Monday, January 23, 2006

Suruhanjaya Antara Agama

Benarkah Suruhanjaya Antara Agama - atau badan seumpama itu akan diwujudkan sebagai ganti kepada isu pindaan 121 (1A) perlembagaan persekutuan yang tidak akan di pinda menuruti keputusan Pak Lah? Apakah bentuk badan ini sekiranya di tubuhkan kelak?
Apakah mereka akan bersidang untuk membincangkan kewajaran hukum hakam Islam dalam konteks Perlembagaan Persekutuan dan masyarakat berlainan agama di Malaysia ? Apakah itu satu kompromi, syarat penarikan memorandum yang diserahkan kepada Pak Lah oleh menteri - Menteri Bukan Islam?
Terdapat ura - ura bahawa Suruhanjaya Antara Agama atau satu badan yang agak serupa akan di bentuk bagi tujuan menentukan - menyelesaikan masalah pertindihan antara Islam dan agama - agama lain di Malaysia. Apakah sekali lagi kita bertolak dan beransur terhadap desakan keagamaan? Apa pendapat anda

17 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I think u people are being over protective, there is nothing wrong with IFC. Be Malaysian Act Malaysian.

9:57 PM  
Anonymous Musa Kadir said...

Saya kesal dengan tindakan mereka yang mahu memperjuangkan IFC khususnya mereka dari keturunan Melayu/Islam. Memberi ruang kepada penubuhan IFC merupakan langkah ke belangkang. Yang paling saya kesalkan adalah pejuag -pejuang Melayu/Islam kita dalam UMNO. Mereka akan hanya melenting bila Pak Lah membuat keputusan untuk tidak menubuhkan IFC. Setakat hari ini Kerajaan kita hanya berkata "kita tangguhkan dahulu" tetapi tidak mengambil stand yang cukup tegas dengan mengatakan "NO" to IFC

10:13 AM  
Anonymous Ruslan Habil said...

Bubarkan Sisters In Islam

Saya syorkan agar SIS ini dibubarkan kerana mereka bertindak mempersoalkan hukum dan ketetapan Allah. SISTER IN ISLAM pernah dikaitkan dengan Amina Wadud yang menjadi Imam Wanita Pertama di Dunia. Amina Wadud inilah yang mengasaskan SISTERS IN Islam dan mereka hadir mempersoalkan ketetapan ALLAH.

Saya percaya mereka membuat kajian terperinci dalam ALQURAN bukan untuk memahami tetapi menggunakan akal cetek mereka untuk mencari ruang - ruang dimana hukum dapat dipersoalkan.

Malangnya SIS mempunyai jalinan politikal yang kuat dengan menteri - menteri, kerana itu mereka boleh melepasi segala bentuk siasatan.

Kita perlu mencari dan mengenai SIS bukan untuk kita terpengaruh tetapi melihat bagaimana sebenarnya mereka menpersendakan hukum ALLAH.

SIS juga adalah organisasi yang dikatakan menandantangi memorandum menggesa agar tertubuhnya Suruhanjaya Antara Agama.

Bertindak berani badan - badan berkuasa dalam Islam, siasat dan bubarkan Sisters In Islam

11:31 AM  
Anonymous Bin Ladin said...

IFC tidak perlu ditubuhkan. IFC hanya untuk meningkatkan persefahaman diantara ugama. Kumpulan yang terbabit dengan isu 121 juga adalah kumpulan yang mahu IFC ditubuhkan. Mereka tidak akan faham Islam mahupun menghormati amalan umat Islam. IFC lebih bertujuan untuk melindungi kepercayaan dan amalan mereka. Kita lihat diserata dunia, dimana umat Islam ditindas di dalam negara pemerintah bukan Islam. Malah politik dunia sendiri tidak menyebelahi umat Islam. Pada masa yang sama IFC ingin kita memahami mereka. Kita sudah pun memahami mereka. Kita sudah pun menghormati amalan mereka. Apakah selepas ini mereka mahu kita memahami kepercayaan agama mereka? Tidak timbul mengapa IFC perlu dalam konteks Malaysia kerana kita sudah ujudkan sistem untuk menghormati antara satu sama lain, tetapi mereka yang tidak tahu menghormati amalan kita. Kalau tidak mengapakah mereka mencabar 121. Bukan kah 121 itu berkenaan dengan sistem perundangan dan amalan umat Islam. Kita tidak pernah mengharapkan mereka mempelajari Islam serta mengiktiraf ugama Islam, tak mungkin, tetapi mereka perlu menghormati amalan umat Islam. Kita juga tidak mengiktiraf agama mereka, tetapi menghormati amalan mereka. IFC tidak perlu dan tidak ada kompromi lagi. Be Malaysian and Respect Other Malaysian.

4:22 PM  
Anonymous Al Ayubi said...

I suspect the IFC initiators have been looking forward to such incident to push for IFC.

The IFC is a scam. They claim that it is to promote resolution to inter-religious problem. Its all a bull.

The bulk of the draft deals with empowering to over ride and encroach into the jurusdiction of the jabatan ugama.

When they make uproar over Allahyarham Murthy, it is a clear case of legally confirmed conversion. When Norashiah Bokhari was abducted from her home and disappeared with only her lawyers doing the talking, Muslims were at the losing end. The issue ended there.

IFC does not have harmonius intentions.

All those Muslims promoting IFC are seriously lost souls not realising their are not acting for the interest of Islam but to the detriment of Islam and having kiblah at some Inns in England. - Zaid Ibrahim, Malik, Sister of Lost Souls, etc.

8:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:01 AM  
Anonymous Jay said...

Jika rakyat islam tidak ingin menyokong and berada dalam IFC, ini hanya akan melemahkan Islam.
Dimana kebebasan yang dijanjikan oleh agama islam?
Dimana boleh yang islam dan bukan islam berbincang?
Bila akan kita bergabung semula sebagai manusia dulu,kini dan selamanya?

Sungguh memeningkan!

3:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kenapa perlu IFC, kalau mahu diskusi, discuss aje le. Kenapa perlu satu suruhanjaya. Yg memekak nak suruhanjaya IFC kerana dari situ mereka akan terus meminta dan meminta untuk perkara lain

9:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bukan kah berMusyawarah satu-satunya intipati kemuliaan Islam??

1:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kalau Suruhanjaya Antara Agama mengapa ditekankan sangat pasal Islam. Sepatutnya ianya 'fair and square" di antara agama. Perlaksanaan yang dicadangkan adalah disadvantage bg Islam dan segala perlaksanaan semuanya berkaitan menentang Islam.That's they main agenda.Moga laknat Allah atas mereka

1:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Siapa cakap Islam tertutup dan memerlukan satu wacana baru untuk membincang atau menghentam Islam? Orang seperti Jay buta sejarah dan sosial negara. Senang cakap (sekalipun perkauman) orang Melayu boleh menerima orang Cina hidup di kampung tetapi orang Cina tidak boleh berkeadaan sama di bagan2 Cina. Sebab apa Jay? Jawabnya Islam mengajar Melayu bertoleransi dan hormat manusia sekalipun kafir, haram dan berdosa menyakiti orang bukan Islam sama dengan tarafnya jika berbuat salah itu sesama muslim. Adakah Cina (bukan Islam) dalam komunitinya memahami hak dan penghormatan itu seperti yg difahami oleh Melayu? Sebab itu dikatakan orang Cina lebih perkauman berbanding Melayu. Melayu Islam, tak mahu mati jahiliah! Adakah orang seperti Jay faham?
Saya yakin muslim dlm negara sudah cukup toleran terhadap bukan Islam, malah kadang2 terasa sakit hati pula melihat bagaimana kuil2 Hindu boleh dibina merata2 di ladang, tepi parit, tepi jalan, bawah pokok sekalipun bilangan penganut Hindu di sana sangat sedikit sekali. Namun bukan rahsia surau dan masjid telah diroboh oleh orang Islam sendiri atas alasan tidak mendapat kebenaran/lesen daripada pihak berkuasa agama. Siapa yang mengawal pembinaan rumah ibadat bukan Islam itu?

10:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Siapa cakap Islam tertutup dan memerlukan satu wacana baru untuk membincang atau menghentam Islam? Orang seperti Jay buta sejarah dan sosial negara. Senang cakap (sekalipun perkauman) orang Melayu boleh menerima orang Cina hidup di kampung tetapi orang Cina tidak boleh berkeadaan sama di bagan2 Cina. Sebab apa Jay? Jawabnya Islam mengajar Melayu bertoleransi dan hormat manusia sekalipun kafir, haram dan berdosa menyakiti orang bukan Islam sama dengan tarafnya jika berbuat salah itu sesama muslim. Adakah Cina (bukan Islam) dalam komunitinya memahami hak dan penghormatan itu seperti yg difahami oleh Melayu? Sebab itu dikatakan orang Cina lebih perkauman berbanding Melayu. Melayu Islam, tak mahu mati jahiliah! Adakah orang seperti Jay faham?
Saya yakin muslim dlm negara sudah cukup toleran terhadap bukan Islam, malah kadang2 terasa sakit hati pula melihat bagaimana kuil2 Hindu boleh dibina merata2 di ladang, tepi parit, tepi jalan, bawah pokok sekalipun bilangan penganut Hindu di sana sangat sedikit sekali. Namun bukan rahsia surau dan masjid telah diroboh oleh orang Islam sendiri atas alasan tidak mendapat kebenaran/lesen daripada pihak berkuasa agama. Siapa yang mengawal pembinaan rumah ibadat bukan Islam itu?

10:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

IFC hanya satu medium untuk mengesahkan kritikan bukan Islam terhadap syariat Islam. Sampai satu peringkat nanti, sebarang majlis rasmi juga akan dikritik jika ucapannya berunsur Islam seperti pengucapan salam dan doa sedang di sana terdapat seorang bukan Islam. Rasulullah dah pesan dalam hadisnya, mereka (Yahudi dan Nasrani) tidak akan reda kepada muslim kecuali muslim keluar daripada Islam dan mengikut 'millah' mereka. Tolong fikir, mengapa agama2 yg bukan Islam seperti Buddha, Kristen, Hindu dll tidak bertelagah sesama mereka tetapi bersatu menghadapi Islam? Mustahil tidak ada perbedaan dasar agama mereka sebagaimana antara Islam dan Hindu misalnya. Namun mana bukti sengketa Hindu-Kristen? Itulah hakikat, antara kebenaran dan kebatilan. Adakah kerajaan Islam Hadhari merelakan IFC yang tujuannya memang untuk bukan Islam menyerang Islam dalam wacana sah mengikut undang-undang?

10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Say NO to IFC. Quran is the highest and greatest. It is not the same as other religions. "kamu (Kafir)dgn Agama Kamu dan Kami dgn Agama Kami(Islam)" Mana boleh sama?
Ini kalam ALLAH dlm Quran!

Non-Malays and Non-Muslim di Malaysia ini sudah lupa yang Melayu-Islam sudah banyak tolerancies. Beri Kewarganegaraan, beri kebebasan agama di Tanah Air kita. Hari ini, mereka mencabar agama kita dan ingin masuk campur dalam hal-ehwal Agama Kita.

Kita tak tanya pasal apa banyak Kuil2 di tepi Jalan tumbuh bagai cendawan? Mana ada Kuil2 di USA,CANADA dan UK walaupun banyak agama lain di tempat tu. Mereka hanya dok buat kat rumah. Pasal apa boleh? Org Melayu-Islam terlalu toleransi. Kaum Lain tak akan toleransi dgn Org Islam.

Kita kena smart dan firm dalam hal ni. Tragedy May 13 mungkin akan berulang lagi dan mungkin kaum2 lain sedar akan Natijahnya.

3:29 PM  
Anonymous Darth Vader said...

To the Anonymous above, stop threatening the country with May 13th. Do not defend what is not right. Grow up kid. Gettha life...Cheers!

2:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

to dark vader above

you didn't belive in 13th may??jangan sampai ia berulang..u gotta think before u said ..wake-up kid!!

10:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Shalom,

Saya berasal dari sarawak, saya tinggal di semenajung selama 13 tahun.Melalui penilaian saya Masyarakat kita terdiri daripada berbagai kaum.Oleh itu kita telah lima puluh tahun merdeka.Oleh itu sangat baik bersikap rasional dan jangan terlalu emosianal dalam soal keagamaan kita.

Di Amerika dulu negara itu merupakkan negara kristian tetapi sekarang telah memberikan kebebasan kepada semua kaum memilih agama mereka.Kerana mereka berpandang setiap individu berhak memilih kepercayaan masing-masing.

Kita janganlah terlalu fanatic dengan kepercayaan agama kita sendiri sehingga mengabaikan hak kebebasan orang lain.Saya percaya Amerika lebih aman dan damai kerana mereka boleh mengamalkan kebebasan agama masing-masing.Bahkan diperuntukkan membina masjid dan sebagainya.Kenapa di Malaysia hanya Masjid diperuntukkan sahaja sedangkan agama lain tidak dapat habuan untul membina tempat ibadat mereka.
Kita sudah merdeka 50 tahun saya kita haruslah berfikiran matang tentang negara kita .Kadang-kadang kita terlalu emosianal dalam apa kita perjuang.Adakah kita tahu bahawa setiap kiat buat berdasarkan sumbangan kita kepada negara kita.Kita perlulah ingat sayangilah bangsa kita dan cintailah negara kita demi semua Malaysa.
Apalah kita dapat jika kita berperang dan membunuh orang lain, yang yang menjadi mansa adalah kita sendiri.Orang negara lain akan ketawakan kita .Selepas semua rosak kita akan meminta sedekah dari lain seperti negara Iraq dan Africa.Bagi tersangat fanatic tentang agama kena ingat.Negara kita terdiri daripada berbilang bangsa dan agama. Saya percaya orang bukan Islam mereka rasa tertekan dan oleh itu mereka memberi pandang mereka tentang hak mereka .

Seperti yang kita ketahui banyak kes yang murtard dan muslim masuk kristian dan non-muslim masuk Islam dan sebagainya.Kita tidak dapat menghalang mereka kerena negara kita berbilang bangsa dan agama mestilah terjadi seperti.Kita kena ingat jika Tuhan kita itu Berkuasa dan betul jangalah takut kepada agama lain .Tuhan itu berkuasa bukan kita yang berkuasa menjaga TUhan Kita.

Disarawak, lebih terdiri daripada 26 etnik kami boleh makan semeja dan sebagainya.Saya dilahirkan terdiri daripada berbagai bahasa dan identiti.kadang saya sangat sedih melihat apa yang berlaku di semenajung Malaysi sekarang pihak sikit-sikit demonsransi apabila sesuatu yang amat sensitif kepada kita .
Saya percaya bila sesuatu yang tidak sesuai dengan kehidupan pada masa ini haruslah diperbincangkan untuk mencari jalan penyelesaian bukan nya mempertahankan sampai mau mati.saya harap perlulah difikirkan sebagai renungan untuk negara Malaysia.
Kita janaganlah kembalaikan ke Zaman batu oleh kerana kepentingan kita sendiri.

Saya berfikir untuk kebaikan semua dan bersama demi negara Malaysia Yang tercinta ini.Bagi yang cintakan Malaysia jangan terlalu terpengaruh dengan orang lain cubalah berfikir sejenak secara rasional.Saya rata-rata rakyat malaysia cintakan keamanan.Perlu difikirkan kebebasan beragama perlulah diselesaiakan secara terbuka supaya kita dapat menyelesaiakan masalah secara profesianal dan berhikmat.Kita tidak boleh memaksa orang orang melayu masuk islam jika mereka sudah tidak hati untuk masuk Islam kerana menambah masalah lebih besar lagi.saya percaya orang lebih ramai orang lain masuk islam kalau mereka lebih terbuka kepada kaum lain.saya percaya ramai kaum rasa was-was dengan Islam jika mereka bersikap sepeti ini.

Shalom

3:15 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home