Monday, February 06, 2006

Tanah Melayu, Ketuanan Cina

Menjawab komen - komen dan artikel terbaru - Perjuangan Bangsa, Tanah Melayu Ketuanan Cina 11 klik sini
www.umno-reform.com dan pemilik blog www.arahkita.blogspot.com , saya berjanji akan menjawab segala yang telah diutarakan mengenai artikel saya " Tanah Melayu , Ketuanan Cina". Bagaimanapun saya memohon agar pelayar membaca keseluruhan artikel tersebut sebelum melemparkan tuduhan yang mampu mengusutkan keadaan. Saya sedia di temui dan mampu berbincang dengan sesiapa juga sekiranya di beri peluang dan ada kelapangan. Saya juga boleh di hubungi pada talian 012 -6544762 bagi menjawab segala persoalan sekiranya ada. Sekian dan Terima Kasih kepada semua yang memberi komen.
Anuar Mohd Nor
__________________
Ironis sekali melihat perjuangan bangsa kita Melayu. Bangkit dengan keris panjang - melaungkan perjuangan membela bangsa , mendesak hak - hak dan menjerit menuntut keistimewaan. Siapa yang sebenarnya pejuang, siapa yang sebenarnya berani mahu mengatakan kebenaran - siapa pula sebenarnya menjadi lawan dan saingan kita tidak pula diperjelaskan dalam kita meniupkan semangat kebangkitan Melayu.

Ini bukan satu artikel yang mahu meniupkan semarak api perkauman tetapi adalah penting untuk kita mengenalpasti siapa yang sebenarnya menjadi lawan dan saingan kepada Melayu. Sekiranya artikel ini berbau perkauman maka se akan pasti penulis akan berdepan dengan penahanan - di penjarakan oleh kerajaan Melayu sendiri terhadap seorang Melayu yang hanya mahu mengupas kemelut Melayu seperti yang dikatakan oleh Pemuda UMNO Malaysia pada Perhimpunan Agung UMNO 2005.

Atas alasan ini kita diharuskan berbicara di antara garis - garis barisan ayat , berusaha menceritakan realiti sebenar kedudukan Melayu, dalam kelambu - berbisik kerana tidak mahu tertakluk menyalahi apa - apa peruntukan perundangan yang terkandung dibawah Akta Hasutan. Akhirnya penjelasan kita kepada bangsa kita mengelirukan, kita akhirnya kembali membohongi diri kita sendiri.

Bukankah pelik bila kita melaung-laungkan slogan Melayu kita dalam bahaya, bangsa kita tersisih ke tepi, bangsa kita mundur, bangsa kita dikhianati, bangsa kita ketinggalan di tanah sendiri tetapi kita tidak berani mengatakan secara jujur dengan siapa kita berlawan - dengan siapa kita bersaing - siapakah yang mencabuli hak kita - siapakah yang mempersoalkan mengenai hak keistimewaan Melayu - siapa yang mencemar daulah Islamiah - mencabar peruntukan perlembagaan dan undang - undang syariah dan siapa yang sedang menjadi tuan dan siapa menjadi hamba di negara ini.

Apakah kita masih segan , kita masih malu atau kita takut mengatakan kedudukan sebenar kita dalam negara ini? Apakah kita tidak berani berdepan dengan realiti bahawa ini bukan lagi Tanah Melayu dalam ertikata sebenarnya - bukan lagi ada ketuanan Melayu dan bukan lagi milik majoriti orang - orang Melayu dalam apa bidang sekali pun? Terkejutkah kita bila kita menyebut realiti dan hakikat ketuanan Cina semakin berkembang - ketuanan Melayu masih terkongkong dengan keris panjang yang akan di balut setelah gagah berbicara pada sidang - sidang media dan dewan - dewan tertutup.

Tidak ! Kita tidak boleh menyebut ketuanan Cina - ini provokasi namanya. Kita tidak boleh berbicara bahawa perjuangan kita adalah untuk menuntut hak yang telah tergadai kepada bangsa lain khususnya Cina - itu juga provokasi ! Namun kita boleh berbicara mengenai menuntut - memperjuangkan hak orang Melayu - taraf ekonomi orang Melayu - keistimewaan orang Melayu tetapi jangan sekali - kali menyebut dari siapa atau dengan siapa lawan kita dalam perjuangan ini.

Satu perjuangan yang mengelirukan. Perjuangan menentang siapa? Siapa musuh kita? Siapa lawan kita? Apakah kita berjuang menentang bangsa Cina dan bangsa - bangsa lain.

Apakah kita berjuang menuntut agar perlembagaan kita digubal semula untuk memperuntukkan hak keistimewaan orang - orang Melayu?

Apakah kita berjuang sesama Melayu sendiri atau lebih tepat lagi dengan hipokrasi kepimpinan Melayu?
Mengenai peruntukan fasal - fasal dalam Perlembagaan Persekutuan:

(3) Islam sebagai agama rasmi persekutuan di cabuli haknya oleh orang - orang cina atau lain - lain bangsa?

(32) Apakah kedudukan raja - raja Melayu dicabar oleh bangsa Cina dan bangsa -bangsa lain?

(38) Apakah kuasa peruntukan Majlis Raja -Raja berhubung dengan daulah Islamiah di cabul oleh kaum Cina dan bangsa - bangsa lain di Malaysia?

(152) Apakah penggunaan bahasa Melayu di tentang - cuba dihapuskan oleh bangsa Cina dan bangsa - bangsa lain?

(153) Apakah hak keistimewaan orang - orang Melayu dicabar oleh bangsa Cina dan lain - lain bangsa di Malaysia?

Secara amnya, apakah perkembangan sedia ada dicabar - dicabul, ditentang dan dirampas oleh bangsa - bangsa lain khususnya Cina. Apakah jawapan kepada persoalan ini - tepuk dada tanya selera?
Perjuangan ini benar - benar mengelirukan. Kalau kita lihat perlembagaan , sudah cukup lengkap peruntukan dan fasal - fasal seperti 3, 32, 38, 152, dan 153 untuk menjaga hak - hak keistimewaan orang - orang Melayu tetapi mengapa Cina juga yang maju .

Ketuanan Melayu mati - sekarang ketuanan Cina

Jangan terkejut kalau kita didepankan dengan kenyataan Tanah Melayu - Ketuanan Cina? Kenapa kita perlu gusar - kenapa kita perlu menganggap itu satu kenyataan berbau perkauman - kenapa kita katakan ini adalah satu usaha menghasut? Apakah kita tidak pernah sedar bahawa ketuanan harus datang dengan kuasa dan kuasa dalam negara ini adalah satu komoditi yang boleh diniagakan lantas memberi satu indikasi yang kukuh bahawa kuasa hadir dari pegangan ekonomi yang kukuh dan pemilikan yang padu - yang mampu membentuk satu ketuanan. Apakah ini bukan realiti kehidupan dan apakah kenyataan ini berbentuk hasutan.

Apakah salah kalau dikatakan bahawa pegangan ekonomi Melayu / Bumiputera yang tidak sampai 10% yang selainnya dipegang oleh bangsa lain khususnya Cina - tidak menjerumuskan kepada satu ketuanan baru menggantikan ketuanan Melayu? Apakah pemilikan equiti oleh bangsa lain khususnya Cina melebihi pemilikan Melayu tidak juga menyedarkan kita bahawa ketuanan kita telah berubah dari ketuanan Melayu kepada ketuanan Cina? Tidak sedarkah kita bahawa pegangan majoriti perniagaan - pemilikan tanah di bandar - bandar besar negara ini pasti menunjukkan siapa tuan dan siapa hamba? Apakah salah akhirnya kita secara ikhlas mengakui - Tanah Melayu - Ketuanan Cina?

Hari ini kita digesa berjuang - melawan entah siapa - bertanding dan bersaing dengan entah siapa? Kita hanya diberitahu Melayu Dalam Bahaya. Kita tidak mahu mencari asas kenapa kita perlu berjuang - kenapa kita perlu mengembalikan hak - hak kita dan tidak mahu jujur mengatakan kepada siapa yang sebenarnya hak - hak sekarang berada.

Kita terus digesa berjuang - ketuanan Melayu masih lagi menjadi satu bentuk idealisme perjuangan tetapi kita tidak ditentukan siapa saingan kita? Apakah kita perlu menentang bangsa Cina untuk memulihkan ketuanan Melayu? Apakah kita perlu bersaingan dengan cina untuk menentukan kuasa seterusnya menjadi tuan kembali di negara ini? Dengan siapa harus kita berjuang? Apakah kita perlu merampas kembali hak - hak kita yang telah di rampas oleh kaum Cina?

Hak Melayu di rampas oleh Cina?

Perjuangan se olah - olah dihalakan kepada menuntut kembali hak - hak Melayu, menuntut kembali pegangan ekuiti, menuntut pegangan ekonomi dan mengembalikan ketuanan Melayu. Ini di bicarakan - sebagai perjuangan. Apakah kaum Cina sudah merampas hak - hak keistimewaan Melayu dan bumiputera seperti yang di peruntukan dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan? Apakah kaum Cina sudah merampas pegangan ekonomi orang - orang Melayu?

Cina kini memiliki pegangan ekonomi yang lebih kukuh dari Melayu. Cina memegang ekuiti yang lebih besar - pemilikan hartanah bandar dan pemilikan perniagaan yang jauh lebih baik dari Melayu. Cina sudah melangkah jauh sedangkan Melayu masih di situ. Dengan pegangan ini - apakah tidak ketuanan Melayu kita wajar diganti dengan ketuanan Cina? Apakah mereka sebenarnya merampas?

Tidak menjadi satu kesalahan bagai kaum -kaum lain di dalam negara majmuk kita bertindak untuk meningkatkan prestasi bangsa - menaikkan taraf kehidupan mereka dan menuntut sekiranya dapat untuk mengubah kedudukkan mereka di Malaysia. Mereka berhak menjaga kebajikkan kaum mereka - berniaga dengan bersungguh - sungguh, memperolehi pegangan ekonomi yang besar, serta membeli dan memiliki harta. Mereka tidak merampas - mereka berusaha dan yang penting lain mereka tahu membezakan antara isu dengan falsafah politik. Mereka cuba dan terus mencuba dan dengan kekuatan ekonomi yang sedia terbentuk mereka mampu menggunakan kuasa ringgit dengan sempurna - dengan berhasil, atas apa cara sekali pun.

Kita memberi, mereka merasa, generasi kita merana

Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk. Kita ghairah memperjuangkan pegangan ekonomi yang akhirnya balik kepada kaum - kaum lain Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri.

Salah siapa?

Hak Keistimewaan Melayu sudah terkandung dalam Perlembagaan. Kuasa Kepimpinan Kerajaan di tangan orang - orang Melayu dan kita seperti mana peribahasa Melayu menasihati " terpulanglah - diracit halus - halus lah ia " . "Pisau di tangan kita" kenapa lain jadinya. Apa sebenarnya sedang berlaku. Apakah Ketuanan Melayu dikhianati oleh Melayu sendiri. Siapa dan mengapa?
Anuar Mohd Nor
012-6544672

248 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bangsa kita ni terlampau berlembut sangat dgn kaum lain terutama our politician/goverment officer.Kalau businessman cina datang jumpa,bukan main lagi seronok mengalahkan pengantin baru.Depan rakyat cakap hidup melayu bla bla bla tapi belakang.....dia orang ni yang banyak support cina bagi kaya...baik umno/pas sama jee...itu sebab masa PAS take over Terengganu/Kelantan cina langsung tak lari pun.Lagi ramai masuk buat business ada le...tau tak apa dia orang kata" Lagi senang buat business maa,ini haji tarak makan duit punyaa,kasi repair dia punya surau/madrasah saja sudah okey maa".
Habis apa kita nak cakap...tengok negara lain...dekat Thailand,Jepun,Korea etc pun ada bangsa cina jugak...tapi semua dia orang control.Semua kena bertutur dalam bahasa negara itu sendiri.Di Jepun pun ada Chinatown tapi semua cakap bahasa jepun walaupun keturunan cina.
Kat negara kita....tengok TV aje pun cukup, wartawan soal dalam BM...dia boleh jawab dlam english tuu...hancuss,menteri yang tak boleh cakap BM pun ada....punyalah rendahnya mertabat bahasa kebangsaan kita.
Aku ingat semua politician/goverment officer melayu kita kena pergi kursus BTN la dari masa ke semasa,ingatkan kepala hotak dia orang tu sikit,jangan ashik nak pikir kekayaan individu aje...sampai bila boleh kaya...baru sampai level cucu dah kayap..maklumlah duit haram.
Kalau boleh weekly gathering kat umno tu pun suruh dia orang nyanyi lagu GPMS "ANAK KECIL MAIN API"...kalau tak faham jugak...jawapannya memang lingkup la tanah melayu ni selepas 2020.

X-gpms member.

11:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saya terkilan dengan artikel ini. Sungguh bagai dikata, Melayu kini merempat di bumi sendiri. Saya tertaik dengan kenyataan bahawa kuasa hari ini boleh dibeli dengan wang, maka Melayu akan tergadai bukan saja diri malah maruah sekali. Ketuanan Cina memang wujud sungguhpun tidak berani di sebut secara terbuka. Saya ucapkan tahniah kepada penulis kerana berani menyentuh ketuanan Cina dan Melayu. Saya tidak mahu melepaskan peluang forum ini untuk menyarankan agar Pak Lah perlu dibangkitkan dari lamunan kejutan menjadi Perdana Menteri. Pemimpin yang jelas hanya berpaksikan wang akan menjual Melayu. Hari ini kita kembalikan apa yang pernah kita buat dahulu, memerlukan setiap pegawai kerajaan termasuk ahli politik yang menjadi Setiausaha Peribadi , Setiausaha Politik dan Akhbar di kehendaki mengemukakan penyata kewangan mereka. Saya percaya sebelum menjawat jawatan mereka orang biasa, dapat jawatan dalam tempoh 1 tahun sahaja sudah jadi jutawan segera. Hasilnya menjual Melayu.

2:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ketuanan Cina.

Dulu,kini selemanya pepmimpin Umno dan kroni mendapat tanah dari kerajaan negeri ( melalui MB dan Exco ) khususnya di Selangor dan dijual kepada Cina. Beribu-ribu ekar tanah di Selangor terlepas kepada Cina.

Kerajaan (MB ) meluluskan permohonan tanah oleh syarikat RM 2 milik Umnoputra . Setelah mendapat borang kelulusan permohonan tanah dari Pejabat Tanah makan syarikat RM 2 dijual kepada Cina bersama tanah yang
diperolehi.

Di Batang berjuntai Talam mendapat tanah bekas lombong beribu ekar
dikurniakan oleh Khir Toyo. Status tanah yang dibina Unisel oleh talam masih milik Talam.

PKNS JV dengan syarikat Cina buat perumahan. Boleh dikatakan tiada
syarikat Melayu yang dipercayaan oleh PKNS untuk JV. PKNS dapat tanah "percuma" dari kerajaan negeri.

Ketuanan Cina ?. Apa nak dikesalkan . itu yang pengudi Umno dan BN idamkan.

3:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tertarik saya membaca mengenai kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) Datuk Shahrir Samad yang kecewa dengan JKR kerana masalah demi masalah yang menimpa projek pembinaan MRR2.

Tertarik juga saya dengan isu yang sedang hangat dikatakan dilaman web ini sekarang iaitu isu ketuanan Cina. Ramai yang sedia maklum bahawa kaum Cina yang menguasai ekonomi negara sekarang.

Begitu kuat penguasaan mereka sehinggakan hampir semua jenis perniagaan dimonopoli oleh mereka.

Terdapat satu teori bagaimana kaum Cina boleh berjaya sehingga ketahap ini. Ianya bukanlah semata mata kerana kerajinan mereka tetapi lebih kepada hasil dari ketamakkan orang-orang Melayu sendiri.

Umum mengetahui bahawa sejak 20 tahun dahulu, negara kita Malaysia pesat membangun. Kesemua projek-projek pembangunan yang diusahakan oleh kerajaan dianugerahkan kepada kontraktor-kontraktor Melayu dengan hasrat untuk mewujudkan ramai tokoh-tokoh korporat Melayu.

Malangnya mereka yang menerima kontrak-kontrak pembinaan yang bernilai ratusan juta ringgit ini mengambil jalan mudah dengan melantik sub-kontraktor (SubCon)
untuk melaksanakan semua tugas dan mereka sebagai MainCon hanya ambil untung atas angin. Tanyalah kepada mereka terlibat dengan kerja-kerja pembinaan, sekiranya MainCon memperolehi keuntungan 10% dari nilai projek, nescaya SubCon akan memperolehi 20-30% dari keseluruhan nilai projek.

Keuntungan yang dikaut oleh SubCon berjumlah 2-3 kali ganda dari keuntungan yang diperolehi oleh MainCon. Selalunya SubCon yang dilantik oleh MainCon Melayu adalah syarikat-syarikat Cina.

Bayangkanlah, selama 20 tahun, syarikat pembinaan Cina mengaut keuntungan 3 kali ganda dari syarikat-syarikat pembinaan Melayu.

Sebanyak mana pun projek pembinaan dianugerahkan oleh kerajaan kepada
syarikat Melayu, Melayu akan tetap kalah dengan Cina dari segi pengumpulan dana.

Kini setelah 20 tahun membuat keuntungan dari projek-projek pembinaan kerajaan, syarikat syarikat Cina ini berkembang menjadi pemaju-pemaju hartanah, mereka tidak lagi kemaruk ingin menjadi SubCon.

Malah kini mereka yang menjadi MainCon dan melantik syarikat syarikat Cina lain menjadi SubCon.

Bagaimana syarikat-syarikat Cina ini dapat menjadi pemaju yang berjaya?

Nah, imbas sahajalah berapa banyak tanah-tanah orang Melayu yang Melayu sendiri jual kepada orang-orang Cina untuk membuat keuntungan sekelip mata. Tidakkah kita lupa bagaimana generasi generasi sebelum kita menjual tanah dikampung (dahulu kampung..kini metropolitan) kepada
peniaga-peniaga Cina untuk mendapatkan wang segera. Dan dengan tanah yang dikumpul sejak sekian lama, kaum Cina mampu untuk menjadi pemaju tanah tanpa bantuan dari kerajaan, apatah lagi syarikat-syarikat pembinaan Melayu.

Kesimpulannya, daripada Datuk Shahrir Samad kecewa dengan pihak JKR, lebih baiklah Datuk dan seluruh kaum Melayu bersedih dengan kontraktor-kontraktor Melayu kita yang kini mempunyai rumah bernilai jutaan ringgit, kereta-kereta mewah bernilai ratusan ribu, menghisap cerut bernilai ratusan ringgit sebatang..yang telah mengkayakan kaum Cina di negara kita.

Masalah orang Melayu adakah orang Melayu sendiri. Berhentilah menunding jari kepada bangsa-bangsa lain yang lebih pandai mengatur nasib bangsa mereka.

4:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya sokong pendapat amin_tandop.
Sejak merdeka, bangsa Melayu diberi hak keistimewaan dari segi pendidikan, pekerjaan, kewangan, bisnes dan ekonomi supaya bangsa Melayu dapat menyaingi bangsa lain terutama bangsa Cina.

Tetapi selepas lebih empat puluh tahun, apa yang dicapai oleh bangsa kita?

Contoh, penuntut Melaya MARA yang diberi pengajian tinggi di luar negeri sehingga kerajaan mengeluarkan beratus juta ringgit supaya bila mereka balik Malaysia, boleh membalas jasa dan berkhidmat untuk bangsa dan negara. Tetapi banyak yang pentingkan diri sendiri dan banyak yang tidak balik ataupun yang balik, malas nak bekerja and hanya tunggu pekerjaan yang gaji tinggi tapi kurang kerja.

Masalah bangsa Melayu ialah mentaliti kita sendiri. Kita selalu mahu jalan yang senang, tamak dan malas berusaha. Yang paling serius, bangsa Melayu yang kaya tidak menolong mereka yang tidak berupaya. Mengapa pulak saya nak tolong, enjoy sendiri sudahlah.. Jadi, bangsa Melayu yang kaya makin kaya dan yang miskin makin miskin.

Kalau kita perhatikan bangsa Cina yang mengusahakan tanah yang dibeli dari bangsa kita, mereka memajukan tanah tersebut dan mengambil risiko supaya mendapat keuntungan yang lebih lumayan. Jadi, salah siapa ini?

Fikirkan lah kalau bangsa Melayu tidak mempunyai lagi hak keistimewaan, apa nak jadi? Mungkin ini akan menyedarkan mereka yang masih dalam khayalan dan mimpi. Hanya kita sendiri yang menentukan masa depan kita and generasi yang akan datang..

5:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tak perlu salahkan org UMNO saja kerana menjual tanah pemberiaan kerajaan. Jika peluang sama diberi pd yg lain, kemungkinan besar akan terjual juga. Rata2 org melayu bukan dari keturunan yg berduit, jadi bila dapat peluang buat duit segera atau atas angin, tentu tak lepas peluang. Skim cepat kaya, misalnya, tentu byk dipelopori dan dianggotai oleh kaum melayu. Budaya berniaga mcm org cina mungkin kita tak terikut.

9:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selepas empat puloh tahun merdeka, seluar dalam dan baju dalam yang dipakai oleh orang-orang Melayu pun masih dibuat oleh orang-orang Cina.

Cubalah bayangkan sendiri sekiranya mereka boikot tak jual seluar dalam dan baju dalam kepada kita, bagaimanakah rupa kita agaknya ?

Sungguh mengaibkan !

So much for DEB. So much for the so called Malay intellectuals.

Bukan maksud menghina kerana saya juga Melayu. Tapi setiap orang Melayu eloklah berdiri depan cermin tengok diri masing-masing dan cuba cari apa yang tak kena dengan kita ni.

11:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

UMNO - antara wadah yang tinggal
Marzuki
Assalamualiakum,


Saya tidak berhasrat untuk berpolimik dengan sesiapa. Apa yang ingin saya lakukan sekadar mahu mengutarakan pendapat untuk difikirkan bersama semoga MELAYU, mudah - mudahan dapat dimartabatkan sebagai satu bangsa yang berjaya.


Tuan yang saya muliakan,


Kita harus sedar dan harus terima hakikat yang tidak boleh dibantah mengenai UMNO:
satu - satu wadah yang memperjuangkan , menjadi bentang kepada orang - orang Melayu

gabungan suara bersatu orang - orang Melayu dalam menentukan masa depan dan pembangunan orang - orang Melayu

Kekuatan UMNO ada pada pegangan ahli - ahli Melayu dan Melayu memerlukan UMNO untuk meneruskan tradisi membela rakyat

UMNO sudah terbukti dapat mengukuhkan Melayu dan kekukuhan ini perlu dipadatkan dengan menaiktaraf Melayu agar bangsa ini dapat meneruskan pengembaraan melintasi akhir zaman


Tidak ada satu parti lain yang mampu dan telah berjaya mewujudkan satu bangsa yang agak berjaya sungguhpun tamadun Melayu tidak se-matang tamadun bangsa - bangsa lain seperti Cina dan India. Sungguhpun begitu bangsa kita sudah mencapai taraf- taraf kejayaan yang boleh dibanggakan. Kita harus berbangga baik sewaktu zaman Dato Onn bin Jaafar lagi dengan pencapaian Melayu. Dari zaman itu perpaduan adalah kunci utama yang menyebabkan kita hadir sehinggalah ke zaman Datuk Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi. Andai UMNO gagal menjaga perpaduan antara Melayu - nescaya Melayu kini hanya satu bangsa yang dilihat menunduk - bagai mana kita melihat sesuatu yang rendah menebar di atas tanah peribumi ini. Kita mungkin satu bangsa yang hina - kerana bangsa - bangsa lain telah mendapat tempat di tanah air kita. Kita pula kena bersaing ibarat tersisih di bumi sendiri.


Tuan yang saya muliakan,


Setandang pisang - tidak semestinya semuanya baik belaka. UMNO juga begitu, ada yang baik dan ada yang tidak. Yang tidak bukan sebenarnya ruang untuk kita mencaci - memaki - dengan panggilan - keldai - lembu dan sebagainya. Saya akur kepada beberapa artikel dan komen -komen yang di hulurkan oleh laman ini - khususnya artikel yang mengkritik secara bijaksana baik saya akui kebenaran yang ada tetapi saya fikir penggunaan perkataan - perkataan seperti keldai - lembu adalah kritikan emosi yang mempunyai agenda berbeza. Kita sedar setiap kepimpinan membawa corak yang berbeza tetapi harus diingat - UMNO tidak akan berganjak dari pejuangan MEMBELA ORANG -ORANG MELAYU sungguhpun perlu diakui kegagalan - kegagalan yang ada.


Tuan yang saya muliakan,


Memang benar Melayu kini ketinggalan - dari khususnya dari sudut ekonomi, tetapi hakikat yang perlu kita ketahui ialah kegagalan kita adalah kerana MELAYU dan bukan segelintir kepimpinan MELAYU. UMNO dibawah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memainkan rentak - rentak baru, menyusup akar mencari punca. Kita kembali ke asal melihat dimana kesalahan dan kesilapan. Kita sama - sama berusaha untuk tujuan itu. Kita akur kata - kata penulis Tanah Melayu , KETUANAN CINA tetapi hakikat kita yang memberi tidak harus kita lupakan. Kita "memberi" kerana kita berpecah - belah. Kita serahkan satu demi satu kerana MELAYU itu sendiri bukan kerana segelintir kepimpinan MELAYU yang lahir dari masyarakat Melayu itu sendiri.


Cina kini sudah mengenggam kekuatan ekonomi. Mereka tidak bersalah tetapi kita MELAYU - yang memecahkan sampan kerana kepentingan politik individu tertentu. Sehingga kehari ini MELAYU masih berpolimik - berdebat dan memperhambat antara satu sama lain. Bermula dari Dato Onn Jaafar - Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak - Tun Hussein Onn - Dr Mahathir dan Pak Lah, kita sama kita bertegang leher. Tengku Razaleigh Hamzah - Anwar Ibrahim dan ramai kepimpinan utama - gopoh sehingga lupa UMNO adalah satu - satu wadah yang tinggal - yang berjasa kepada Melayu. Hari ini kita lihat Tengku Razaleigh Hamzah - punggung melekat di UMNO - membentak dan memulakan siri - siri kononnya memperjuangkan Melayu. Bukankah beliau juga kepimpinan UMNO? Anwar Ibrahim hari ini bersatu dengan parti yang kononnya pelbagai kaum - turut juga tetapi sedikit segan menyebut hal kepentingan Melayu. Namun satu yang kekal adalah UMNO. Masih terus memerintah - membela nasib bangsa.


Tuan yang saya muliakan,


Saya tidak melihat wujudnya sebarang masalah dengan umno-reform.com. Perubahan UMNO adalah perlu dan pasti. Saya bukan bercakap bagi pihak UMNO - kerana UMNO ada kepimpinan - kepimpinan yang akan mengeluarkan kenyataan rasmi tetapi saya bercakap sebagai ahli yang sangat menyanjungi jasa - jasa UMNO. Saya membaca saranan dan kritikan yang di beri secara berhujah dan secara bijaksana dan percaya telah diambil kira oleh kepimpinan UMNO. . Saya turut percaya kehadiran tuan - tuan dalam UMNO juga kerana kepercayaan tuan - tuan bahawa UMNO perlu dan pada UMNO kita dapat memperjuangkan kembali apa adalah kerana mahu membantu UMNO menutup tertiris akibat kesilapan manusia dalam mentadbir negara ini.


Tuan yang saya muliakan,


Melayu perlu melihat kepada perpaduan. Kita perlu melihat kepada MELAYU, kita perlu melihat kepada UMNO. Kita jangan sesekali meruntuhkan apa yang ada konon - kononnya mahu memperbaiki sedikit kekotoran yang ada. Kekotoran ini ada dalam semua wadah baik PAS ,KEADILAN mahupun UMNO. Namun kita perlu bersatu dalam memperbaiki kesilapan dan kekurangan dan bukan mengambil tindakan yang melukakan perpaduan dalam UMNO.


Tuan yang saya muliakan,


Kita harus sama - sama bersatu untuk meperjuangkan kembali, KETUANAN MELAYU. Kita harus sama - sama berada dalam UMNO secara aktif untuk memulakan langkah dalam perjuangan baru kita. Hanya dengan itu sahaja kita akan berjaya.


Percayalah - UMNO akan sentiasa berjuang untuk MELAYU dan kehadiran UMNO adalah kerana MELAYU

12:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum,

CABARAN KETUANAN MELAYU DI UPM DAN IPTA.

Kebelakangan ini banyak persoalan ketuanan Melayu dibangkitkan.S ebagai orang Melayu yang mewarisi hak keistimewaan hasil dari perjuangan dan pengorbanan nenek moyang saya, cabaran yang kita hadapi sekarang amat membimbangkan. Saya tertarik kepada soalan yang di majukan Sdr Anuar di hujung article nya: "APAKAH KETUANAN MELAYU DIKHIANATI OLEH MELAYU SENDIRI. SIAPA DAN MENGAPA."

Pada hemat saya jika kita orang Melayu sendiri tidak ambil peduli kepentingan sesama kita dan terus mengamalkan sifat sifat negatif yang banyak menjerumus kepada amalan fitnah dan hasad dengki sampai bila pun kita tidak akan dapat menyaingi bangsa lain terutamanya bangsa Cina di negara ini yang asalnya tanah melayu..hak orang Melayu! Perangai negatif orang Melayu sekarang ini yang semakin hari sudah menjadi tabiat semula jadi generasi sekarang dapat dilihat di mana mana lapisan masyarakat Melayu.

Paling menyedihkan amalan pengkhianat,hasad dengki ini amat berluasa di Institusi pengajian tinggi dinegara ini. Sayang sekali kerana di sinilah sepatut nya tempat kita mendidik generasi muda dan sekaligus menerapkan nilai nilai murni dan mengasah kemahiran dalam menghadapi cabaran cabaran hidup.Tetapi malangnya tanggung jawab yang di amanahkan kepada pihak pihak tertentu yang berbangsa Melayu, untuk mentadbirkan institusi instituisi pengajian tinggi telah dihianati mereka dan sebaliknya orang Melayu itu sendiri menjadi mangsa pihak yang memegang kuasa. Ambil sahaja contoh kemelut yang berlaku di UPM baru baru ini.

Apa sebenarnya berlaku di UPM yang baru baru ini berakhir dengan pelepasan jawatan oleh Naib Canselor nya,tidak ramai orang luar UPM yang tahu.Sebagai pemerhati dan bekas Professor di UPM saya dan rakan rakan sangat terkilan dengan apa yang berlaku kepada seorang bangsa Melayu yang mempunyai kelulusan dari sebuahUniversiti terkemuka didunia dan mempunyai perwatakan tinggi, berkaliber,sesuai benar menjadi Naib Canselor di sebuah institusi pengagian tinggi saperti UPM.


Dr Shafie hilang pertimbangan nya dalam menangani issue,di mana ia lebih mementingkan ego dan emosinya , seolah olah saperti kanak kanak yang tidak mendapat perhatian dari kawan kawan disekeliling nya! Malah lebih buruk lagi dari perangai kanak kanak apabila ego dan keangkuhan nya yang dipanaskan oleh hasutan orang orang yang mengambil kesempatan,mendorong nya menyalahguna kuasa dan menindas bangsanya sendiri. Cermelang,Gemilang,Terbilang,kah orang orang saperti ini? Apakah tauladan yang ditonjolkan nya kepada anak anak nya dan pelajar pelajar kita di universiti?


Inilah dia Melayu sekarang.. Melayu yang tak boleh langsung diharapkan untuk menjaga maruah kita Melayu dan memegang kuat kepada prinsip prinsip Islam yang murni.Apa, tak fikirkah Dr Shafie bahawa perjuangan kita untuk mempertabatkan bangsa Melayu supaya boleh setanding dengan bangsa lain tidak akan tercapai jika kita orang Melayu masih lagi membelai ego sendiri dan bertindak mengikut hawa nafsu yang berasaskan fitnah ,harsad dengki sesama bangsa. Ingatlah Dr Shafie bahawa orang yang mengapi apikan kita untuk mencapai kepentingan mereka, mereka itulah satu hari nanti akan menjatuhkan kita apabila kita hilang pengaruh.Dr Shafie lihatlah sendiri nanti.InsyaAllah!


Apa yang terjadi di UPM sangat sangat dikesali. Mengapa kita orang Melayu tidak malu pada diri sendiri dan sanggup menjatuhkan sesama kita sendiri dan kemudian berbangga pula dengan perbuatan kita yang di kutuk itu. Naib Cancelor dulu bukan calang calang orang nya membanting tulang, memeras otak saban hari demi untuk mengharumkan nama Universiti, membuka peluang untuk ahli ahli akademik bersama sama mencatat nama, dibidang pendidikan, penyelidakan dan megukuhkan kepakaran masing masing.Lihat sendiri pencapaian dan kemajuan yang dapat di pertahankan nya malah mampu baginya untuk lebih lagi mengembang dan memajukan UPM kearah kecemerlangan. Apa yang dilakukan oleh pengurusan di bawah Naib Cancelor dulu sudah mula mendapat perhatian didalam dan diluar negara. Imej UPM yang dapat ditonjolkan sebagai institusi yang berasakan Sain dan Teknologi sudah mendapat pengiktirafan dan mula disegani oleh masyarakat akademik dirantau ini.


Sepatutnya kita orang Melayu merasa bangga diatas kebolehan orang kita sendiri untuk mentadbir universiti dengan cemerlang dan penuh amanah dan dedikasi.Warga UPM khasnya patut berasa syukur kerana dapat berkongsi kenikmatan kemajuan yang dicapai Universiti dan sebagai menghargai nya akan terus bersama sama memberi kerjasama yang tidak berbelah bagi untuk memajukan lagi UPM. Sebalik nya sungguh malang bagi UPM, ada pulah sekumpulan orang kita.. orang MELAYU yang kononnya berpelajaran tinggi bergelar Professor tetapi mempunyai budi pekerti yang rendah dan menghianati bangsa sendiri.Sebagai ahli akademik sepatutnya mereka ini menunjukan budi pekerti yang luhur dan menjadi tauladan kepada pelajar pelajar. Kalau beginilah orang orang Melayu di UPM mengamalkan budaya Pengkhianat Hasat Dengki(PHD),di mana lagi harapan kita orang Melayu untuk terus maju sambil mendidik pewaris pewaris bangsa yang akan meneruskan perjuangan dalam mempertabatkan bangsa, agama dan bersaing dengan bangsa lain. Ketuanan Melayu akan lupus disebabkan perangai orang Melayu itu sendiri.


Sayang seribu kali sayang,perkara saperti ini berlaku di manara gading "Pembina Wawasan Gemilang " , "Berilmu Berbakti",yang mana budaya PHD ini direstui sendiri dan disokong kuat oleh menteri yang diamanahkan rakyat untuk menjaga urusan pendidikan warisan bangsa.


Kepada pengurusan sekarang yang mana Naib Cancelor nya semata mata menjadi puppet kepada Pengurusi Lembaga, selamat menjalankan tugas. InsyaAllah masyarakat akademik di seluruh negara akan melihat sandiwara yang berterusan dan banyaklah perkara perkara yang melucukan dan tindakan tindakan yang tak menasabah dilakukan disebabkan ramai orang bawah yang berlagak saperti "besar sudu dari senduk"! Janganlah sampai mengaibkan nama sendiri atau nama UPM yang selama 75 tahun yang lalu telah mengharumkan negara.

PEWARIS BUDAYA SIHAT.

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

bab ketuanan ni yg parah di sabah........bukan setakat ketuanan melayu...ketuanan bumiputra pun dah tak nampak.....hatta 60 adun pun semuanya ber macai kan cina... tak de lak adun cina ber macai kan melayu.....yg untung adalah cina sehingga grup cina ni foochow ni pun kalah kan cina tempatan hakka hokkien dll....

yg jadi masalah adalah keterbukaan melayu/bumiputra pada pedagang cina.....kerakusan untuk menang dgn membeli adalah budaya umno/bn yg menjadikan sabah parah.....tok sah ler nak mengaku umno pejuang bangsa kalau umno dah guna pendatang tanpa izin untuk dapat kuasa..... pulak tu lepas election ahli umno celup ni d tangkap kerna i.c di bagi setakat untuk mengundi.......

to the extent musa aman menang pun dek pengundi hantu dan bantuan cina.....tak caya tanye le lau sue seng....

10:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

apa yang marzuki merepek ni....pisang UMNO setandam semuanya dah rosak Pisang orang lain yang tak rosak....

Takpelah jual lah semua hak-hak orang melayu. Jangan nak main sendiwara lah marzuki...

10:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

It is a tiring affair to talk of the problems of Malays. The problems is too many. Understandably, after 466 years of colonialism, it is an uphill task.

I have been to too many seminars, conference, dialogue, etc etc etc from my student days till the twilight of my working life.

We talk and talk and give resolutions to Govenrment to do ie we talk but are not doing anything abt it but rely on others.

The typical discussion would be to say Malay is weak in this and that. And, the immediate inferrence is to have what is missing. Too often we are fixing symptoms and not problems.

We have tried and pump money into so many programs but we have yet to create the bumiputra commercial and industrial class.

In any corporate strategy implementation, the key aspect lies in leadership and corporate culture. Would that mean we have leadership and culture not conducive for business and corporate success?

For a change, I believe lets have an action oriented discussion. Maybe lets start to think and act independently. With a realistic appreciation of the parameters, only then we act more realistically and prudently.

10:38 PM  
Blogger reflective pen said...

tidak benar sama sekali ketuanan Cina atas Tanah melayu (Malaysia).

Ini dah main isu tak puas hati sebab kaum lain terus maju kedepan dalam ekonomi. Melayu kah, bukan Melayu kah tu hal lain.

Kerajaan bela orang Melayu macam anak emas (memang patut pun pasal dia orang kata ini Tanah Melayu... Orang Asli macam mana pula? Nak tarik dia masuk Islam, melayukan dia, jadikan dia Melayu juga! jadi, Orang asli akan diam, tiada isu ketuanan Melayu atas Tanah Orang Asli)

Kerajaan terlebih subsidi kepada orang melayu! Bukan Melayu nak buat tempat ibadat kena tunggu dan melalui proses berlapis-lapis, sumbangan kalau diberi pun minima. Orang Melayu dibelai dengan sekolah asrama penuh, kerajaan tanggung hampir semua untuk orang Melayu sampai mamak pun nak jadi Melayu!

Anak-anak Cina dan India semua kena hidup dengan bantuan minimum,jadi mereka lebih menghargai mak bapak mereka. Dengan berkat usaha mereka, kejayaan dikecapi. Anak Melayu, dengan keputusan yang kurang baik boleh menjejak kaki ke Universiti.

Tak kira Cina, India atau Melayu, semua kena hidup juga! kena cari duit! Masing-masing punya impian tersendiri. Kalau berusaha dan mencapai cita-cita dan menyumbang kepada ekonomi negara, say rasa ini tidak salah.

Ini bukan soal siapa tuan di tanah siapa, ini soal siapa yang MALAS berusaha, siapa takut menempuh cabaran. Tengok, dah ramai Melayu yang rajin jadi orang berjaya tanpa mengharapkan banyak bantuan dari kerajaan. Seorang En Zabir dari felda MAOKIL dah berjaya, asal keluarga petani! Anak dia kawan saya!

Kena ubah sikap, jangan asyik salahkan orang lain. jangan cemburukan hasil titik peluh orang.

Salah anak-anak Melayu yang gagal adalah pandai menadah tangan meminta. Dah dapat tidak pula menghargai. Belajar di MARA,sesetengah anak Melayu buang duit beli rokok, beli komik, cuba dadah, hisap ganja, ragging orang.

Buatlah program menyedarkan anak-anak Melayu. Asyik tulis karya dengki tak guna, pandangan salah! Fikir dari segi MAlaysia Boleh,bukan Melayu boleh.Semua kaum sayangkan negara ini.

1:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Memang benar pendapat Sdr Anuar. Mereka memang nak merampas hak2 Melayu. Kamu kalian pernah baca nasihat tokoh Cina yg bername Dr Ng Seng? Ini dia artikle nya:

TAJUK: 'BERSATULAH KAUM CINA' , Kita semua kaum Cina di mana sahaja kita berada mestilah berbangga dengan bangsa kita, samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina , Taiwan dan Cina Malaysia. Kita mestilah mengekalkan identiti kita. Di Malaysia, kita mesti memberitahu anak-anak kita dan mengajar cara-cara mereka perjalanan halus. Setakat ini oleh kerana kedudukan kita, kita tiada pilihan untuk memilih kerajaan yang majoritinya dikuasai oleh orang Melayu. Tetapi kita sedar dibidang perniagaan dan perindustrian, orang Melayu tidak ada melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina) sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia dengan meletakkan keutamaan Bahasa Manderin atau Kantonis di dalam akhbar tempatan sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu. Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggirdari bidang pekerjaan tersebut. Begitu juga kalau terpaksa kita ambil orang melayu kerja, kita pilih yang wanita melayu untuk cukupkan Kouta dan jangan ambil Lelaki Melayu kerana lelaki ini bersifat memimpi n dan ada wawasan tinggi lebih bersemangat kental dan berani tanya itu dan ini, kalau wanita melayu mereka agak lemah dan banyak menurut saje arahan kita. Jadi kita mengambil kesempatan ini atas kedudukan kita dan meminta hak-hak politik. Orang-orang kita yang bergiat di bidang pelajaran hendaklah! pastikan bahawa generasi yang akan datang tidak akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam pelajaran sejarah, Ilmu alam dan lain-lain mata pelajaran, baikpun di sekolah rendah mahupun di sekolah . Kita aujudkan dan hebohkan tentang maksiat dikalangan pelajar melayu agar kerajaan sekarang hentikan bantuan pada pelajar melayu dan juga pelajar kampung. Kita mesti mengajar anak-anak dan anak orang Melayu supaya mempunyai pendirian bahawa kejayaan itu bergantung semata-mata atas kebolehan. Untuk tujuan ini kerajaan Singapura yang kita harus banggakan kerana telah berjaya memecah-belahkan orang-orang Melayu dengan cara membahagikan mereka kepada banyak puak seperti Banjar, Acheh, Bugis, Mandaling, Boyan dan lain-lain. Dari kesannya jiwa rancangan ini, orang Melayu yang dulunya merupakan 69% daripada penduduk Singapura, sekarang hanya tinggal 10% sahaja. Sekarang mereka tiada pilihan melainkan memuji kerajaan Singapura kerana memberi mereka satu kestabilan, keadilan dan harapan untuk masa depan iaitu mana-mana bentuk yang kerajaan suka dan fikirkan, pasti mereka terima, sebabnya orang Melayu di sana tiada mempunyai suara lagi dan mereka akan tetap menemui kegagalan. Sebagai orang Cina tulin, saya juga berbangga dengan cara yang dilakukan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang untuk memecah belahkan orang-orang Melayu di sana. Beliau telah berjaya mengambil tanah-tanah orang-orang Melayu dan memajukannya sebagai kawasan perumahan dan perindustrian (dalam geran ada nyatakan 30% jenis pekerjaan sekurangnya mestilah dari orang Melayu tapi mereka beri jawatan seperti pengawal keselamatan dan operator sahaja, jawatan penting dan teknikal yg bergaji, RM3 ribu keatas semua dari Orang Cina kecuali melayu yang ada kepentingan bagi mereka itupun seorang dua saje). Oleh kerana harga rumah-rumah itu terlalu tinggi bagi orang Melayu, mereka tiada keupayaan langsung untuk memiliki rumah-rumah tersebut. polisi ini tidak sahaja harus dilakukan di Pulau Pinang, tetapi juga di lain-lain tempat , banyak orang melayu pindah ke Seberang Perai. , Mereka takut kalau Pak Lah naik, dia akan pindah Pusat kerajaan Pulau Pinang dari Komtar ke Kepala batas, kerana orang Melayu banyak disana, nanti banyak kemudahan dan aset harta akan meningkat dan orang melayu akan dapat faedah.Mereka sedang mempercepatkan agar pusat kerajaan dibuat segera di Bayan Bay, Sg,Nibung supaya hasrat untuk berpindah ke Kepala Batas dihauskan. Tujuan kita ialah untuk menguasai segala kegiatan perdagangan yang berkaitan dengan bahan makanan, enjin, bank-bank serta pertanian. Alasan yang munasabah perlu dicari dan dikemukakan kepada kerajaan untuk menaikkan harga barang-barang keperluan harian. Inilah yang kita akan terus gunakan untuk mendapatkan kekuasaan politik di Malaysia. Oleh kerana kita telah kukuh di bidang Antarabangsa, kita mesti menganggap bahawa saluran penyebaran am yang ada pada kita. , Setakat ini, dunia menganggap bahawa kerajaan Malaysia sekarang adalah anti Cina dan Pro-Melayu dan juga kita orang Cina ditindas. Kita sekarang telah banyak di Pulau Pinang dan ini markas kita , kita mesti kerjasama dgn orang kita di Singapura, supaya satu hari Pulau pinang boleh jadi milik kita secara yang tak disedari, banyak anak-anak didik kita telah diserapkan dalam kerajaan Tempatan, walaupun dalam ker ajaan negeri maseh dimonopoli oleh orang Melayu. Walau bagaimanapun, kebelakangan ini terdapat langkah-langkah yang diambil oleh elit-elit Melayu untuk mengubah gambaran ini dan menyuarakan apa yang sebenarnya berlaku. Kita sebaliknya mematahkan langkah-langkah itu sebelum ianya berjaya dilaksanakan.Dalam bidang politik, orang-orang Cina haruslah bergembira dengan perpecahan demi perpecahan terlibat di kalangan orang-orang. Kita tenggelamkan semangat orang melayu untuk menghidupkan Persatuan Melayu macam GPMS dll. Ini bahaya bagi kita, kita hiburkan pemimpim Mel ayu Negeri dengan apa yang dia mahu. , Saya sebagai orang Cina, sangatlah bergembira untuk memberitahu anda bahawa salah satu sebab penyingkiran itu adalah jarum dan tindak-tanduk teman-teman kita Gerakan dan MCA di dalam Barisan Nasional dan DAP dari luar. Sekarang tibalah masanya untuk kita menanam perasaan benci di kalangan orang-orang Melayu terhadap pemimpin mereka. Kalau kita bijak menjalankan operasi kita, kita akan berjaya mengasingkan Perdana Menteri sekarang ini yang terlalu jujur menjadi seorang ahli politik. Kalau kita orang-orang Cina bersatu, kita berjaya memecah belahkan Dato' Sri Dr.Mahathir Mohammad dengan Dato' Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan Najib Tun Razak. Apabila British meninggalkan Malaysia, pemerintahan adalah di tangan beberapa orang Melayu pilihan. Kita ketahui bahawa pemimpin-pemimpin Melayu ini kiranya disukai oleh orang Melayu sendiri. , Pada keseluruhannya, mereka adalah orang-orang miskin tetapi bernafsu besar. Kita berkeupayaan memberikan apa yang mereka mahu. Kita akan terus mendapat apa yang kita kehendaki dari mereka. Kemudia sesudah kita memberi mereka secukupnya, kita akan mendedahkan mereka ini. Kita akan meminta mereka supaya dilucutkan daripada jawatan-jawatan mereka. Kita tidak akan rugi apa-apa dengan pemecahan itu, malah menguntungkan orang-orang Cina. Pekerjaan ini mesti dijalankan dengan licin, supaya intelek-intelek Melayu tidak akan menyedarinya. Setakat ini kawan-kawan kita di bidang perniagaan telah berjaya mengenepi!kan Dr Mahathir, Dr Abdul Rahman Yaakob dan semua pelampau-pelampau dalam UMNO termasuk juga sektor kerajaan .Kita orang-orang Cina harus bangga kerana orang-orang Melayu yang menerima rasuah ini telah diletakkan di badan-badan berkanun. Di UDA kita telah mendapat keuntungan yang banyak walaupun orang kita nombor dua di situ. Mereka yang tidak mempunyai pandangan yan g kuat akan terus sanggup menjual orang-orang dari bangsanya sendiri, kiranya mereka diberi apa yang mereka kehendaki dan kita pula hendaklah menggunakan kelemahan mereka ini untuk kepentingan diri kita. Kita akan gagalkan mereka dengan Tentera Darat, Laut dan Udara. Kita akan terus gagalkan mereka dalam polis. Kita telah buktikan bahawa tanpa kita orang-orang Cina, mereka tidak akan mendapat apa-apa maklumat berkenaan dengan kegiatan Komunis. Kita juga perlu bekerjas!ama dengan pergerakan dibawah tanah kerana tujuan kita adalah sama iaitu menguasai Malaysia.Kepada kita, caranya tidak lain sama ada menerusi politik atau perjuangan bersenjata. Satu perkara lagi yang patut kita gunakan adalah kebencian yang ada pada orang-orang Melayu dengan Sultan-Sultan mereka. Kita mesti menguatkan lagi kebencian ini supaya apabila orang-orang Melayu tidak mempunyai kepercayaan terhadap Sultan-Sultan mereka, mereka akan hilang suatu symbol perpaduan dan kita dengan mudah sahaja dapat membawa mereka kepada kemusnahan mereka sendiri .Untuk membuktikan apa yang saya katakan, sebagai seorng cina, kita tahu kerajaan Malaysia sekarang lemah. , Kelemahan ini terbukti dengan kegagalan mengawal harga barang-barang keperluan. Kita boleh menurun mana-mana cukai dengan menurunnya harga buah oren menjelang Tahun Baru Cina, tetapi kerajaan tidak berbuat demikian apabila tiba Hari Raya orang-orang Melayu kerana saya tidak pernah ingat harga buah kurma diturunkan menjelang Hari Raya. Pemimpin-pemimpin Melayu bertujuan untuk menolong orang-orang Melayu dalam rancangan Malaysia ke-7. Kita orang-orang Cina harus menunjukkan sokongan kita terhadap rancangan ini kerana kita tahu mereka tidak akan mencapai matlamatnya. Di sebaliknya, apabila mereka tidak memajukan rancangan Felda, kita orang-orang Cina akan mendapat keuntungan melalui pembinaan jalan, pembinaan bangunan, pembinaan rumah-rumah, parit, pemotongan pokok, penyediaan tanah dan lain-lain .Segala bentuk pembangunanakan membawa keuntungan kepada orang-orang Cina, yang juga bermakna kejayaan serta kekayaan orang-orang Cina akan bertambah.Sekarang ini saya percaya, orang-orang Cina sudahpun memegang 60% daripada kekayaan negeri ini termasuklah tanah. Sebaliknya orang-orang Melayu hanya memegang 3% berbanding 4% kepunyaan asing. Kita tidak boleh berpuas hati. Kita orang Cina hendaklah mendapatkan kekayaan orang-orang asing ini sebelum ianya jatuh ke tangan orang-orang Melayu. Taktik kita memberi saham kosong kepada orang-orang Melayu hendaklah disambung terus kepada orang-orang Melayu ini dan akan mengenepikan orang-orang Melayu lain daripada memasuki bidang kewangan terutamanya sebagai akauntan. Di bidang pelajaran kita mesti mewujudkan Universiti Merdeka secepat mungkin. Kita mesti terus menghantar beribu-ribu anak-anak kita ke Hong Kong, Taiwan, Amerika atau di mana-mana di dunia ini. Apabila mereka pulang kita akan memasukkan mereka di sektor-sektor swasta yang mengandungi 80% daripada peluang pekerjaan. Oleh kerana keadaan ini, kerajaan sekarang ini yang pro-Melayu tidak akan berjaya menguasai keadaan pasaran. Petani-petani yang terdiri dari 75% orang-orang Melayu terus tidak bertanah. Nelayan akan tetap miskin oleh kerana pegawai-pegawai kerajaan mereka sendiri sudah tidak boleh dipercayai lagi. Orang Cina harus menolong untuk memusnahkan segelintir pegawai-pegawai Melayu yang dedikasi dengan membawa mereka ke golongan kita. , Kita dengan demikian diharapkan akan membuat mereka gagal dalam tujuan asal mereka. Ini kita pastikan lakukan dengan usaha bersama antara sektor swasta atau kerajaan. Beberapa di kalangan Cina mungkin bertanya sama ada boleh atau tidak mengambil alih negara ini dengan pasukan tentera. Saya menjawab, mereka hanya general-general bodoh. Lihatlah sahaja kelulusan mereka dan pengalaman mereka dan lihat pula apa yang berlaku di Indonesia. Di Indonesia mereka semua boleh dibeli. Jadi, setelah kita memegang kuasa politik, kita boleh ketepikan pasukan tentera ini. Kita orang-orang Cina mempunyai kebolehan untuk bermuka manis dan dipercayai oleh orang-orang Melayu dan kita harus memainkan peranan kita dengan baik. Kita akan terus bermanis muka dengan berkawan bersama mereka kerana waktu ini kita belum boleh menunjukkan niat dan belang kita yang sebenar. Contoh yang paling konkrit kita mengalami kekalahan teruk dalam peristiwa 13 Mei yang lalu. Saya mempunyai hubungan dengan pihak atasan dan saya tahu apa yang ada di dalam otak mereka, dan apa yang difikirkan. Pada keseluruhannya, pemimpin-pemimpin sekarang sedang takut menemui pengundi mereka. Kita mesti mengumpulkan tenaga dan usaha mematahkan mereka dengan cara perlahan-lahan. Pada masa yang sama juga kita mesti perkuatkan dan mengenepikan risauan kesangsian orang-orang Melayu terhadap pemimpin-pemimpin mereka. Ini kerana terlalu jelas ketidakstabilan dan kemiskinan masyarakatnya. Akhirnya diharapkan mereka ini tidak akan berminat untuk mengundi dan membiarkan takdir yang menentukannya. Kita akan membuat penentuan ke atas mereka dan masa depan mereka kerana orang-orang Cina akan menjadi pemimpin-pemimpin mereka itu. , Oleh Dr. Ng. Seng

8:16 PM  
Blogger reflective pen said...

hidup_melayu,

R u a true Muslim? If u truely adhere 2ur belief,u cannot in the right mind post that Dr. Ng Seng thing. It's a well known fraud. U can be assured that no Malaysian Chinese know him. It's a tool to incite hate. WE LOVE MALAYSIA AS MUCH AS YOU DO. Open up your heart to see the TRUTH rather than circulating unreliable articles of hate.

11:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

for whoever who mentioned the chinese take away the rights of the malay and the chinese invaded their land, i think stuffs are the other way round.
All you can see are the surface of assets the chinese owned, but what below the surface owned by your own kind. but before we all say anything, ask ourself, who are the bumiputera in the country, honestly, ask yourself. who are really the bumiputera? who deserve the rights and who dont. if malay deserves it, why not any other races, indian, chinese, or even.. bengkali? refer back to the history how many things that missed out from our text book? why they missed the information in the history text book who are the etnics that live in the land before it became Malaya? Be wise mate , you already deserved more than you should...

8:09 PM  
Blogger Amin Ahmad said...

berhentilah berkokok salahkan Cina.

melayu mundur kerana melayu sendiri.

kita tidak berani berkata tidak kepada hal yang kita tak setuju atas nama melayu!

atas nama melayu yang salah jadi betul yang betul jadi salah!

islam ajar macam tu ke?

islam dah dijadikan alat oleh melayu! bukan jadi panduan..

sempena maulid nabi ni ingat sket..

nabi tak majukan ummat dengan menjatuhkan bangsa lain!!

2:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum...

hanya pendapat sahaja,

kaum cina deserved ape yg diorang usahakan dan melayu pun sama.

saya berkesempatan setelah diizinkan Allah untuk round ke KL membawa isteri saya last week dan apa yang saya lihat jelas berkaitan dengan isu ini.

Saya lihat kaum cina dok sibuk mencari pelanggan untuk memantapkan perniagaan mereka, sedangkan melayu dok berpeleseran di jalanan bersama mat punk serta mat remmpit yang tiada kesudahan aktivitinya.

saya pergi ke IMBI plaza...nak carik laptop gamaknya tetapi tidak dilayan seperti orang cina (kedai yang sama)yang lain. Dulu saya beli ngan orang melayu kat ampangan, seremban tapi kene tipu berganda2....

kita dok tengok dalam newspaper, anak-anak melayu kita dok sibuk dengan AF4, hiburan sana sini, Fiesta media Idola, My Team, Anugerah Industri Muzik,dan semua aktiviti yang melalaikan...tapi dalam akhbar cina cuba lah tengok sendiri...ekonominya lebih byk serta berinformasi....

ahli-ahli UMNO pulak dok sibuk bercakaran sana sini serta mengadu domba pasal jawatan sedangkan orang cina dok sibuk bergaduh sebab nak rebutkan projek dari melayu...

di Putrajaya...ramai PTDnya sibuk ngan aktiviti hujung minggu serta bersembang dengan urusan kursus luar negara yang amat menyeronokkan sedangkan hasilnya kelak entah kemana...

saya sedih ngan bangsa kita yang masih tidak sedar...

anak-anak cina dok sibuk racing kete beharga beratus ribu ringgit..sedangkan anak melayu dok sibuk racing moto murahan...duitpun dapat dari entah mana sumbernya..emak bapak pun buat tak endah sahaja...

saya lihat ramai anak melayu graduated tak dapat carik keje sedangkan anak cina graduated dari universiti entah mana ntah senang-senang dapat keje...

ramai anak melayu PEMALAS lena diulit kemewahan mak bapak dia..tak macam saya..dibesarkan di rumah anak2 yatim...tapi syukur dilindungi Allah hingga ke hari ini.

masa di universiti, anak melayu dok sibuk berpesatuan dan berpolitik tapi result macam hampeh..sedangkan anak2 cina dok sibuk berpesatuan untuk membuka minda bagi mempermudahkan mereka mendapat kerja...

bila minyak naik 30sen..semuanya bising,kerajaan duitnya entah kemana, yang dapat kaum kerabat dia sahaja, tapi takperlah, kat akhirat nanti dia yang tanggung...kita hanya boleh mentarbiahkan mereka sahaja...

kerajaan UMNO tidak boleh diharap lagi,PAS pulak dok sibuk dengan membuka pekung UMNO tapi bila berbicara ntah ..tak nampak pulak kelibernya..takkan nak harap tok guru sorang saja sedangkan yang lain ape kejadahnya ada jawatan sekanngkang kera...DAP pulak pejuang bangsa yang tulen...tidak mempersendakan kaumnya seperti UMNO yang lupa ...MIC pulak sudah terlalu hitam seperti hitamnya samy vellu yang korup tu...

entah lah...ketuanan cina ada sebabnya ..begitu juga kemunduran melayu...kita perlu memperjuangkan islam bukannya memperjuangkan kaum...

di malaysia murtadnya cukup membanggakan, di akhirat nanti adakah had-hari (hadhari) ini mampu menyelamatkan mereka kelak...kita sama2 lihat nanti..

7:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Aku sampai sekarang masih tidak faham... semuanya masih melayu vs cina & lain-lain... sudah lama aku tidak mendengar Bangsa Malaysia. Tidak bolehkah kaum-kaum di M'sia bersepadu. Dulu masa sekolah masih ada laugan Bangsa Malaysia. Sekarang? Habuk pun takde. Itulah yang selalu saya tanya.

9:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hak Melayu dirampas oleh melayu yang kaya, Hak Cina dirampas oleh Cina yang kaya

Itu ialah fakta, apa yang kita perlukan ialah distribusi kekayaan yang lebih adil untuk golongan yang miskin.

10:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

List of racial discriminations in Malaysia, practiced by government as well as government agencies. This list is an open secret. Best verified by government itself because it got the statistics.

This list is not in the order of importance, that means the first one on the list is not the most important and the last one on the list does not mean least important. This list is a common knowledge to a lot of Malaysians, especially those non-malays (Chinese, Ibans, Kadazans, Orang Asli, Indians, etc) who were being racially discriminated. Figures in this list are estimates only and please take it as a guide only.

Government of Malaysia has the most correct figures. Is government of Malaysia too ashamed to publish their racist acts by publishing racial statistics? This list covers a period of about 48 years since independence (1957).
List of racial discriminations (Malaysia):

(1) Out of all the 5 major banks, only one bank is multi-racial, the rest are controlled by Malays.
(2) 99% of Petronas directors are Malays.
(3) 3% of Petronas employees are Chinese.
(4) 99% of 2000 Petronas gasoline stations are owned by Malays.
(5) 100% all contractors working under Petronas projects must be bumis status.
(6) 0% of non-Malays staffs are legally required in Malay companies. But there must be 30% Malays staffs in Chinese companies.
(7) 5% of all new intake for government police, nurses, army, is non-Malays.
(8) 2% is the present Chinese staff in Royal Malaysian Air Force (RMAF), drop from 40% in 1960.
(9) 2% is the percentage of non-Malays government servants in Putrajaya. But Malays make up 98%.
(10) 7% is the percentage of Chinese government servants in the whole government (in 2004), drop from 30% in 1960.
(11) 95% of government contracts are given to Malays.
(12) 100% all business licensees are controlled by Malay government e.g. Taxi permits, Approved permits, etc.
(13) 80% of the Chinese rice millers in Kedah had to be sold to Malay controlled Bernas in 1980s. Otherwise, life is make difficult for Chinese rice millers.
(14) 100 big companies set up, owned and managed by Chinese Malaysians were taken over by government, and later managed by Malays since1970s e.g. MUTC, UMBC, MISC, etc.
(15) At least 10 Chinese owned bus companies (throughout Malaysia, throughout 40 years) had to be sold to MARA or other Malay transport companies due to rejection by Malay authority to Chinese application for bus routes and rejection for their application for new buses.
(16) 2 Chinese taxi drivers were barred from driving in Johor Larkin bus station. There are about 30 taxi drivers and 3 are Chinese in October 2004. Spoiling taxi club properties was the reason given.
(17) 0 non-Malays are allowed to get shop lots in the new Muar bus station (November 2004).
(18) 8000 billions ringgit is the total amount the government channeled to Malays pockets through ASB, ASN, MARA, privatization of government agencies, Tabung Haji etc, through NEP over 34 years period.
(19) 48 Chinese primary schools closed down since 1968 – 2000.
(20) 144 Indian primary schools closed down since 1968 – 2000.
(21) 2637 Malay primary schools built since 1968 – 2000.
(22) 2.5% is government budget for Chinese primary schools. Indian schools got only 1%, Malay schools got 96.5%.
(23) While a Chinese parent with RM1000 salary (monthly) cannot get school-text-book-loan, a Malay parent with RM2000 salary is eligible.
(24) All 10 public universities vice chancellors are Malays.
(25) 5% - the government universities lecturers of non-Malay origins had been reduced from about 70% in 1965 to only 5% in 2004.
(26) Only 5% is given to non-Malays for government scholarships over 40 years
(27) 0 Chinese or Indians were sent to Japan and Korea under "Look East Policy"
(28) 128 STPM Chinese top students could not get into the course that they aspired i.e. Medicine (in 2004).
(29) 10% place for non-bumi students for MARA science schools beginning from year 2003, but only 7% are filled. Before that it was 100% Malays
(30) 25% is Malaysian Chinese population in 2004, drop from 45% in 1957
(31) 7% is the present Malaysian Indians population (2004), a drop from 12% in 1957
(32) 2 millions Chinese Malaysians had emigrated to overseas since 40 years ago
(33) 0.5 Million Indians Malaysians had emigrated to overseas.
(34) 3 millions Indonesians had migrated into Malaysia and became Malaysian citizens with bumis status.
(35) 600,000 are the Chinese and Indians Malaysians with red IC and were rejected repeatedly when applying for citizenship for 40 years. Perhaps 60% of them had already passed away due to old age. This shows racism of how easily Indonesians got their citizenships compare with the Chinese and Indians.
(36) 5% - 15% discount for a Malay to buy a house, regardless whether the Malay is rich or poor.
(37) 2% is what Chinese new villages get compare with 98% of what Malays villages got for rural development budget.
(38) 50 road names (at least) had been change from Chinese names to other names
(39) 1 Dewan Gan Boon Leong (in Malacca) was altered to other name (e.g. Dewan Serbaguna or sort) when it was being officially used for a few days. Government tries to shun Chinese names. This racism happened in around year 2000 or sort
(40) 0 temples/churches were built for each housing estate. But every housing estate got at least one mosque/surau built.
(41) 3000 mosques/surau were built in all housing estates throughout Malaysia since 1970. No temples, no churches are required to be built in housing estates.
(42) 1 Catholic Church in Shah Alam took 20 years to apply to be constructed. But told by Malay authority that it must look like a factory and not look like a church. Still not yet approved in 2004.
(43) 1 publishing of Bible in Iban language banned (in 2002)
(44) 0 of the government TV stations (RTM1, RTM2, TV3) are directors of non-Malays origin.
(45) 20 constituencies won by DAP would not get funds from the government to develop. Or these Chinese majority constituencies would be the last to be developed
(46) 100 constituencies (parliaments and states) had been racist re-delineated so Chinese voters were diluted that Chinese candidates, particularly DAP candidates lost in election since 1970s.
(47) Only 3 out of 12 human rights items are ratified by Malaysia government since 1960
(48) 0 elimination of, all forms of racial discrimination (UN Human Rights) is not ratified by Malaysia government since 1960s.
(49) 12% is what ASB/ASN got per annum while banks fixed deposit is only about 3.5% per annum

11:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saudara penulis ini janganlah berfikiran sempit. Apa sebabnya nak bermusuh-musuh dengan kaum lain, kaum kita ini selalu menuding jari bila kita gagal dalam bidang yang diceburi. Asyik nak berpolitik, ishh tak malukah? Melayu perlu maju tetapi apakah kita kurang daya dan kemampuan? Sudah pastinya tidak. Ada juga yang sudah maju dengan daya usaha sendiri, ada juga yang maju melalui bantuan kerajaan dan sebagainya. Persoalannya, buat apa kita mahu hasad dengki terhadap orang Cina sampai tajuk tulisan ini berbau perkauman. Apa pula dengan kawan kita dari kaum India, dari Sabah dan Sarawak dan juga minoriti lain. Cuba fikir sejenak, sebenarnya kaum Cina telah berkorban banyak, kaum kita perlu menghargai...

11:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

this is the politics of finding blame for own weakness or laziness

in business and career, one has to make sacrifices, take risks, work hard and be persistent

what i hate most is when those racist and jealous malay sees a well developed township owned and populated by chinese and start rambling that the chinese grabbed the wealth from the malays

come on be more analytical .. the township did not just appear over night .. for the benefit of those who do not have to take risk or work like shit .. it involve decades of hard work, risk taking, sacrifices , people loses money on investment , falling sick from overwork and etc ...

the chinese's culture of being business-minded is vital for any economy - it create value or the cake so to speak - politician only know how to fight over the cake
it is no wonder the chinese pays the most tax in Malaysia - tax money that are used to pay the mainly malay civil service and more ...

i think this country is wasting a lot of time and energy on this racial thing - actually is is an income disparity syndrome , the have and have-nots regardless of race. there are also poor chinese and there are rich malay, one of my malay ex-boss own more than 7 fancy cars and one ferrari and my chinese brother in-law drives a kancil

we have to create more value in our economy not fight over the existing cake. rich and poor will always exist side by side no matter where and what system

if we are willing to work hard, there is no need to assign blame

11:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

nampak gayanya orang melayu tak ke mana sebenarnya. semakin lama kita akan semakin tertinggal. tak nampak unsur-unsur di mana melayu akan mengejar keupayaan orang lain terutama kaum cina di negara kita ini.

cuma apa yang kita harap ialah kerajaan kita mampu memikirkan bagaimana caranya mahu mengejar impian kita untuk 'berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah' dengan bangsa lain di negara sendiri ini.

12:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

well said author about the current issues at hand.
There are many unresolved questions regarding the issues that were pointed out on your blog. Now that the economic might is in the hands of other non bumis (and as usual - the chinese , mind you i'm a chinese), and the political powers that be are in the hands of bumis. how does it work? i drive a proton, and i work for a multinational company for about 2 years now, thanks to my mom n dad who both working. My mom is a clerk for a bank for 10 years now, and my dad works as a small recycle item seller. We are not mega rich but i believe my parents wanted me to have a better life due to the obstacles that we encounter in our everyday life. Bapa ibu paid for my university education which amounted to nearly RM 500,000.00 overseas, simply because i could not get a university place in Malaysia, as i only got 6A1 and 3 A2 for STPM. Bapa now has to be on medical pills due to High blood pressure and all those that come with being old age. I didn't get government loan, as it was not approve, i did not get help from friends as they were somewhere in the same boat as me. But since i'm more capable as i am having a stable job...i will do what i must as a son to a father that have sheltered me from all that was againts us , and do my BLOODY best to strive for a Better life for me and my parents. I intend to walk away from Malaysia, not because i hate it...but because i began to feel that i'm not part of this country due to the many way politicians and policies that only favoring bumis. You said ketuanan cina, tanah melayu...i find that hard to believe, when you have 60% of the population at hand, rulers and policies makers are bumis, and if you were played out...why blame others for your own rulers that make the policies? why blame others for striving for a better life when everything is againts them? is that a EASIER way to resolve matters? i don't know. i need you to tell me. You always compare the chinese with malays as if we forced you to be in what you are today due to our so called "KETAMAKAN" for money. How do you equate a Need for a better life due to a harsher living enivornment with that of being TAMAK? its really hard to comprehend.

You say foreigners are the cause for all the mess in this country right now...please explain? how can we make a mess of this country when those that are at the top of the country holds the final say?

"the pot calling the kettle black" is more precise.

We all need to really sit down and think whether we can a MALAYSIAN MALAYSIA or a MALAY MALAYSIA or a CHINESE MALAYSIA or a INDIAN MALAYSIA OR A FOREIGNER MALAYSIA.

you decide. i'm aiming for a MALAYSIAN MALAYSIA.

takecare and have a good day

1:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

sdr2 tak sedar kah?

ketuanan melayu=malay supremacy

ini apa lainnya dengan white supremacy africa selation dulu? ahli2 politik kita bising menonjok keris menjerit melolong ketuanan melayu. tak malu ke?

2:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

cukuplah hipocrisi sdr2 sekalian..

ini saja cakap org org yg tak ada harta tanah pun...kalau ada kaya lah sdr2 tak perlu baca blog blog macam ni...

kalaulah sdr ada sebidang tanah (kononnya "harta pesaka"), habis nak simpan sampai bila-bila? kalau harga ditawar berpatutan untuk menjual, kenapa tidak boleh diterima? org cina sama jugak, mereka yang ada tanah sukacita kalau boleh jual dengan harga baik tak kiralah kpd org melayu ke, cina ke, india ke...
dah tu org cina beli tanah utk simpan lama lama kah? tidak, org cina beli pun utk memajukan tanah tersebut misalnya estet kerumahan and sebagainya. kemajuan sudah tentunya meningkatkan harga tanah tersebut. kalau org melayu mest jual tanah kpd org melayu saja, memang tidak ditentang org cina. kalau org melayu mau memajukan tanah mengunakan contraktor melayu2 saja, juga tak ditentang. sektor privat suka2 sdr buat apa2 aje. kalau contraktor2 ingin mengunakan bahan2 yg datang dari kilang2 melayu baguslah tu! menolong org melayu lain memang bagus utk negara kita. kenapa tak buat saje? tanyalah glc glc negara kita seperti PKNS and lain lain kenapa tidak mengunakan sumber2 melayu all the way? sampailah sunmber barang2 dibuat negeri cina atau india pun jangan beli. buatlah di negara sendiri dgn sumber melayu. kalau boleh kenapa tak buat gini? kalau tak boleh, kenapa tak tertanya tanya kenapa tak boleh? janganlah suka suka apa ahe problem salahkan kaum lain.

apa pulak cakap org cina macam merompak tanah org melayu? memanglah ada kes kes yg tipu and lain-lain tapi ini bukan majoriti. skrg org melayu sikit pun tak bodoh kalau nak dengar kes kes org melayu tipu org cina saya ada banyak kes-kes untuk dilapor kan.

sdr saya nasihat jgn lah buat situasi negara kita makin buruk dgn artikel yg tidak menusabah and diskriminasi. dunia ini luas, banyak lagi problem negara kita di masa depan. semua org perlu berkerjasama.

lagipun, sdr macam tak faham, yg benar benar untungtu adalah pemimpin2 bangsa sendiri. sama juga bangsa org cina sedar pemimpin2 mca memang korupsi tak malu.

2:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

saudr lolaxman ni macam mengugut kaum cina tu. sungguh kelakar.

nanti negara kita macam zimbabwe, r. mugabe merompas semua harta2 org putih sana utk diberi kpd org kaum sendiri. inilah scenario paling best bukan? sedap hati saudr lolaxman terfikir-fikir syok sekalilah kalau dapat di beri harta2 org cina tak perlu berkerja lagi.

oi! bangunlah! pergi bacalah apa yg dah terjadi in zimbabwe sekarang ini. inikah apa saudr lolaxman mau utk negara kita? cakap kosong.

2:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bangsa Melayu sudah jadi bangsa shit sebab sikap pemimpin dan rakyat sendiri.
Malas, hasad dengki, rasis terhadap orang bukan Melayu, selalu salahkan orang lain, lakukan berbagai kemungkaran yang dilaknati Tuhan dan Islam.
Bangsa Melayu sudah MATI.
Lebih baik MATI, dikuburkan, dan dibina semula sebagai Orang Asli.
Kalau dah sesat, kembali ke pangkal jalan.
I hope many agree.

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebenarnya dari segi kaum, Kaum China sudah menang dan akan lebih kaya dari ornag Melayu selama lamanya. Mengapa? - Negeri China dan Negeri Barat lain. Towkay China Malaysia mempunyai syarikat lebih besar di China dari sini. Orang kebanyakan China yang pindah ke US, Australia mempunyai syarikat lebih besar di sana. Jadi tak guna banding di sini dengan orang China yang miskin dan tidak bekeupayaan yang di kesihan di aniayi.

3:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mula mula terasa nak meluahkan pendapat, tetapi apabila difikirkan semula kenapa harus saya menbuang masa untuk itu?. Lebih baik saya berusaha, berdepan dgn cabaran untuk memajukan Melayu. Cakap sahaja tidak guna. Berusahalah. Saya telah berkerja dgn syarikat Cina Melayu, Mat Salleh dan berbagai lagi. Saya tidak menghadapi masalah langsung. Malah saya dipuji dan diberikan pengiktirafan sepatutnya. Kenapa harus kita memperkata soal kaum? Sudah tiba masanya Melayu berdepan dengan Bangsa Lain dan buktikan kelebihan! Apa kurangnya Melayu? Tiada kurang nya!!!

4:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

A friend of mine, Malay, went to see a Malay doctor.
This doctor is very frank. He sadly said at this moment Malay people very different from ancient Malay. Last time all first world. If Malaysia was a body, Malay was the bones. Today very sadly, Malay is the sick appendix, if remove it, Malaysia will be healthier. Here's an article from a friend's blog: Sad is the state of the Malays. They are my elder brothers and sisters.
They are the parents of Malaysia, too. My forefathers who came here from China once had great love and respect for them. Especially Cheng Ho.
China and Malaysia are both the Middle Kingdoms of the world.
China is named the Middle Kingdom and so is Malaysia (Nusantara).
But Malaysia is the real Middle Kingdom in geographic terms.
Sad to say, the Malays had civilisational decline with a capital D.
What has to be done?
The answer, rebuild the Malay community from scratch.
Return to the values of the Aborigine. They are the ancestors of the Malays.
Re-educate them. Get the Maoris, Cherokees, Vietnamese, Cape Town Malays and Incas visit Malaysia.
Better still, get the Miao people, the original natives of China, who are Malay, to visit Malaysia and re-educate the Malays.

4:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

common people beware

the tanah melayu, ketuanan melayu article or mindset or concept or whatever one wants to call it is just another political ploy by the elite to control the common people , of course in the old days, the common people is the peasant who work the land but in these days, the peasants are you and me , from the lower to middle income group.

the elite do not care what happens , if another racial riot occurs, they will be ok , why, because they have fat bank accounts overseas, houses in overseas cities and all their children are studying overseas. you see the elite, be they malay, chinese or indians are not subject to the constraints you and me suffer - the lack of mobility. at the first sign of trouble, they are out of the country , only to return when things cool down

in the end, we the common people must not be fooled by the political elite . we are risking our very life .

the previous problem up to the nineties is not about wealth creation but rather distribution.
the nep was abused to enrich only a small portion of the malay population. now in the 2000s, the pie is shrinking due to global factors and the political elite is looking for scapegoats - and guess what - the chinese are always blamed , as if working hard and saving is sinful

if they managed to unfortunately cause another race riot , and assuming that the riot escalate into something worse, do you think at the end of the day life will be beter for the malays -

the answer is no - race riot or tension is like a civil war - it weaken the country and invite outside interference

the economy will shrink - even smaller pie - as usual the returning political elite will get a huge chunk, leaving crumbs or sands for the common people , yes, that is you and me again if we survive the riot.

so BEWARE PEOPLE

4:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

This is bullshit. 1st of all that i would like to clarify is tanah melayu doesnt belong to the malays ONLY. If we "Malaysians" from all races havent argeed to have a unity the british wouldnt have granted us freedome in the 1st place (note that the british thought that unity among different races was impossible.)

2ndly as for the chinese benefiting? this is because we work hard and we still dont get what we deserve and you malays demand more? This is bullshit. The Chinese has been suffering alot in recent years due to your KETUANAN MELAYU bullSHIT! without the help of other races there wouldnt be "TANAH MELAYU" freakin irrational,greedy bastards,and u guys said the chinese was disrespectful and greedy

5:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Seringkali apabila politikus UMNOPtutra menghadapi krisis keruntuhan moral di kalangan rakyat jelata Melayu kerana terlalu ghairah memonopoli sumber awam negara dan menyalurkan wang ringgit ke dalam pocket kroni-kroni melalui projek-projek gergasi, politikus UMNOPutera akan mengulangi sandiwara yang sama, yakni, melaung-laungkan slogan Hidup Melayu sementara cuba menimbulkan emosi permusuhan kaum Melayu terhadap kaum Cina agar politikus UMNOPutra boleh terus mendapat sokongan daripada golongan ramai kaum Melayu demi terus berkuasa di negara ini.

Sampai bilakah UMNOPutra ingin menghentikan gimik-gimik politik ini dan benar-benar berpolitik secara rasional mengikuti kebaikan semua kaum?

5:24 PM  
Blogger bumi-non-malay said...

Maaf dah salah encik....Tanah Orang Asli, Ketuanan Orang Asli....Jangan cuba nak TRICK kita lagi dengan tipu helah UMNO melayu racist terrorist communist penipu.

Kaum Racist UMNO melayu dah diberi NEP sejak tahun 1400 sebelum dijumpa Parameswara.....itu kita kata "head start".....macam dalam acara 400 m Melayu UMNO dah dibagi start dari 350m....bila dalam acara 400m kalah kepada bumi bukan melayu....melayu racist UMNO sorak Hak Istimewah , status bumiputera , tak akan melayu hilang dalam acara 400m....dengan keris dan jeritan kuat.

Minta maaf dulu kepada Orang Asli sebelum nak api-apikan perkara perkauman...Sorry kerana melanggar ajaran Koran curi hak dan status bumiputera Orang Asli....berani tak UMNO melayu racist terrorist communist tunduk dan minta maaf??

6:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

A lot was being said that the chinese was being discriminated. The fact is that they were never discriminated politically nor economically. The goverment of today, Barisan Nasional, knew that in order to ensure continuous support from the chinese, the goverment must also ensure that the chnese well being is taken care. Awarding contracts to Bumi and susequently subcon it to the chinese is part of the game. The chinese get the job and the Malays are being blinded. Sad to say that the Chinese are actually the racist lot, discriminating the Malays whereas the Malays are well known as being very tolerant in which it was frequently translated as being stupid by the Malays as well as non Malays.

6:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya kurang senang hati melihat tulisan saudara yang kurang membina dari sudut orang yang berakhlak mulia dan berjiwa terbuka. Hati saya umpana kena guris dari arah yang tak tahu hendak kata macam zaman paleolitik. Jika saudara ini ahli politik mana mana parti pemerintah ke atau pembangkang, jangan cuba mengapi-apikan isu perkauman bagi tujuan tertentu. Kalau mahu perjuangkan sesuatu, biarlah secara seluruh bangsa Malaysia...saya tak pernah tengok orang Australia di negara tersebut selalu mengugut kaum kaum lain seperti di Malaysia...malah mereka hidup harmoni...mungkin saudara perlu mengembara lebih banyak lagi. Kalau setakat Bahsa Inggeris tak bagus, saya cadang baik melancong ke Indonesia atau Brunei... saya anak Malaysia tak suka orang mencelarukan fikiran orang lain, hati busuk tu...memang busuk...isu lain seperti pelajaran, kesihatan digalakkan...akhir kata, buat banyak sikit penyelidikan banyak fakta bercanggah...saya rasa saudara kalian di sini juga tak sedap hati membaca, saya membaca bukan sekadar apa, tengok 2 barisan dah tahu ini isu perkauman...STOP IT!

7:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

also,

for those who dont know about May 13th race riot and NEP.

READ THIS. This is extract from in WIKIPEDIA:-

In the May 10, 1969 general elections, the ruling Alliance coalition headed by the United Malays National Organization (UMNO) suffered a large setback in the polls. The largely Chinese opposition Democratic Action Party and Gerakan gained in the elections, and secured a police permit for a victory parade through a fixed route in Kuala Lumpur. However, the rowdy procession deviated from its route and headed through the Malay district of Kampong Bahru, jeering at the inhabitants. Some participants brandished banners and placards bearing slogans such as "Kuala Lumpur sekarang China punya" (Kuala Lumpur now belongs to the Chinese), "Orang Melayu balek kampong" (Malays go back to the villages), "Melayu sekarang tidak ada kuasa lagi" (Malays now no longer have power), and "Semua Melayu kasi habis" (Finish off all the Malays). [1]

While the Gerakan party issued an apology the next day, UMNO announced a counter-procession, which would start from the Selangor Chief Minister Harun bin Idris' home in Jalan Raja Muda. Tunku Abdul Rahman would later call the retaliatory parade "inevitable, as otherwise the party members would be demoralised after the show of strength by the Opposition and the insults that had been thrown at them." [1]

Shortly before the procession began, the gathering crowd was reportedly informed that Malays on their way to the procession had been attacked by Chinese in Setapak, several miles to the north. The angry protestors swiftly wreaked revenge by killing two passing Chinese motorcyclists, and the riot began. During the course of the riots, the loudspeakers of mosques were used to urge the rioters to continue in their actions.

The riot ignited the capital Kuala Lumpur and the surrounding state of Selangor, but except for minor disturbances in Melaka the rest of the country stayed calm. A nationwide state of emergency and accompanying curfew were declared on May 16, but the curfew was relaxed in most parts of the country for two hours on May 18 and not enforced even in central Kuala Lumpur within a week.

According to police figures, 196 people died [2] , 149 were wounded and many women were raped. 753 cases of arson were logged and 211 vehicles were destroyed or severely damaged. An estimated 6,000 Kuala Lumpur residents — 90% of them Chinese — were made homeless. [2] Various other casualty figures have been given, with one thesis from a UC Berkeley academic putting the total dead at ten times the government figure. [3]


On formation in 1963, Malaysia suffered from a sharp division of wealth between the Chinese, who were perceived to control a large portion of the Malaysian economy, and the Malays, whom some perceived to be more poor and rural. However, it was foreign individuals and organisations, and not the Chinese, who held the largest portion of total corporate equity in the country.

Goals
The NEP had the stated goal of poverty eradication and economic restructuring so as to eliminate the identification of ethnicity with economic function. The initial target was to move the ratio of economic ownership in Malaysia from a 2.4:33:63 ratio of Bumiputra, Other Malaysian, Foreigner ownership to a 30:40:30 ration.

This was to be done by redistributing the wealth to increase the ownership of enterprise by Bumiputras from the then 2.4% to 30% of the share of national wealth.

Alongside this redistribution of wealth was the goal of increased economic growth, which was mainly in the form of ISI. This economic growth would allow the non-Bumiputra share of the economy to decrease, while permitting the growth of non-Bumiputra business interests in absolute terms. In some quarters, this was referred to as "expanding pie theory"; the Bumiputra share of the pie would increase, without reducing the size of the non-Bumiputra slices of the pie. This theory was first enunciated in the Second Malaysia Plan. [5]

In 1975 the government created incentives to expand large-scale manufacturing industries and energy-intensive industries. Industries were targeted and policies were built around them. The Heavy Industries Corporation of Malaysia (HICOM) was formed in order to assist in the manufacture of pig-iron, aluminium die casting, pulp and paper, steel, cement, motorcycle and heavy engineering. At the same time, export incentives were initiated.

The aims of the NEP were defined in terms of goals which referred to Bumiputras collectively. For example, a goal of 30% of the national wealth held by Bumiputra was not indicative that the median 60% of Bumiputras held 28% of the national wealth, but it could also be achieved by just one bumiputra holding 29% of the national wealth and all the rest holding 1% collectively. No assistance for Malaysian Chinese and Indian communities to achieve the 40% goal was ever planned or provided in the actual implementation of the NEP.

7:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Foreign views
British, American, Australian and New Zealand diplomats believed that the riots had a political rather than a religious origin. They generally agreed that the riots were the result of several months of criticisms by UMNO on the PAP government. W.B.Prichett, the Australian Deputy High Commissioner then, noted: "...there can be no doubt that UMNO was solely responsible for the riots. Its members ran the communal campaign or allowed it to happen."

7:44 PM  
Blogger Amin Ahmad said...

bukan soal melayu atau cina. skrg ni melayu atau cina bukan satu pilihan bg kita sebab Allah dah jadikan camtu. soalnya keadilan.
semua bangsa dan manusia impikan keadilan. hanya dengan keadilan manusia dapat hidup bahagia. tp tak semudah kata2 nak cerita soal adil ni.

melayu..aku bangga jadi melayu. tp melayu yang mcm mana? melayu penindas dan penyeleweng sudah tentu bukan kriterianya! kalau kita kata melayu dengan islam tu dah sebati harus kita buktikan..

ketidakadilan sebenarnya hidup di celah2 semangat perkauman yang tinggi. bagi aku nak motivasi melayu bukan dgn cara membuat ketidakadilan kpd org lain.

sepatutnya kita kena ingat right is might bukan might is right! dan lebih penting untuk kita usahakan might for right!

aku tak salahkan generasi lama yg dapat nikmat drpd DEB. tp kita harus ingat DEB telah gagal meski pd tahap tertentu berjaya. cabaran juga telah berubah dan kian kompleks. aku sebagai generasi kemudian percaya generasi aku dan generasi selepas ini tak mahu lagi terperangkap dengan semangat perkauman yang bodoh seperti ini..yang hanya berpusar kepada hal2 luaran tanpa sedar diri.

7:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

for full detail.

go and read this

http://en.wikipedia.org/wiki/May_13th_Incident

7:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

saudara saudara,
asyik lanyak orang cina dan orang asing buat ape? korang dah lah berdebat, merajuk dan bising macam ketam dalam bakul berjuta tahun pon tak guna! asyik menuduh menentang, menjerit sama keris kat langit asyik menyuara "hidup!" hidup! tapi kelakuan macam syaitan. kita ni semua pandai bising, suka nak cari makan atas kerja keras orang lain, haih..itulah apa kita dah jadi..pemalas ...lepas tu...kita pulak nak menuduh orang bukan melayu yang bangkit situasi kita sekarang...mana adil hai saudara?

kenapa bila kita lihat negara negara lain seperti taiwan,singapura,cina,hongkong...dia orang pon cina..tapi ekonomi jugak kuat banding dengan kita...mana boleh kita nak menuduh mereka huru hara kan negara mereka sendiri? tak nampak rusuhan naik gila pon?

kita aje hari hari kat rumah, kat kerja , kat perhimpunan dengki dan mencaci mereka yang kerja kuat...guna la sikit otak..tak guna kita nak bersembang dan asyki menuduh orang cina ke, orang india ke, orang putih ke...tak bermanfaat. ajaran islam pon tak hasut kita mendengki atau mencaci, nabi tak ajar kita menaikkan umat dengan membuat bangsa lain merana!

8:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

i think if all pepple especially those refuse to wake up malays read this book.

"who moved my cheese?" by Dr. Spencer Johnson.

The world is sometime fair, chinese successful not because they are clever but because they dont get assistance from goverment. as a result they have to work (as no goverment assitance)and learn (by experience of working) and they 'mature'(owned business or rich).

MONEY DONT DROP FROM SKY

8:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

to the writer of this article, are you talking crap.

Do you know alot of business owned by malay politician which chinese just being nominee?

The NEP is making a lot malay rich but not the general population but the UMNO connected.

Please do your research further before even wirte such a ridiculous article.

If chinese towkay or politician still very much in influence, will they have agree on the islamic state in the first place?

cheh.

8:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

wrong answer

Tanah Rakyat, Ketuanan Money.

orang Kaya yang kuasa. Bukan cina, indian atau melayu, tapi yang ada duit daripada tiga kaum.

8:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

What a sad state in Malaysia tanah tercinta. Malaysian are still very much suspicious to each other. When Ali financially is not as advance as Mutu and Ah Chong, Ali would blame the other 2 good friends for halting his progress?

Ali holding 10% of the economy cake and Mutu AhChong holding the rests of 90%? You must be joking. At least 50% of cakes are jointly own by Ali under Khazanah, PNB, ASN...etc etc. Petronas, MISC, Maybank, BumiCommerz, PLUS, UEM, and many many more. Ali2, Ali3, Ali4 can't feel these companies belongs to them because all has been sapu by a select few cronies from the Ali party. Who is to be blamed? Blamed Mutu Ahchong or blame Party Ali?

Come on, wake up brothers. So much unfairness been put on Mutu, Ah Chong & others (on admission to university, to public services, house buying, funding for education, prmary school and secondary school...etc etc), and now Mutu & Ah Chong & others are branded as ketuanan?

Ali is just looking at the rich Mutu and AhChong, what about so many Mutu2, Ahchong2, Mutu3, AhChong3, Mutu4, AhChong4.....etc out there who are not rich, work like crazy and sweat like crazy to earn a living for their family and barely survive?

Who is our biggest competitor? The world and globalization is our biggest competitor. Other nations been working hard to progress, yet we own Malaysian still harping on this issues.

We have greater competitor in a global scale..face it or else the whole Malaysia will be wiped out in the gloabalization wave.

There is a need to put an end to this. Best solution is to have fair, open and transperancy policy regardless of race. No one will complain. We are all Malaysian after all.

9:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

woo.

heard this guy quitting politic. Good for all of us.

If this guy become PM, i think malaysia can just be as good as a sunken ship.

11:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

No wonder this the writer is a politician lols...as usual from the keris wielding gang...the most racist editor...puki!

11:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

malysia ada biji-timah,kayu balak,minyak,kelapa- sawit,getah,emas dan lain lain sumber lagi.
malaysia goverment di kuasai oleh malayu
population malayu 90% di malaysia
tetapi ekonomi malysia kok teruk
hutang luar negara sampai tak mampu bayar
kenapa boleh jadi begini?
tolong fikir lar sendiri
duit yang kerajaan subsidi
untuk malayu atau pun cina?
scolarship untuk malayu atau cina?
projeck besar besar bagi melayu atau cina?
kenapa tetap cakap cina rampas apa yg malayu ada?

tolong tengok orang apa yang banyak lepak di tAMAN bus station '
atau pun di warung warung
tolong tengok orang apa yang
selalu dengki kepada peniaga yang maju
tolong tengok orang apa yang selalu sendiri lawan orang sendiri
tolong tengok orang apa yang selalu tak tau tatatertib
(cabul atau rogol anak sendiri atau pun anak angkat)
tolong tengok orang apa yang selalu tak jaga keluarga'
dah kawin 1 curi kawin lagi 2-3 di luar
sampai anak sediri mana seorang pun tak tau

sedar lah sendiri
ubah kan perangai
dan minda dan education
sekarang dulu
baru lah cakap
bangsa lain rampas hak milik bumiputra

12:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

We are born and bred in Malaysia
We sit next to each other in school
We recite the rukun negara together
We sing Negaraku together

We sit for our exams together
We all studied together
We all went to college together

Now, we all have a family and good jobs
Now, we all drive fancy cars
Why? Because we are brothers and we work hard together

The chinese are my brothers
The Indians are my brothers
The Malays are my brothers
We are Malaysians...

1:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

minta maaf kerana terganggu
saya seorang cina
mungkin anda tidak puas hati atas apa yang akan saya cakap nanti
tak apa
menerimakah tidak suka hati anda
:)
yang saya tahu, bangsa cina di malaysia semakin kesian
mengapa saya bercakap demikian?
ahli-ahli kerajaan siapakah ketua?
projek-projek besar malaysia siapa yang membenarkan?
saya bukan nak membuktikan apa, tetapi cuma ingin memberitahu apa yang kami sebagai orang cina mendepani
kawan saya pengurus projek kem atas membina tempat diam bagi orang-orang yang akan masuk kem, apa yang dia beritahu saya ialah, ketua kem mengugut syarikat mereka supaya memasukkan duit kedalam akaun dia, kalau tidak, dia tidak akan "prove" kem itu memenuhi kehendakan kerajaan dan sesuai digunakan
apa yang ingin saya beritahu si adalah, setiap bangsa ada 'limitation' mereka sendiri, mengapa cakap sebegini di forum ini? adakah anda ingin sangat 511 berlaku sekali lagi? apa yang orang cina buat?
rompak? tipu? orang kaya di malaysia berbangsa cina ada berapa?
maxis kepunyaan? Digi? TNB? Maybank? ..... yang mana satu organisasi besar kecuali genting adalah kepunyaan cina? ada berapa? mengapa anda mesti bercakap demikian untuk menjadikan rakyat-rakyat malaysia bergaduh? janganlah, walaupun kami berbangsa cina, kami tetap rakyat malaysia

4:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

the racism will always stay because UMNO is so one sided even though they say they treat all races equal.

the recent case of Church got demolish, anything comment from UMNO?

if a mosque in illegal land got demolish say by chinese landownwer, i think UMNO would have make a very big fuss out of it.

goverment only pay to built mosque, have they ever pay a cents to built temple or churches.

malaysian do have freedom of religion but to what extent? I think we all know how 'true' is that.

Do malay have freedom of religion?

5:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

STOP FANING FLAMES BETWEEN THE MALAYS AND THE CHINESE. WE CO-EXIST AND WE COOPERATE TOGETHER DALAM ERA GLOBALISASI. ANCAMAN KITA IALAH DARI LUAR NEGERI, BUKAN DALAMAN

WHAT IS IMPORTANT IS UNITY BETWEEN CHINESE AND MALAYS, WE NEED TO HAVE A COMMON GOAL, THAT IS TO MAJUKAN OUR NEGARA TANPA DISKRIMINASI, MENOLONG YANG MISKIN DAN LEMAH TANPA MENGIRA KAUM OR KEPERCAYAAN.

LOOK AT THIS AUTHOR'S PHOTO, LOOK AT HIM,LOOK AT HIS MISERABLE FACE, WE SHOULD GIVE HIM A LECTURE ON PERPADUAN ANTARA KAUM KAUM.

6:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

You are a cancer cell to Malaysia, I would report this website to the ISA, goodluck Anuar Mohd in your stay at Kem Kamunting.

6:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

hey, bugger of this site. stop being a racist. you guys talk about the importance of our national language, but look at your own B.M. It's screwed up. C'mon, if you want us to use your language, show us how beautiful it is. Stop discriminate other race with your language while you're trying to get them to use it. Screw you. What more, you said that M'sia is infested with chinese businessmen? Well, you can't avoid that. Look who's hard at work, while people of your own race are given the luxury n priority at the same time. 30% of equity in big companies. Monopoly by Telekom. Lokk at all this big companies, like MAS. It's run by people of your own blood. Why complain? You're given free food everyday. When you don't get something, you complain, and you'll get it. Look at other race, they have to strive and work hard to achieve what they have today. And these priorities have been given to you for so many damn decades, and till today, you're still complaining like a wussy? Buck up you sore losers. Malays are nice people, i know, because i have many malay friends. People like you are the ones who tarnish malay's image. People like you don't work to get what you want. You complain to get it.

8:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Pepatah orang putih, becareful what you wish for. The Chinese population is already dwindling in Malaysia, with less having kids and moving overseas, to countries where they will be properly rewarded for the effort they put in.

Masa tu, nak jealous siapa lagi? Nak blame siapa lagi? kalau nak purely Tanah Melayu, then be prepared for Tanah Terbengkalai!

8:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Shut up and go help yourself.

No point arguing about who's attaining power in whose country.

When it comes to Tourism, this is a multiracial country - intention for saying this is to show everyone we are Democratic, fuck that, it's Autocracy.

Only we know who is suppresing and oppresing who.

Malay people gets all the privileges and yet you still want to complain that Chinese are casting a black cloud over you guys ??????

Let me show you an easy breakdown :

Chinese : Rajin & Pandai.

Malays : Malas & Bodoh.

Now pack your bags and go and look for solutions and stop writing such a bullshit.

You guys are always like this, complain...complain..yap..yap..yap....what else you need ?

Spoon feed ah ?

This is the main reason why Singapore is saying FUCK YOU to you guys.

Grow up and don't always seek for sympahty, nothing comes free but in reality it does for you guys here but sad enough, you guys never get enough of anything, change your atttitude.

You guys are the trouble makers, Chinese and Indians don't do anything at all, Chinese mind their own " business " whilst Indians excel in studies with their OWN EFFORT, WITHOUT SPONSORS FROM GOVT.

I can go on typing, but whatever, you'll never change.

Change the topic to music or something the next time, don't be such a fussy faggot.

Have a nice day.

8:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Chinese : Rajin tipu & Pandai temberang

Malays : Malas tipu & Bodoh temberang

lol...semua bangsa ada malas ada bodoh ada rajin maa....

kalau melayu malas...lu tak makan nasi lo...buat sawah kerja orang malas ka???

Cina pun sama...tak semua rajin ...sebab tu jadi along , pukul orang, jual dvd haram...kerja senang

9:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

PEOPLE BEWARE

i wonder what the author of this article do for a living
and how wide is his experience in human relationships

like they say, with power comes responsibility in this case the power to write articles

sometimes, i feel that most of these authors/writers have a grudge against the chinese and use the forum to perpetuate false generalisation to create hate

11:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

lepas halau semua cina balik tong san, apa u nak buat dengan tanah melayu ni? mengadakan tahun lawat tanah melayu untuk menyambut rakyat negara cina ke? bangun la, ni zaman I18N....

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jangan salahkan orang lain. Proton, MAS, Tabung Haji, Perwaja. Kita Melayu yang fxck up bangsa sendiri!

11:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

why so bother with this writer, probably that is all he trying to get you guy work up.

He probably have his business closed due to chinese competition. So he hate chinese as he cant get easy way of life. Who ask him to always balme others for own failure

He also probably have personal hatred to chinese because his wife love to flirt with chinese guy.

So result him to write such an article.

we can forgive him for his mind is too emotionally disturd and just need to blame on someone.

I think he should write a novel which such an imagination

11:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

this is his handphone number: 012-6544762


so we all can tell stuff up his a.s.s

11:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

This is the "war" BN-UMNO wants you to think:

The enemy is the Malay. The enemy is the Chinese. The enemy is the Indian.

You fools! There are plenty of rich, and very corrupted Malays, Indians and Chinese.

Vincent Tan. Syed Mokhtar Albukhary. Ananda Krishnan. Halim Saad. Eric Chia. Tajudin Ramli. Rashid Hussain. Ting Pek Khiing. Azmi Wan Hamzah.

And how did we let this happen? How can these people become instant millionaires? Letting people like Daim Zainuddin, Mahathir, Tan Koon Swan, Samy Vellu and the whole ging-gang run this system of patronage.

And here we are, the bottom 90% of the population think that it is Ali, our lazy Malay neighbour, or Raju, the drunkard rubber tapper, or Ah Chong, the scheming Chinese taukeh, who are our enemies.

The real battle is actually that of the Crony Capitalists warring against each other to divide the spoils from us bottom 90%.

To make that work, UMNO-BN goes out to make Ali, Ah Chong and Raju all pissed off at each other, so that UMNO-BN can bring about "redistribution".

Grow up lah Malaysians.

Meanwhile, our friend Mr. Anuar Nor here wants to join the likes of Hishamuddin Hussein and Khairy Jamaluddin up the ladder.

11:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Why are the malays fighting with our own countryman, we're in the same boat. Your enemies are not the chinese in Malaysia, and definately not the Indians in Malaysia. Its the China-Indian threat that we should look out.

My company has this work sub out to a chinese company in China, and they are able to do it with a friction of the cost and double the speed.

Why are we fighting among outself? Stand Up. Wake Up.

12:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

shut the fuck up wei
you said chinese got better economy foundation, yes it is true thats because we experience so much hardworks and became a successful business man. You keeps whinning that malay got less advantages on economy, very simple. thats because you all are LAZY!!!!
Not chinese screwed malay, think it yourself, it is actually malay screwed malay themselves. thanks to your marvelous government for screwing you all.

12:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

hei i think we all got the wrong impression of this article. I am a Malay, what i can see is that, the author was saying that the malays has all the privillage but it is the few esp leader of THE SICK UMNO that benefit from it. I presume this Anuar chap is actually condemming the malays leader.

12:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

The politicians want the public to keep feeling a bit hatred, jealous of each others.

It lied to the malay public in believing the need of NEP by showing biased statistic. This is to make those selected malay richer as chinese cant touch them on the 'licence' thing. how many others actually benefit from it?

Taking more public servant so able to influence vote in certain area. can only afford pay G servant low pay (due to so many which a lot are just EXTRA) but why worry. We close an eye on the free 'KOPI" and they will be happy.

Chinese party like MCA, all a bunch of betrayer. Being the second largest party but never make any noise on the islamic state thing. nude case. just keep quiet until thing was 'pushed' by public. whippy lag dogs. They do UMNO bidding in return for more projects distribution.

The politicians are AFRAID that if they public united and 'forced' BN (or should we say UMNO) out of political field.

12:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

The only way thing will change in this country is the Malay have to take the lead. No matter other races like it or not, Malay has the highest population and highest influence in vote.

Only them need to 'wake' up as a whole and start changing this country by VOTING BN out

12:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

the author says :

Tidak menjadi satu kesalahan bagai kaum -kaum lain di dalam negara majmuk kita bertindak untuk meningkatkan prestasi bangsa - menaikkan taraf kehidupan mereka dan menuntut sekiranya dapat untuk mengubah kedudukkan mereka di Malaysia. Mereka berhak menjaga kebajikan kaum mereka - berniaga dengan bersungguh - sungguh, memperolehi pegangan ekonomi yang besar, serta membeli dan memiliki harta. Mereka tidak merampas - mereka berusaha dan yang penting lain mereka tahu membezakan antara isu dengan falsafah politik.

So i guess those who comment blindly read back..it is the fucking leader of umno to be blame..not pas, keadilan, nor the malays..

12:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Musuhmu

Satu hari nanti, bila Malaysa terdiri daripada satu bangsa "Malaysians" sahaja, saya akan ceritakan kepada anak cucu saya bahawa dahulu, orang seperti penulis utama blog ini, cuba sedaya upaya untuk memecah-belahkan keharmonian antara bangsa-bangsa Malaysia.

Mereka akan tanyakan - kenapa? Kenapa adanya orang yang otak terpencil sebegini.

Jawapan saya : Sebab orang sebegini mementingkan dirinya sendiri dan hidup dalam ketakutan akan kelemahan dirinya sendiri. Alasan-alasannya untuk memegahkan kebangsaan dirinya sementara memijak bangsa rakyat lain memanglah menunjukkan betapa takut dan cetek pemandangannya.

12:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Changing of street names is the worst and most blatant case of inferiority complex among you melayu kinzirs.

Changed street names like
Jalan sultan ahmad shah, jalan mesjid kapitan keling and jalan mesjid negeri have lowered the dignity of these once majestic roads in Georgetown over the years.

Restore their original names to bring back their dignity!

NORTHAM ROAD (Jn ahmad shah)
PITT STREET (jn mesjid kp kling)
GREEN LANE (jN mesjid negeri)

Also change back Jln Maharaja Lela back to Birch Road, (KL)Jln Hang Tuah to Shaw Road,

Jln Iskandar Shah to Hugh Low St (Ipoh).

Change Kota Kinabalu back to JESSELTON!

If the Russians can change Leningrad back to St Petersburg, why can't we do the same to our roads in Malaysia?

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pandangan saudara Anuar (yang juga merupakan editor www.UMNO-Reform.com) amat-amat cetek sekali! Inikah kualiti penulisan seorang editor?

Tidak pernah saya melihat seorang ahli politik yang mempunyai pandangan serong lagi TIDAK Mendalam, yang hanya melihat suatu isu dari sudut sempit dan pandangan serong dan men"stereo-type" bangsa-bangsa lain seakan-akan bangsa lain semuanya kaya-raya, tamak and merampas hak dan harta Melayu... amat tidak digalakkan saudara terus membuat penyataan-penyataan sebegitu, terutamanya di lamannya di www.umno-reform.com. Sering terbaca komen-komen yang menburukkan imej bangsa lain di laman itu :( Sedih sekali apabila terbaca sebilangan komen dari situ.

Sudikah saudara Anuar terus melihat bangsa Malaysia memboikot sesama sendiri? Dimanakah "world view" saudara Anuar? Terhad di Tanah Malayu sahaja? Atau perlu meluaskan skop penglihatan secara global?

Kaum bukan Melayu berjaya kerana titik peluh sendiri. Tiada pertolongan dari kerajaan, hanya mereka yang menentukan nasib diri mereka. Berperah tenaga dan berpeluh demi masa depan keluarga dan anak-anak.

Melayu harapkan tolongan kerajaan lagi? Nah! Harapkan pagar, pagar makan padi. Kekayaan yang sepatutnya dinikmati oleh semua rakyat Malaysia entah telah dibolot siapa....Kerajaan kot? Atau salahkan Cina dan India sekali lagi?

Sedih sedih sedih

1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

"tanah melayu, ketuanan cina"
sebelum membuat sebarang comment,
berfikirlah dahulu, tanpa mengetahui hal sebenar. pemikiran kamu terlalu cetek.
berfikir sebelum bertindak, bukan sebaliknya.

2:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

As usual, the discourse always revolve around the race card. Why is the originator of the article blaming the "others = cina terutama dan yang india"?

All Umno people like this ah? Tak de yang lebih gah yang memikir beyond the colour of the skin?

Fikiran macam ini tak banyak beza macam si Hitler keparat.

Kalau nak hentam pun biar sasarannya tepat. Mereka yang mahu kaya besar dan cepat tanpa menghiraukan orang-orang kecil dia ni yang musuh negara (ya, negara bukan bangsa!)

Ini dialah kapitalis pijat yang bersengkokol dengan ahli politik pijat yang menghisap darah dan duit rakyat! Kaum kapitalis tak de warna kulit. Dia cuma tahu warna atau jumlah juta duit.

Kalau ada ketuanan cina pun siapa yang setujukan. Sama juga kalau ada ketuanan melayu siapa yang ok-kan?

Rakyat biasa have little say. It is the big towkay - big orangkaya - big mamak - owner/kapitalis that pulls the strings behind the curtain.

When UMNO and the British colonialists played their dirty tricks on the Malay Left and socialists in the 50s and 60s, the fate of the country is what it is today. The ordinary Chinese, India and Malay gets discriminated with the former two getting the worse of it all.

Time to cut down the strangle hold of the kapitalis pijat in the governance of the country.

2:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

PEOPLE BEWARE

This country is under threat from :

China growing emergence as the manufacturing center of the world

India growing emergence as the IT outsourcing and software development

religious zealots trying to close down open society

corruption culture

tidak apa attitude

inflation

2:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jangan-lah dengki kaum lain kalau sendiri yang tidak berjaya. Saya adalah seorang cina, tetapi saya ada ramai kawan melayu yang rajin and berkerja bersungguh-sungguh and mereka sekarang ini dah menjadi ceo-ceo syarikat-syarikat yang berjaya and beruntung. Cubalah lihat kenapa ada pula banyak orang melayu yang berjaya? Kenapa pula ada banyak melayu yang tidak berjaya walaupun kerajaan memberi hak-hak istimewa yang bermanfaatkan melayu? Apa puncanya? Fikirlah betul-betul adakah cina yang merampas peniagaan melayu? Tidak!

Bila orang cina gagal dalam sesuatu perniagaan, kami tidak salah orang lain, kecuali jikalau kami ditipu. Kami tidak bercampur aduk perniagaan dengan isu-isu kaum. "When we have business, we welcome!" Kalau gagal cuba lagi! Cuba sehingga berjaya, itulah prinsip kami. Saya berharap melayu pun berpegang kepada prinsip yang betul. Kan baik kalau kita majukan negara KITA bersama-sama?

Sebagai rakyat malaysia, saya rasa sedih betul terbaca artikel ini. Tanyalah sendiri macam mana nak capai wawasan 2020 jikalau mindset anda sebegini? Macam mana kita (tak kira apa kaum) nak bertanding diperingkat antarabangsa kalau kita tidak bersatu-padu? Macam mana nak bertanding and menghadapi saingan luar yang kuat sedangkah Melayu sendiri asyik salahkan kaum lain and tidak tumpu kepada usaha untuk majukan diri-sendiri? Tidak baik kalau nak berpecah-belahkan kaum-kaum di Malaysia.

Artikel ini sebenarnya mengelirukan semua, sebenarnya kebanyakan tanah masih dipunyai oleh melayu and bukan cina. Ada banyak cina yang tidak mampu beli harta-harta in negara ini kerana hak-hak istimewa melayu senang mendapatkan harta. Kalau nak tahu kenapa orang cina lebih berjaya dalam pelaburan harta, cubalah menganalisi macam mana orang cina melabur dalam harta dan macam mana melayu melabur. "Try to do some research and see what's the difference, and you'll learn something"

YOU lose out because you DO NOT WANT TO LEARN from others. Still thinking "Ketuanan Melayu" is the only way to success? The only way for the malays to excel the chinese is to learn the good points from them.

Mengapa kontraktor utama memberi kontrak kepada sub-kontraktor cina memang jelas sub-kontraktor melayu tidak berupaya menjalankan tugas-tugas "hands-on". Mereka semua mahu kerja yang senang, tak payah kerja bawah matahari panas, tak nak panjat tangga dan sebagainya.

Di Malaysia, bukan sahaja orang melayu yang miskin, banyak juga cina yang miskin. "Cronism practice" yang bunuk kita semua. Hanya mereka yang "connected" sahaja boleh jadi kaya. Kalau tak kenal Pak Lah punya anak, kena kerja kuatlah. Kalau kami cina tak kenal Ong Ka Ting punya anak, kita pun kena kerja kuat. Sama. Kami bukan nak rampas hak-hak melayu... itu semua tidak betul. Anda tahu tak berapa susah untuk anak anak cina untuk menuntuk di universiti tempatan? Oleh sebab kami tak dapat masuk universiti tempatan, kami kena belajar kat luar negeri. Itu sangat mahal, tapi apa pun yang berlaku, kami tetap akan beri pelajaran kepada anak anak kami, mahupun berapa susah. Semua ini, kerajaan yang tidak adil, sudah menjadikan kami lagi kuat and kukuh.

Seperti yang dikatakan oleh setengah pihak, duit tak akan jatuh dari langit kalau kita tidak berusaha, bukan berusaha nak dengki and tanam benci kat sesuatu kaum, tapi berusaha memajukan diri and bersama-sama memajukan negara.

Kan lagi bagus kalau tajuk artikel ini adalah:

"Mengapa Orang Cina Lebih Maju Dari Segi Ekonomi, Apakah Yang Patut Melayu Berlajar Dari Mereka?"

Be more constructive, then you'll advance in life. When you are destructive, you are killing yourself, including your own race!

2:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

While the fight is going on about how to share the countrie's financial cake. Who is taking more or less. I feel that the more pressing issue is for Malaysian to look at how we can increase the size of the cake.

It may also help the racial tension by asking Malaysian - how much do each of us want? Set a target and go for it.

Because as with things of business and our financial cake, if it's not growing, it's shrinking.

I believe that if we don't do something soon, it may just shrink!

First of all, let me just say that our cake is not big at all to begin with. Google and Microsoft both have economies as big as our country -- or quite near, I'm not sure but it's very very big. Think about it guys! The biggest economies in the world right now are corporation!

How could our cake shrink?
When we loose our strategic positioning in the world economy. When we loose our intrinsic strength.

Off the top of my head I can't think anything Malaysia is strong at right now. China and India has cheaper everything plus the skill force to do it. Thailand has attracted a lot of the major manufacturers to moved their plant from Malaysia there. Singapore is quite a financial power.

Yes, we're still growing but for how long?

Hopefully MSC and the new biotech fuel can do something for us. I dunno.

MSC is started the same time Korea pushed for K-economy. They also started KIA around the same time as proton I think. We're still struggling with broadband penetration rate at less than 10%. While proton is selling cars to Malaysian (at a HIGHER price than the better export models)

Globalisation has taken the 'ketuanan' war right to our doorstep. If we don't buck up as a country, we are going to get 'owned'. Or we'll end up with nothing to 'own'. It's a free market afterall. The world chooses where to put their money - not just in bumi conpany.

While the racial financial fight can still go on, the real competition is out there. Our compeition is getting better right this moment. They are doing more, selling more (back to us!), improving themselves. Perhaps soon, when we owe them enough, they'll come knocking at our doors asking if we want to sell them so land, free hold of course, for the debt that we owe them.

2:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Some sharing to ponder on..."

Ready or not, someday it will all come to an end.

There will be no more sunrises, no minutes, hours or days.

All the things you collected, whether treasured or forgotten, will pass to someone else.

Your wealth, fame and temporal power will shrivel to irrelevance.
It will not matter what you owned or what you were owed.

Your grudges, resentments, frustrations, and jealousies will finally disappear.

So, too, your hopes, ambitions, plans, and to-do lists will expire.

The wins and losses that once seemed so important will fade away.

It won't matter where you came from, or on what side of the tracks you lived, at the end.

It won't matter whether you were beautiful or brilliant
Even your gender and skin color will be irrelevant.


So what will matter? How will the value of your days be measured?
What will matter is not what you bought, but what you built; not what you got, but what you gave.

What will matter is not your success, but your significance.

What will matter is not what you learned, but what you taught.

What will matter is every act of integrity, compassion, courage or sacrifice that enriched, empowered or encouraged others to emulate your example.

What will matter is not your competence, but your character.

What will matter is not how many people you knew, but how many will feel a lasting loss when you're gone.

What will matter is not your memories, but the memories that live in those who loved you.

What will matter is how long you will be remembered, by whom and for what.

Living a life that matters doesn't happen by accident. It's not a matter of circumstance but of choice.

Choose to live a life that matters.

...."

2:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebagai seorang warganegara Malaysia yang keturunan cina, saya masih tidak memahami kenapa kaum cina selalu dipersalahkan untuk masalah orang lain.

3:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

ANUAR MOHD NOR - Why do you hate us?

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

ANUAR MOHD NOR - Why do you hate us?3F

3:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Melayu-Cina-India-lain2 semuanya hidup aman damai di negara ini sejak dahulu lagi. Tetapi, pihak kerajaan melihat pentingnya mewujudkan ketegangan antara kaum untuk terus menjajahi kita semua. Sedarlah, wahai saudra2 skalian. Mangapa perlu kita bermusuh-musuhan biarpun kita masih belum saling mengenali (secara individu) lagi? Setakat melemparkan "stereotype" pada kaum tertentu adalah amat kurang wajar sekali.
Masyrakat Cina dan India tidak merungut apabila kepentingan Melayu disarankan pada 70an. NEP dijanjikan selama 20 tahun bagi membasmi kemiskinan, khususnya masyarakat Melayu. Janji tersebut dilanjutkan pada 1990. Adakah bukan Melayu memberontak? Bukankah kami telah cukup toleransi sekali? Namun, sekali lagi janji tersebut tidak diteapti pada tahun ini apabila PM melanjutkan NEP hingga 2020. Sampai bila? Kegagalan NEP patut dikaji dan dihalusi. Tiada gunanya membazir sumber negara menjayakan program pembangunan masyarakat Melayu yang "indah khabar dari rupa".
NEP eyebabkan wujudnya korupsi berleluasa. MAsyarakat Melayu umum tidak mengecapi sebarang hak keistimewaan. Sesungguhnya, pendapatan masyarakat Melayu telah bertambah baik kini. Namun, kos sara hidup turut melambung tinggi. Inflasi...masih boleh diterima. Namun harga rumah dan kereta yang terlampau tinggi telah mewujudkan ramai miskin kota (urban poor). Ini berlaku kerana sikap tamak rakus pemimpin yang menggadai rakyat demi kemewahan diri dan kroni.
Adakah ini dikatakan pembangunan?
Adakah ini dikatakan demokrasi?
Adakah ini adil dari segi Islam?
Adakah ini kerajaan yang kita hendaki...senantiasa menghasut rakyatnya bertelingkah?
Apa ertinya kerajaan untuk rakyat, oleh rakyat?
Kita seringkali menghina dasar partheid Afrika dan Klu Klux Klan (US). Namun ketegangan perkauman semakin reda di situ. Sebaliknya di Malaysia, kita mengambil langkah ke belakang dengan mengapi-apikan semangat perkauman?
Apakah pengertian ini semua?
Masihkah kita hidup di Zaman Jahilliyah?
Perlukah kita mengenepikan ajaran Islam demi menindas orang lain bagi menikmati kemewahan duniawi kini?
Usahalah...moga moga rezeki yang diperoleh itu halal. Sekadar menadah tangan mengugut kaum lain menghulurkan bantuan adalah perbuatan yang paling keji sekali. Buanglah tongkat yang telah disalurkan tatkala kita masih terkebelakang dahulu. Kini, marilah kita berganding tangan menjayakan negara bagi menghadapi cabaran yang lebih besar lagi.
Insaflah dar perbuatan dan pemikiran menghasut orang lain. bertaubatlah dari sekarang. Apabila minda semakin lapang, fikirkanlah apa yang wajar dilakukan. Apakah Melayu sanggup diperlakukan dengan segala dasar yang todak adil dikenakan pada bangsa lain masa sekarang. dari situ, buatlah keputusan samada ingin menjadi insan terpuji atau senantiasa menagih simpati masyarakat lain. Renung-renungkanlah.

4:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sesungguhnya insan sebgini yang mebawa kepincangan dalam masyarakat. Janganlah kita semua termakan hasutan penulis ini. Berfikirlah secara waras dan lakukan apa yang difikirkan baik untuk semua.
Bangsa Melayu yang sedar dasar ketidakadilan dikenakan pada bangsa lain perlu bangkit membela nasib bukan Islam. Sekadar berdiam diri demi kepentingan diri adalah satu perbuatan bersekongkol dengan pemimpin munafiq. Adakah Melayu ingin dilihat sedemikian?

4:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saudara pembaca blog sekalian, berilah komen-komen yang membina dan usahlah sekadar dituruti kata hati yang membara dengan kebencian. Berbincanglah sebagai insan yang bertamadun dan berilmu.Hebohkanlah blog ini seluas mungkin, inilah wadah yang paling baik untuk semua berkongsi pendapat. Meskipun ramai di antara kita berpendapat blog ini berunsur perkauman, biarlah individu yang menetukan. jadilah artikel ini untuk kita semua mempelajari kelemahan. kemarahan, isi hati masing-masing. Bacalah segala komen yang tertera pada blog ini jugak. Denagan itu, anda peroleh gambaran jelas tentang isu perkauman yang seringkali tidak dibincangkan secara terbuka. Di sebalik segala perkara yang buruk, sekiranya kita bijak menilai situasi...sememangnya banyak yang dapat dipelajari.

4:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeff Oooi and RPK has given this guy a massive publicity. Never before in their own respetive blogs had they garnered such a HUGE respond. More than 100 comments for a single article, that's really a story to talk about. It is a lengthy page, nevertheless it is a well-discussed topic among the commenter (forget about the racist author).

4:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saudara pengarang,

Apakah niat hatimu menulis rencana sedemikian. Cuba menghasut orang ramai untuk bertelagah antara satu sama lain? Apakah habuan dan kelebihan yang bakal diperoleh dengan berbuat sedemikian? Usahlah berselindung di sebalik agama dan semangat memperjuangkan bangsa. Agama mengajar keadilan, bekerja keras demi kejayaan, tidak menghasut. Bangsa yang disegani bukanlah bangsa subsidi yang diberi kelebihan. Sesungguhnya keturunan bangsat dan penjenayah (seperti Amerika) yang berusaha keras lebih disegani dari keturunan yang meminta disuapkan senantiasa.

4:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Setiap kali kita menuding jari mempersalahkan orang lain, sedarlah bahawa tiga jari menuding balik ke diri kita. Pelajarilah dari kesilapan silam. Siapalah yang sudi membantu sekiranya nada sentiasa menyalahkan orang lain atas kelemahan diri.

4:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Janganlah sampai menjadi cerita kerbau menyelamatkan buaya. Setelah Si kerbau menghempas pulas kudrat yang ada demi meringankan beban balak menimpa badan buaya, Si buaya terus membaham kaki Si kerbau.
Kancil oh kancil, di manakah engkau sekarang? Selamatkanlah Si Kerbau ini dari dibaham oleh Si Buaya yang tidak mengenang budi.

5:01 PM  
Blogger chocolalat! said...

If anything, Mr Author, the Malay race's main downfall is their inability to compete without crutches. Say what you will against the Chinese, but unless we , the malays, look upon ourselves in the mirror, we shall see who our "real" enemies are.

And by the way, I come from a family of mixed marriages, Chinese included. We 're doing fine. I wonder why is that?

5:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

untuk renungan marzuki said.

cuba kita tanya pada pemimpin melayu umno apa dasar-dasar yang menjaga kepentingan melayu yang mampu mereka pertahankan atau perkasakan?
1.biasiswa
2.quota kemasukkan ke IPTA
3.peluang perniagaan untuk bangsa melayu (bukan untuk ahli umno semata-mata)

banyak lagi yang boleh kita pertikaikan tentang peranan yg telah dan sepatutnya dimainkan oleh umno.

yg jelasnya umno diperingkat cawangan,bahagian,negeri dan pusat sentiasa bergolak dengan orang-orang yg kononnya ingin membela nasib rakyat(bangsa melayu)tapi mereka inilah yg sebenarnya yang sibuk untuk memperkayakan diri sendiri dengan membelakangkan kepentingan orang melayu.

Cuba senaraikan berapa ramai ADUN dan Ahli Parlimen UMNO yang ada.Apa sumbangan setiap dari mereka kepada perjuangan bangsa.Apa yang mereka kumpul semasa bekhidmat dan selepas bersara?

Diperingkat cawangan saja sudah terlalu banyak politiking.Apa yang mereka mahukan?Sanggup melobi dan berbelanja berhabisan cuma sekadar atas tujuan unyuk berkhidmat kepada rakyat?Ajaib tapi itulah hakikatnya apa yang terjadi didalam umno.

Akhirnya demi untuk mengekalkan kuasa, mereka (UMNO)mengamalkan doktrin lebih teruk dari penjajah.Mereka lebih rela orang melayu bodoh atau diperbodohkan. (seperti yang ditulis oleh saudara marzuki)

Bagaimana pemimpin seperti TPM,Ketua Pemuda dan golongan aristokrat serta bangsawan itu mampu menyelami keperitan hidup golongan nelayan dan petani.

Nah sekarang lihat program Bersamamu TV3,apa perasaan kita melihat nasib bangsa melarat kais pagi makan pagi,kais petang makan petang.Berjayakah kita mentadbir negara jika masih ada yang memakan siput babi sebagai lauk hidangan?

7:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

best thind is Malysia history being alter to say all hero in malaysia are only malays.

The artificial history written to support ketuanan Melayu?. pathetic.

this will only further split all of us.

7:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

When I saw this blog, I thought, what a load of rubbish written by the author. What kind of values does this person have to come out with such rubbish!? What was his real intention in writing these inflamatory words that are not even factually correct?

If this author is a politician, he is extremely dangerous to the country and should be a prime candidate under ISA detention. He need to have his brain washed.

I am glad and relieved that most of the people who commented here do not agree with him nor support his comments.

To the author and those who think what he wrote is true, go back and check the facts. See for your self how much the government has done for you. If you still can't make it and still think others are taking you for a ride, you only have yourself to be blamed.

Open up your mind and see for yourself how the whole world looked at you.

9:26 PM  
Blogger Unknown said...

Dear commenters, we all should demands an apology from the author of this blog, not just to the Chinese, but to all Malaysian.

You Sir, are a racist.

9:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kepada semua sahabat sahabat Melayu, Cina, India, Benggali...dll Malaysian.

Banyak komen telah diperkatakan terhadap penulisan Sdr Anuar dalam blog ini. Berkali sudah saya meneliti penulisan beliau dan saya berpendapat beliau tidak berniat untuk menyalahkan kaum Cina. Apa yang ditulis tidak selari dengan tajuk tulisan beliau iaitu Tanah Melayu Ketuanan Cina.

Apa yang cuba beliau ungkapkan ialah, dimanakah kesilapan yang berlaku sehingga pegangan ekonomi Melayu begitu merosot dan mengapakan DEB gagal dilaksanakan dengan berkesan.

Pandangan saya ialah beliau menujukan beberapa persoalan kepada kepimpinan negara (Melayu)yang berkemungkinan menyumbang kepada kegagalan tersebut atas dasar kepentingan politik dan peribadi dan bukannya kepentingan bangsa seperti yang dihajati.

Melayu bukanlah bangsa yang pemalas, seperti banyak yang telah diperkatakan. Melayu adalah pekebun kecil, nelayan yang menyumbang kepada asas ekonomi negara pada awalnya. Cina merupakan orang tengah yang mengaut keuntungan dari hasil usaha orang Melayu. Asas ekonomi Melayu adalah pertanian manakala orang Cina pula dalam perniagaan. Kesilapanya ialah apabila Kerajaan memberi perhatian kepada perindustrian sebagai pemangkin ekonomi negara dengan memiggirkan kekuatan asas ekonomi Melayu iaitu pertanian. Perindustrian menyediakan banyak peluang perniagaan dan penyediaan infrastructur dimana kaum Cina lebih bersedia dalam merebut peluang tersebut. Tidak hairanlah Cina lebih banyak mendapat munafaat dari peluang tersebut dan meletakan Cina dimana mereka berada.

Saya tidak nampak bahawa penulis menuduh bahawa Cina telah merampas hak Melayu seperti yang telah dituduh olah kebanyakan pemberi komen terutama dari bangsa Cina. Malah saya percaya mungkin penulis sendiri boleh berbangga apabila penulisan beliau mendapat reaksi berbagai dari pelawat laman ini.

Kepada penulis yang juga pengendali laman umno-reform, saya ucapkan SYABAS kerana tidak ada laman umno yang berjaya menarik perhatian seperti laman saudara.

Kepada pelawat yang memberi komentar, kita haruslah lebih bersikap terbuka dan mematangkan pemikiran dalam melihat kemelut perkauman ini. Saya percaya banyak yang dapat dipelajai sekiranya komen komen tersebut di analisa dan mencari punca permasaalah untuk kita sama sama selesaikan dan malah untuk kita melihat kehadapan dimana Malaysia adalah sebuah tempat yang dapat memberi kita semua perlindungan terutama dalam berhadapan arus Globalisasi yang pastinya menyediakan banyak peluang dan juga cabaran. Cabaran-cabaran tersebut perlu kejadikan asas perjuangan kita untuk membina sebuah negara yang kita semua idamkan.

9:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

i dont know what u guys have with orang cina. we got what we have today because we WORK HARD for it. and i'm sure if malays or whoever work harder will get what they deserve. malays already have hak istimewa, what else do u want?! make use of it and do something! this is real world! you got to work for it! no matter which country you go, you still have to work for things u want! USA, Japan, UK.. Japan was suffering really great lost after WW2, but they bounce back after 60 years! WHY?! because they work hard for it! dont compare with other country if u still do not know how to ask why! orang cina cant leave this country anytime, u know why?! because we have got hope here. that goes to everybody. just work hard and work smart will give whatever u desire. peace.

10:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mohd Salihin

Saya membaca artikel itu berkali -kali untuk melihat kearah mana artikel itu di bawa. Tetapi apa yang saya nampak adalah corak artikel yang mengakui kehebatan orang - orang Cina TETAPI tidak menyalahkan orang - orang Cina sebaliknya menekan kepimpinan yang ada.

Artikel itu juga memperlihatkan kepimpinan Melayu yang cuba mengelirukan orang - orang Melayu dengan konon - konon berjuang tetapi persoalan yang dikemukakan oleh penulis tersebut ialah Melayu kena berjuang dengan siapa? Siapa lawan melayu? Apa yang perhatikan ialah penulis itu cuba membawa perjuangan itu menentang kepimpinan Melayu yang rakus memegang kuasa dan terbabit dalam menjual bangsa.

I think, for those who couldn't understand the hidden meaning of the author should try reading it again and try to understand rather making utter conclusion.

I believe the writer was actually shooting at the Malay leader for failing in their responsibility to guide the Malays.

I was quite surprise that this issued received a lot of publicity as have already read the article months ago.

By the way - what happen to the freedom of speech - expression. When the issue of Islam is been discuss although it hurts, is say to be for the betterment of the society. Well I believed the author is looking at the reality of the Malays, the Malay leader and who should be the enemies of the Malays - to you my friend who is all boil up on something that u don’t understand the enemies that been refer to by the author is the Malay leaders

11:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya orang sabah. keturunan kandazan,beragama kristian. Malangnya orang melayu lupa yang wujudnya Malaysia. Jika ada peluang nanti, harap dapat kembalikan "North Borneo". Melayu semenanjung hanya tahu meminta walaupun diberi ribuan peluang.

Ribuan kali disebut dalam TV semenanjung, hanya kepentingan Orang melayu di perkatakan. Kaum-kaum disabah dipenggirkan. Jadi jangan banding apa yang berlaku. Tiada pilihan lain kecuali USAHA. tetapi sifat sedemikian tiada dalam Orang Melayu semenanjung. Walau seribu tahun pun pelaung diberi, melayu semenanjung masih akan meruggut. Walaupun jutaan wang dibazirkan.

Bagi saya, hanyan bolih mengoyang kepala .. kalau jutaan wang itu di curah kesabah, sudah pasti akan lebih maju.Malah hasil dari sabah di pindahkan ke semenanjung dan diberi kepada orang semenanjung. Apa dah jadi ?

11:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

org ni nak jadi macam Tun yg tulis buku Malay Dilemma dulu.

entah ada apa agenda dan maksud tersirat.

dulu dia menyalahkan org cina. sekarang dia salahkan org yahudi.

11:35 PM  
Blogger hann said...

How much more help can the government give you people? You get concessions, scholarships, places in universities, land allocations, job quotas, you get bloody EVERYTHING! The non-Malays are being squeezed left right and centre, and you still want to complain? We are disadvantaged in universities and in jobs, in buying land and in controlling companies. The fact we succeed is due to (a) our hard work and sweat and (b) your stupidity in throwing it all away to us. Maybe if you developed your Felda/Felcra land instead of sitting on it, you'd be able to achieve something. Maybe if you did your own work on government projects instead of subcontracting it to a Chinese contractor, you'd be making some money. Maybe, just maybe, if you stood up to rich blood sucking MALAYS like Tajuddin Ramli and Rozali Ismail you'd be able to move forward. No, take the easy way out as you always do. Blame the non-Malays. I'm glad, reading through the replies to this idiotic article that there are some sane, rational Malays, but I am also saddened and frightened and most of all amazed by the shallowness and sheer bigotry of some of the people here. Ketuanan Melayu would work much better if you guys stopped complaining and started working a little. Fuck you, you whining whinging little babies. Here are your toys, don't throw them out of the pram again.

4:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saya merasa yang memang benar yang cina itu cuba menguasai sektor bisness di negara ini.

Tetapi apahal pula dengan bangsa sendiri yang tidak mahu bersusah payang mengusahakan kontrak yang diberikan kepada Bumiputera/Umnoputera sendiri dengan bersungguh sungguh

Tetapi saya pasti yang kontrak yang dijual itu memberi keuntungan yang tinggi kepada saudara kami sendiri. Kalau begitu kita tidak seharus menerima apa apa jenis ganjaran atau manfaat daripada 'saudara-saudara' kami tersebut. Pulaukan mereka saja. Jangan beri muka.

Dengan itu mereka boleh jadi main-con yang sebenarnya dan membuka lebih peluang perkerjaan dan perniagaan untuk Orang Melayu lagi.

Fikirkan sejenak

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

wahai sahabat sekelian... saya ni melayu ...

tapi kita lihat di sini byk idea dan rasional yang dapat kita lihat berdasarkan kepada apa yang ditulis...

orang cina tak salah...malah kalau diorang islam, byk pahala diaorang dapat, sebabnya sudah lupakah kita dengan hadith Nabi SAW, Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu melainkan dia mengubah (usahakan) sendiri....erm fikir2kan lah...

cina hanya mengambil peluang yang ada sahaja...melayu lak kalau dah amik peluang yang ada..kita kata dia rasuah lah itu lah ini lah...

NAZA..orang kata teruk lah kroni lah itu lah inilah..tapi NAZA lambang kejayaan..byk peluang kerja dan industri hiliran ada...

cina tak perlu ubah dah perangai diorang..sebab diaorang ni nak carik untung nak hidup mewah jerk...tapi bila mereka ditekan dengan pelbagai syarat ...sudah pasti mereka tensioon dan tertekan..itu yang jadik ramai cina kurang ajar ngan melayu kan..biasalah tu...

tapi melayu yang kene ubah perangai...pemimpin melayu memang tak boleh harap dah...UMNO hancus..saper dalam UMNO tu yang pegang projek besar2 tu leh dikatakan bersih..cuba ckp...

PAS lagi haru...kalau depa memerintah pun..projek semua dia bagi ke puak depa...jangan bohonglahhh...

Ketuanan melayu di mana tau..ermmm..
di PTD, POLIS, TENTERA, GURU, PBT, KASTAM,IMIGRESEN dan lain2...semua badan ni dah pun hancus..sebab apa..saya pun tak tau..

P.LAH dulu, kini dan selamanya membodokan orang macam aku ni...:-)

7:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

I re-read the blog again and again. Looks like the hidden intention of saudara Anuar is to indirectly shooting the Malay leaders.

But I would say it is a really really bad taste of using this topic as "Tanah Malayu, Ketuanan Cina". It creates un-necessary wrong impression among all the races. Malay readers if they don't read in detail will support what you say, look at the first one or two comments, they seems dislikes Chinese and believe in what you said.

Furthermore, to quote from saudara Anuar's paragraph
"Apakah kita masih segan , kita masih malu atau kita takut mengatakan kedudukan sebenar kita dalam negara ini? Apakah kita tidak berani berdepan dengan realiti bahawa ini bukan lagi Tanah Melayu dalam ertikata sebenarnya - bukan lagi ada ketuanan Melayu dan bukan lagi milik majoriti orang - orang Melayu dalam apa bidang sekali pun? Terkejutkah kita bila kita menyebut realiti dan hakikat ketuanan Cina semakin berkembang - ketuanan Melayu masih terkongkong dengan keris panjang yang akan di balut setelah gagah berbicara pada sidang - sidang media dan dewan - dewan tertutup."

Why are you creating such impressions? Is ketuanan Cina really berkembang? Anuar maybe is a KL folks and see what is happening in KL. But what about other parts of our country, is the CinaIndia there all ketuanan? Have you been to all the kampung baru's and real estates in Malaysia? 70% of chinese population are staying kampung baru, are they rich? are they ketuanan?

The cina india are mostly doing agriculture there. Rubber tapper, vege planter, rearing pond fish... they aren't rich at all. Many cina india children are stopping half way in secondary school and becoming samseng or joining kongsi gelap, selling DVD, VCD...things like that.

Anuar's article is a bad taste and lack of fact, though his intention is to amplifying the ketuanan Cina while indirectly shooting the Malay leaders. Again, a very bad taste of article.


Also, though saudara Anuar

8:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Memang terasa sangat "ketuanan Cina". Syarikat gergasi Melayu pun dah di control oleh kaum cina. Lihatlah Southern Bank contohnya. Pemegang saham utama orang Melayu tapi pengurusan di kuasai oleh kaum cina. Kesannya...anak Melayu jadi mangsa "keyahudian" bos cina. Kita ni umpama "tikus kelaparan dalam beras".
Sedih...

9:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

I read the comment of this article again and again. It is true to me that the author is trying to make the readers realize that his real target was the Malay political leaders.

But the title "Tanah Melayu, Ketuanan Cina" suggested otherwise. It seemed to me the Chinese were used as scapegoats for his hidden message.

It is a very dangerous message. The message, on the surface and it's title is pointed at the Chinese. Why single out the Chinese? Anybody who read the message for the first time will get worked up. For the Malays, they will feel threatened that they are losing control to the Chinese. For the Chinese, they will feel being victimized again for nothing although whatever they possessed is through their own hardwork. For the other races, they will ask how much more does the Malay want?

Politicians who uses racial politics to gain power and support are useless. They have no ideas/plans/agenda to develop the country or its people. These people are heartless enough to cause uneasiness and probably clases among the races just for their own power's sake. I hope all Malaysian's realize this. Malays, Chinese, Indian and others.

Back to the Tanah Melayu, Ketuanan Cina which the author uses to deliver his message. To me this is utter nonsense. The 9MP has reported that the Chinese controls less than 40% economy. The measure used was based on the shares controlled in all companies in Malaysia. My question is how many Chinese control these companies in Malaysia? In fact most businesses are controlled by the minority of big tycoons in the country. The majority of Chinese still have to struggle just as hard as the majority of the Malays to make ends meet.

If I read the message of author correctly, it should be titled Tanah MALAYSIA, Ketuanan CRONIES.

Please do not use these sensitive words to confuse the people.

11:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Malaysians are aware that the Malays are a tolerant and peaceful lot. Don’t you think so? We earned our independence from the British without bloodshed. Then came 13 May, believed to be ignited by the DAP-led Chinese group when DAP won half of the seats in the Selangor state assembly in 1969, probably telling the world that one day they would dominate Malaysia. Since the tragedy, the country has progressed by leaps and bounds. But alas, there are still some "racist" psychos who haven't recovered from the trauma and tragedy. They carried with them this racial hatred feeling towards the Malays and penalized us when they hold the economic power today.

In my last 18 years working under different racial groups, I spent 90% of my time working for Chinese bosses, but discovered that more than half of them were extremely racist, biased and prejudiced. Management is dominated by Chinese even though some controlling shareholders are Bumis. Strange right? Mind you, this is a listed company and yet they have the guts to show to the public that the management team at all levels, including subsidiaries, are dominated by the Chinese. Tell me, who haven't change? The Malays or the Chinese, just to compare?

If you join big corporations such as Maybank, Bumi Commerce, AMMB, Sime Darby, you can still see the Chinese holding prominent positions. What about Hong Leong group, Southern Bank and many other Chinese-owned organisations? Do we have bumis holding important posts? No!!! Definitely no!!! If there are, they would be holding non-executive positions such as “puppet” chairman. This is not reflected in the spirit of the Barisan Nasional government.

So, how are we to build a united Malaysia when we are still divided even in employment? The Chinese still tends to keep the economic pie within their community while the Malays, so tolerant until today, probably just for the sake of preserving unity and harmony, have to give away and share the already small pie? When is this predicament going to last? Unless and until the Chinese are not willing to change, we can never have a truly united Malaysia.

If some psychos out there not willing to share, give and take, don't expect the Malays to be any more tolerant in future. Should the 69 tragedy recurs, don't blame anyone but you. By then, if it were to explode, it would be too late. Damage is done. So, think, and act rationally before it's too late.

The Malays are not "soft" but tolerant. But the degree of tolerance would eventually change under critical and demanding circumtances...

MA

11:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

I am malaysian, well, malaysian chinese, precisely.
I have no problem mixing with other races in this country. My best friend in high school, is a malay, my close friend in college, is a malay too, back that time, we didnt know anything about.. those "facts" that told by this author... you know.. we realised about the quota and.. stuffs like that but we never realised there are people blaming the chinese race in this country stealing THEIR THINGs..
I see no problem working with malays.. or no problem with my friend, a malay working in a chinese company too! he loves his job very much. but what this author written on thie blog.. i think it will evoke more misunderstanding among chinese and malay even worst.. not everyone will understand his art of writing, the way he blames the government , for me it does sounds like he is very racists...
poor lad, anwar, You want a life.. you have to get it yourself... If you are hardworking enough, you will get what you deserve... In malaysia, no one will stop you from getting anything If u wan to get.. No chinese will stop you, NO indian will stop you.. and definately NO MALAY will stop you. dont blame other races from stealing your belonging, and dun always take the May 13 as a treat.. its a very last generation things, just take it as a guide, or a warning, but dont always refer to it like it will gonna happen in this generation again... who cares who will turn into a leader in this country? indian malay chinese, even one day, if there is a tibetan became our prime minister in this country, I dont mind too, as long as he can leads our country to a better future, who care where is he come from? is that.. bumiputera's rights is that really important? or you think chinese came from an alien planet and dont deserve anything they been working so hard for it?
for god sake, I think you do need to apologise to the people you offended, if not, you are just like one of those jihad terrorist. Thank you very much.

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

To the Anonymous Called MA,

While, you talk about the imbalance in private company where non-Malay are racist, what about the government agencies then? Did you read this? Are we blind to ignore this fact?
http://www.umno-reform.com/URnews/senaraidiskriminasikaum.htm

Non-Malay know they will never get a good and fair share of treatment working at government agencies. My lecturer in UM (a Chinese) who is so experience and so good in teaching and been publishing good research paper, and have more than enough capability to be a dean, but he didn't get, not even a chance, and is still holding just a Professor Madya title. Where else can the non-Malay pursue their career with expectation of fair treatment?

Malay has got enough share in government agencies, and yet still demanding the equal shares and treatment in private sectors? If Malay demand to set quota system on all private companies, what is left for the non-Malay? Where else can they go? Can non-Malay demand for the same thing in government agencies?

The halting career path of non-Malay in government agencies due to some hidden policy can also be said as racist.

MA, this is just like what you experience in your company right?

5:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

We Malaysians have been holding hands for so long and I believe we should continue doing do as a united Malaysian. Don't let any psychopat to destroy the country with their any ulterior motives of power and wealth. I'm not a racist as I have worked with Chinese in most part of my working life. However, there are still some Chinese who prejudice and discriminate the Bumis when come to certain things at the workplace. These are the Chinese who ought to undergo "pschological changes".
MA

5:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

After reading some of the comments above, I re-read the author's article and digested. This is my analysis.

"Ironis sekali melihat perjuangan bangsa kita Melayu. Bangkit dengan keris panjang - melaungkan perjuangan membela bangsa , mendesak hak - hak dan menjerit menuntut keistimewaan." - Anuar.

Sounds like criticizing UMNO youth.

"Siapa yang sebenarnya pejuang" - Anuar.

He was trying to make the malays realise that they themselves are the real "perjuang", not their leaders. Agree, actually the leaders only fight more for their own benefits, plus some of their cronies.

"Ini bukan satu artikel yang mahu meniupkan semarak api perkauman tetapi adalah penting untuk kita mengenalpasti siapa yang sebenarnya menjadi lawan dan saingan kepada Melayu." - Anuar.

He is making a stand point that he is not trying to stir race disorders but trying to identify the real obstacles and enemy. May not necessary be a particular race, maybe something that they (the malays) missed out? When he said "enemy", it sounds like there is an urge to wipe them out - very sensitive and dangerous impression, though his intention meant good.

"Bukankah pelik bila kita melaung-laungkan slogan Melayu kita dalam bahaya....kita tidak berani mengatakan secara jujur dengan siapa kita berlawan - dengan siapa kita bersaing - siapakah yang mencabuli hak kita - siapakah yang mempersoalkan mengenai hak keistimewaan Melayu - siapa yang mencemar daulah Islamiah - mencabar peruntukan perlembagaan dan undang - undang syariah dan siapa yang sedang menjadi tuan dan siapa menjadi hamba di negara ini" - Anuar.

Again, trying to wake up the malays who the real masters and slaves. From what I see he meant to say the poor malays are the real slaves, but who is the real master? I'm not sure who he meant... but for sure they are some people or group that questioned their rights, contaminate the islamic values, someone who challenged the federal constitution and syariah laws. maybe???

"Terkejutkah kita bila kita menyebut realiti dan hakikat ketuanan Cina semakin berkembang - ketuanan Melayu masih terkongkong dengan keris panjang yang akan di balut setelah gagah berbicara pada sidang - sidang media dan dewan - dewan tertutup." - this is a question, which followed by his own answer in the following paragraph.

"Tidak ! Kita tidak boleh menyebut ketuanan Cina - ini provokasi namanya. Kita tidak boleh berbicara bahawa perjuangan kita adalah untuk menuntut hak yang telah tergadai kepada bangsa lain khususnya Cina - itu juga provokasi ! Namun kita boleh berbicara mengenai menuntut - memperjuangkan hak orang Melayu - taraf ekonomi orang Melayu - keistimewaan orang Melayu tetapi jangan sekali - kali menyebut dari siapa atau dengan siapa lawan kita dalam perjuangan ini." - Anuar

He said, in their fight, they couldn't use the word "ketuanan cina" because that would provoke the chinese. He said, the right way to fight would be to discuss about how the malays could fight back the malay privileges and increased standards of living, but never ever say their fight is about claiming back the rights taken by the chinese. He is right, because all this while the chinese has never taken away their privileges.

Following this, he said the fight was too confusing. He questioned; It is about the fight against anybody? against the chinese and other race? is it a fight about changing the federal constitution to benefit the malays?

"Apakah kita berjuang sesama Melayu sendiri atau lebih tepat lagi dengan hipokrasi kepimpinan Melayu?" - Anuar

Here, I think he meant to wake the malays up so that they are not blurred by the hyprocracy of the malay leaders.

Then, he listed some of the constitution rules, namely 3, 32, 38, 152, dan 153. Now, he raises some questions regarding these and make a conclusion which is,

"Secara amnya, apakah perkembangan sedia ada dicabar - dicabul, ditentang dan dirampas oleh bangsa - bangsa lain khususnya Cina. Apakah jawapan kepada persoalan ini - tepuk dada tanya selera? Perjuangan ini benar - benar mengelirukan. Kalau kita lihat perlembagaan , sudah cukup lengkap peruntukan dan fasal - fasal seperti 3, 32, 38, 152, dan 153 untuk menjaga hak - hak keistimewaan orang - orang Melayu tetapi mengapa Cina juga yang maju."

He first raised questioned, "is it really true that the current development is challenged, opposed, and rob by other races, specifically the chinese?"
He said this is confusing, I think especially for the malays. He said those rules are more than enough to take care of the malays but why the chinese still live a better life? Here, I can see he meant there is seriously something very wrong. Not caused by the chinese, not the Indian, not other races, but what? Maybe he meant the UMNO leaders?

"Ketuanan Melayu mati - sekarang ketuanan Cina" - Anuar

This title of this chapter is the most sensitive. On the surface, when the malays reads the title, straight away mindset will turn towards the chinese because that's was the perception that was built into the malays by the leaders. When the chinese see the title, they will think "wtf, that's not true!". When you read the content of this chapter, he raises a few questions for the readers to think. He questioned what's the problem with "Ketuanan Melayu Mati - Sekarang Ketuanan Cina" if this is a reality.

"Apakah salah akhirnya kita secara ikhlas mengakui - Tanah Melayu - Ketuanan Cina?" - Anuar.

He meant to say, if the chinese really more advanced than us (the malays), then what's wrong if we (the malays) just admit now that the chinese has become the master because facts are facts. Is that really a threat? Yeah, he is right but that question will again bring back the feeling of the ordinary malays that the chinese is a threat to the malays - a reverse psychology effect.

"Kita terus digesa berjuang - ketuanan Melayu masih lagi menjadi satu bentuk idealisme perjuangan tetapi kita tidak ditentukan siapa saingan kita? Apakah kita perlu menentang bangsa Cina untuk memulihkan ketuanan Melayu? Apakah kita perlu bersaingan dengan cina untuk menentukan kuasa seterusnya menjadi tuan kembali di negara ini? Dengan siapa harus kita berjuang? Apakah kita perlu merampas kembali hak - hak kita yang telah di rampas oleh kaum Cina?"

He said the fight for malay supremacy is a persuit of idealism. "ketuanan melayu". To me, the malays are already "tuan", they make the laws, they have the power to change the constitution, they set quotas, they have the power to make special privileges. Every new housing estate, 60% - 70% properties are reserved for malays. Easy to get gov loans and business license. Special discounts. This is from me to the malays, "all that advantages you have in your hands, if you really make use of it, you can make a difference in your life, please make use of it."

"Tidak menjadi satu kesalahan bagai kaum -kaum lain di dalam negara majmuk kita bertindak untuk meningkatkan prestasi bangsa - menaikkan taraf kehidupan mereka dan menuntut sekiranya dapat untuk mengubah kedudukkan mereka di Malaysia. Mereka berhak menjaga kebajikkan kaum mereka - berniaga dengan bersungguh - sungguh, memperolehi pegangan ekonomi yang besar, serta membeli dan memiliki harta. Mereka tidak merampas - mereka berusaha dan yang penting lain mereka tahu membezakan antara isu dengan falsafah politik." - Anuar.

He acknowledges that other races need be taken care of too and that what they had achieved now was their own effort in the country.

Now, I felt most disturbed by this part...

"Kita memberi, mereka merasa, generasi kita merana
Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk. Kita ghairah memperjuangkan pegangan ekonomi yang akhirnya balik kepada kaum - kaum lain Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri." - Anuar

I think Anuar got a mixed feeling... he sometimes points to the malay leaders, sometimes to other races. Sometimes he says its not the chinese fault, sometimes he raises questions if it is the chinese fault, he is very inconsistent.

"Kita memberi" - the malays are giving
"mereka merasa" - they are enjoying... did he mean the chinese or the BN malay leaders?
"kita merana" - the malays generations suffer because of them

His final conclusion.

"Hak Keistimewaan Melayu sudah terkandung dalam Perlembagaan. Kuasa Kepimpinan Kerajaan di tangan orang - orang Melayu dan kita seperti mana peribahasa Melayu menasihati " terpulanglah - diracit halus - halus lah ia " . "Pisau di tangan kita" kenapa lain jadinya. Apa sebenarnya sedang berlaku. Apakah Ketuanan Melayu dikhianati oleh Melayu sendiri. Siapa dan mengapa?"

He said, all malay privileges is already in the federal constitution. The goverment leading and control power is also in the hands of the malays. The malays are the ones that hold the knife, but why the results is the other way round? What really happened?

Obviously questioning the credibility of the current government, BN.

5:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

To MA,

Sime Darby

Major Share Holders:

Amanah Raya Nominees (Tempatan) Sdn Bhd – Skim Amanah Saham Bumiputera
36.63%*
Employees' Provident Fund (EPF) 14.54%**

Board of Directors:

Tan Sri Dato' Seri Dr. Ahmad Sarji bin Abdul Hamid
Non-Independent Non-Executive Chairman

Tunku Tan Sri Dato' Seri Ahmad bin Tunku Yahaya
Independent Non-Executive Deputy Chairman

Dato' Haji Ahmad Zubir bin Haji Murshid
Group Chief Executive

Tan Sri Abu Talib bin Othman
Non-Independent Non-Executive Director

Tan Sri Datuk Dr Ahmad Tajuddin Ali
Non-Independent Non-Executive Director

Datuk Khatijah binti Ahmad
Independent Non-Executive Director

Raja Tan Sri Muhammad Alias bin Raja Muhd Ali
Independent Non-Executive Director

Michael Wong Pakshong
Independent Non-Executive Director

Dato' Mohamed Sulaiman
Independent Non-Executive Director
(Appointed on 26 October 2005)

Sheng Len Tao
Independent Non-Executive Director
(Appointed on 1 March 2006)


Senior Management Team:

YBhg Dato' Hj Ahmad Zubir Murshid
Group Chief Executive of Sime Darby Berhad

Sekhar Krishnan
Group Chief Financial Officer of Sime Darby Berhad

Datuk Syed Tamin bin Syed Mohamed
Managing Director of Consolidated Plantations Berhad and Division Director of the Group's Plantations division, including the commodities, agribusiness & foods, healthcare and aerospace divisions

Azhar bin Abdul Hamid
Managing Director of Tractors Malaysia Holdings Berhad and Divisional Director of the Group's Heavy Equipment Distribution operations in Malaysia, Singapore, Hong Kong, the People's Republic of China and the Philippines

Scott W Cameron
Managing Director of Hastings Deering (Australia) Limited and Divisional Director of the Group's Heavy Equipment Distribution operations in Australia, Papua New Guinea, Solomon Islands and New Caledonia

Jauhari Hamidi
Managing Director of Sime UEP Properties Berhad and Divisional Director of the Group's Property Development division

Mohamed Shukri Baharom
Managing Director of Sime Engineering Services Berhad and Divisional Director of the Group's Energy division

Yip Jon Khiam
Divisionl Director of the Group's Motor division

Martin Giles Manen
Director - Business Development in charge of the Group's investments and business activities in Hong Kong/PRC

Did I hear chinese holding prominent positions? Do you want more list of other big companies?

PLEASE DON'T ADD FIRE AND STIR RACIAL DISORDER HERE.
GET YOUR FACTS RIGHT! THE CHINESE ARE JUST WORKER, THE BOSSES ARE THE MALAYS!

6:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jom duduk negara luar yang best. Kita biar Pak Lah tinggal ngan sesiapa yang masih nak duduk dalam Malaysia.

8:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

To anonymous called MA,

'The Chinese still tends to keep the economic pie within their community while the Malays, so tolerant until today, probably just for the sake of preserving unity and harmony, have to give away and share the already small pie?' - this is what you wrote.

All listed companies in Malaysia MUST have 30% bumi quota. If a business doesn't have it, they have to find one.

You tell me who is giving and who is taking.

And read this:

http://www.umno-reform.com/URnews/senaraidiskriminasikaum.htm

You tell me who is giving and who is taking.

It looked like it is the other way around to me on your statement.

C'mon, there will be no end to this discussion if one chooses to 'iri hati' with other's achievement and refuse to be rational. There's no free lunch in this world, you have to work for it man.

And think again in this globalized era. If the Malays still think like "Tanah Melayu, Ketuanan Cina", they are just thinking inwards and backwards and never look beyond. You guys want to achieve developed nation status with this kind of mentality? 4040 maybe.

The real threat to Tanah Melayu is not the Chinese nor any race in this country. The real threat is whether you guys can compete with the rest of the world.

Wake up man, especially the author!

8:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jujur saya kata penulis artikel ini mempunyai kehebatannya sendiri. Saya membaca salah satu komen panjang yang mengupas secara keseluruhan artikel tulisan Anuar ini oleh seorang pelayar. Apa yang saya nampak pilihan tajuk yang di kritik sebenarnya menjadi tarikan untuk kita membca dan memberi kesedaran bahawa Melayu dikhianati oleh kaumnya sendiri.

Anuar memilih topik Tanah Melayu Ketuanan Cina - bukan sahaja menarik pembaca Melayu untuk berbicara malah kaum lain khususnya cina.

Kita tidak akan membaca artikel beliau atau sekiranya beliau tulis tajuk seperti ini : melayu di khianat kaumnya sendiri. Saya percaya orang Cina pun tidak akan membacanya. Tetapi dengan satu title yang agak mengerunkan, menakutkan maka Jeff Ooi dan RPRK mengambilnya. Akhirnya isi kandung tulisan Anuar ini adalah untuk terus menembak kepimpinan UMNO yang jadi petualang.

Tabik dengan cara olahan dan cara persembahan beliau. Apa pun saya mahu mengatakan SECARA TEPAT - saya tidak nampak beliau menghina orang Cina. Yang saya nampak BELIAU HINA KEPIMPINAN BELIAU SENDIRI.

Bagi orang Cina jangan ambil hati, saya percaya dari tulisan beliau sasaran beliau adalah Kepimpinan Melayu.

Razuddin

12:11 AM  
Blogger matalebam said...

Bangsa Melayu nampak seolah olah bangsa yang paling defensive dan paranoid dalam dunia. Sentiasa syak wasangka bangsa Cina dan India macam mereka orang luar. Kalau sikap kita tak ubah memang sampai bila bangsa Malaysia yang betul betul harmoni tak akan wujud. Ditch the paranoia.

Ingat ape Rasulullah s.a.w sebut di Gunung Arafat buat kali terakhir.

"...SEMUA manusia asalnya dari Adam dan Hawa, dan orang Arab tiada lebih mulia dari orang bukan Arab atau sebaliknya, kecuali dengan tingkah laku yang baik di mata Allah s.w.t."

Allah sahaja yang boleh judge, maka jangan la kita berjalan di muka bumi Allah ini dgn sikap seolah olah kita ni lagi bagus dari orang Cina. Saya tahu anda akan deny tuduhan saya ini, tapi pada pendapat saya itulah sikap yang tersirat dalam artikel artikel sebegini. Sikap paranoia dan superiority yang tak akan membantu sebarang usaha mewujudkan Malaysia yang satu. Tak usah la nak ingat pasal 500 tahun dulu apabila tanahair kita dpanggil Tanah Melayu. Yang penting sekarang ini. Kalau kita asyik nak pandang ke belakang might as well kita pandang 10 000 tahun dulu terus. Mungkin masa itu manusia yang wujud di Malaysia orang asli Iban sahaja? Atau orang Siam sahaja? Ada mereka nak complain sekarang ni? Live with the times, and stop whining.

Dalam dunia global sekarang ini, tiada tempat untuk nationalist atau racist motivations.

Globalisasi. Live and let live. Buat perkara yang adil dan rasional, dan serahkan yang lain kepada-Nya. Kalau orang Cina dapat 12A dalam SPM tak boleh dapat biasiswa, orang Melayu dapat 8A boleh pulak, tanya sendiri, adil kah? Apa dosa anak Cina itu?

Wake up Melayu, wake up. Sikap macam ini lah yang buat kita ketinggalan bukan sebab orang lain.

Itulah pendapat saya. Memang akan ada yang kurang bersetuju, tapi saya rasa inilah perasaan generasi saya. 21 tahun.

Salam.

4:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

I'm really touched and honoured to see so many of my fellow Malay brothers and sisters who are so ready to defend and stand up their non-Malay peers despite the inciteful motives of the main blogger...Waking up to the obvious facts and acknowledging them is the fist and most important step to significant change..It's there reasons why I've not given up totally on Msia yet and that there's hope yet for a better future. I'm proud to be a Malaysian chinese with you guys :)

8:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lagu Umno Cetak Rompak

Bersatu UMNO bersatu
Pemuda jadi kuda kayu
Hidup macam kelkatu
Tipu bangsa, tipu Melayu

Bersama puteri wanita
Dulu, kini, selamanya
Umpat, fitnah, mengata
Itu cara mereka

UMNO nama dah punah
Dipandang hina dan rendah
Bersatu, bersetia,
Berkhidmat untuk si tua

UMNO pasti musnah
Bersama si Maha Tua

-Dinyanyikan secara bebas oleh Zulkifli Noordin, peguam Anwar Ibrahim, pada ceramah Konspirasi 14 & Khabar Terkini Anwar di Taman Melewar, Januari 2003.

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lagu Baru Umno

http://www.youtube.com/watch?v=OqhHWWeR7uw

UMNO pengkhianat bangsa.
UMNO racist.
BN pembohong.
UMNO merompak melayu.
BN batu api.

12:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

in summary, if the malay want the chinese respect then they should respect the chinese first. A lot of youth chinese grow up in maolaysia felt being discriminate expeciaslly which all these ketuanan Melayu, Islamic state and NEP.

So non-malay have to depend on their own without any goverment support. These policy only further divide people because non-bumi always felt second class citizen.

i am chinese and was born and raise here. If you ask me to migrate which i think is quite unlikely as this is my home.

after so many years of independant, we are still arguing who is the native here. Why? Malay are also migrate not actual native. only orang asli but they are not even being recognise as bumi. I think we all should accept that those born here are all malaysian and the UMNO should stop refer us as like second class citizen. To MCA, you are a party of DOGS who dont even dare to speak as our right being violated.

To all malays who are not blind, i just want to say one thing. you can say thousands good words but end of the day, are you voting BN out? Dont just say it, DO IT.

we dont expect to overturn BN but at least get 35% seats for opposition so at least we dont have to be at BN mercy.

3:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

also.

NEP suppose to healp all race to wrestle funds from foreign to malaysian.

not from chinese to malay. Also history already state most of malaysia wealth not lie in chinse but foreign (in the past).




The aims of the NEP were defined in terms of goals which referred to Bumiputras collectively. For example, a goal of 30% of the national wealth held by Bumiputra was not indicative that the median 60% of Bumiputras held 28% of the national wealth, but it could also be achieved by just one bumiputra holding 29% of the national wealth and all the rest holding 1% collectively. No assistance for Malaysian Chinese and Indian communities to achieve the 40% goal was ever planned or provided in the actual implementation of the NEP

3:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

The NEP had the stated goal of poverty eradication and economic restructuring so as to eliminate the identification of ethnicity with economic function. The initial target was to move the ratio of economic ownership in Malaysia from a

2.4:33:63 ratio of

Bumiputra, Other Malaysian, Foreigner ownership

to a 30:40:30 ration.

3:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

all the above history is in wikipedia. read yourself.

under may 13th riot

3:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

On formation in 1963, Malaysia suffered from a sharp division of wealth between the Chinese, who were perceived to control a large portion of the Malaysian economy, and the Malays, whom some perceived to be more poor and rural. However, it was foreign individuals and organisations, and not the Chinese, who held the largest portion of total corporate equity in the country.

3:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

To the policymakers and racist UMNOputeras, here's a warning:

Malaysians are not stupid and can see behind all your ugly politiking and lies.

I am a Chinese Malaysian and love my Malay and Indian brothers and sisters.

You can plant lies and hatred amongst us for all I care. You can show us your kerises and ask us to keluar dari Malaysia.

But you are just a piece of cow turd.

We have been voting for BN all this while out of choice.

Betray us long enough and Malaysia will not vote for you.

Malaysia does not owe Barisan Nasional anything.

The BN and ruling government of today is not the same Alliance led by the Tunku in the 50s.

BN has grown to powerful, arrogant and blind for its own good.

Threaten us with your May 13 lies and Operasi Lallang again, and all the foreign investors will lari.

Malaysia will remain our home, and you the Government of Barisan Nasional are just the greedy, arrogant and dishonest domestic servant.

Harapkan pagar, pagar yang makan padi.

Dear BN/UMNO supporters, please give us a damn good reason why we should continue to vote and support BN and its policies?

Kee Thuan Chye once said:
Our fathers and we helped to build this house. Why are we still considered tenants?

Waiting for my Malaysian Malaysia.

4:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saudara..saudari...

Tak kisah lah apa diperkatakan mengenai melayu dan cina. Hakikatnya pada pendapat saya, bangsa melayu kini adalah yang lebih berjaya, berintelektual, bersemangat dan berharta kiranya dibandingkan dengan melayu dulu.

Saya dah berkecimpung dalam dunia perniagaan hampir 12 tahun. Tanpa memberitahu siapa saya... pegangan saham dan pemilikan syarikat saya adalah banyak dan saya masih merancang untuk menambah dan membesarkan nya lagi untuk masa hadapan anak-anak saya, keluarga, sahabat dan bangsa melayu kita.

Saya percaya bahawa kekayaan ekonomi sebenarnya adalah ditangan bangsa kita... melayu. Saya dan kawan-kawan saya adalah buktinya. Cuma bezanya kita tidak menonjol atau menunjuk nya seperti kaum cina.

Saya sendiri mempunyai 17 sub kontraktor cina dan 38 sub kontraktor melayu. Dan saya tahu berapa banyak yang mereka buat untung tapi mereka tidak tahu berapa banyak yang saya buat...

Tak kiralah apa yang dikatakan... bagi saya .. dalam dunia katuanan saya ... melayu akan tetap berjaya kerana mereka lebih pandai dan bijak.

Tak perlu perbandingan... gunakan lah saja akal fikiran lihat dari semua sudut politik, pegangan saham, pengaruh, projek, dasar ekonomi dan agama... siapa yang untung dan siapa yang kaya. Jangan dengar cakap-cakap orang yang tak melalui dan mempunyai nya.

Yang pasti melayu kini lebih berjaya dan berharta dari bangsa yang lain.

Sekian..... D'AH bin R

9:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

If we were strong enough to fight off the unrelenting invaders during our time of crisis, be it with the help of the chinese or not, why are we not strong enough to stand up for ourselves (bumiputra)in the present day?
Let me tell you why; Because of these "special rights" policies.

The fact that we're receiving special rights, because this is our right-owned land, is the reason us Bumiputras are becoming lazier by the day. We all expect to be spoon-fed by the government in every aspect and factor of our everyday life.

The chinese have worked hard through the financial food chain to get where they are... EVEN WITH these bumiputra laws underhand... Why aren't the Malays doing the same thing as they are?? Because we're lazy bastards, all waiting for the government to toss us a briefcase full of RM's.

And when the chinese do make money... of course they only feed their people, because our people never bothered feeding them after the declaration of independence... Instead, we manifested a culture of lazy bumis by handing them everything they wanted and needed to survive. Of course my statements aren't correct to the hundreth percent... I can feel, for a fact, that the chinese are as racist, or even more, as the Malays are... fuck us for that. Humans are humans...

I say, let democracy live on.
Only the strong will survive, leaving our nation with only the fittest minds to lead us on.

Yours sincerely,
Mr. Bumiputra.

p/s Yes, i'm malay.

12:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebagai seorang bangsa Cina, memang terkejut juga terbaca artikel ini.

Ketuanan Cina?

Tidaklah. Kami memang tak pentingkan politik sangat. Hanya sekadar dapat mempertahankan hak kami and menolong kami terus kejar kekayaan, kami dah puas hati.

Bangsa Cina praktikal and realistik. Kami tidak campur adukan agama dengan kehidupan harian mencari rezeki [duit] untuk hidup selesa. Duit penting kepada kita dan adalah perlindungan daripada ditindas.

Seperti yang disedari, duit buat dunia ini bergolek. Falsafah kami.

Kalau kalian ingin tahu lebih, rujuklah kepada sejarah kami dijajah olen Manchuria beratus tahun dulu. Saya rasa dari situ, bangsa Cina menjadi cerdik dan cepat menyesuaikan diri untuk survive.

Bangsa Melayu janganlah lihat kami sebagai bangsa jahat yang ingin telan negara kamu. Itu tak benar, kami nak kaya, hidup senang dan menpertahankan culture kami. Yang lain kami tak peduli tapi jangan pula sampai nak rampas apa yang kami miliki.

Itu memang tak munasabah.

5:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebenarnya tidak patut kita katakan M'sia ini ketuanannya Melayu, Cina atau India. Apa yang mesti ada pada M'sia ialah kerajaan yang tidak menghalang sesiapa pun untuk memperbaiki taraf hidup mereka.

Peluang yang adil and polisi yang saksama mesti jadi teras kepada polisi2 kerajaaan, supaya sesiapa pun tidak boleh mengatakan ia dihalang atau dibantutkan.

Contohnya kalau kata luar bandar kurang peluang, boleh pindah ke bandar (kerajaan tidak halang). Kalau biasiswa dan tender diberi ikut merit dan telus, siapa boleh kata ia tidak adil. Kalau nak hidup sederhana di kampung tiada yang halang. Kalau nak bersusah dan sanggup tahan keperitan mencari kekayaan, itu pun hak dia.

Yang penting, bila cari kekayaan mestilah cara yang adil and mengikut undang2. Tak bolehlah cari duit senang dengan rasuah atau mengubal undang2 perniagaan yang tidak adil atau pun poketkan duit dengan jual tanah kerajaan dll.

Sekarang tertanya kenapa pula polisi yang adil dan saksama penting ? Ini kerana seperti yang diramalkan oleh pakar ekonomis Adam Smith, jika persaingan sihat dan adil terbuka, maka mereka yang berkebolehan dan yang sanggup berusaha adalah mereka yang akan menaikan kekayaan mereka. Dan lambut-laun kekayaan ini akan tercurah kepada mereka yang miskin dan akhirnya semua orang akan medapat taraf hidup yang lebih tinggi.

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Now, I want to address the wrong perception on discrimination in the private sector. Note that in the private sector, its the money that counts and not race. Competition is so intense that no private sector will have the luxury to forgo cheap and quality workforce no matter what race is it.

Working in the private sector can be bitter, torturing and stressfull. Bosses will continue to squeeze to get the most out of what they are paying regardless of the workforce race. You'll have to out compete your colleagues in terms of cost and work quality irregardless of race because at the end of the day your boss only wants $$$$!!

10:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?betterpf&51

above is petition to set up IPCMC the police watchdog comission. i can see majority chinese name, certain proportion of Indian but LITTLE malay names.

Dont talk abt goverment reform. look at this petition already make me feel when will the Malay stand out to support their belief?


democracy .....lacking.

2:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

After reading through the whole article...instead of feeling disappointed, i felt proud and honoured. Meaning Chinese in malaysia are proven smarter and have more intelligence than YOU loser Mr.Anuar. God bless you, try harder next time. :)

4:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

anonymous up there, you said

"You should write something that help improve or motivate Malay to work harder"

Actually, his ultimate objective is the same. But, instead of motivate, he provokes. Chinese is their benchmark. A method not very much endorse by chinese but that's what he's trying to do. You can read his part II.
http://arahkita.blogspot.com/2006/04/perjuangan-bangsa-tanah-melayu.html

His artikel was not very well presented, really have to read carefully and completely.

Ultimately, I think everyone wants to be in their own comfort zones. The malays are not comfortable when the chinese (in general) are better. Because they lag behind, their leader suggested they want a bigger part of the pie for the malays. Then, the chinese are not comfortable. Because it touches each others' privileges. Racial harmony disrupted.

What their leader did actually does not benefit the malay community as a whole, only the rich and connected malays. By increasing the equity to 30%, what does that mean? Public listed companies must have at least 30% hold by malays. Indeed in reality the percentage is higher, but why the malay community is still lagging? Who can be part of the 30%? The malay community? No way. The rich and connected malays? Yes!

The thing is, if the way the 20% equity was distributed was not what it is practiced now, maybe the malay community already living a much better life now and don't even have to resort to increase the sharing of the pie.

This is malaysia, malay, indian, chinese, kadazan, etc, let's make friends not enemy. we all love the country let's live in harmony.

Just like the malays, the chinese are simple, you don't touch my privilege, I don't touch your privilege because this is also our country. but all we have to do is work towards a better Malaysia.

But what the chinese hopes also, once the malay community is on par with the chinese, those "special privileges" shall be eliminated because you (malay brothers) have showed that you are in fact a capable "bangsa". We shall be proud of you then. You are not that far away, provided you must think rationally and don't take this personal, make sure the 30% equity is properly distributed instead of just the rich and connected gets it.

We are talking about globalisation and a developed nation. If we attack each other, what's the point? In the end, both also hurt.

8:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

In my opinion, if the Malays were to progress, just lift all the subsidies and help that have been provided to them, by doing this i feel that the next generation would be more competitive and they would need to learn how to survive as there are no other sources of help... That's just my 2 cents...The whole article about Ketuanan Cina is very biased and one sided.

8:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

I've not been reading people's blogs for sometime...i've been receiving loads of comments too regarding the stuff that i write which are sometimes sensitive and argumentative...but you earn my thumbs up for being such a good sport...

Its not every day i get to meet a malay blogger with such openness to identify the weakness of one's own race and compliment the achievements of other races...

i'm impressed with your thoughts and ideas and i agree with the comment before this that it doesn't matter who is taking lead for we're all living under the same roof..we're all malaysians...there shouldn't be a fuss about whose boss? if any race or individual feel insulted you ought to confront the writings of this blogger with a positive attitude and accept this as a challenge to improve yourself and bring pride to your race. Racism is not an issue here, i believe the blogger is not condemning any race, just motivating the weaker race to improvise and start playing the same league with the stronger community...together regardless chinese or malay, we can and should prosper the country together.

2:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

First and foremost the blogger of this blog deserves my respect for being such a good sport for having the courage to point out the weakness of his own race although it is clearly expected of negative remarks and dissatisfactions.

I also would like to praise the other malays for agreeing with this blogger and understanding the true elements and sentiments of his writings. As for those who strongly disagree with such hatred and objections towards the achievement of the chinese community ought to reflect on your attitude. An empty vessel makes the most noise...you can talk and debate all you want about this issue and the fact would still be this way. I totally am impress with this blogger Mr Anuar for owning the guts to express whatever he feels that is right.

The individuals who got hurt after acknowledging his work should not be so narrow. Why take this as an insult? The writer is merely reinstating the situation in our country at the present time.Who takes the lead of the economy shouldn't be made a fuss about. The country doesn't belong to the malays or chinese..Malaysia belongs to malaysians. If the malays are classified as being less progessive than the chinese then you guys should take this as a challenge to improvise yourself and make the malay race proud. The writer is not condemning the malays, his motivating the malays to work harder and smarter.

The chinese proper not due to the fact that the government pays more interest towards chinese entrepreneurs. As a matter of fact just like Mahathir once stated the govt has been giving a lot of opportunities to the bumiputras.The other races prosper because they constantly create markets and grab opportunities for their businesses "without depending on any extra incentives by any governmental sector".

The chinese in Japan and thailand do speak chinese as well thus the comment about those countries making the chinese to speak of nothing but their national tongue is definitely wrong. I've been to Thailand, my ex gf is a thai girl...and i have friends around the world. No country in this world forces other races to converse in their mother tongue except in schools to overcome communication barrier.

If a chinese or an indian writes or answers questions in english or chinese or tamil on tv..what is so wrong about such gesture? mandarin and english has been an international language. Whoever who is doing businesses abroad must know how to speak english or mandarin if its in Asia. Some of the malay families are aware of this thus a lot of families are sending their children to chinese schools including indians. I've seen malays and indians conversing in fluent mandarin and chinese in fluent bahasa melayu.

We're a beautiful country and what makes us beautiful is not because our government adresses the malay language as our official language. Its because we're a country with an independence fought by various races and not just one. Those who feel hurt and challenged should not just sit back and complain, stand up and do something about it. Work harder and level up with the chinese businessmen. Together hand in hand, chinese, indians and malays can lead Malaysia to be as prosperous as America or England.

3:21 PM  
Blogger nicholas said...

First and foremost the blogger of this blog deserves my respect for being such a good sport for having the courage to point out the weakness of his own race although it is clearly expected of negative remarks and dissatisfactions.

I also would like to praise the other malays for agreeing with this blogger and understanding the true elements and sentiments of his writings. As for those who strongly disagree with such hatred and objections towards the achievement of the chinese community ought to reflect on your attitude. An empty vessel makes the most noise...you can talk and debate all you want about this issue and the fact would still be this way. I totally am impress with this blogger Mr Anuar for owning the guts to express whatever he feels that is right.

The individuals who got hurt after acknowledging his work should not be so narrow. Why take this as an insult? The writer is merely reinstating the situation in our country at the present time.Who takes the lead of the economy shouldn't be made a fuss about. The country doesn't belong to the malays or chinese..Malaysia belongs to malaysians. If the malays are classified as being less progessive than the chinese then you guys should take this as a challenge to improvise yourself and make the malay race proud. The writer is not condemning the malays, his motivating the malays to work harder and smarter.

The chinese proper not due to the fact that the government pays more interest towards chinese entrepreneurs. As a matter of fact just like Mahathir once stated the govt has been giving a lot of opportunities to the bumiputras.The other races prosper because they constantly create markets and grab opportunities for their businesses "without depending on any extra incentives by any governmental sector".

The chinese in Japan and thailand do speak chinese as well thus the comment about those countries making the chinese to speak of nothing but their national tongue is definitely wrong. I've been to Thailand, my ex gf is a thai girl...and i have friends around the world. No country in this world forces other races to converse in their mother tongue except in schools to overcome communication barrier.

If a chinese or an indian writes or answers questions in english or chinese or tamil on tv..what is so wrong about such gesture? mandarin and english has been an international language. Whoever who is doing businesses abroad must know how to speak english or mandarin if its in Asia. Some of the malay families are aware of this thus a lot of families are sending their children to chinese schools including indians. I've seen malays and indians conversing in fluent mandarin and chinese in fluent bahasa melayu.

We're a beautiful country and what makes us beautiful is not because our government adresses the malay language as our official language. Its because we're a country with an independence fought by various races and not just one. Those who feel hurt and challenged should not just sit back and complain, stand up and do something about it. Work harder and level up with the chinese businessmen. Together hand in hand, chinese, indians and malays can lead Malaysia to be as prosperous as America or England.

3:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

I personally agree that Dr Ng's statements are filled with sentiments of hatred meant to fuel up the engine of racism and let history repeats itself...

The happenings on the 13th of May is truly regretted by those who were involved and the generations of today. Have we not had enough? we are fellow countrymen should stand up and achieve our visions together.

From the way i look at it, Dr Ng may not even be a chinese but merely an individual trying to start a fire by putting on a mask representing the chinese to speak. We can also see such racist pressure groups in other countries such as the KKK in the States. Therefore, i plead all of you blog readers out there, do not allow yourself to be mislead by sentiments of racism.

3:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

"tengok negara lain...dekat Thailand,Jepun,Korea etc pun ada bangsa cina jugak...tapi semua dia orang control.Semua kena bertutur dalam bahasa negara itu sendiri.Di Jepun pun ada Chinatown tapi semua cakap bahasa jepun walaupun keturunan cina.
Kat negara kita....tengok TV aje pun cukup, wartawan soal dalam BM...dia boleh jawab dlam english tuu...hancuss,menteri yang tak boleh cakap BM pun ada...."

petikan ini telah menunjukkan
terdapatnya ekstremis di kalangan rakyat malaysia. apa salahnya cakap bahasa ibunda kita atau bahasa antarabangsa? nak saman ke?
ya, saya berbangsa cina, saya berasa bangga kerana dapat bertutur dalam pelbagai bahasa.
adakah jepun larang bahasa lain wujud dalam negaranya? adakah korea larang bahasa lain wujud dalam negaranya? kalau penulis petikan ini kerap membaca berita di asia timur, dia akan sedar bahawa negara asia timur ni walaupun beza dari segi politik
dan budaya, rakyat mereka sentiasa ada pergaulan dan interaksi budaya. contoh yang terbaik ialah persembahan bintang2 korea dan jepun dalam filem hong kong atau sebaliknya. yang penting, rakyat mereka dapat lihat kelemahan sendiri dan keistimewaan budaya lain dan juga belajar kelebihan masing2. saya juga ingin mengingatkan pembaca bahawa orang cina bukan musuh melayu atau sebaliknya.

saya terhidu bau permusuhan apabila membaca petikan ini "Dulu,kini selemanya pepmimpin Umno dan kroni mendapat tanah dari kerajaan negeri ( melalui MB dan Exco ) khususnya di Selangor dan dijual kepada Cina". kita tau banyak tanah telah dilabelkan tanah simpanan bumiputra oleh kerajaan. apa salahnya bila tuan tanah ingin menjual tanah dan pembeli membeli dengan duit yang sah????? kenapa orang cina yang disalahkan?????

sesiapa sahaja boleh beli tanah dan rumah di australia, eropah, amerika asalkan pihak pembeli dan penjual juga setuju. kenapa orang cina beli tanah menjadi kritikan???
kalau saya memiliki tanah, saya akan memajukannya dengan aktiviti pertanian, perumahan, atau pusat perdagangan untuk keuntungan. ini memang normal, semua peniaga di dunia ini akan buat demikian. kenapa jika ia dijalankan oleh orang cina akan dianggap seperti muslihat penjajahan??????

tak tau lah apa lagi harus saya katakan untuk melegakan mereka yang bersikap ekstrem atau rasis.
saya percaya saudara pengarang membuka topik ini bertujuan menyedarkan pembaca2 melayu dan bukannya membuat hasutan.

kita semua bernafaskan udara yang sama, jadi tiada maknanya kita asyik bergaduh sesama sendiri. tengoklah kemajuan vietnam dan thailand yang sedang mengejar malaysia. majulah malaysia!!!!
malaysia boleh!!!!

4:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Unless and until the Chinese are not willing to change, we can never have a truly united Malaysia.

>>It is not the chinese willing to change or not!!!! it is the malays need to change!! Why!? because malays always depends on Goverment to live good and wealthy. The wealth chinese have is from their blood and sweat they spilled since the chinese came over to Malayan...they worked hard!!! REAL HARD....there is another example....who built the Mosque....and who build the Chinese Temple..? And why Chinese always ahead of Malay? Simple answer is Chinese Speak Malay..........Can Malay speak chinese?

6:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kejayaan atau kekayaan adalah bergantung kepada pengetahuan dan usaha gigih.

Malangnya, terdapat sekelompok insan seperti pegarang ini yg masih mempunyai fikiran zaman jahilliah, dimana mereka sentiasa mengecam orang lain apabila mereka tidak memiliki sesuatu.

Dalam minda kelompok insan ini, jikalau kamu berbangsa cina, kamu akan secara automatik mendapat keputusan yg cemerlang dalam pelajaran. Kamu akan menjadi tokoh business yg kaya apabila dewasa secara automatik. Kelompok ini sentiasa berasa dengki apabila nampak orang lain menikmati kejayaan.

Sekiranya kelompok ini menghargai apa yg mereka menikmati, sudah pastinya mereka dapat kejayaan setaraf dengan bangsa lain ... apatah lagi dengan keistimewaan yg sedia ada.

keluarga saya miskin, namun ibubapa tekad untuk melanjutkan pelajaran saya ke university, dengan jimat cermat dan mendapat bantuan dari relatif lain. Keputusan SPM 5A3B tidak mencukupi untuk mememasuki university tempatan. Namun, keluarga masih menyokong untuk melanjutkan pelajaran ke STPM. Malangnya, nasib masih tidak menyebelahi saya, dan gagal memasuki university tempatan dengan keputusan aggregate 65. Setakat itu, hidup menjadi susah, belajar di kolej swasta memerlukan wang yang banyak. Nasib baik, dapat menghabiskan diploma di kolej TARC dengan yuran yg jauh lebih murah.

Saya terkilan apabila melihat suratkhabar yg memaparkan berjuta-juta ringgit dihutang dan tidak dikembalikan kepada tabung institute MARA. Minda saya terlintas dengan pertanyaan, apakah yg terjadi kepada mereka ini, tidak menghayati apa yg mereka menikmati. Lebih buruk lagi, suka menyalahkan orang lain apabila tidak puas hati.

Datuk saya sudah lama menetap di m'sia, sedangkan bapa pula seorang askar, menentang komunis sebelum merdeka. Namun pada generasi saya, saya masih dianggap sebagai pendatang luar. Rasa sedih dengan perasaan semacam ini, apatah lagi melihat maid indonesia yg lepas kerja tak sampai 5 tahun, sekarang sudah jadi warga negara dengan status bumiputera.

Kepada kelompok racist seperti pengarang ini, satu satu puncanya mengapa kamu mundur adalah -> SIKAP kamu sendiri.

(1) Beri lebih masa untuk menjaga anak sendiri
- Terkilan kerana kerap nampak berita tentang anak kecil bumiputera yg mati lemas di sungai atau dibaham buaya. Dimanakah ibubapa mereka
(2) Tekun bekerja
- Walaupun Medical Leave diberi 14 hari setahun, tak payahlah genap genap sakit 14 hari setiap tahun.
(3) Jangan menyalahkan orang apabila sendiri gagal, fikir kelemahan sendiri dan terus berusaha, pasti berjaya satu hari nanti.

9:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mata aku sepEK,
selalu digelar cina pEK.
Sambil makan kerepEK,
tengok kamu semua ni merepEK.

Masa kecil rajin belaJAR,
dididik jangan kurang aJAR.
Cita-cita mesti dikeJAR,
disamping berfikiran waJAR.

Tekun tak kira dimaNA,
agar hidup tidak meraNA.
Namun usaha aku dihiNA,
hanya kerana aku ciNA.

Walau penghinaan pada KU,
namun masih nyanyi negaraKU.
Mat salleh tanya mana rumah KU,
tetap dijawap malaysia negara KU.

5:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saturday, September 16, 2006

SEMINAR PEMBANGUNAN USAHAWAN PEMAJU HARTANAH MELAYU
Tempat: HOTEL ARMADA, PETALING JAYA, SELANGOR
Tarikh: 22 NOVEMBER 2006
Masa: 8 pagi hingga 6 petang
Bayaran:RM100.00 seorang
Ahli Gerakan Belia 4B Malaysia diskaun 20%

DAFTAR PENYERTAAN SILA HUBUNGI:
admin@hartanahmelayu.com

Mari kita duduk bincang sama-sama dan mengumpul input serta mewujudkan jaringan komuniti Usahawan Pemaju Hartanah Melayu samada memajukan tanah- tanah freehold, leasehold mahupun Tanah Rezab Melayu, Tanah Adat dan sebagainya. Matlamat utama seminar ini adalah:-

1. Menjana perkembangan Usahawan Pemaju Hartanah Melayu. Menyedari tidak adanya satu pun Program Pembangunan Usahawan Pemaju Hartanah bagi menggalakkan orang-orang Melayu bergiat cergas menyertai perniagaan ini oleh Kerajaan mahupun Agensi-Agensi Kerajaan & Swasta ataupun Universiti/Kolej; sedangkan kaum lain telah berjaya menguasai industri ini secara generasi ke generasi

2. Memartabatkan nilai Tanah Rezab Melayu yang kini dinilai kelas ketiga ( berdasarkan penilaian yang diberikan oleh pihak bank perdagangan yang memberi nilai kelas pertama dan kedua kepada tanah-tanah freehold dan leasehold). Bank-bank perdagangan yang bersedia meminjamkan modal pembiayaan kepada pemajuan Tanah Rezab Melayu pula tidak meluas selain bermacam-macam lagi syarat-syarat ketat yang sebenarnya tidak mahu memberi pinjaman. Hakikat sebenarnya tidak banyak syarikat Pemaju Perumahan kaum lain ataupun korporat yang mempunyai berjuta-juta RM sendiri apabila hendak melaksanakan projek perumahan sebaliknya mohon disokong dan dibantu oleh pihak bank perdagangan menerusi pelbagaian pembiayaan berdasarkan 'kepercayaan' track record turun-temurun syarikat, spekulasi pasaran, produk kreatif dan lain-lain!

3. Memartabatkan Bangsa Melayu. Kita tidak bertujuan menyalahkan sesiapa, sebaliknya jika ada kesedaran kita sebagai orang Melayu hanya aktif sebagai pembeli, menerima segala bentuk produk dan spekulasi pasaran, hingga akhirnya kita kecundang dan mula begerak keluar dari lokasi hartanah yang satu ketika majoritinya orang Melayu apabila projek pembangunan hartanah dimajukan tidak melihat kepada kepada kemampuan ekonomi bumiputera tetapi sebaliknya berdasarkan kepada nilai kewangan lokasi!

4. Memartabatkan Ekonomi Melayu. Percayalah, hasrat Kerajaan memang murni bila merencanakan pelbagai dana, insentif dan galakan kepada usahawan Melayu/Bumiputera dalam bidang kontraktor, IKS, perkhidmatan, peruncitan dll, tetapi ianya tidak boleh berkembang kerana asas perniagaan ini iaitu Industri Pembangunan Hartanah tidak dipecahkan dan diberi perhatian. Kita perlu wujudkan lebih ramai Usahawan Pemaju Hartanah Melayu kerana apabila wujud ramai Usahawan Melayu ini, barulah secara SEMULAJADI kontraktor-kontraktor Melayu, Pengilang Produk Pembinaan, Peruncit dan pengedar bahan binaan dan perkhidmatan dan lain-lain usahawan yang berkaitan berkembang.
Tidak mungkin Pemaju bangsa lain akan melantik kontraktor utama dan sub Melayu kerana mereka ada jaringan sendiri yang terbentuk sekian lama, selain dari kontraktor Melayu tidak berpengalaman dan kekurangan modal!

Oleh itu, dengan wujudnya SEMINAR PEMBANGUNAN USAHAWAN PEMAJU HARTANAH MELAYU ini diharapkan akan dapat menghubungkan hasrat kita kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri agar:

a. Mewujudkan Skim Galakan/Motivasi kepada Bakal-Bakal Usahawan Pemaju Hartanah terutamanya kepada Belia-Belia Melayu yang berpendidikan Universiti/Kolej dan yang berminat dalam perniagaan.

b. Memohon kepada Kerajaan Malaysia agar mewujudkan pelbagai Insentif kepada Usahawan-Usahawan pemaju Hartanah Melayu khususnya MEWUJUDKAN DANA USAHAWAN PEMAJU HARTANAH MELAYU (KE ATAS TANAH PEMBERI-MILIKAN, TANAH REZAB MELAYU, TANAH WAKAF & TANAH ADAT).

c. Mewujudkan sebuah badan Pemantau bagi mentauliahkan sesebuah syarikat Pemaju Hartanah Melayu dan memberi nilai berdasar pengalaman dan kualiti produk serta etika perniagaan.

DAFTAR PENYERTAAN ANDA SEKARANG!
LAWAT LAMAN WEB RASMI www.hartanahmelayu.com iaitu Portal yang pertama mewujudkan Komuniti Usahawan Pemaju Hartanah Melayu.

AKAN MENYUSUL TIDAK LAMA LAGI E-BOOK
`RAHSIA MEMULAKAN PERNIAGAAN PEMAJU HARTANAH'

Pakar & bijak pandai ekonomi selalu mengatakan bahawa Sektor Hartanah merupakan "KEY INDICATOR" kepada ekonomi sesebuah negara. Habis tu tunggu apa lagi, langkah pertama sertai kami di
www.hartanahmelayu.com !

11:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

I am really dissapointed with all this statements and comments. The globalisation is on the way where those multi billion company can throw huge amount of money in Malaysia and make us suffer.

Why you guys still want to said chinese rob malay's wealth. The real battle field is out there. Better you get 3o% of the economic in China or ASEAN than in Malaysia.

Please you guys dream no more. No one will fight for Chinese or Malay. Just yourself. Continously blaming will not bring any changes.

The current policy such as NEP are just another slow toxic. It kills when the real globalisation.

Better Chinese, Malay, Indian workt together, to counter the real threat from the external. Dont alway be a jaguh kampung

4:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

SAYA ORANG MALALAYSIA ,KETURUNAN CINA.SAYA RASA SEDIH JUGAK MEMBACA LEMPARAN DALAM BAHASA MELAYU DAN INGGERIS YANG MENUDUH ORANG CINA LICIK DAN MERAMPAS HAK HAK ORANG TERTENTU. PERLU DIINGATI BAHAWA CINA JUGA MANUSIA BIASA YANG MEMPUNYAI NAK BINI DAN BERUSAHA UNTUK MEMBINA KEHIDUPAN YANG LEBIH BAIK UNTUK MASA DEPAN.YA,MASA DEPAN...CINA SENTIASA BERFIKIR BAGAIMANA UNTUK MEMBINA MASA DEPAN YAG LEBIH KUKUH.INI ADALAH PEGASNGAN HIDUP CINA.TANYA CINA CINA LAIN.KAMI MEMANDANG BERAT PADA PELAJARAN,PEGANGAN MODAL,DAN SENTIASA MEMPELAJARI KAEDAH BARU UNTUK MEMPERBAIKI DAN MENGUKUHKAN KEDUDUKAN KAMI,DAN DENGAN SENSNG HATI MEMPELAJARI BAHASA BAHASA ASING DAN SELOK ELOK ILMU DUNIA.
TOLONGLAH,JANGANLAH MENGHENTAM KAUM CINA BUKAN KERANA KAMI LICIK,WALAUPUN MEMANG ADA JUGAK ORANG CINA YANG TAK BERGUNA,MEMALUKAN KAUM CINA.KAMI MAJU KERANA KAMI SENTIASA MAHU MEMAJUKAN DIRI,WALAUPUN GODAAN RASUAH MEMANG MENGGODA...

3:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Yes, a lot of non-malays in Malaysia are leaving this country. But what the hell, they (babiputras) don't care. They are happy that we leave.

I do agree with you of those you mentioned, our country is stepping backward, we are loosing in all aspects and yet overdue and retard ministers are still available on shelf. The ministers think that they are the only ones capable and qualified to be there and not replaceable, otherwise the country could collapse.

Looking at Afghanistan, Iran, Iraq likes looking at this country's future. The well-connected babiputras are getting richer. This government is spoon feeding the babiputras at this nation expense. I am sick of this country too.

My advise is let them rot in their own stew.

The Barisan government has achieved 0% in reversing the trend of racism.

While South Africa has disbanded racism through the government's initiative after the global news onslaught, our Malaysia government leaders are propagating RACISM and FACISM in every way.

In term of racism, we are the most uncivilised country in the world. Look into our neighbouring countries of Asia, they are advancing economically on a straight forward objectives, for their citizens.

Whereas we are moving in deviationist path, widely off the international economic theory, for the sole objective of propelling the well being of a supreme race.

Mahathir era is over, here we have Badawi. Is he changing the trend? Not a single sign of it.

How about the future under Nazib? Sad, sad. They have more camouflage in readiness.

Hey, you pathetic babiputras and all the malay pig who have the same feeling/thinking like them. You babiputras don't feel shame being spoon feed by government using the taxpayers money?

Hoy, I think you babiputras should try some pig meat once a while to make you more intelligent a bit. Look at around the world region, anti-pork meat countries are mostly rippled with starving and war or worst, non-stop crying for government policy protection.

Fact is fact when you babiputras are stupid is always stupid - although it can be help by consistent protection and nourishment policy but the end result will not go far because the quality of gene is there.

6:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Quote:
"Ramlan Ugau said...
Tahniah kepada penulis yang mempunyai kesadaran untuk menulis suatu yang realiti.

Ketuanan China ini tidak dapat dielakkan. Kita kenalah menerima hakikat hidup. Hari ini kita masih bisa bertahan sedikit kerena adanya NEP. Itu pun telah dinodai dan disalah guna oleh pemimpin Melayu sendiri untuk kepentingan diri mereka.

90 % orang Melayu jadi jutawan segera bila jadi YB atau kroni YB atau sebagai pegawai kerajaan yang korup. 10 % sahaja orang Melayu kaya yang benar-benar berjuang atas usaha sendiri.

Orang melayu pemalas. Suka nak cepat kaya. Sebab itu berebut-rebut nak jadi calon UMNO. Bila jadi calon dan menang peluang seterusnya ialah mengarab sebanyak harta yang boleh melalui kuasa yang ada dengan apa cara sekalipun. Lobi projek juta2 bila dapat dia jual kepada taukeh cina.

YB ni berucap dimajlis2 perjumpaan dan kursus2 nak hapuskan rasuah dan ali baba. Tapi dia sendiri sudah jual projek juta2 yang diperoleh daripada Kem Kewangan kepada taukeh2 cina. Memang mereka ini terdiri daripada orang2 MUNAFIK alias PENGHIANAT MELAYU.

Menurut perkiraan saya majoriti YB UMNO sekarang amalkan cara ini.

Musuh sebenar orang melayu bukanlah orang Cina atau India. Tetapi pemimpin Melayu sendiri yang hari ini bergelar YB Dato, YB Tan Sri dll. Itu lah musuh kita."

You can't blame them because their salary is too little. Please compare our country govement servant salary with Singapore which just increase 30% recently.

11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

ASTON
TIM
REEK
YUKING
COOLOC

Efforts to locate you or your family members have been initiated. You will receive a visit from us soon. We will bring you a gift. Hope you'll like it.

3:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

I have no idea mengapalah writer nie belum sedar dari mimpinya. Apakah yang dimaksudkan dengan ketuanan Cina ? As you can see for yourself the reason why Malays do not have a proper foothold in our own country has nothing to do with other races. This writer and other bloggers may have the wrong perception. Pemikiran penulis telah memaparkan pemikiran orang Melayu yang tidak tahu melihat the "bigger picture". I do not want to side anyone here but it is our govt that allows the hak keistimewaan Melayu continue to suppress Malays. Its very simple, look at this people have the perception that the govt will reserve our rights and we have quota here and there. So why do we need to work so hard. Their thinking has been set since the day they were born. Unlike other races mainly Chinese, they need to strife hard in other to get a place in the public universities. Its because of these quotas that that made the Malays lazy. Lets have a comparison if a chinese or indian score 4As in their STPM they might not have a chance to enter public universities, compare to a person (Malay)without even an A. As you can see the quality is not there. Then these Chinese people would go overseas to further their studies or private uni's. When they do so, they graduate with better qualification and their mindset is totally different from the Malays... (laziness). In the end, the Malays lose out to other races. Think about it, who is to be blame for all these? Is it other races or we, our own doings, making Malays lazy and not being able to give a strong competition in the working arena or internationally. Oops forgotten, even in the working arena, Malays are given quotas. Companies need to allocate certain number of Malay staffs even they are not willing to. Think for yourself, where do you come from, have you strife hard enough other races do or just sitting around and wait for what the govt has to offer to you.

8:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ada seorang kawan
Namanya anuar
Dia berkawan baik dengan si ah meng
Dia juga berkawan namanya Raju

Kami berkawan baik sama sedarjah
Bermain belajar bersama-sama
hey hey hey tiga sekawan

Ah meng rajin berjaya
Anuar Tidak Syok
Dia tulis artikle Tudah menuduh!
Raju meluat tengok si Anuar!

12:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

"takpa takpa"... ayat yg biase ku dengar hehehehe..

apa pon pilihanraya akan dtg.. undilah parti yg korang rasa memperjuangkan melayu dan bukan perut depa sendiri....

2:19 AM  
Blogger kitckk80 said...

selamat mulia kepada semua pembaca..saya harap jangan perselisih faham antara kita semua lagi..kenapa? kerana kita semua ialah sama.. ialah manusia..ia hidup,tua,sakit dan akhirnya mati. hanya satu cara boleh memperbaiki kita.. apa? macam mana?cuba ikut ajaran agama masing2..semua agama ajar kita buat baik.. betul tak? tapi, adakah manusia sekarang ikut.. ramai tak ikut.. kenapa? manusia sekarang kebanyakan mementingkan diri sendiri sja..nak wang,nak nama,nak harta,nak kuasa dan sebagailah..asyik buat tak baik utk mendapat sesuatu yg dia inginkan..buatlah baik2,seperti tak tamak,tak fikir yg tak baik,tak minum arak,tak tipu,tak benci,memaafkan,tak curi, dan tolonglah manusia yg susah..macam saya,saya vegeterian.. kenapa? kerana saya hendak mengamalkan saya ada sikap simpati..tidak makan haiwan ialah untuk saya ada hati simpati,dan belas kasihan.. faham..? jikalau di dunia ini semua manusia baik, saya guarantee semua manusia(all being) akan happy,joy and freedom from suffer.. semoga dunia kita betul2 (world peace), bukan asyik cakap pakai mulut saja,harap semua bertanggungjawab buat baik secara ikhlas.. sekian terima kasih banyak2 kerana ada peluang di sini... love u all...

2:23 PM  
Blogger kitckk80 said...

selamat mulia kepada semua pembaca.. saya berharap jangan lagi ada perselisih faham antara kita semua.. kita semua memang sama,kenapa? ini kerana kita semua ialah manusia.. cubalah ikut ajaran agama masing2..agama kita semua selalu ajar kita buat baik..cuma manusia sekarang tak mau ikut..kenapa? ini kerana tamak,nak kuasa,nak nama,nak wang,nak harta...jadi,dunia sekarang terjadi begini..inilah teladan yg tak baik.. buatlah baik2,buat baik,tak tamak,tak tipu,tak minum arak,tak selffish,tolong manusia yg susah dan ikutlah semua ajaran yang baik.. dan mesti buat secara ikhlas, bukan cakap saja.. macam saya,saya vegeterian.. kenapa? kerana saya hendak mengamalkan saya ada hati simpati pada semua yang hidup di dunia... faham tak..? jikalau kita tak makan haiwan bermakna kita lagi buat baik apabila kita jumpa manusia..cuba fikir..kalau di dunia ini semua manusia buat baik saja,saya guarantee semua manusia akan happy,joy and freedom.....try to trust me..

2:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam, dalam dunia ni semua bangsa sama yang membezanya adalah takwa dan iman.
semoga semua faham
insan yang insaf

12:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

maaf, izinkan saya memberi pandangan berhubung perkara ini walaupun agak ketinggalan.

walaupun artikel ini ditulus setahun yang lepas, tapi ianya tetap lagi relevan hingga kini dan tidak nampak pun tanda-tanda ianya akan terselesaikan.

"Tanah Melayu ketuanan Cina" kenapa jadi begini? pada saya inilah persoalan yang wajar diselesaikan dahulu supaya kita tahu puncanya.

Kalau diikutkan, orang melayu sebagai pemegang status bumiputera di Malaysia tidak sepatutnya memperkatakan tentang ketuanan cina. Tapi malangnya perkara itu tetap terjadi dan dibimbangi bakal mengundang tragedi 13 may kali kedua. Apalagi ketika hubungan sesama kaum yang tidak sebaik dahulu sekurang-kurangnya pada pandangan saya sendiri.

Dibawah ini mungkin merupakan idea mengapa persoalan yang saya timbulkan diatas muncul.
1. Hak Bumiputera dinodai oleh pemimpin bumiputra sendiri atas alasan tertentu. Kita tahu, banyak hartanah yang diwartakan sebagai rizab bumiputera. Tapi malangnya, ia tidak dihormati dan satu persatu digugurkan statusnya menjadi konon atas nama pembangunan.

2. Bahasa Melayu yang diangkat sebagai bahasa rasmi tunggal negara tidak pernah mendapat hak sebagaimana statusnya. Lihat saja pada risalah, papantanda, iklan tiang lampu dan apa-apa media sekalipun. Bahasa Melayu hampir tidak mendapat tempat sebaliknya terpaksa memberi peluang kepada bahasa Inggeris, malah turut kalah di tangan dengan bahasa cina.

3. Sekolah kebangsaan yang sepatutnya menjadi sekolah penyatu seluruh rakyat terpaksa membenarkan bahasa Mandarin dan Tamil diajarkan di sekolah itu semata-mata untuk memperkasakannya. Kemuadian menggunakan alasan; pentingnya belajar labih dari satu bahasa. Ini satu lagi penanda bahawa Melayu bukanlah tuan di tanahair sendiri.

4. Nilai pasaran bagi graduan Melayu lebih rendah berbanding nilai bagi graduan cina dalam sektor swasta. Inilah perkara sebenarnya yang berlaku biarpun keduanya memiliki keupayaan/kemahiran/kecekapan yang sama kalaupun tidak lebih baik. Kajian lanjut mungkin boleh dibuat memandangan ini hanya pandangan kasar saya semata-mata.

5. Tidak dinafikan, kaum cina juga mempunyai agenda sendiri untuk menaikkan kaumnya. Caranya; apa saja yang boleh digunakan, mereka akan gunakan termasuk menyekat peluang orang Melayu. termasuk melalui bahasa. Lihat, berapa banyak syarat kerja kosong dalam bidang profesional yang memerlukan kemahiran bahasa cina. Malang, diskriminasi seperti ini masih lagi tidak disedari oleh pemimpin di Malaysia walaupun telah banyak aduan telah dibuat.

4:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya etnis Cina Indonesia. Saya ingin memberikan komen terhadap topik "Tanah Melayu, Ketuanan Cina"

Untuk seluruh etnis "Melayu Malaysia"

Tahukah kalian kalo bangsa malaysia ini sekarang sudah merdeka tepat 50 tahun.

Perlu kalian etnis Melayu renungkan apakah hari ini Malaysia lebih maju dari pada tahun awal kemerdekaan?

Kalo jawaban ya (sudah lebih maju). Pernahkah kalian etnis melayu berpikir bangsa Malaysia bisa maju karena ape?

APKAH HANYA ETNIS MELAYU YANG MEMBUAT BANGSA MALAYSIA INI MAJU TANPA MELIBATKAN ETNIS CINA, INDIA?

Malaysia hari ini tidak akan maju tanpa etnis cina dasn india tentu tidak mengesampingkan etnis melayu dan lainnya?

Lalu kenape kalian etnis melayu selalu menyalahkan etnis cina kalo etnis melayu sendiri tidak maju dalam bidang ekonomi. Apakah etnis cina merampas ekonomi etnis melayu?

Perlu kalian etnis melayu ketahui bahwa kerajaan malaysia sudah memberikan hak istimewa kepada kalian selama 30 tahun, lalu kalo etnis melayu tidak maju dalam bidang ekonomi apa boleh menyalahkan etnis cina atau india?

Selama 30 tahun lebih etnis cina, india selalu didiskriminasikan oleh kerajaan dalam segala bidang baik ekonomi, pendidikan dan bidang lainnya.

Kalo etnis cina bisa maju karena mereka adalah pekerja keras, rajin dan tidak pantang menyerah. Apakah itu salah?

Kalo kalian etnis melayu sudah 30 tahun diberi hak istimewa tetapi tetap merasa tertinggal dari etnis cina dan india dalam bidang ekonomi yang perlu disalahkan adalah etnis melayu itu sendiri bukan menyalahkan orang lain.

Kalian etnis melayu jangan selalu punya ego yang tinggi yang dengan gampang nya menyalahkan etnis lain jika kalian gagal mencapai kesuksesan.

Dalam bidang ekonomi kerajaan malaysia selalu memberikan proyek nya ke etnis Melayu dibandingkan etnis lainnya.

Bidang pendidikan dalam hal pemberian beasiswa (scholar fee)yang mendapat porsi paling banyak adalah etnis melayu sendiri

Pinjaman dana dari bank adalah sangat sulit bagi etnis cina, india dibandingkan dengan etnis melayu untuk memdapatkan pinjaman dana dari bank milik kerajaan untuk berusaha.

Masuk universitas negeri (milik kerajaan) adalah sangat tidak mungkin bagi etnis cina, india karena ada quota dari kerajaan malaysia yang lebih mengutamakan etnis melayu.

Itu hanya sebagian kecil yang saya bahas disini dan masih banyak lagi yang tidak meungkin saya sampaikan satu persatu.

Lalu kalo kalian etnis melayu gagal dalam bidang ekonomi apakah boleh menyalahkan etnis lain?

Bukan kah pemerintah malaysia sudah mendiskriminasi mereka dalam berbagai bidang dan mengistimewakan etnis melayu?

Ape perlu suruh mereka (etnis cina) tidak boleh lebih maju dari etnis melayu karena akan disalahkan bila etnis cina lebih maju dari etnis melayu?

Apakah pantas kalian etnis melayu menyalahkan etnis cina bukankah kalian sudah mendapat hak istimewa selama 30 tahun dari kerajaan!

Apa etnis cina tidak berperan dalam pembangunan malaysia yang membuat negeri ini maju?

Ape etnis cina bukan warga negara malaysia?

Kesimpulan saya adalah kalian etnis melayu perlu berpikir lebih moderat bukan selalu merasa iri kalo melih etnis lain lebih maju.

Kalo merasa masih masih ketinggalan ye tentu dengan berusaha lebih keras lagi dan lebih rajin. jangan hanya bisa melemparkan kesalahan ke etnis lain.

Mereka etnis cina juga rakyat malaysia, juga ikut membangun malaysia. Niscaya malaysia hari ini bisa maju tanpa ada peranan dari mereka.

Karena itu tidak perlu lah selalu membedakan kaum yang satu dengan kaum yang lain. karena disetiap pasti ada kaya dan ada yang miskin.

6:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Reading your article mde me realise that you are coming along well as a race. But there is one thing you should understand. There is no real chinese ownership. A long time ago (for the non-malays) all our mothers said the same thing. if you don't work hard. you'll be a road sweeper. if you dont try your best you'll be a road sweeper, even if you are perfect a malay will still take your job. Which is of course true. My dad for example is point and case of this hypocrisy, and the thing is..it's alright..we let it go..because that's just how things are. But i can tell you one thing. Malays never heard this same sentiment. I'll tell you what my friends have told me tho. From their grandmothers and grandfathers. Jgn berkawan dengan keling. Jangan nak bagi apek masuk rumah kita. OVer and over again..to the point you all somehow think you're kings of the country. And till this day..Malays especially richer ones look down on me. Why? because im indian. 2nd class. they flag me off with their hands..immediately assume im hired help or just ignore. You all need to realise that you're not great..in fact just by our national track record you can see how much you really lack in various areas. And of course, greed, envy..traits associated with you guys from the dawn of time. And of course, how you cover up history is amazing..simply amazing. every year our school history books change..to be more malay more islamic..but why? politics ..always politics.
500 years ago did Malays exist? Are they pure bloods? but they sure as hell act like they are...dont' they? Im not giving my 2 cents worth of race bashing..but come on..you cant be that blind. Why do the Chinese own so much land? Because some Malay chap thought he could make big bucks by selling it. Always about the short term big money..you never see the long term economic advantage. We (non-malays) were trained since young to fight for everything because its never going to be handed to us. what have malays learnt? race riots. another May 13? 14..15..god..that's why the ones that can..migrate
and the rest stick in huddled communities so if anything happens they would be safe.
you guys act like your aristocrats..your not..never were.even the word malay was derived from another language meant to recognise refugees/immigrants/traitors/ generally people that ran to this country to escape another.
Do you know how does not know this? Malays.
You play golf, you smile when you see a white man and you dine like aristocrats. why? because your pockets are filled anyway. the government, some MARA funding..anything..worse comes to worse you appear on TV and the entire nation donates to you.
Just stop fighting. Start doing the right things. All this is because you all started on the wrong foot. and you dont want to say you're wrong. Malay special rights..what has it given you? it has made you lazy. that's all. you think your artisans..but imagine if there was equality. True quality will finally shine through..and Malaysia would be so much more better and richer than Singapore.
Tak payahla lah nak tolong Melayu jer, tolonglah Cina, tolonglah India and together we'll make this country great. Remember..in the end we are all at your mercy..but the silly thing is why.
Stop having debates..stop your dewan tertutups where you spout the most heinous vile words ever conceived. Kita semua Malaysian. not melayu. you're just one part of the pie. not the pie. and remember you're all Muslim..by your own words shoudlnt you be better people?

6:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Siapa yang tuan, terpulang pada keupayaan diri sendiri. Jangan salahkan pada kaum, atau kerajaan. Itupun kerajaan sudah memihak pada melayu dengan hak keistimewaan. Kalau melayu betul rajin, tambahkan dengan hak istemewa yang diberi, melayu akan maju berganda dari kaum lain. Kenapa kaum Cina yang tidak ada apa apa hak istimewa boleh monopoli industri, tanah dll? Semuanya terpulang pada keusahaan diri sendiri. Kenapa negara lain walaupun ada orang cina tapi rakyat tempatan yang monopoli? Mungking sebab rakyat tempatan yang lebih berusaha? Orang Cina tidak meminta untuk perbelahan, tidak minta lebih bahagian dalam ekonomi. Tapi berusaha lebih untuk diri sendiri. Kalau hendak bertuankan tanah sendiri, berusahalah. Jangan memarakan isu perkauman and memulakan salahfaham kerana diri sendiri tidak berpunyakan daya saing.

5:02 PM  
Blogger zurd said...

idea/komen aku kepada pembaca yg rata2 melayu rasenya:

1. Kita kat malaysia tak di serang lg oleh penjajah, so sekarang kita bz nk perang/jajah sama sendiri. kalau jepun nk serang lg br nk bersatu blk kot..

2. Semua anak2 kita kena antar belajar pandai2 supaya boleh jadi orang yang boleh berfikir/ bertindak dgn relevan. Baru tak ada org gaduh anak beranak sbb politik

3. Semua org kena kerja kuat2 utk diri sendiri, bangsa, agama, negara dll. br lah blh jd kaya semua org.

4.Pemimpin melayu terhebat: Seorang yg boleh menyatukan semua org melayu kt malaysia and dunia (mcm yahudi yg kuat),blm ada kan?
Maknanya tak ada lah sampai 2,3 parti org melayu yg semua tak sehaluan kt malaysia ni berebut nk kuasa/duit memerintah.Ptt lah berpecah sama sendiri sampai last2 jd mcm iraq berbalah sama sendiri, pas 2 dtg USA, senang2 curi minyak kat teganu and sarawak.. tak logik ke? bkn sekarang... lambat lagi.. baru semua jd miskin, PM masa tu siap boleh d hukum gantung kot oleh USA.. nauzubillah

5. Kena seimbangkan suara dalam parlimen malaysia.(kalau blh lbh krg 50-50 antara pemerintah dan pembangkang)tak kisah lah parti mn yg memerintah So, tak adalah berlaku keputusan2 yg agk tak lojik dalam parlimen bila sebelah pihak jer yang kuat. Saya merasakan ini kaedah yg paling berkesan!! kalau anda sayang UMNO, berilah sokongan anda kepada pembangkang biar kuasa jadi sama rata dalam parlimen.. barulah jadi malaysia yg bersatu dan adil, inilah namanya kerajaan yg hebat dan padu utk rakyat

ANDA LAKUKANLAH YG TERBAIK UNTUK ANDA SERTA BAKAL CUCU DAN CICIT ANDA SEBELUM IA DILUPUSKAN DARI MALAYSIA KELAK

3:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

lfSKXb The best blog you have!

1:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

fHX773 Nice Article.

1:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

2:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

2:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

6:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

11:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

12:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

lzV71h write more, thanks.

4:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

12:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

2:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

2:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

3:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

3:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

4:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

4:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

5:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

6:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

6:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

7:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

7:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

8:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

9:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

9:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Suicidal twin kills sister by mistake!

10:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

10:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

The gene pool could use a little chlorine.

11:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

When there's a will, I want to be in it.

11:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

12:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

12:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

1:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

1:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

2:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

3:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

3:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

4:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

4:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

5:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

5:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

6:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Save the whales, collect the whole set

6:47 AM  

Post a Comment

<< Home