Wednesday, April 19, 2006

Perjuangan Bangsa -Tanah Melayu Ketuanan Cina 11


Anuar Mohd Nor


Mukadimah

Artikel tulisan pertama saya “ " Tanah Melayu Ketuanan Cina" menerima respond yang agak menakjubkan. Berbagai kritikan mengenai penulis di buat khususnya mengenai amalan rasisme. Pelayar telah memberi pendapat mereka secara terbuka dan bagi penulis ini adalah satu kejayaan yang telah di capai oleh artikel tersebut.

Sewaktu terjadinya 13 Mei 1969, penubuhan Mageran atau Majlis Tindakan Negara yang di terajui oleh Tun Abdul Razak telah menetapkan perkara – perkata berikut sebagai ketetapan untuk menjaga keharmonian antara kaum. Tun Abdul Razak dalam menggariskan dasar – dasar penting MAGERAN telah menetapkan untuk perkara - perkara berikut dilaksanakan sebagai langkah menjaga dan mengekalkan keharmonian antara kaum:

1. Memperbesarkan angkatan bersenjata
2. Mempercepatkan penggunaan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar yang tunggal di sekolah – sekolah
3.Mengharamkan persoalan mengenai isu – isu sensitive
4. Mengistiharkan idealogi Negara iaitu Rukun Negara
5. Melancarkan rancangan Malaysia Kedua


Ini adalah antara garis panduan untuk mengekalkan keharmonian antara ras di Malaysia. Namun apakah dengan pengharaman persoalan mengenai isu – isu sensitive ini bakal dan mampu mewujudkan hubungan antara ras yang lebih baik atau hanya hanya menyapu masalah tersebut di bawah tikar.

Sebenarnya hasrat utama penulis dalam artikel Tanah Melayu Ketuanan Cina adalah untuk membuktikan beberapa kegagalan khususnya dalam perlaksanaan oleh kepimpinan Melayu dalam usaha membentuk satu masyarakat kaum Melayu yang berjaya dan kuat pegangan dari segi ekonomi dan politik. Namun pembicaraan topik ini telah menarik perhatian bangsa lain untuk mengeluarkan pendapat serta tanpa usul periksa lantas mengatakan ini adalah artikel tersebut berbau perkauman dan penulis harus di tahan di bawah ISA. Namun setelah menerima pelbagai kritikan maka akhirnya ada antara yang memberi komen sedar bahawa artikel ini tidak berbau perkauman malah merupakan satu usaha yang mampu diklasifikasikan sebagai mencari punca dan mendefinisikan erti perjuangan yang perlu dibuat.

Perjuangan Bangsa

Artikel tersebut adalah satu bentuk artikel yang menuntut perjuangan bangsa. Ini bagi penulis ini tidak salah. Ianya sama seperti pejuangan menegakkan Sekolah Cina bagi memastikan bahasa “mothers tonque” mereka tidak luput dan perjuangan menuntut Malaysian Malaysia yang meminta hak - hak keistimewaan bumiputera dihapuskan kerana ini meletakkan Cina dan bangsa - bangsa lain sebagai rakyat kelas 2. Perjuangan bangsa pasti wujud dalam Malaysia. Bangsa lain akan memperjuangkan agar kesamarataan antara semua kaum untuk dijadikan intipati intergrasi kaum. Mereka pasti akan lebih gembira lagi apabila hak – hak keistimewaan orang – orang Melayu di hapuskan. Apakah ini tidak benar?

Hakikat ini wujud dan perjuangan untuk memastikan kejayaan satu – satu bangsa di negara ini tidak salah. Yang salah ialah kuasa yang ada digunakan untuk kepentingan sendiri dan sanggup mengadai hak - hak bangsa untuk kejayaan diri. Ini perlu diperbetulkan.

Penulis akan menjawab secara ringkas kesemua tuduhan rasisme ke atas penulis tetapi sebelum itu satu persoalan yang menarik timbul dikalangan maklum balas yang di terima; Persoalan terseut adalah : Apa dia “Bangsa Malaysia”.

Pelayar yang memberi komen banyak membicarakan mengenai Bangsa Malaysia, namun gagal memberi erti dan definisi atas perkataan Bangsa Malaysia tersebut. Setakat hari ini perkataan Bangsa Malaysia di pakai tanpa pengertian yang jitu mengenai apa itu “Bangsa Malaysia”

Kalau dibicarakan mengenai proses intergrasi kaum, kita tidak perlu menyorokkan bahawa kejayaan wujud dan berkembang, tetapi tidak sampai untuk mendabit dada memberitakan bahawa asimilasi antara kaum itu meluas lantas mampu menjadi acuan kepada satu bangsa yakni Bangsa Malaysia.

Persoalan ini pernah di timbulkan dahulu oleh Dr Chandra Muzaffar dalam Artikel bertajuk Haluan Perhubungan Etnik di Malaysia 1974

Petikan kata beliau : “Imigrasi dan kolonialisme, penimbulan kebudayaan baru dan kekuatan bilangan orang baru yang datang dan tinggal tidak menyebabkan pertimbangan sejarah ini menjadi tidak sah. Pengiraan hisab tidak dapat mengubah sejarah.”

Beliau terus menulis “ Sesiapa yang memahami ini akan memahami perlunya komuniti BUKAN BUMIPUTERA untuk menyesuaikan diri, malah mengasimilasi diri ke dalam keadaan baru ini"

Apakah salah saranan Dr Chandra Muzaffar dalam memberikan hujah bahawa; bahawa kaum BUKAN BUMIPUTERA harus menyesuaikan diri atau mengasimilasi diri untuk mungkin mewujudkan Bangsa Malaysia?

Maka perbicaraan mengenai “Bangsa Malaysia” akan melibatkan perdebatan yang berlarutan. Apa yang perlu kita fikirkan adalah : apa dia “Bangsa Malaysia” , apakah erti Bangsa Malaysia dan module yang membentuk Bangsa Malaysia.

Apakah dengan menghilangkan taraf bumiputra, menghilangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi akan mewujudkan Bangsa Malaysia? Apakah itu bukan sesuatu yang di perjuangkan oleh bangsa lain dan sedang di pertahankan oleh bangsa Melayu?

Menyebut ketuanan Cina mana silapnya?

Penulis bertanya pada diri sendiri sewaktu membaca maklum balas pelayar mengenai “Ketuanan Cina” , kenapa mereka marah, kenapa mereka mengganggp bahawa artikel itu rasis sehingga menuduh yang bukan – bukan. Apakah tidak benar bahawa kekuasaan ekonomi mampu mempengaruhi dan mampu membeli kuasa lain untuk apa sahaja kepentingan yang dimahukan.

Pesanan Dato Onn seperti yang selalu saya gunakan :

Political power without Economic power is a shadow. The industrial and commercial mechanism is the means by which a country satisfied the necessaries of life according to its standards of living. Those who control a vital factor in it can, if they wish, obstruct or cut off the supply of the necessity and so being decisive pressure to bear upon the political authority.

Dato Onn Jaafar CO 537/4785, Memorandum National Services for Malays (Muka 220 Dato Onn Pengasas Kemerdekaan - Prof Ramlah Adam

Apakah salah kalau penulis mengatakan bahawa Melayu ketinggalan dalam banyak bidang peniagaan dan Cina sekarang mendahuluinya. Apakah salah kalau perbandingan itu di buat bagi menyedarkan orang – orang Melayu . Malah apakah kenyataan ini tidak berasas?

Penyimpulanan ketuanan dalam era ini adalah kekuatan pegangan ekonomi. Apakah dengan menyedarkan bangsa Melayu mengenai hakikat ini maka tuduhan rasis dilemparkan sewenang – wenangnya. Apakah ini bukan satu perjuangan untuk menyedarkan kaum Melayu sendiri betapa mereka perlu bangkit dan berusaha untuk berdiri sama tinggi dengan bangsa lain khususnya Cina. Apa salahnya sekiranya itu hakikat dan itu realiti.

Tidak ada satu pun ayat atau barisan ayat dalam artikel “Tanah Melayu Ketuanan Cina” yang menyalahkan Kaum Cina dalam memperjuangkan kaum mereka. Mereka memperjuangkan apa yang mereka rasa perlu dan kita perjuangkan apa yang kita rasa perlu. Malangnya Kaum Melayu tidak tahu dengan siapa dan apa yang perlu diperjuangkan. Kita tidak mahu mengakui siapa yang sebenarnya menghalang kita dari terus maju.

Masalah Etnik akan terus wujud

Ini sebenarnya adalah petikan dari artikel Chandra Muzaffar Tahun 1974 , kata beliau : Masalah Etnik akan terus wujud. Kesilapan bukan terletak kepada Perlembagaan, atau kedudukan bahasa, agama dan komuniti atau dasar untuk menolong orang – orang Melayu. Realiti adalah berkecuali. Apa yang lebih asas ialah cara perbezaan etnik diatasi, cara bagaimana kepentingan politik dan ekonomi dipersesuaikan dan cara mana keharmonian tercapai. Ini akan menentukan keadaan perhubungan etnik. Oleh sebab inilah yang memimpin merupakan faktor penting.

Merungkai apa yang dikatakan oleh Dr Chandra ialah – kepimpinan adalah faktor pencetus atau pengubat kepada masalah etnik dalam Negara kita ini. Kepimpinan memainkan peranan dalam mengimbangi status masyarakat baik dari segi ekonomi , politik dan sosial. Pengimbangan ini harus selari dengan ketetapan sejarah dan sekiranya asimilasi orang bukan bumiputera kepada keadaan rakyat bumiputera tidak berlaku sepenuhnya tetapi setidak -tidaknya kesedaran terhadapnya perlu wujud. Sekiranya tidak maka jurang - jurang perbezaan khususnya dalam ekonomi akan memainkan peranan sebagai halangan utama kepada keharmonian antara kaum. Ini akan terus berlarutkan selagi pembahagian kekuatan ekonomi tidak selaras. Ini harus segara dibaiki dan pembaikan tidak akan berhasil selagi kita menyapu perkara ini dibawa tikar.

Kita harus sedar dan harus menerima hakikat bahawa Bangsa Malaysia yang kita maksudkan diatas adalah kehadiran berbagai kaum di Malaysia dalam bentuk pluralisme. Tidak akan ada satu keadaan dalam masa yang terdekat ini untuk membolehkan asimilasi mutlak dicapai. Usaha mengenai intergrasi ini bukan sesuatu yang baru malah telah dibicarakan sejak awal penubuhan Malaysia lagi. Namun sehingga hari ini asimilasi keseluruhan antara kaum hampir mustahil di capai seandainya penyesuaian tidak berlaku. Penyesuaian ini adalah untuk mengambil landasan – landsan sejarah menjadi pengukur ketetapan dan di persesuaikan dengan perlembagaan yang telah di bentuk. Ini mengkhususkan kepada beberapa pra syarat yang telah di tetapkan seperti hak keistimewaan bumiputera yang telah di tentukan.

Tuntutan atau rayuan kaum Cina

Salah satu perkara yang agak menyerlah dari artikel Tanah Melayu Ketuanan Cina ialah suara – suara ketidakpuashati mereka mengenai hak – hak keistimewaan orang Melayu. Mereka menceritakan keperluan membentuk Malaysian Malaysia dan ada pula di kalangan bangsa kita berpendapat bahawa hak – hak keistimewaan Melayu tersebut adalah punca Melayu menjadi malas.

Mungkin persoalan ini mampu dijawab oleh orang – orang Bumiputera khususnya Melayu pula : Apakah dengan pemupusan Hak – Hak Keistimewaan orang - orang Bumiputera maka ekonomi Melayu boleh berkembang? Apakah dengan menggadai hak – hak yang terpelihara tersebut maka Melayu tidak akan jadi malas lagi ?

Harus jawapan itu masih kabur dan tidak ada satu penentuan buatnya. Sebenarnya pengekalan hak - hak ini perlu dalam keadaan kita yang semakin tersisih dalam ekonomi. Masalahnya sekali lagi di tegaskan ialah, peruntukkan dalam perlembagaan untuk status bumiputera tidak salah tetapi apakah hak - hak keistimewaan itu dapat membantu kaum Melayu atau kaum Melayu tertentu sahaja yang memperolehi imbuhan dari peruntukan tersebut.

Keadaan ini boleh digambarkan sekali lagi dalam satu petikan khusus yang saya ambil dari Buku Intergrasi Politik Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka,

“Realitinya perlaksanaan “kedudukan istimewa” telah memburukkan lagi jurang di antara yang berada dengan golongan yang tidak berada dalam komuniti Melayu. … “kedudukan istimewa dapat dikira pada keseluruhannya telah menguntungkan satu kelas tertentu orang Melayu. Ia telah digunakan untuk menimbulkan satu golongan kapitalis – satu matlamat yang telah diusahakan dengan giatnya oleh kerajaan selepas 1969, walaupun ini memang sebahagian daripada dasar semenjak merdeka – malangnya pembentukan elit – elit Melayu ini tidak mampu membawa perubahan kepada Melayu keseluruhan dan di sebalik topeng untuk menolong orang - orang Melayu , kumpulan yang istimewa ini telah berjaya mengumpulkan kekayaan” ( pindaan di buat untuk mengukuhkan hujah)

Maka asas kesalahan polisi ini adalah pada perlaksanaan dan bukan pada dasar yang ada. Kita sehingga ke hari ini setelah semua rancangan Malaysia dari yang pertama sehingga ke sembilan, kita masih menceritakan kegagalan orang - orang Melayu. Kita menyalahkan budaya, adat, tingkah laku dan segalanya pada Melayu. Hari ini kalau di lihat dari jawapan artikel – atau komen - komen pada artikel Tanah Melayu Ketuanan Cina , kita dapati bangsa lain turut membicarakan tentang kemalasan orang Melayu dan sikap orang Melayu. Apakah ini semua benar. Apakah benar Melayu itu tidak terdidik dari dahulu sehingga sekarang.

Di sinilah perjuangan Melayu itu patut timbul. Kita patut memperjuangkan agar minda orang - orang Melayu tidak terkongkong hasil usaha menggelapkan realiti yang sebenarnya. Kita bukan berjuang untuk mengalahkan orang - orang Cina. Kita berjuang untuk kesedaran orang – orang Melayu supaya bangkit dan melihat apa yang berlaku sekeliling kita. Kita bukan sahaja mempertahankan hak – hak yang secara membabi buta tetapi adalah untuk membantu kaum kita agar kita setanding dengan yang lain sebelum penghapusan hak – hak mahu dibuat. Apakah ini semuanya rasis – menaikkan provokasi untuk penentangan antara kaum ? Apakah mempertahankan hak – hak orang – orang Melayu dan keistimewaan yang telah wujud dalam perlembagaan itu satu usaha untuk memajukan orang - orang Melayu dianggap sebagai memecah belahkan keharmonian kaum?

Apa pula sekiranya dibicarakan mengenai tuntutan untuk memansuhkan hak - hak bumiputera, memperjuangkan bahasa kaum - kaum lain, sekolah - sekolah jenis kebangsaan dan penghapusan kuota bumiputera merupakan satu perjuangan bangsa yang dibolehkan sedangkan usaha untuk mempertahankan hak - hak sedia ada pula dikatakan rasisme?

Penutup

Masalah utama yang dipersoalkan oleh penulis dalam artikel Tanah Melayu Ketuanan Cina adalah kegagalan Melayu baik pemerintah mahu pun rakyat yang melahirkan kepimpinan. Pegangan Melayu telah dibuktikan mengecil dan pengejaran kita kepada 30% pegangan bumiputera sebenarnya menunjukkan keciciran yang jelas. Perhimpunan Agung Tahunan UMNO yang baru lepas membicarakan mengenai ketirisan dan ketirisan ini mampu mengatakan siapa yang sebenarnya mendapat faedah dari dasar - dasar kerajaan untuk bumiputera. Kita terus di takok lama dan bangsa lain semakin jauh kehadapan, khususnya bangsa Cina. Realiti bukan menghasut. Kalau ada pun unsur - unsur menghasut ianya adalah untuk orang - orang Melayu bangkit menentukan nasib mereka dan siapa sepatutnya memimpin mereka. Bagi orang - orang Cina dan bangsa - bangsa bukan Bumiputera, mereka terpelihara dalam satu perlembagaan yang setakat ini tidak menghalang mereka untuk hidup sejahtera di Malaysia sebagai anak Malaysia. Bangsa Melayu bagaimana pula?

124 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Apa yang saya nampak ialah bangsa Malaysia tidak mungkin akan tercapai selagi perjuangan mana - mana bangsa menyentuh hak - hak bangsa lain. Jangan kurangkan hak orang - orang Cina dan kaum bukan bumiputera lain dan jangan pula menuntut dari bumiputera apa yang telah sedia di peruntukkan. Bumiputera harus tentukan agar hak mereka di kecapi sepenuhi dan jangan biarkan segelintir lembu suci menyapu habis hak - hak rakyat

10:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Putih ke, Cokelat ke , Kuning ke kita semua ada tanggung jawab sebagai orang Malaysia. Tanggung jawab kita adalah agar kerajaan di tentukan oleh rakyat dan bukan kerajaan menentukan rakyat. Hari ini kita terbatas kerana tidak ada sesiapa yang lebih berkuasa melainkan Perdana Menteri dan anggota kabinet yang hampir lusuh. Tidak ada check and balance. Media terkongkong dan orang - orang politik khususnya dari kerajaan hanya tahu angguk2 geleng2 tunduk2 iya2 sahaja. Bagi Melayu memang kita tersisih dan tergelincir dari pegangan ekonomi, semua salah siapa. Bagi anuar mohd nor, katakan dengan terbuka SALAHNYA ADLAH PADA KEPIMPINAN UMNO dan jangan berdolak dalih, kembali pada KEADILAN he..he..

10:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mula sekali kepimpinan Melayu harus mengakui bahawa mereka gagal dalam mengemudi orang - orang Melayu. Tak payah Cina dok risau, asal jangan cabar apa yang telah di beri kepada Melayu dah, pasti selamat. Bagi Melayu, pi dok cek kepimpinan yang telah kenyang makan habuan rakyat. Kita mesti sedarkan rakyat melayu yang selama ini tertipu dengan perjuangan Ketuanan Melayu.

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Apapun yang berbau perkauman sememangnya sesuatu yang sangat menjengkelkan. Bagi mereka yang berkait rapat dengan ajaran agama, cakap-cakap soal bangsa adalah sesuatu yang pelik dan mesti dijauhi. Agama islam melarang keras percakapan bangsa. Kalau orang islam dahulu bercakap dan memperjuangkan pasal arab dan kabilahnya, mana mungkin Cheng Ho yang tersohor itu beragama islam.

Hari ini kita terlalu asyik bercakap pasal melayu. Aku kira bukannya kita suka sangat tapi keadaan yang diwujudkan oleh penguasa menyebabkan timbulnya keadaan runcing yang menyebabkan sesetengah kita tiada pilihan lain daripada menyebutnya. Termasuk aku juga.

Aku adalah generasi dalam lingkungan usia 30an. Aku bersekolah bandar dan punyai ramai kenalan rapat pelbagai kaum. Dari situasi ini aku belajar betapa pentingnya kita hidup bersama, menghormati dan memahami satu sama lain.

Setelah membaca artikel saudara Anuar dan membaca kesemua ulasan pembaca, aku terasa betapa kita terlalu cepat membuat kesimpulan. Sememangnya tajuk artikel itu umpama tagline yang mencungkil minat orang untuk membaca. Memang keras bunyinya, namun isinya tidaklah sekeras tajuknya. Isinya menyalahkan sistem politik kaum melayu dengan meletakkan kaum Cina sebagai benchmark. Aku memahami dan aku percaya orang melayu juga memahami perasaan sahabat kita dari kaum lain. Cumanya bagi Anuar, segala usaha sebelum ini tidak mampu menyentakkan orang melayu dari lamunan mereka bahawa mereka tidak boleh selamanya berasa selesa dan selamat. Sesuatu yang diimplankan kepada mereka oleh UMNO selama ini. Bagi Anuar, A mesti disebut A, bukannya a. Perkara yang sama tapi tak serupa.

Sebenarnya semua kita mengakui bahawa kejayaan Malaysia untuk kekal bernegara hingga kini adalah kerana semua kita telah memberi dan menerima. Apa bangsa sekalipun.

Setiap bangsa akan bercakap mengenai kepentingan bangsanya. Namun itu bukanlah bermakna kita mencari permusuhan. Anggaplah ia sebagai satu benchmark atau tanda aras. Dan dalam isu ini, tanda aras pegangan ekonomi bagi orang melayu ialah orang cina. Dan orang melayu perlu menyebut cina dan bukan XXXX. Orang melayu bersetuju orang cina menjadi warganegara, dan orang cina bersetuju dengan DEB. Orang cina berjaya menjadikan taraf warganegara sebagai landasan membina kemakmuran kehidupan mereka di sini, tetapi orang melayu gagal menjadikan DEB sebagai landasan kemakmuran mereka. Kegagalan orang melayu menunggangi DEB dengan berkesan dan berhemah menyebabkan timbul ketidakselesaan dikalangan bukan melayu dan dikalangan melayu sendiri. Orang melayu menjadi semakin berkecamuk dan meraba dalam terang, dalam merealisasikan DEB. Orang melayu (terutamanya rakyat bawahan) menjadi semakin kritis dan risau dengan jurang ekonomi antara dua bangsa ini. Pemimpin seolah lebih sorak dari berbuat. Maka timbulllah ayat-ayat berunsur keras seperti artikel oleh saudara Anuar ini. Ayat yang begitu tulus dari seorang orang melayu yang terhimpit oleh situasi kegagalan kepimpinan melayu dalam membela bangsa nya. Kegagalan berterusan dalam mencapai keseimbangan ekonomi ini akan terus menghantui hubungan antara kaum di negara kita. Orang melayu perlu berusaha mencapainya tanpa menggugat hak orang lain. DEB sudah cukup untuk itu. Masalahnya ialah perlaksanaan yang penuh kepincangan. Tirisan di sana sini, rasuah, dengki, khianat, gila kuasa, politik kepartian melampau, kronisme dan sebagainya yang asalnya dari orang melayu sendiri.

Kita tidak boleh mengubah sejarah. Kita memang ditakdirkan untuk hidup bersama. Setiap orang, apa bangsa sekalipun akan mengambil peluang dalam kehidupan. Peluang orang melayu dibuka oleh pintu DEB, tetapi orang melayu memilih untuk masuk melalui tingkap (kerana pemimpin mereka buka tingkap!). Pemimpin mereka tidak cekap dalam melaksanakan DEB! Malah DEB dijadikan alat untuk politik kepartian bersifat elitis bangsa. Ketika politik bermasalah, orang melayu diingatkan hanya UMNO dapat membela mereka, tempat berpaut. Ketika rakyat bermasalah, orang melayu diingatkan bahawa mereka tidak boleh selamanya bergantung kepada kerajaan!. Walaupun ramai orang melayu yang bersedia untuk didoktrinkan demikian, namun ada segelintir orang melayu yang tersedar dan sudah terlampau letih ibarat letih menunggu 2020 saat DEB (NEP) mahu dicapai semula! Perasaan terdesak, terhimpit, sebak segelintir orang melayu ini perlu juga difahami oleh orang bukan melayu, walaupun itu bukan masalah mereka. Segelintir orang melayu sudah mula bebal dengan kegagalan pemimpin mereka dan juga orang mereka yang masih tidak faham, ambil mudah, menyeleweng perjuangan, bodoh sombong, tidak jujur memperkatakan dan lain lagi. Ibarat budak bebal yang meraung bergolek di lantai, begitu juga orang melayu bebal yang sudah mula tidak menghiraukan batas bahasa berunsur perkauman bagi mamastikan bangsanya memahami apa yang ada di benak hatinya. Dan bebal inilah yang melahirkan babak ketuanan ini.

Sudah beratus tahun orang melayu merasai kehilangan. Adalah teramat munasabah untuk orang melayu mengkhuatiri akan kehilangan. Portugis, belanda, inggeris, jepun, siam dan juga Cina (singapura). Semua mengakuinya mereka mengambilnya dari orang melayu, bukannya orang asli. Orang melayu yang membentuk civilisation di sini. Tidak munasabahkah untuk orang melayu menjadi fobia kerananya? Tidak munasabahkah untuk orang melayu menjadi bebal kerananya? Kalau-kalau Kok Peng Lam, rakan bijak aku darjah 4 hijau STAM membaca ini aku berharap beliau cuba untuk memahaminya.

Kini aku bekerja dengan sebuah GLC yang besar. Sayugia diungkapkan, sebahagian besar pengurusan atasan adalah rakan-rakan Cina kita. Rakan-rakan melayu membentuk sebahagian besar kakitangan bawahan. Sehingga kini tidak pernah mencapai tahap 30% sub-kontraktor bumi dalam projek yang dijalankan. Bukan tiada melayu yang mampu, tapi keputusan pemberian menentukannya. Walaupun melayu pemegang share, tapi apa lagi yang mampu dikatakan selain dikatakan perkauman pula. Orang melayu adalah orang yang sangat mudah berurusan. Tidak cerewet. Tanyalah peniaga Cina sendiri, pelanggan Cina tersangat cerewet berbanding melayu. Itu adalah satu pemberian yang sangat besar orang melayu kepada masyarakat perniagaan cina. 60% pasaran pelanggan yang tidak cerewet. Masakan tidak keluarga cina begitu selesa ditengah perkampungan melayu. Jurujual rumah ke rumah pun dijemput masuk minum air dulu! Itulah pemberian orang melayu untuk kemakmuran ekonomi dan kehidupan rakan cina di malaysia ini. Begitulah juga sumbangan kaum cina kepada orang melayu dalam hal-hal yang lain. Semua kita banyak bertolak ansur hingga kita berada di hari ini.

Hakikatnya kunci kepada kejayaan ekonomi orang melayu terletak pada orang melayu sendiri. Hentikan percakaran. Bubarkan semua parti politik, lenyapkan segala persengketaan, tubuhkan satu organisasi baru dan mulakan perjalanan baru dengan kenderaan baru. Buangkan sikap kepartian, lupakan UMNO, lupakan PAS, hayatilah Islam dan perjuangkannya. Bukakan DEB kepada semua mereka yang beragama islam tanpa mengira bangsa, lambat laun Cheng Ho – Cheng Ho baru akan membantu saudaranya dalam mencapai kemakmuran ekonomi umat islam. Akan lesulah percakapan bangsa di sana sini. Bukankah itu sepatutnya telah lama kita lakukan?

5:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

It is equallity that we hope for. We hope the unfair limitation impose on us such as the Malay rights to be remove. We contributed in the country economics but why are we still being cure by the old contitution. Why are u not backing up or at least work towards bangsa malaysia rather then turning away from it?

10:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kelas Tatabahasa I

Salah: Apakah ini tidak benar?
Betul: Adakah ini tidak benar?

Penjelasan: Kata soal “Apa?” perlu dijawab dengan frasa nama (noun) sama ada frasa nama khas mahupun frasa nama am. Contohnya, apabila seseorang bertanya “Apakah nama negara ini?”, jawapan yang berpatutan mestilah berbentuk frasa nama khas iaitu “Malaysia”. Sebaliknya, jawapan yang sesuai unutk kata Tanya “Adakah?” hanya mempunyai 2 pilihan iaitu “Ya” atau “Tidak/Bukan”.

Mereka yang asyik memekik “maruah bangsa” perlu terlebih dahulu memahami asas bahasa sendiri. Mereka yang tidak mampu menggunakan bahasa sendiri dengan prosa yang betul sebaliknya melakukan kesalahan tatabahasa berulang kali tidak layak untuk menuntut ketuanan bangsa.

Contoh-contoh kesalahan lain:
• Apakah ini semua benar?
• Apakah benar Melayu itu tidak terdidik dari dahulu sehingga sekarang?

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

3:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Buat cikgu Tatabahasa,

Arwah atuk pernah bertanya pada aku, " 'negara' tu apa?"...soalnya, adakah atuk aku tidak layak mengaku melayu kerana itu?...adakah anak aku yang baru belajar bercakap itu tidak layak untuk dinilai sebagai melayu dan berjuang untuk 'bangsa'nya?

Kalau semua orang perlu betul sebetulnya akan nahu dan frasa bahasa untuk berjuang, mungkin saudara akan tinggal keseorangan dalam perjuangan ini...

semua kita sedang belajar dan proses belajar ini tidak pernah tamat. Ini termasuklah belajar untuk berbahasa dan berjuang..Melayu sudah sedia terpecah, jangan dipecahkan lagi..

Salam.

Pak Ali.

8:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

saya nak tanya pada semua Cina yang bantai tulisan tanah melayu ketuanan cina, adakah mereka sanggup mengorbankan budaya mereka utk hidup ditanah melayu ini. mereka akan terus meminta dan meminta. jangan harap mereka akan ada sekira malaysia andai kata diserang oleh singapura.

10:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

kepada anuar yg menulis tanah melayu ketuanan cina kedua.

nampaknya cina - cina yg sibuk menghentam sdra sedar akan kebodohan masing - masing dalam usaha untuk menuduh bahawa sdra adalah seorang ultra melayu. apa yg diutarakan memang benar, melayu melukut di tepian gantang dan patut bangkit bukan sahaja mempertahankan hak tetapi menuntut lebih banyak lagi dr pembahagian ekonomi.

tetapi satu yg sepatutnya melayu buat ialah bersihkan umno dari pemimpin yg munafik.

kita tidak mahu berbudayakan ala cina dlm merebut hak dan mengejar harta. kita mahu agihan yg sesuai. kalau minyak kita ada, maka rakyat sekurang kurang nya mampu merasai kemewahan.

hari ini kita lihat kepimpinan melayu yg naik oleh undi kita kini tidak lagi menjadi rakyat melayu, mereka kononnya melayu kelas lain angkuh suruh kita hidup dengan daif sedangkan dia hidup kaya raya.

pesetankan mereka , tolak mereka dan melayu akan dihormati. jangan kita gadai hak kita.

untuk pengetahuan sdra anuar, isu ketuanan cina ini amat menarik dan ini kali pertama saya tertarik untuk bersuara.

betul kata sdra, cina boleh menuntut sampai memperlekehkan agama tetapi bila melayu mahu mempertahankan hak, macam - macam tuduhan di buat.

melayu akan menyokong sdra. saya lihat posting kali ini melayu plak yg bersuara . syabas jangan bagi peluang mereka memperlekehkan kita dan jangan pula kita menghina bangsa kita.

hidup melayu

10:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

apa pun yg dihidangkan dalam DEB yg jelas BN telah menjual ketuanan melayu pada Cina. Bacalah buku Tycoon genting Lim goh tong yg menulis secara jelas ketamakan melayu-melayu yg telah menjadikan genting sebagai konlomerat judi yg berjaya. Apa pun terjadi pada tanah runtuh yg berlaku beberapa hari lalu adalah ego nya tycoon cina yg telah membeli ketuanan melayu dan harta melayu.harapkan sultan pahang pun tak leh dah.Fikirlah anda melayu semasak-masak nya.Bertaubatlah penyokong-penyokong BN.

10:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 19 April (Bernama) -- Tiga pengarah syarikat, termasuk seorang yang bergelar Datuk, hari Rabu didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas dua tuduhan memiliki 1,480 keping cakera padat video (VCD) cetak rompak milik syarikat Siti Norhaliza Production (M) Sdn Bhd.

Datuk Soh Chun Seng, 52, dan adiknya Soh Choon Meng, 46, serta Siew Mee Er, 44, mengaku tidak bersalah atas tuduhan tersebut.

Mereka didakwa bersama-sama memiliki VCD cetak rompak berjudul, "Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London disc 1", "Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London disc 2" dan "Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall disc 3".

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di premis Empayar Canggih Sdn Bhd, Kawasan Perindustrian IKS Mukim Batu Fasa 1, di sini kira-kira 1.30 tengah hari, 17 Jan lepas.

Kesalahan mengikut Seksyen 41(1)(d) Akta Hak Cipta 1987 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 41(1)(i) Akta Hak Cipta (pindaan) 2003-A 1195 itu membawa hukuman denda minimum RM2,000 setiap keping dan maksimum RM20,000, jika sabit kesalahan.

Mereka turut mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan memiliki tiga unit perekaan iaitu "stamper" yang mengandungi karya syarikat yang sama untuk digunakan membuat VCD cetak rompak tersebut.

Kesalahan itu didakwa dilakukan pada tarikh, waktu dan tempat yang sama.

Bagi kesalahan kedua itu mereka didakwa mengikut Seksyen 41(1)(g) Akta Hak Cipta 1987 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 41(1)(ii) akta yang sama yang membawa hukuman denda minimum RM4,000 setiap keping dan maksimum RM40,000 setiap keping.

Hakim Mohd Nasir membenarkan mereka diikat jamin RM30,000 setiap seorang dan menetapkan 18 Mei untuk sebutan.

Pendakwaan dilakukan oleh Pegawai Pendakwa dari Kementerian Perdagangan Dalam dan Hal Ehwal Pengguna Nazaruddin Zainuddin manakala ketiga-tiga tertuduh diwakili peguam Gooi Soon Seng.

-- BERNAMA

12:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

for those who said chinese wont be standing up if attacked by other countries.. that is so true, because we are treated like a second class citizen in this country and we need to pay more for buying properties and work like nothing to earn a better living.. and still we earn shits in this country.. why?
we want to find more money for our kids to futher their education in private university/ college, jangan harap universiti tempatan.. can we establish a business ourself without sharing it with "bumiputera" or should i just say it malay? and give them gaji buta? 2nd class citizen... if let you live in singapore now as a malay and treated like 2nd citizen.. are you happy to be a singaporean? mate, same situation here, we are chinese who lives in malaysia, 2nd class citizen.

8:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

reply to ::---Anonymous said...
(saya nak tanya pada semua Cina yang bantai tulisan tanah melayu ketuanan cina, adakah mereka sanggup mengorbankan budaya mereka utk hidup ditanah melayu ini. mereka akan terus meminta dan meminta. jangan harap mereka akan ada sekira malaysia andai kata diserang oleh singapura.---)

Young man, before you ask the chinese, ask yourselfe, do you willing to stop practicing your own cultures for this country? and converts it to like a western countries? What do we ask and we get from the government easily in this country? and for your information, there are military forces in malaysia in case singapore strikes, and so, dont make pointless sentence to make other races sounds so useless, if war happened, of course we run, because we dont believe in war, pointless.... as long as u keep your life.. you can survive in this country and rebuilt it in peace:P

8:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have some comments on the website "kaya dengan cepat" up there.

I tell you why you will not get rich quick. This is a gambling game.

When every new member that joins, the system pick randomly two winners - the direct sponsor and the random sponsor.

First, the chance of you being randomy picked is 2/N where N is the number of members.

Current number of members 778. Your chance of wining the RM20/RM25 is 2/778 = 0.25%.

The admin will get RM5 x N.

You may think as the number of member grows, you will get rich right? WRONG!

As the number grows your chance is even getting smaller. Say the no of member is 1,000,000. What is your chance of being picked? it is 2/1000000 = 0.0004%.

However the admin will get 1000000 x RM5 = RM5,000,000

What is the chance of wining if you buy "4 ekor"? 1/9999 = 0.01% even higher.

I've done some rough calculations. This depends on the rate of members growth. ASSUME PURE RANDOM (that never happen in real life).

After 10 years:

Growth of members: 1 per day
Your account: RM400++
Admin account: RM18,250

Growth of members: 10 per day
Your account: RM4,000++
Admin account: RM180,250

Based on current situation, the members growth is about 9 members per day.

But take note that you may never get hit, cause its random, its a gambling game.

Who is the smart person here, of course the admin and me!

Be smart! There's no short cut to being rich quick.

9:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

wahai semua kawan kawan melayu, cina, india, dll,

kau bantai aku, aku bantai engkau... apa pasal?
tak mungkin kita boleh hapuskan budaya masing masing! tu tak masuk akal!

kalau nak hapus budaya cina, agama, tradisi, nama, semua kena tukar! tak mungkin!

apa yang boleh kita buat, kita mesti menghormati budaya masing, seperti yang dikatakan oleh anuar, kita perlu merapatkan lagi persahabatan kita semua. tak akan jadi 'overnight' tapi kita boleh berusaha lagi kuat sebab kita sudah lambat...

apa yg dah berlaku akhir-akhir ni pasal equity-lah, ini-lah, itu-lah cina mesti-lah bimbang suatu hari nanti, 100% equity diberi kepada melayu. apa cina nak buat kalau ni berlaku? anuar pun ada kata, hak hak masing masing mesti dijaga-mah.

kalau nak bersaing dengan dunia luar kita mesti bersatu, "our internal problems must be solved." kalau tidak, negara kita akan senang ditakluki sebab kita berpecah-belah! kalau melayu sayang cina, cina sayang melayu, tak akan cina membiarkan singapura menakluki kita. paham maksud aku?

sekian terima kasih.

9:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

yes, i think anuar is correct. the can never be bangsa malaysia per say. stop dreaming. all we hv to do is to correct the ruthless leaders that is using issues of race to cover up the wrong doings. more over robbing the malays. i pity them and i believed that the first hard word that they hv to do is to elaminate malays leaders which clearly are selling off they race. we chinese can help. stop voting them. remember 1999 election it was the chinese vote that help bn retained their power. the malays had shy away from umno. maybe we too r to be blame. remember the further they drift apart in terms of economic standing the more difficult it is for unity among races.

i read the last article of anuar and i believe we have to do our part.

11:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

i really cannot understand why the bumis, after given so much privelages, can still have so much to complain. it seems that you guys complain about everything. you complain that the non-Malays are insensitive but here i can see so many articles that are not just insensitive but totally rude and arrogant to the non-Malays.
i think malaysia is the only country where its people keep on talking about "rights" while other countries keep moving on.

you complain when you said job requirements require the use of mandarin. you complain when you said the chinese company didn't give you opportunity. you complain when you said the non-Malay employer doesn't give you extra time for prayers. you complain just about everything....this shows that the bumis are just looking for the simple way out and could not take a hard life.
can you guys just start to ponder these questions:
1. if i really want the job which requires the use of mandarin...ok...i will take my time to learn it..no matter how hard
2. if i can't get in to a non-malay company, its ok, i will try the next, keep on trying until i get the job i want
3. if i'm not given extra time for my sembahyang jumaat, i'll just take a 10-minute lunch and hence 50 minutes for my prayers.

there's a saying...if your horse dies, get down from the horse and keep on walking. it seems like for the bumis....if the horse dies, i will keep on complaining and complaining, blaming all and sundry and doing nothing.

bumis must really learn how to live in very extremely difficult environment, whether you have special rights or not, whether you are in your own country or in foreign land.

always try to have a very open mind and you will achieve success some day. don't easily get frusfrated or jealous or angry at others. you should try to understand how people (non-bumis) feel before criticizing others. if you are unhappy with others, pls remember that there are many others who are also unhappy with you. but i believe everything is mutual...so if you want respect from others, you shd first respect others and also yourself.

if you always think that the non-malays are lucky to be in m'sia, the non-malays would also have the same thinking...that the malays are so lucky as all their needs-malay schools, mosques, university fees are subsidized mostly by taxes collected by the non-malays. everything is so mutual here.

1:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

This is the problem, do you guys believe that it is u that contributed to the economic per say, through taxes. Bull shit, where do u people get the money? Trading outside Malaysia and bringing in the money to help the malays? fat chance ! The giant contract - where do you obtain it from? The Malaysia civil servant - millions of them pay taxes, the farmer, the fisherman contributed to the chinese middle man, the palm oil industries and who are they receiving merely 500 ringgit a month if it is not the malay families. Think again bro,

9:54 AM  
Blogger jeleow said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:54 PM  
Blogger jeleow said...

Izinkanku berkongsi pengalaman tentang kehidupan saya selama 5 tahun dengan sahabat-sahabat Melayuku (sejak zaman sekolah asramah sampai sekarang di sebuah universiti di UK).

Apa yang kudapat perhatikan secara objektif dan secara relatif ialah perbezaan ketara antara sikap pelajar Melayu dengan pelajar bukan Melayu di universiti, khasnya dari segi sikap terhadap pelajaran. The non-Malays are, in general, more industrious, and they go all out to aim for firsts, participate in co-curricular activities and to seek internships and employment opportunities.

My Malay friends however, in general, tend to be self-segregated, and end up mostly insulated from the rest of the university community. Saya tidak ingin melemparkan apa-apa tuduhan. Namun, saya sedar bahawa jurang mentaliti yang seamatnya wujud bukan sesuatu yang ku boleh nafikan.

Pemerhatianku adalah seperti yang tertera di bawah.

What the Malays lack would be a sense of aggressiveness for self-improvement and hunger for academic pursuits, eventhough the opportunities are fully there to be seized.

Percayalah aku. If you ask my Malay friends, nobody will disagree with what I've mentioned.

Apa yang ingin kusyorkan secara konstruktif di sini, ialah berubahlah sikap sendiri terlebih dahulu, wahai saudara-saudariku. FYI, I'm just offering a benchmark between Malaysian scholars (bawah tajaan JPA, Petronas, Bank Negara, PNB dll), yang Melayu ke, yang Cina ke mahupun yang India (plus my other Malaysian brethren).

Sekian, terima kasih

5:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

well, the fact is there. u might say some chinese actually earn big bucks by paying low income to its workers, or becoming middlemen in earning big bucks, but who is to be blamed here? there's no such thing as blaming on the non-malays when the malays have been given so much opportunities.

can u see that u r also complaining here? that you are getting low income...if u had low income...the 1st thing u shd do is to plan your life properly...whether u r paddy farmers or fisherman.

u r talking as though the chinese had never gone through a tough life b4. there are so many chinese who slogged like hell, working up to late nights everyday in order to achieve success for later life.

there are some comments who say that "They know the attitude of their chinese bosses, dont really trust the malays"...well if this is the case...then shd'nt u guys work much harder that u could be trusted? its just the same concept for the non-malays who r not given any opportunities by the government....thats y they are working much harder in such a difficult situation.

i think the bumis should wake up and realise that the world is not just a bed of roses anymore. if u think u r working hard enough and still not be given opportunities....it means there are actually people who r working much harder than you..

6:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Look, what i am saying is that dont just claim that u guys are the race that develop Malaysia. The Malays have their problem with their leader, do u think the chinese will help! the chinese supported corrupted malay leader juz for the sake of their business and their self. We try hard changing the leaders and keep on trying. But what happen in the 1999 election it is u people for the sake of money morality is next yr shit that supported them. This is not the case , who works hard, the Malay do work hard but their leader claim otherwise for political reason. Make a stand because the more u supported the corrupted leader the more Malays will be left behind. I am afarid of the consequences if that should happen.

6:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

no point blaming the chinese for not voting out barisan in 1999. despite non-malays being the king makers in tat election, the final say still lies with the malays who form the majority of voters. Y blame the chinese or indians when there's still a large chunk of malays who voted for BN then?

i dono y u blame chinese for not helping ur problem with ur leader? is there room for us to help? better for us to shut up than to be seen as interfering with "malay/muslim affairs" as blamed always.

besides, no point talking abt morality here. u might have ur views that non-malays, kafirs or non-muslims or whoever have low morals but mind you, we also have our views on morality which i better not say out. what i can say here is...if u think u hv high morals, there's no point praising urself or pinpoint others having low morals...otherwise its better we keep quiet than to be hypocrites

i hv seen many chinese/indians donating generously when disaster happen in islamic countries...but when disaster happen in non-muslim countries...the malays just keep quiet..and no support is offered..

i dont think i will be left behind jus bcoz my leader is corrupted. it seems like u r blaming eveything but urself for all the things that had failed u...

make a stand? i still remember my form teacher-malay who was angry at umno during the 1999 crisis. but when the government distribute the 1 month bonus to civil servants, he came in the class and said "saya pun sayang umno juga"....from here v can c that it is the malays who had decided for themselves, no point blaming others, really

10:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Malays make up 60% of the population. That carries a tremendous voting power. If the problem is the leadership, the power is actually in the Malay's hand to change things.

Stop lamenting. Take action if you wanted a change.

11:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

wake up and study the election result. Malays are still doing it, attempts to change the leadership. U people only sees money - ringgit sign to vote. Common, d u think mahathir during his to praise chinese for no reason/ study the election result look at things for a different propective. u will see the politics that deprive malay and the economic power that allows this to happen

10:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

It is impossible for the other races to change the elected government because of their numbers. The problem is half or more than half of the Malay also see the ringgit sign when they vote...

8:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Forget about your dream of bangsa Malaysia....because

1) Malaysia have achieve independent since 1957 - that is about 49 years ago. This sum up to 4 generations, but yet we see there are a lot of young chinese which can't speak bahasa Malaysia. The Chinese is not bothered to learn Bahasa Malaysia, and yet they wish to have Bangsa Malaysia. The 2nd generations of the chinese should be able to speak the National Language, but alas the chinese never love the National Language of Malaysia and yet they want a Bangsa Malaysia which are not able to speak the Bahasa Malaysia properly.

2) When the Government form National school, the chinese prefer the Sekolah Kebangsaan Cina, and left the National School...and the result is the current generation of chinese speaks the Bahasa Malaysia with the maaa..at the end of every sentence. So forget about Bangsa Malaysia...maaa

3) Ther chinese are proud of their Mandarin Language and most Chinese Companies advertisement for jobs stating Mandarin as perrequisite...not National Language. They claim that the Non Chinese in Malaysia should learn Mandarin. Well they learn Bahasa Malaysia almost free of charge, and yet they charge a few thousand for Mandarin. Well the chinese never love the National Language but yet they speak highly of Bangsa Malaysia. I believe their definition of bangsa Malaysia is declaring Mandarin as the National Language...

6:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dont blame the chinese for not fluent in speaking Malay. We speak Malay is just to to communicate with each other, language is only part of our culture, If your whole family migrate to Japan, will you speak japanese to your children for god sake... I dont see the important of speaking malay can change the whole country, well indonesian chinese speak indon with their friends and families, well, the result is also the same, riots happened...
If we want changes towards the whole country, I think the first thing to change is our education syllabus, Why do we learn science in Malay I have no idea, when i go overseas I cant even spell the chemical name correctly... and have to re-learn all the terms once again, I dont mind the malay is the main language to communicate in the country and a compulsory language to learn in school.. but using it in other subjects in school is really a bit silly. 21 century, you are not only compete within your whole country, but the whole world... wake up mate.

and one more thing, it is more easy to count or solve mathematic in mandarin, compare to malay language and that is the fact.

Dont blame chinese for adding MAA in every malay sentence,, Malays lah in every english sentence as well.. before you say anything towards other races in this country, please look at your own race before you speak your words.

2:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

what i wana say here, don't blame the chinese/non-malays:

1. for not entering national schools- the authorities created an islamic environment in these schools which we do not want ourselves be subjected to

2. for not speaking bahasa- to create a united nation, there's no need for a common language, such thinking is outdated. perhaps, a common attitude should be fostered, that is each race should respect each other, equal opportunities to all and so on.

besides, i always hear the comment that the japanese/koreans could succeed eventhough they use their national language. yes, this is because, the japanese/koreans are so much more hardworking, efficient, faster than us. the people's positive attitude have helped make the language successful. the same cannot be said for malaysia. just take indonesia as an example.

3. for being proud of mandarin language. well, its just the same as the malays being proud of their religion-islam. everyone has "something" to be proud of and it should be respected.

the malays shd look at these unfairness and c whether they want to be a "non-malay" or not since they always complain...

1. Our marks (SPM/STPM) is tempered with...everyone knows this...all the teachers know these...its an open secret

2. how many temples/churches have been built over the years? yet i see malays complaining that so many kuils have been built when it is so many mosques that have been built, using common money contributed by all malaysians

3. police only catches the non-malay hawkers during pasar malams

4. so many billions have ben used to set up danas for the malays and malays onli.

5. our richer malay frens being able to buy a similar house at 7% discount...

all the above is also against islamic teachings. but there seems to be a contradiction. the malays say they must follow islamic teachings strictly, but when it comes to fairness, there is only fairness for their race.

what i say is from my objective point of view...its not intended to be racial...but deep down i think many would agree with wat i said

1:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

1 more thing y malaysia should not always criticize singapore but instead learn from them...

1. at least, the government is being fair...they punished 2 chinese who talk bad about the malays in the internet...
in malaysia...the non-malays cannot talk on sensitive issues..we might land up in jail...but malays r free to talk whatever they want, how sensitive...in the pretext of "perjuangan bangsa, menyedarkan bangsa, guna benchmark sahaja, bukan inciting, this is our land"...all these excuses..

2.i think spore govt is right in not permitting a malay/muslim hold high post in defence. y criticize as though in malaysia, got any non-malay hold high post in defence?
besides, what the spore govt think is right...just a question for the malays to ponder...who would u save if a malaysian indian (your own national) and an indonesian muslim (your neighbour) drop into the ocean and you could only save one? the answer is obvious.
So, can i say that the malays are patriotic? no, we cant say that....muslim are brothers and its only right to save the muslim brother.

well if this is the argument, then there should be NO MORE questioning of the loyalty of the non-malays!!!!!!!!!

1:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Look, We Non-Malay are proud to be Malaysian, we talk about the government and we ask for better environment, doesnt mean that we are greedy, to be honest, If WE are happy with the current environment,and we just keep quiet and be a good malaysian, I dont think there will be any more improvement in this country, the development will be just stop there, and no more fair justice and fair treatment to us. Why do we still are 2nd class citizen, I have no idea, you guys know to say this is the 3rd generation, actually 4th for the chinese living in this country, and we still treated like we are not from this country, like we are not from malaysia and if we are not happy we can leave the country...
weird!. where are the malay ancestor originally come from?

7:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

It has been so many years since Merdeka. But i'd always wonder why are we still branded as 'orang cina and budak cina'?? Arent we Malaysian too?? We too are your fellow countrymen...dont treat us like foreign immigrant or 2nd, 3rd class citizens...we too helped build the country.

And to those who are keeping hatred and jealousy towards other races, you guys are STONED-AGE apes (Note, this is not just towards malays but everyone). Wake up, stop whingeing and keep moving on, together we help bring our country to the greatest level to compete with other countries.

Stop complaining about the corrupted leaders or whatever, its you people out there who voted them. If you think their leadership have problems then dont VOTE next time...not satisfied with the leader, you blame other races for it. That just not right.
Peace out..

- 'Malaysian' -

3:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

This is a very sad situation in Malaysia. 49 years into independence, the state of mentality of the Malaysians is still racially polarized.

Based on the postings made by a lot of people here, the feeling of animosity between the races could be worse than the situation before independence.

Had we not have this kind of mentality, Malaysia, blessed with its vast natural resources, could have been a developed state by now or perhaps reaching somewhere near there.

Each race is questioning the loyalty of the others. Chinese running back to China. Indians running back to India. Malays running back to Indonesia. Ask yourself this question, can anyone of you go back to these countries where your ancestors came from?

The international community never believed Malaysia will grow and prosper because of the multi-racial composition when it gained independence. I hope they will be forever wrong.

While we Malaysians continue to view each other with distrust and animosity, our other neighbours quietly and diligently worked their way up. They have overtook us even without any natural resources or even much land.

They are coming back now with the vast amount of capital they have built up. They bought our companies and assets. They became our Tuan.

Malaysians have to ask these questions. How did some countries, without much land and natural resources created so much wealth? What can we learn from them? Can the Malays really grow by being protected eternally?

Poster wak seman said something I hope will ring a bell among the Malays,

"Kita mesti sedarkan rakyat melayu yang selama ini tertipu dengan perjuangan Ketuanan Melayu."

11:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have a lot of Malay friends. A lot of them successful in their endeavors of their chosen fields.

While I was partnering a Malaysian Malay for a job in Indonesia, we always chat with the local Indonesians.

Indonesia, a country with a population of 200 million consist of mainly Malays. Yet they view each other as different races e.g. Batak, Javanese, Minangkabaus, Melayu, Bandung etc. Quite often, I hear the locals critizing each others. Javanese critizing the Melayus as lazy.

My Malay friend, who is a 3rd generation Javanese decendants in Malaysia quickly adapt to the situation and said that she is a Javanese and she agreed to the local.

She also said that the Javanese are more successful than the Malays in Malaysia and she critisize the Malays. Yet, she is still wearing the Bumiputra hat and enjoying the status.

I have also seen and hear Malays of Middle East descents, who are Bumiputras here, describe the Malays as morons. And yet these group belong to the higher echelons of Bumiputras.

Our present PM, one the following day after he took office proudly showcase his Chinese blood by announcing in the paper tracing his chinese connection to China. What was he trying to show?

The Malays are in a dilemma. The Malays are their own enemies, not the other races. The other races, just like the Malays, came to this land centuries ago to search for a better life. They have make this land their own country and pledged their loyalty by working hard to develop the country.

It's time the Malays wake up and not be played up by those chanting Ketuanan Melayu.

1:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

karl hiunzm

melayu nak cepat kaya ..

ehehehe..

conned je lebih

hahaha

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

To the insensitive few who have been using harsh words in your comments, please STOP IT! I know some of you here are below the ages of 21 and you speak with full ignorance and stupidity. I would like to request that Anuar would put up some sort of filter to ensure such immature feedbacks be taken off the site.

Okay, here are my personal views. UMNO in the past during the time of Tunku did help the Malays. He also did take in the consideration of the other races like the Chinese. But when the May 13th incident happen, Tunku knew that there were already people inside UMNO itself who wanted him out and so he left! NEP was implemented! Certain Malays got rich quick and some got rich quicker. The other races also took the opportunity with the Malays and form business partnerships of all sorts, mainly the Chinese.

Government gave more and more and more privileges. These privileges was mostly snapped up by the ones who are already rich or those who are in politics and not the poor Malays. That is why a very rich Malay businessman is always seen connected to politics. Politics inter-twined with money - MONEY POLITICS! In the time of Mahathir, this was rampant and out of control. When Tun cried during a particular UMNO General Assembly; was it mere crocodile tears or guilt, when he mention about corruption? Ponder!

Urban Malays was able to better themselves and improve their economy, but the fact remains that majority of Malays are in the rural heartland. These poor folks had never been able to improve their economy and still today, they are behind everyone else. But also including in this category are the Orang Asli and the native people in East Malaysia. Indian communities in the estates and poor Chinese communities in the Chinese villages and parts of the urban slum areas. Where is MCA, Gerakkan and MIC in all this? And where is UMNO too?

That is why non malays are not optimistic about the NEP plans anymore, this is because they are partly fighting for the Malays who are still suffering in the rural heartlands. They see the irrelevance of other component parties in BN who are merely warming the seats in Parliament House and agree to whatever UMNO says even if it is not a very good idea for the nation. We see senior ministers and very high government officials living in such luxury. Here, we have been asked to change our lifestyle. How much more change can those poor Malays folks sacrifice for the coffers of these elite few politicians.

In the website Malaysia Today, we read about the NEP and a certain family member of the PM amassing great wealth as told by Raja Petra Kamaruldin. Here we read that corruption and disloyalty of some Malays towards their own bangsa. But when these are mentioned, some Malays will think that the Chinese are stealing their special rights and desecrating their religion. This is because UMNO itself have been playing the race card and religion card for the past fifty years. So much so that when a certain UMNO leader took out the Keris, some were confuse who were the Malays fighting with. The fact is that the race card and the religion card have been played so many times that it has already sunk in minds of Malays that the Chinese is always seen as taking away their god-given wealth. Malays can never be awaken to their full potential until these kind of politics is thrown away or at least the opposition parties come to power.

4:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wahai bangsa Melayu, kian hari kian mundur kamu,
Pimpinan kamu berganjak kaya berjuta-juta, berpuluh ribu,
Engkau di kampung merana kesakitan,
Mengupas kembali keringat sengsara.

Wahai orang Melayu, bangunlah and kecapi nikmat,
Turunkan UMNO and jahil and jahat,
Yang mengkongkong rakyat dengan ilmu jahiliah mereka,
Isu Islam and bangsa dipermainkan mereka,
Patutlah negeri ku Malaysia makin serong dipandang dunia.

5:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jangan mengunakan orang Cina untuk agenda anti-kerajaan anda. Orang Melayu sekarang menguasai semua sektor kritikal dalam Malaysia. Penguasaan ini meliputi sistem perbankan ( bahagian yang paling penting dalam sebuah economy moden ), mekanisme pentadbiran dan keselamatan negara. Pandai betul awak mengunakan orang Cina untuk agenda anda. Cara awak ini boleh melindungi diri sendiri jikalau orang Melayu mempersoalkan ketaatan awak kepada orang Melayu. Jangan guna helah ini lagi, FAHAM!

12:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

TYPICAL STUPID COMMENTS FROM THE CONTINUED-IGNORANCE OF CINA2 BUKIT (cina2 “OTAK kampung”) MALAYSIA:

1. " The native of this land a.k.a. son of the soil are the Orang Asli (Dayak, Jakun, Sakai, etc) in Peninsula and the natives (Dusun, Iban, Kadazan, etc) of Borneo, not Malays. "
2. “ chinese from China, indians from India, Malays from Indonesia? “
3. “ chinese 2nd class citizens? “

A LESSON FOR ALL THE CINA2 BUKIT:

For centuries, our South-East Asia region or, Kawasan Nusantara or, The Malay Archipelago has been the area for the Malay race. Geographically, we all know that Indians are peoples located in South Asia, Chinese are those in East Asia, & Malays are in South-East Asia.

EXACTLY the same as the chinese in China & the indians in India, the Malay race ALSO HAVE native people called the orang2 asli living in remote areas of the region! These include Senoi, Semang, Dayak, Jakun, Sakai, Kadazan, Iban, etc.

It's easy for one (those Shallow- & NARROW-minded cina2 bukit) to mistook the Malay race's location; because, unlike Indians and Chinese where both races are located in primarily 1 big mass of land/little continent (India & China respectively), the Malays primarily spread over thousands of islands over South-East Asia.

The Malay race, over the millenniums & centuries, through history, were separated into 3 different countries by the Dutch, the British, & the Spaniards around late 1700s & early 1800s.

Prior to that, for example the SriWijaya Malay Empire (though Buddhist at that time) in 500 AD covers almost the entire of South-East Asia up until Kemboja (Angkor Wat - built by the Sailendras, ie. their Malay descendents who also built the Borobudur).

The Melaka Malay Empire (called Melaka "Sultanate", ie. in accordance/following the Moorish-style of Muslim kings), also covers almost all areas beyond the Malay Peninsular - which includes Sumatera (below Acheh), Riau, Kalimantan, Southern Thailand, etc.

Thus, the reason why the peninsular our country, Malaysia is on is called The Malay Peninsular. When the british started to "slowly conquer" the Malay Sultans on this Malay Peninsular, they called the "country", The Federation of the Malay States (FMS, in short).

Open up your mind &, PLEASE stop belittling the Malays as a RACE of THIS South-East Asia region, just as the Indians of South Asia region & Chinese of East Asia region.

The Malays - here in this South-Eastern region of Asia - for centuries have been known as the friendliest of people. The Malays had allowed other people/races to come over to Tanah Melayu & settled down here - no problem whatsoever.

Even though the British brought people from India & China as workers in the rubber estates & as tin-miners, the Malays/orang2 Melayu tidak kisah & tetap layan mereka semua seperti BIASA saja.
(* BTW, do you know that the chinese who were sent to the US (as gold-miners), were treated like slaves there? &, ONLY AFTER about 120 years or so in the 1980s, baru diaorang boleh hidup dengan tenteram???)

ANYWAY... My point isn't to undermine those chinese yang suka sangat kutuk2 Melayu membabi buta & tidak sudah2 itu - BUT, MY POINT IS that, the Malays are such a hospitable lot of race where we respect whoever that comes to our shores (even when the British brought THEIR so-called "slaves" over).

It is primarily because Melayu yang hospitable ini yang sememangnya penuh dengan adat & bersopan-santun, adalah berugama Islam... Where, as Muslims, the Malays believe that we humans, are all the same.

Thus, when independence came, the Malays could then breathe easier... For example: without having their lands to be forced to be taken away by the british to be sold to the Few taukeh2 cina kaya, who Initially, made "tons" of money from the Thousands of the chinese Workers THROUGH Gambling, Candus & from Brothels (* this is pure fact/history - & that's how KL, JB & several towns in Perak started!...).

If you could comprehend this little fact alone, you'd understand the Malays' sentiments towards this homeland of theirs...

(... *** YES! Maybe "TRY" imagining if things were the opposite, like, "WHAT IF" the Malays & Indians were to go to China & the situations are the same towards those Chinese people then by the British, etc.... MAYBE there'd be riot??? Who knows???!!!)

So, again, to those who continue to BE narrow-minded & continue to USE shallow/lame excuses - PLEASE stop belittling the Malay RACE (yang pada hakikatnya memangpun bermastautin di kawasan Asia Tenggara ini...).

BOTTOMLINE, for ALL those closed-minded individuals: Indians = from India in South Asia, Chinese = from China in East Asia, & Malays = from (Malaysia+Indonesia+Philippines+Southern Thailand+Cambodia+Southern Laos+Southern Vietnam) in South-East Asia.

Lastly, hope everyone, ESP. the ignorant cina2 bukit, to get your history & geographical data right.
Terima kasih &, berterima kasih sajalah anda dilahirkan sebagai seorang rakyat di negara yang tenang, aman dan makmur. Cheers!

3:00 PM  
Blogger Anuar Mohd Nor said...

Terima Kasih,

Kagum dengan pantun - pantun yang direka khas buat tulisan saya ini.

Pertama sekali tidak ada satu perkara yang terselindung dan hampir keseluruhan artikel dibuat dengan cara terbuka disamping mengambil tanggung jawab penuh atas tulisan - tulisan tersebut.

Tujuan adalah jelas, tidak ada kaum lain yang dipersalahkan dalam perlumbaan mengejar kemajuan dan pembangunan. Melayu harus turut hadir untuk tujuan yang sama. Selainnya - hujah - hujah telah saya kemukakan dan hujah ini memerlukan perbincangan dengan bloggers.

Ianya terbuka untuk dikritik dengan hujah - hujan yang mampu membawa pembaharuan dan memberi kesedaran.

Sunguhpun saya kagum dengan pantun ini, tetapi saya mohon maaf kerana berpendapat bahawa tidak ada satu hujah yang dipatahkan oleh saudara melainkan hanya dengan perasaan cuak wasangka.

Pertama sekali saya tidak nampak ada peranan tuhan dimainkan oleh saya dalam artikel tersebut dan tidak pula membentuk satu ketetapan berbentuk fitnah?

Alasan itu dan ini adalah "fitnah" adalah alasan paling mudah khususnya bagi mengelak tuduhan atau menepis kebenaran.

Saya sering berkata, petikan dari sebuah buku " Bila alasan menjadi sebab maka kebenaran pasti akan luntur"

Kita harus berbincang mencari jalan dan ketidak hadiran logik seperti yang dikatakan perlu jelas. Sekiranya ada kekurangan logik seperti yang dikatakan oleh pantun saudara maka tugas utama saudara adalah untuk memasukan logik saudara untuk kelak diperbahaskan oleh saya dan bloggers lain.

Cara itu akan lebih menguji dan meningkatkan minda dalam perbincangan. Kita membicarakan mengenai minda yang berkembang dan mahu mencapai tahap yang lebih tinggi tetapi kita tidak asingkan emosi dalam perbincangan sehingga tidak ada kritikan konstruktif yang wujud melainkan berputar sekeliling rasa dan agak - agak.

Benar kalau pembaca sudah tidak leka maka mereka akan memberi kritikan yang lebih konsisten berwibawa dan berhujah dengan matang tanpa mendahulukan emosi.

Saya sedia dikritik untuk diperbaiki kesalahan tetapi bagaimana mahu saya mengetahui kesalahan andai kritikan hanya berpandukan rasa.Yang diharapkan adalah jalan mencari kebenaran.

Selamat Sejahtera

2:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

aku telah baca artikel engkau ni tetapi biar aku komen dalam bahasa inggeris.
well, you obviously brought up salient facts of teh racial interaction in Malaysia. i agree on the way you built your article till a point where it all went off-course, that is. bear in mind that the chinese are where they are today because they work their asses off even though bumiputera privileges marginalized them(while even benefitting indonesian immigrant...) understanf this: with globalization, the main factor holding back malaysia is the majority race in general. badawi is trying to change for the Malays' sake and our sake but most don't see the urgency, including you. please don't be so insular in your view. the world does not recognize us as chinese and malays; the world sees us as a unit, a polity. even now, many chinese and indians are foring abroad for some countries like singapore offer better opportunities. tell me which country besides Tanah Melayu offers racial privileges to the majority and side-line the minority:definitely not the US or Singapore. for once, as a race, have some faith in yourselves. Malays are not dumb or born losers like many think. i have Malay friends and i respect them ,at least those who believe they have o work and nobody owes tehm a living and feel ashamed by the bumiputera statues and hand-outs. you guys can do it if yoou wanted to. don't tell me that you as a race are inferior. that's bullshit. it's time to step out into reality.

Chong Yew
(yeah, i'm chinese, yet i don't feel any ketuanan cina)

12:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

REMINDER:

BOLEH
KILLER
BADFIRE
RUN AWAY
WINNER

Efforts have been initiated to locate you or your family. You will receive a visit from us soon.

Thank You.

5:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Banyak yang kerajaaan dah buat nak jugak komplain lagi. Buat lar kerja yang ada faedah. Dah nak maghrib pun u all semua masih kat depan TV. Aku sebagai orang melayu memang fikir blog ini membuang masa. So please go out there and work towards your own success! Stop complain and work it out guys.Hidup Melayu and Kill this blog!

4:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

hey

Mulut tu jaga sikit yea!!!Nak cari konon nampak sangat bangsa kita memang ketinggalan!!! Bila masa islam mengajar kau untuk membunuh atau menyakitkan orang! Umat islam yang betul tak buat lar ngok
!!!! Kau tu tengok cerita blue pas tue melancap nak carik orang pulak!!!!

9:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello 007zain

Mana kau copy paste petikan yang kau post kat blog nie??? Ayat power tapi kau bodoh sikit jer!!!

10:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

‘Ustaz’ cabul budak

Oleh Rahmat Othman
am@hmetro.com.my

ALOR STAR: Seorang lelaki bergelar ‘ustaz’ mengumpan rambutan untuk menarik perhatian seorang kanak-kanak perempuan sembilan tahun supaya singgah ke rumahnya sebelum mencabulnya, Jumaat lalu.

Lelaki berusia 50-an itu sebelum ini pernah beberapa kali melakukan perbuatan sama terhadap kanak-kanak itu, tetapi mangsa tidak menceritakan kejadian berkenaan kepada sesiapa kerana takut dimarahi ibunya.


Kejadian berlaku di Taman Pertama, Pokok Sena, dekat sini, apabila mangsa diajak singgah oleh ‘ustaz’ itu ketika dalam perjalanan ke kedai bersama adiknya berusia tujuh tahun.

Ibu mangsa, Norliza Awaludin, 44, berkata ‘ustaz’ berkenaan mempelawa anaknya makan rambutan di anjung rumahnya, tetapi kemudian memasukkan tangan ke dalam baju mangsa lalu meraba dan meramas buah dada kanak-kanak itu.

Norliza berkata, ‘ustaz’ berkenaan memberi alasan baju yang dipakai kanak-kanak itu kotor.

“Sepatutnya lelaki yang berstatus ustaz itu tidak melakukan perbuatan itu kerana perbuatan itu mencabul. Saya bimbang,” katanya di pejabat Harian Metro, semalam.

Norliza berkata, disebabkan perbuatan lelaki itu anaknya sering sakit pada bahagian buah dada selain sering mengigau pada waktu malam.

“Saya hanya mengetahui perbuatan ustaz itu apabila anak saya yang dulunya periang kini menjadi murung dan mengasingkan diri selain mengigau malam,” katanya.

Norliza mendakwa, ‘ustaz’ berkenaan melakukan perbuatan itu beberapa kali sebelum ini, malah penduduk di situ juga mengetahui perangai buruk lelaki yang pernah menjadi guru agama di taman itu.

“Kami takut lelaki itu melakukan perkara yang lebih buruk termasuk merogol kanak-kanak di sekitar taman itu,” katanya.

Katanya, perbuatan lelaki itu turut menjejaskan imej orang lain yang bergelar ‘ustaz’ dan dia kini tidak lagi mempercayai lelaki seperti itu.

Berikutan itu, Norliza membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Star, kelmarin.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Star, Asisten Komisioner Zainal Abidin Kassim, mengesahkan menerima laporan ibu kanak-kanak itu.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan iaitu menggunakan kekerasan jenayah kepada seseorang dengan niat hendak mencabul kehormatan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 10 tahun dan sebat,” katanya.

‘Ustaz’ berkenaan

melakukan perbuatan itu beberapa kali

sebelum ini, malah

penduduk di situ juga mengetahui perangai buruk lelaki itu.

Melayu KINI!!!

8:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kehidupan seharian kita bukan pertandingan ceramah/perbahasan di sekolah. Kenapa kita tak boleh selitkan 'slang' dalam percakapan seharian. Cina guna 'la', 'ma'; melayu guna 'i', 'you'. Apa salahnya? Bukan Cina tak boleh bertutur dalam BM dan tak boleh tinggalkan Mandarin. Kenapa hendak buat begitu bila Mandarin lebih luas penggunaannya di banyak negara. Kita bukan robot, tak usah nak standardkan semua untuk bertutur dalam bahasa yang sama, sekolah yang sama jenis. Takkan agama juga nak sama.

Sebaliknya, diversity enriches a nation. Bukankah selalu diiklankan perpaduan yang ada di sebalik perbezaan kita. Adakah perpaduan hanya wujud sekiranya kita semua sama? Budaya tidak harus dilupakan! Siapa kata kita hanya akan tulus pada negara jika kita lupakan budaya diri and amalkan budaya melayu. <--(respond to (saya nak tanya pada semua Cina yang bantai tulisan tanah melayu ketuanan cina, adakah mereka sanggup mengorbankan budaya mereka utk hidup ditanah melayu ini. mereka akan terus meminta dan meminta. jangan harap mereka akan ada sekira malaysia andai kata diserang oleh singapura.---))

Jika begitu, iklan perpaduan patut tunjuk semua kaum berbajukan melayu and menganut Islam. Kenapa pula sebaliknya?

Saya adalah kaum cina yang pernah percayakan perpaduan. My school has done a great deal in providing the best environment which made me believe that we are all one nation. I felt no differences with my fellow classmates that were of a different race. Since I left school, most of my experiences told me otherwise. That includes this blog.

6:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sl51ae The best blog you have!

7:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

ksaCFV Thanks to author.

1:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

2:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

3:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

4:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

5:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

7:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

11:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

12:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

1:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

2:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

rNQ4Ig write more, thanks.

4:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

12:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

12:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

2:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

3:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

3:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

4:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

4:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

5:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

5:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

6:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

7:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

7:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

8:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

8:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

9:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

When there's a will, I want to be in it.

9:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

10:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

10:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

11:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

11:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks to author.

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

12:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

1:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

2:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

2:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

3:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Change is inevitable, except from a vending machine.

4:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

4:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

5:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

5:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

All generalizations are false, including this one.

6:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

All generalizations are false, including this one.

6:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

7:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

7:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

8:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

8:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

9:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful blog.

9:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

10:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

10:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hello all!

11:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

12:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

When there's a will, I want to be in it.

12:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

1:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

2:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

2:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

3:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

4:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Please write anything else!

4:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

6:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

7:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Magnific!

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

8:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

9:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

10:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

10:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

11:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Give me ambiguity or give me something else.

12:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Good job!

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Suicidal twin kills sister by mistake!

1:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice Article.

2:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

2:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

The gene pool could use a little chlorine.

3:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oops. My brain just hit a bad sector.

4:29 AM  

Post a Comment

<< Home