan hukuman bunuh. Kiranya ia lahir sebagai kafir kemudian muslim kemudian kafir, ketika itu perlu istitab. Demikian juga pandangan Hasan al-Basri.

8:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Berkata Syeikhul Islam Ibn Taimiyah (Lihat As-Sorim al-Maslul hlm 368, Ibn Taimiyah) : “ Sesungguhnya Nabi SAW telah menerima taubat sekumpulan murtad manakala telah menjatuhkan hukuman bunuh kepada sekumpulan murtad yang lain. Ini kerana, selain murtad mereka juga membuat jenayah2 lain yang membawa mudharat kpd Islam dan Muslimin, spt:

1. Arahan Nabi membunuh Maqyas Bin Hibayah pd hari Fathul Makkah, kerana selain mrtd ia telah memerangi muslim dan mencuri harta serta tidak bertaubat selepas berkemampuan berbuat demikian,
2. Nabi juga memerintah membunuh sekumpulan ‘uraniyyin juga dengan sebab yang sama,
3. begitu juga Nabi mengarahkan membunuh Ibn Khattal akibat murtad disertai dengan penghinaan, cacian dan memerangi muslim,
4. dan Nabi mengarahkan membunuh Ibn Abi Sirh akibat murtad disertai celaan dan pembohongan terhdp muslim.”

Lalu Ibn Taimiyah membahagikan murtad kpd 2 jenis :

i) Murtad semata2 maka boleh diterima taubatnya.

ii) Murtad yang bersamanya muharabah (memerangi) Allah dan RasulNya serta menyeru kefasadan atas muka bumi, taubatnya tidak diterima.

Justeru jelas sekali Nabi pernah melaksanakan hukuman bunuh ini, dan ini menolak dakwaan Nabi tidak pernah menjatuhkan hukuman bunuh terhdp si murtad. Menurut Dr Yusof al-Qaradhawi, kiranya benar sekalipun, ia adalah kerana murtad tidak terzohir di zaman baginda.

Hujah beberapa kumpulan di Malaysia yang menyatakan mengecualikan bunuh bagi murtad tanpa berserta ‘muharabah’ (memerangi Islam) ADALAH KURANG TEPAT JIKA BERDALILKAN PERISTIWA DI ATAS

9:00 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home